Audi A8 -96 driver ej!

tsdi Egenföretagare
27 september 2011 · 2 496 Inlägg

Hej!

Köpte mig en A8 96a med 29500 mil på mätaren i Sommras.

Dag1 Fälgen sprack
Dag2 Motorras

Nya 20" monterades dag 1

"Ny" motor monterades följande helg.

Körde bilen i någon månad. Kanske en 80-90mil

Sedan skulle vi svetsa upp kattarna ifrån den gamla motorn då vi provisoriskt åkt med ersättningsrör där för att kunna använda bilen.

Pillade med att få upp nya kattarna i några timmar (vilket gjorde att vi lossade "downpipsen" eller första röret som man kan kalla det efter grenröret.

Skruvade åt allting igen och bilen gick bra med kattarna.

Skulle sedan åka ifrån garaget men kom bara några kilometer innan bilen helt slutade driva!

Ifrån garaget är det en ganska brant backe. Där drev den precis som den ska utan några som helst problem. Smyg åker väldigt lugnt på den lilla landsvägen från garaget för att komma till en liten kulle (precis så att man måste lägga på lite lite gas för att inte tapp allt för mycket fart för att komma upp) då går bilen upp i varv utan att driva. Sedan dess har den inte ett liv eller tecken på att vilja driva överhuvudtaget!

Någon som varit med om något liknande?

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal
Rejmow jefe
27 september 2011 · 88 Inlägg

Skumt att den bara skulle sluta driva mitt i allt. Men kolla oljenivån i lådan, kan vara problemet.

Audi S6 4.2 (1997)
te_wik Forummoderator
27 september 2011 · 12 813 Inlägg

Rejmow skrev:
Skumt att den bara skulle sluta driva mitt i allt. Men kolla oljenivån i lådan, kan vara problemet.

Antingen det eller en knut som gått sönder.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Benzz
27 september 2011 · 36 Inlägg

9 av 10 8or verkar ha samma sjukdom. Sälj skiten slipper du problemen smile

Står mkt intressant på Nordicaudi.com

NTCRS
27 september 2011 · 246 Inlägg

Min Mercaautomatare var likadan, bytte olja och drev på fint i några veckor ungefär.

Sen började den växla hårt och ryckigt och sen vid nedväxling och gaspådrag slutade den driva igen.. Fungerade dock igen efter omstart. Min låda var nog slut, vet inte om det kan va nåt liknande för dig =/

Rejmow jefe
28 september 2011 · 88 Inlägg

NTCRS skrev:
Min Mercaautomatare var likadan, bytte olja och drev på fint i några veckor ungefär.

Sen började den växla hårt och ryckigt och sen vid nedväxling och gaspådrag slutade den driva igen.. Fungerade dock igen efter omstart. Min låda var nog slut, vet inte om det kan va nåt liknande för dig =/

Bytte du olja rätt då? Väldigt känsliga lådor. Brukar oftast inte bara vara att tömma och fylla.

Audi S6 4.2 (1997)
blink_pj
28 september 2011 · 477 Inlägg

vilken typ av olja man häller i har också stor betydelse för drivningen...

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 september 2011 · 17 486 Inlägg

Sätt dig i bilen. Lägg i D. Håll foten på bromsen. Vänta 10-25 minuter. Lägger den plötsligt in drivning och går sen klockrent? Lite olja eller automatlådefel.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang