Smörja glidpinnar?

Volvofarfar
11 oktober 2011 · 1 312 Inlägg

Kopparpasta..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
turboforssen Telge Drifting Team
11 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

RoniisH skrev:
Tjenare!

Vilket är det bästa fettat att smörja in glidpinnar med? Har hittat ett par st. olika, men inte riktigt fastnat för någon.

http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … lagerfett/
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … itiumfett/
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … niumpasta/
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … fett-MoS2/
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … knutsfett/

Några rekommendationer?

jag kör på kopparpasta:) men annars ska du ha ett fett som tål höga tempraturer

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
RoniisH
11 oktober 2011 · 300 Inlägg

Volvofarfar skrev:
Kopparpasta..

Kopparpasta vill jag gärna inte använda, då det sliter på gummiskyddet.

Senast redigerat av RoniisH (11 oktober 2011)

Volvofarfar
11 oktober 2011 · 1 312 Inlägg

Sliter på gummiskyddet? nu får du förklara?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Alexarn
11 oktober 2011 · 73 Inlägg

Word   ^

Volvo 945 Turbo "Sparrisen" (1995)
Fillefilmjolk
11 oktober 2011 · 156 Inlägg

Du ska ha ett silikonbaserat fett, som du köper på ad bildelar, mekonomen eller dylikt, inget annat ;P

jonas_ahman
11 oktober 2011 · 309 Inlägg
Läser och släcker felkoder. pm för info
strandberg31
11 oktober 2011 · 2 419 Inlägg

Antar att du menar glidpinnarna till oken? Iaf så ska du ha silikonfett och inget annat! Annars torkas gummit ut eller sväller! Har du pinnar med gummi i botten på kan det bli ett helvete att få ut dem!

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Volvofarfar
11 oktober 2011 · 1 312 Inlägg

strandberg31 skrev:
Antar att du menar glidpinnarna till oken? Iaf så ska du ha silikonfett och inget annat! Annars torkas gummit ut eller sväller! Har du pinnar med gummi i botten på kan det bli ett helvete att få ut dem!

Har aldrig någonsin varit med om att gummit tagit skada av kopparpasta...och jag har smörjt hundratals glidbultar med kopparpasta...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
strandberg31
11 oktober 2011 · 2 419 Inlägg

Volvofarfar skrev:

strandberg31 skrev:
Antar att du menar glidpinnarna till oken? Iaf så ska du ha silikonfett och inget annat! Annars torkas gummit ut eller sväller! Har du pinnar med gummi i botten på kan det bli ett helvete att få ut dem!

Har aldrig någonsin varit med om att gummit tagit skada av kopparpasta...och jag har smörjt hundratals glidbultar med kopparpasta...

Konstigt, får typ in en bil i veckan på jobbet som pinnarna sitter fast på!! Sen blir det ju så jäkla kladdigt med kopparpasta wink

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
RoniisH
11 oktober 2011 · 300 Inlägg

jonas_ahman skrev:
finns ju denna annars http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … inderfett/

Provade denna... Den glider inte alls, den torkar in direkt.

Volvofarfar
11 oktober 2011 · 1 312 Inlägg

RoniisH skrev:

jonas_ahman skrev:
finns ju denna annars http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … inderfett/

Provade denna... Den glider inte alls, den torkar in direkt.

Den där är ju till för tex vid montering av bromsokskolvar,Bromscylindrar efter renovering typ....så att packningarna ska glida in lättare...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Volvofarfar
11 oktober 2011 · 1 312 Inlägg

strandberg31 skrev:

Volvofarfar skrev:

strandberg31 skrev:
Antar att du menar glidpinnarna till oken? Iaf så ska du ha silikonfett och inget annat! Annars torkas gummit ut eller sväller! Har du pinnar med gummi i botten på kan det bli ett helvete att få ut dem!

Har aldrig någonsin varit med om att gummit tagit skada av kopparpasta...och jag har smörjt hundratals glidbultar med kopparpasta...

Konstigt, får typ in en bil i veckan på jobbet som pinnarna sitter fast på!! Sen blir det ju så jäkla kladdigt med kopparpasta wink

Hur många kilo har du på bulten då?? big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
11 oktober 2011 · 5 042 Inlägg

Volvofarfar skrev:

strandberg31 skrev:
Antar att du menar glidpinnarna till oken? Iaf så ska du ha silikonfett och inget annat! Annars torkas gummit ut eller sväller! Har du pinnar med gummi i botten på kan det bli ett helvete att få ut dem!

Har aldrig någonsin varit med om att gummit tagit skada av kopparpasta...och jag har smörjt hundratals glidbultar med kopparpasta...

Kan inte mer än hålla med.
Aldrig hitils haft bekymmer.

C H E V R O L E T <3
turboforssen Telge Drifting Team
12 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

så länge kopparpastan inte är mineralbaserad så sliter det inte på gummit och vad jag förstått så är det ingen idag som har det .

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
strandberg31
12 oktober 2011 · 2 419 Inlägg

Volvofarfar skrev:

strandberg31 skrev:

Volvofarfar skrev:

Har aldrig någonsin varit med om att gummit tagit skada av kopparpasta...och jag har smörjt hundratals glidbultar med kopparpasta...

Konstigt, får typ in en bil i veckan på jobbet som pinnarna sitter fast på!! Sen blir det ju så jäkla kladdigt med kopparpasta wink

Hur många kilo har du på bulten då?? big_smile

En tub roll

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Keps_nille
12 oktober 2011 · 271 Inlägg

Jag kör alltid med bromcylinderfett på glidisarna, då vet man att inte gummit tar skada

legostar
14 oktober 2011 · 6 Inlägg

Har precis bytt bromsbelägg bak på min Ford Mondeo Ghia Kombi -04.
Märkte att oket på ena sidan kärvade och konstaterade att det var nedre glidpinnen, som fastnade med typ ett vacuum sug av gummihylsan som sitter i botten på pinnen.
Rengjorde och smörjde upp med silikonfett men det blir typ bara värre. Var svårt att rubba pinnen pågrund av suget, ungefär som en cykelpump som man håller för hålet på.

Jag tog bort gummihylsan och oket gled lätt efter det, så jag monterad ihop och kör så sålänge utan några problem.
Vad har den här gummihylsan för funktion? Finns endast på den nedre glidpinnen.
Kan det vara farligt eller skada något att köra utan denna gummihylsa på glidpinnen?

turboforssen Telge Drifting Team
14 oktober 2011 · 5 398 Inlägg

legostar skrev:
Har precis bytt bromsbelägg bak på min Ford Mondeo Ghia Kombi -04.
Märkte att oket på ena sidan kärvade och konstaterade att det var nedre glidpinnen, som fastnade med typ ett vacuum sug av gummihylsan som sitter i botten på pinnen.
Rengjorde och smörjde upp med silikonfett men det blir typ bara värre. Var svårt att rubba pinnen pågrund av suget, ungefär som en cykelpump som man håller för hålet på.

Jag tog bort gummihylsan och oket gled lätt efter det, så jag monterad ihop och kör så sålänge utan några problem.
Vad har den här gummihylsan för funktion? Finns endast på den nedre glidpinnen.
Kan det vara farligt eller skada något att köra utan denna gummihylsa på glidpinnen?

om du menar den som sitter på glidpinnen, så sitte den där för att det inte ska komma in massa skit så att det inte kärvar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang