7223
Sök

Hur lossar man svänghjulet på en B20 med BW35 Automatlåda?

1 150 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Tja..

Tycker jag fick frågan rätt bra ställd i rubriken!

Har som sagt en B20, som de suttit BW35 Automatlåda på. Hur lossar jag svänghjulet från spisen? Där tryckplattan i vanliga fall sitter är de en stor jäva bulle.

Har någon lust att berätta hur det fungerar istället för tryckplatta osv. så får du gärna skriva det med smile

/S_Henjer

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
5 september 2011
S_Henjer skrev:
Tja..

Tycker jag fick frågan rätt bra ställd i rubriken!

Har som sagt en B20, som de suttit BW35 Automatlåda på. Hur lossar jag svänghjulet från spisen? Där tryckplattan i vanliga fall sitter är de en stor jäva bulle.

Har någon lust att berätta hur det fungerar istället för tryckplatta osv. så får du gärna skriva det med smile

/S_Henjer

Hmmm " Stor j-la bulle" var ju oxå ett ord för konverter lol

Om du kikar på baksidan av "bullen", mellan motor och startkransen. Så finner du 3st bultar eller var det fyra? Du måste iaf. vrida runt motorn för hand eftersom bultarna går bara att komma åt "längst ner" när dessa är bakom oljetråget. Loss med bultarna sedan är det bara ta loss "bullen" så sitter flexplattan (skivan med startkransen på) bultad i veven som ett vanligt svänghjul.
Senast redigerat av hotrodder (5 september 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 150 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:

Om du kikar på baksidan av "bullen", mellan motor och startkransen. Så finner du 3st bultar eller var det fyra? Du måste iaf. vrida runt motorn för hand eftersom bultarna går bara att komma åt "längst ner" när dessa är bakom oljetråget. Loss med bultarna sedan är det bara ta loss "bullen" så sitter flexplattan (skivan med startkransen på) bultad i veven som ett vanligt svänghjul.

Konverter var de ja. Jaha, jag förstår. Min tanke var att de satt nå bultar som man kan lossa genom att plocka tråget. Men jag förstår precis! Ska på de imorgon igen!

Men före startkransen är det bara en helt vanlig hederlig B20, eller är de något mer som skiljer sig från en manuell?

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 594 Inlägg
5 september 2011
S_Henjer skrev:
hotrodder skrev:

Konverter var de ja. Jaha, jag förstår. Min tanke var att de satt nå bultar som man kan lossa genom att plocka tråget. Men jag förstår precis! Ska på de imorgon igen!

Men före startkransen är det bara en helt vanlig hederlig B20, eller är de något mer som skiljer sig från en manuell?

Tråget behöver du inte plocka ner, däremot är det ju en förstärkningsram längst bak som måste skruvas loss om jag inte minns fel. Sen på med ett vanligt svänghjul efter flexplattan e väck och montera ett pilotlager i vevaxeln sen ere bara att åka.

men även en å annan Saab

1 150 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Pilotlager, vad innebär det?

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 594 Inlägg
5 september 2011
S_Henjer skrev:
Pilotlager, vad innebär det?

Lagret som styr växellådans ingående axel. Sitter i mitten längst bak på vevaxeln alltså mitt i svänghjulets centrum. Detta lager saknas på en motor som varit monterad med en automatlåda.

Nr. 30 på sprängskiss
http://www.websitefolder.net/sys/scripts/image.asp?cfg=1765&imageid=566

men även en å annan Saab

1 150 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Jag förstår! Stort tack för hjälpen du! En sak till, var hittar du sprängskisserna?

Du verkar duktig! Sparar de i minnet någonstans.

a slice of lemon
and a shot tequila..

1 594 Inlägg
5 september 2011
S_Henjer skrev:
Jag förstår! Stort tack för hjälpen du! En sak till, var hittar du sprängskisserna?

Du verkar duktig! Sparar de i minnet någonstans.

Hmmm... tack! skruvat åtskilligt under alla mina år så lite borde ha fastnat.

Sprängskisser hittar du bland annat på:

http://www.websitefolder.net/vpautoparts/Start(2).asp

http://www.cvi-automotive.se/sv/2/kataloger

men även en å annan Saab

490 Inlägg
17 januari 2012
du har inte kvar svänghjulet och shims brickorna???? skulle behöva ha som sakerna

Hatar mitt nick här men är för snål för å byta
------------------------------------------------------------------------------
bubbla med air ride http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=299383

Sök