Köra med E85 utan konvertering på en V70n-00

Strand92
30 september 2011 · 131 Inlägg

Tjena, jag undrar hur mycket E85 jag kan köra på i min V70n-00 (01-04 krossen) Det är en T5 som i stort sätt är orginal, vad jag vet iallafall smile Jag är inte så duktig på de här med e85 blandat med bensin, och jag vill ju inte sabba motorn eller liknande wink Tack i förhand / Strand

ejon_850
30 september 2011 · 878 Inlägg

Strand92 skrev:
Tjena, jag undrar hur mycket E85 jag kan köra på i min V70n-00 (01-04 krossen) Det är en T5 som i stort sätt är orginal, vad jag vet iallafall smile Jag är inte så duktig på de här med e85 blandat med bensin, och jag vill ju inte sabba motorn eller liknande wink Tack i förhand / Strand

Vissa går på ren e85, men testa med 25% sen 50% och se hur den går. Tänk på att soppa brukningen blir högre vid e85.

All The best
MVH
Jonas .L
Fekzen
30 september 2011 · 181 Inlägg

Att köra på E85 med original mappning är vansinne eftersom man då kommer få för snål blandning. Även om det verkar fungera bra så är risken stor att man hamnar snålt när man laddar på lite och att den börjar spika.

Se till att skaffa ett program avsett för E85, eller sätt i större spridare så du får rätt blandning åtminstonne.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
ejon_850
30 september 2011 · 878 Inlägg

Fekzen skrev:
Att köra på E85 med original mappning är vansinne eftersom man då kommer få för snål blandning. Även om det verkar fungera bra så är risken stor att man hamnar snålt när man laddar på lite och att den börjar spika.

Se till att skaffa ett program avsett för E85, eller sätt i större spridare så du får rätt blandning åtminstonne.

Mvh//
A.Fekzen

Finns bilar som går bra med E85, kanske inte 100% men 50 och 25%.

Rekommenderar att kolla med bredbandslambdan när du kört lite med E85.

All The best
MVH
Jonas .L
Fekzen
1 oktober 2011 · 181 Inlägg

ejon_850 skrev:
Finns bilar som går bra med E85, kanske inte 100% men 50 och 25%.

Rekommenderar att kolla med bredbandslambdan när du kört lite med E85.

Jo precis, så länge man mäter med bredbandslambda kan jag köpa att man provar sig fram till dess att det börjar närma sig snål blandning. I och med att han har ME7 så har han ett så pass bra styrsystem som till viss del kan adaptera sig och anpassa sig efter nya förhållanden.

Men ska man göra det riktigt så se till att skaffa ett program anpassat för E85. Annars kommer du dels tappa effekt och så innebär det som sagt en risk.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Strand92
1 oktober 2011 · 131 Inlägg

Okej, jag tackar alla för hjälpen smile jag skall kolla upp detta med autotech big_smile

Brodis
1 oktober 2011 · 16 Inlägg

Felplacerad skrev:
Varför vill du köra på E85? Förstår inte roll

Han är väl miljömedveten och tänker på utsläppen..roll

ejon_850
1 oktober 2011 · 878 Inlägg

Felplacerad skrev:
Varför vill du köra på E85? Förstår inte roll

Högre oktan, resten borde du väl klara av att lista ut själv.

All The best
MVH
Jonas .L
ejon_850
2 oktober 2011 · 878 Inlägg

Felplacerad skrev:

ejon_850 skrev:

Felplacerad skrev:
Varför vill du köra på E85? Förstår inte roll

Högre oktan, resten borde du väl klara av att lista ut själv.

haha du det är mycket jag borde..Så förklara gärna närmare wink

http://www.etanol.nu/

All The best
MVH
Jonas .L
ejon_850
2 oktober 2011 · 878 Inlägg

Felplacerad skrev:

ejon_850 skrev:

Felplacerad skrev:

haha du det är mycket jag borde..Så förklara gärna närmare wink

http://www.etanol.nu/

Så det är för att det är miljövänligt?

Det är miljödelen ja.. Men när man kör E85 kan du etc få högre laddtryck, få mer vrid i bilen och även mer hästkrafter vid rätt behandling, dock högre bränsleförbrukning än vanlig oktan 98/95

All The best
MVH
Jonas .L
Janneutanb
2 oktober 2011 · 7 272 Inlägg

E85 är nästan som racebränsle från macken. Det är jävligt bra om man jagar hästkrafter men att bara tanka i det lär inte ge några fördelar.

Brodis
2 oktober 2011 · 16 Inlägg

Felplacerad skrev:

ejon_850 skrev:

Felplacerad skrev:
Så det är för att det är miljövänligt?

Det är miljödelen ja.. Men när man kör E85 kan du etc få högre laddtryck, få mer vrid i bilen och även mer hästkrafter vid rätt behandling, dock högre bränsleförbrukning än vanlig oktan 98/95

Vad jag har läst mig till så är Etanol värre för miljön med tanke på produktionen.

När det gäller effektökning så krävs väl mer än att bara tanka i E85 och köra.

Så att köra en original V70 T5 på E85 ser jag som skadligt och onödigt roll

Du måste ju vara den mest dryga och efterblivna personen här på Garaget.
Och nej, be mig inte att förklara mitt påstående då du ändå inte besitter förmågan att tänka klart.

Peter_5565
2 oktober 2011 · 326 Inlägg

Brodis skrev:
Du måste ju vara den mest dryga och efterblivna personen här på Garaget.
Och nej, be mig inte att förklara mitt påstående då du ändå inte besitter förmågan att tänka klart.

Själv tycker jag det är lite efterblivet att citera i citat i ytterligare ett citat som du gjort. Det blir lätt otydligt vem och vad du citerar.


Jag antar att det är Felplacerad:s sista? Isåfall förstår inte jag vad som är fel. Dom två första påståendena håller jag med honom. Det tredje vet jag inte, så där har jag ingen åsikt.

Förklara gärna vad som är fel för oss andra efterblivna.

ejon_850
2 oktober 2011 · 878 Inlägg

Brains skrev:
E85 är nästan som racebränsle från macken. Det är jävligt bra om man jagar hästkrafter men att bara tanka i det lär inte ge några fördelar.

Precis... smile

All The best
MVH
Jonas .L
Frenning
3 oktober 2011 · 3 Inlägg

Hej Strand.
En av nackdelarna som inte folk talar om är att bränslesystemet (ledningar, pumpmodul, tank, påfyllningsrör) och motorn ibland kan må dåligt. Jag har jobbat med detta länge nu.
En blandning runt 25% går hårt åt gummi och plaster. Väldigt temperatur beroende åxå, så en triming av motorn (dvs högre temperaturer under längre tider) kombinerat med en E25 blandning kan få ledningarna på äldre bilar att frasa sönder pga att mjukgörarna ersätts.
Sen vid högre etanolblandningar 50-85% så går aluminium och kolstål hårt åt i bränslesystemet.
Motorn kan få problem med avlagringar och ventilsäten går sönder.
Även motoroljan späds ut snabbare, så du måste korta ner intervallen.
Mvh frenning

Strand92
3 oktober 2011 · 131 Inlägg

Frenning skrev:
Hej Strand.
En av nackdelarna som inte folk talar om är att bränslesystemet (ledningar, pumpmodul, tank, påfyllningsrör) och motorn ibland kan må dåligt. Jag har jobbat med detta länge nu.
En blandning runt 25% går hårt åt gummi och plaster. Väldigt temperatur beroende åxå, så en triming av motorn (dvs högre temperaturer under längre tider) kombinerat med en E25 blandning kan få ledningarna på äldre bilar att frasa sönder pga att mjukgörarna ersätts.
Sen vid högre etanolblandningar 50-85% så går aluminium och kolstål hårt åt i bränslesystemet.
Motorn kan få problem med avlagringar och ventilsäten går sönder.
Även motoroljan späds ut snabbare, så du måste korta ner intervallen.
Mvh frenning

Okej, då har jag fått ett väldigt bra svar på detta! smile Tackar för all hjälp smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang