3217
Sök

Handbroms fastnat höger bak, Audi 80-86

681 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Vad gör, handbromsen har fastnat och allt sitter ju inne i trumman så går ju som intebara att släppa den så där.

Vad göra?

747 Inlägg
13 september 2011
Av med hjulet och skruva tillbaka justeringen, slå av trumman och se vad som behövs göras, förmodligen bara att smörja upp mekanismen och när du har det nere ändå kanske du kan byta backar om dessa är slitna.

/ Toni Larsson

681 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Men jag kommer inte åt justeringen, går ju inte att vrida på trumman när den e fast.
För jag kommer väl åt den framifrån, eller ska jag på baksidan av trumman?

747 Inlägg
13 september 2011
framifrån, är väl bara att gäna fast 2 hjulbultar o ta ett spett och försöka vrida, går inte det ta ett större wink

/ Toni Larsson

681 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
får pröva det

1 215 Inlägg
13 september 2011
testa värma eller banka

Sierrafreaket
56 Inlägg
13 september 2011
Som föregående sa, Ta släggan och banka till på trumman, använd avdragare och banka samtidigt är jävligt smart om det sitter fast ordentligt!

driving my sierra sideways like its supposed to!

681 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
har fått handbromsen att släppa nu iaf, men får inte bort trumman, ska det inte vara en justeringskruv någonstan eller har jag fel?
E det bara våld som behövs? Måste jag ta bort centrumbulten?

Sierrafreaket
56 Inlägg
14 september 2011
Är trumman lagrad så måste du givetvis plocka bort "fettkoppen" samt lossa på muttern innanför, var extra försiktig när du drar bort trumman så inte lagren hamnar på backen och drar i sig en massa grus / smuts!

681 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
någon som vet om den e lagrad?

Sierrafreaket
56 Inlägg
14 september 2011
Jag skulle gissa på det! har du en såkallad fettkopp som sitter i centrum på trumman, och innanför den en mutter och en låspinne så är det en lagrad trumma!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 september 2011
Självklart är den lagrad.

Sen har du en justerkil för bromsen som du måste trycka uppåt så inte beläggen ska ligga an mot skivan, blir svårt att få bort trumman annars.

Såhär ser det ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/28/27325/27325-1f0f8e2c24976bddacfef6fe31c7d5b4.jpg

Kilen är alltså den som syns lite till vänster, det går en fjäder upp till den. Du kommer åt den från hålen till hjulbultarna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

681 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
Jag fick lös allt, handbromsen fastnar inte lika mycket nu, men handbromshandtaget tar högre upp nu än tidigare, vart spänner jag den?

Sen själv centrunmuttern(vid lagret), hur hårt ska den sitta? Jag kunde skruva upp den för hand, ska det vara så lös?

747 Inlägg
14 september 2011
Du gör såhär när du justerar allt sen, du släpper på spänningen på wiren från spaken, brukar vara någon historia att skruva på precis under bilen där handbromsen ska sitta, när väl denna är slapp så justerar du upp justeringen på båda trummorna tills dom inte går att vrida för hand, backa 1-2 kugg när du nått denna gräns. Glöm inte slå lite lätt på trummorna under justeringen annars kan det bli att man tror dom låser tidigare än det är i verkligheten.

Nu justerar du spänningen till spaken, ett måttstock är att det inte ska gå att rubba hjulena som kan monteras för denna justeringen (blir lättare att greppa tag och snurra då) vid ca 4klicket.

Lagret spänner du bara tills det inte glappar längre och inte drar åt för kung o fosterland vid montering.

/ Toni Larsson

Sierrafreaket
56 Inlägg
14 september 2011
när du monterat tillbaka trumman och ska dra muttern så ska du dra åt den så att det går tungt att snurra trumman, sen släpper du tillbaka muttern lite tills det går relativt lätt att snurra trumman igen... sen är det bara att montera ihop resterande! kleta gärna in lite nytt hjullager fett!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 september 2011
tonimakaroni skrev:
Du gör såhär när du justerar allt sen, du släpper på spänningen på wiren från spaken, brukar vara någon historia att skruva på precis under bilen där handbromsen ska sitta, när väl denna är slapp så justerar du upp justeringen på båda trummorna tills dom inte går att vrida för hand, backa 1-2 kugg när du nått denna gräns. Glöm inte slå lite lätt på trummorna under justeringen annars kan det bli att man tror dom låser tidigare än det är i verkligheten.

Nu justerar du spänningen till spaken, ett måttstock är att det inte ska gå att rubba hjulena som kan monteras för denna justeringen (blir lättare att greppa tag och snurra då) vid ca 4klicket.

Lagret spänner du bara tills det inte glappar längre och inte drar åt för kung o fosterland vid montering.

Finns ingen skruvjustering till handbromsen på dessa, det är en kil som jag tidigare skrivit.
Så det är bara att montera ihop med kilen högst upp, sedan bromsa med färdbromsen några gånger innan man drar i handbromsen några gånger så justerar den själv. Förutsatt att kilen löper fritt.

Man ska inte behöva släppa på vajjern i spaken så länge man inte varit där och spänt tidigare.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

747 Inlägg
14 september 2011
Aha se där, tänkte att det var som på vissa äldre Audi 80 att det är en vajer som går som ett U som sedan går genom en "skena" som är förbinden med handbromsspaken. Nej som du säger ska man inte behöva justera så men lika bra att göra det så då dom flesta spänner bara uppe vid spaken och då blir det fel sen istället, men om man gör rätt hela tiden är det en annan sak wink

/ Toni Larsson

681 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Tack för svaren, ska gå ut och testa om jag får till det idag. För det går ju inte att spänna handbromsen inne i bilen, för där finns inget att spänna.

Enda jag börja fundera nu e att det inte gick någon fjäder till kilen, vilket verkar konstigt om det nu ska göra det.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
15 september 2011
iswal skrev:
Tack för svaren, ska gå ut och testa om jag får till det idag. För det går ju inte att spänna handbromsen inne i bilen, för där finns inget att spänna.

Enda jag börja fundera nu e att det inte gick någon fjäder till kilen, vilket verkar konstigt om det nu ska göra det.

Du ska ha en fjäder till kilen enligt bilden som jag skickade, den hjälper till med justeringen och håller lite drag neråt på kilen.

Mvh Tommy

681 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Nu e fjädern där och allt. Men handbromsen fastnar ändå, fast inte lika mycket nu då. Sen om jag slår lite på handbromsvajerhöljet bakom däcket, då lossnar det helt.
Vad e det då för fel? Måste hela vajerna bytas?
För själva bromsbackarna var i bra skick

Sök