3768
Sök

Saab 9-5 06a vibrerar vid inbromsning!

1 866 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Har ett skumt problem på min saab 9-5 06a kombi.
När jag bromsar så vibrerar pedalen kraftigt.... Vad kan detta bero på? Det känns precis osm abs:n är igång när man bromsar!

Jag har nya skivor och klossar runt om, finns även tillräckligt med bromsvätska i systemet.

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
31 augusti 2011
skakar/vibrera ratten också?

isåfall, skeva skivor.

testat att göra ett par ordentligt kraftig inbromsningar och se om det kvarstår?

MVH

1 866 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
Det vibrerar även i ratten.
Men hur kan skivorna vara skeva? de är ju nästan helt nya.. monterade för några månader sedan.
Det går väl inte att montera skivorna fel?
Vibrerade inte i början heller!

FreddeLi skrev:

isåfall, skeva skivor.

testat att göra ett par ordentligt kraftig inbromsningar och se om det kvarstår?

MVH

1 903 Inlägg
31 augusti 2011
RichiB skrev:
Det vibrerar även i ratten.
Men hur kan skivorna vara skeva? de är ju nästan helt nya.. monterade för några månader sedan.
Det går väl inte att montera skivorna fel?
Vibrerade inte i början heller!

FreddeLi skrev:

isåfall, skeva skivor.

MVH

jadu, kan ha slagit sig av överhettning? ärligt talat så har jag inget bra svar på den frågan.
vet bara att vibrationer i ratten ofta beror på skeva skivor. någon som är mer insatt i ämnet för gärna motbevisa ifall det finns bättre teorier smile

MVH

Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
2 september 2011
Rengöringen på navet innan man monterar skivan är grymt viktig och är en sak som kan få skivan att sitta snett och då kan det skaka i ratten vid bromsning.

1 866 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Stefan Elg skrev:
Rengöringen på navet innan man monterar skivan är grymt viktig och är en sak som kan få skivan att sitta snett och då kan det skaka i ratten vid bromsning.

okej så du tycker jag ska demontera alla skivor igen och rengöra navet?
Dock så vibrerade ju inte i början? dvs de första 1-2 månaderna. sen kom det... :-(

Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
2 september 2011
Okej. Var har du köpt skivorna? 

Har du kört hårt med dom utan att "kyla" ner dom. Typ att du bromsat hårt mycket som tex vid bankörning eller vid hård körning och sen bara parkerat bilen?

Annars tycker jag det borde vara en garanti sak!  Vi har skivor till 9-5 hemma som funkar kalas och aldrig haft detta problemet ;-)

/Stefan

1 866 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
Stefan Elg skrev:
Okej. Var har du köpt skivorna? 

Har du kört hårt med dom utan att "kyla" ner dom. Typ att du bromsat hårt mycket som tex vid bankörning eller vid hård körning och sen bara parkerat bilen?

Annars tycker jag det borde vara en garanti sak!  Vi har skivor till 9-5 hemma som funkar kalas och aldrig haft detta problemet ;-)

/Stefan

Kört hårt? hehe nej nej det är vår familjebil, snarare gubbakörning hehe ;-)
Har för mig jag köpte dem på chassit.se

Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
3 september 2011
Ok, har du gjort allt rätt så reklamera! Ska ju inte vara så. Vad kostar dom hos Chassit?

1 866 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
Stefan Elg skrev:
Ok, har du gjort allt rätt så reklamera! Ska ju inte vara så. Vad kostar dom hos Chassit?

de kostar 475kr st

Saab Viggen MC Yellow
329 Inlägg
3 september 2011
Ok. Billigt visst men funkar det inte så är det ju 475kr utkastat. Reklamera säger jag igen :-)

1 866 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
Stefan Elg skrev:
Ok. Billigt visst men funkar det inte så är det ju 475kr utkastat. Reklamera säger jag igen :-)

har mejlat dem får se vad de svarar! :-)

56 Inlägg
5 september 2011
Jag skulle också gissa på skeva skivor. Varför de blivit skeva har jag dock inget bra svar på.

Ordentlig rengöring av anläggningsytan är viktigt.

1 903 Inlägg
5 september 2011
RichiB skrev:
Stefan Elg skrev:

har mejlat dem får se vad de svarar! :-)

chassit.se är bra att ha att göra med vid reklamationer. Jag hade ett par stötdämpare därifrån som var tomma på olja efter knappt ett år. Behövde inte ens diskutera med dem utan de tog reklamationen direkt smile

lycka till!

MVH

1 866 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
chassit är verkligen bra att ha o göra med!
de skicka två nya skivor till mig! :-)

1 866 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
nu har jag monterat de nya skivorna fram och rengjort noggrant... trots det vibrerar det när jag bromsar... kanske inte fullt lika mycket dock vibrerar det.....

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
10 september 2011
Se över alla bussningar och styrleder i framvagnen. Fram med någon form av brytgärn/kofot och bänd lite i alla leder i framvagnen. (felet bör finnas där då du känner det i ratten).

Om det inte blev bättre med nya skivor gissar jag att något är glappt i framvagnen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Snäll pöjk
703 Inlägg
10 september 2011
Lösa fälgar kan ge skakningar i ratten också vid inbromsning! ;-)

Ack vet jag förgasarmotorer!

429 Inlägg
11 september 2011
Många köper nya skivor och bara byter utan att rengöra något.
När man monterar en rak skiva mot ett ojämnt nav, vad som kommer att hända sen är inte svårt att förstå.
Felar det bara några mm i navet så kommer det fela mycket mer längre ut på skivan så bromsskivan kommer att tryckas skev.
Samma gäller på fälgen, anliggnings ytan mot skivan ska vara REN. Värmen från skivan ska ut i fälgen och det gör det inte om det är skit ímellan.
Och allt som ska glida eller tryckas om beläggen ska och glida lätt och vara rent.

Är inget av detta gjort så kan man inte reklamera en bromsskiva som man har gjort fel på jobbet.

1 866 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
jag har rengjort allt jag kan tänka mig behöver rengöras innan montering.
Det har blivit bättre. Det vibrerar absolut inte lika mycket längre dock känner jag fortfarande en liten vibrering vid inbromsning....

Sök