7360
Sök

Hydraulisk Handbroms genom Besiktning?

237 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Jg sitter o funderar på att beställa mig Hyd hand broms nu,
det är ju simpelt att koppla in skiten, då man bara kopplar dom på röret bak med y koppling eller diverse..

men går detta att få genom en besiktning?

Turbo knackare

27 Inlägg
12 oktober 2011
Det går igenom om man har kvar den gamla handbromsen med smile det är vad jag hört från sfro i alla fall smile

KHRacing
12 oktober 2011
abris92 skrev:
Det går igenom om man har kvar den gamla handbromsen med smile det är vad jag hört från sfro i alla fall smile

japps, men då faller hela iden med en nyare/bättre handbroms :-)

2 419 Inlägg
12 oktober 2011
Finns ju hydrauliska med spär så man kan låsa dem! Eller går det inte ändå?

Du bör sätta en backventil på ledningen så inte bromsen låser sig! Ifall du inte visste det! smile

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
12 oktober 2011
Handbromsen får inte gå på samma system som färdbromsen då den även ska fungera som nödbroms. Därför bör original vara kvar alternativt köra med dubbla OK ibak vilket blir jobbigt o bygga.

Sen är det ju alltid dom vanliga reglerna med helbilsgodkännande samt vad som får ändras på en bil mot vad som är gjort på fabrik.

Jag skulle nog tagit bort spaken under besiktning och lagt något över fästet för att slippa diskution. (dvs original måste vara kvar endå)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

2 419 Inlägg
12 oktober 2011
myran skrev:
Handbromsen får inte gå på samma system som färdbromsen då den även ska fungera som nödbroms. Därför bör original vara kvar alternativt köra med dubbla OK ibak vilket blir jobbigt o bygga.

Sen är det ju alltid dom vanliga reglerna med helbilsgodkännande samt vad som får ändras på en bil mot vad som är gjort på fabrik.

Jag skulle nog tagit bort spaken under besiktning och lagt något över fästet för att slippa diskution. (dvs original måste vara kvar endå)

Men är det helt omöjligt att komma igenom med hydraulisk? Om man reggar som ombyggt fordon tex?

Org är ju bra ivägen!!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
12 oktober 2011
strandberg31 skrev:
myran skrev:

Men är det helt omöjligt att komma igenom med hydraulisk? Om man reggar som ombyggt fordon tex?

Org är ju bra ivägen!!

Dubbla ok om du ska ha hydralisk helt lagligt och ta bort original.

Annars är det dubbla som gäller.. (man kan ju råka ta bort original mellan besiktningarna om den är ivägen)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

KHRacing
12 oktober 2011
myran: i Sverige skall ej handbromsen fungera som nödbroms alls, bara i USA vad jag vet !

Det går att regga med hydraulisk handbroms, OM:

man reggar som ombyggt/amatörbyggt med separat krets till handbromsen

man reggar som ombyggt/amatörbyggt med bakbromsar som ej har uttag för vanlig handbroms (undantagsfall enligt SFRO)

Det går EJ att regga med hydraulisk handbroms OM:

man har en vanlig bil som man vill byta handbromsen på.

Ger ej heller att bygga lagligt/regelmässigt genom att montera extra bromsok bak, då detta strider emot gällande fordonsregler - om bilen är nyare än 1976
Senast redigerat av KHRacing (12 oktober 2011)

Sök