3406
Sök

Från dröm till verklighet. Renovering av amerikansk 50-talare.

Totalrenovering av Meteor Niagara 300 1959

2 214 127 Visningar
Uppdaterades senast 15 december 2020
5 071 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#1521
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Nu har även frontplåten fått sig en omgång epoxy till

Hur många lager epoxigrund tänker du lägga innan du är nöjd? tongue

Tills bilen är rak, Proffsen brukar tala om 8 lager tongue
Senast redigerat av JohnWayne (3 december 2012)


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
3 december 2012
#1522
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Nu har även frontplåten fått sig en omgång epoxy till

Hur många lager epoxigrund tänker du lägga innan du är nöjd? tongue

Tills bilen är rak, Proffsen brukar tala om 8 lager tongue

yikes

http://www.merpengar.se/bilder/merpengar2.jpg

hmm

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

228 Inlägg
3 december 2012
#1523
Detta projekt gillas skarpt smile  tummen upp


2 126 Inlägg
3 december 2012
#1524
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Nu har även frontplåten fått sig en omgång epoxy till

Hur många lager epoxigrund tänker du lägga innan du är nöjd? tongue

Tills bilen är rak, Proffsen brukar tala om 8 lager tongue

Får man fråga vilket märke av epoxigrund du använder?

Snyggt jobbat annars som vanligt big_smile


191 Inlägg
3 december 2012
#1525
Ja det är en trevlig tråd att följa det är ska bli väldigt intressant med slutresultatet sen! smile
Ni får gärna kolla in min 59a med! smile


5 071 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#1526
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:

Hur många lager epoxigrund tänker du lägga innan du är nöjd? tongue

Tills bilen är rak, Proffsen brukar tala om 8 lager tongue

yikes

http://www.merpengar.se/bilder/merpengar2.jpg

hmm

För att inte tala om tålamod. Man måste ha tålamod i överflöd yikes yikes yikes


5 071 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#1527
Ambjornssonn skrev:
Detta projekt gillas skarpt smile  tummen upp

Trevligt big_smile  Följer med spänning ditt Ford -59 projekt också big_smile


5 071 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#1528
Big_JN skrev:
JohnWayne skrev:
-MATS- skrev:

Hur många lager epoxigrund tänker du lägga innan du är nöjd? tongue

Tills bilen är rak, Proffsen brukar tala om 8 lager tongue

Får man fråga vilket märke av epoxigrund du använder?

Snyggt jobbat annars som vanligt big_smile

Tusen tack big_smile Jag kör med Duponts Epoxy 840 som jag tycker funkar utmärkt. Säkert funkar andra fabrikat också lika bra.


5 071 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#1529
Ragger_sw skrev:
Ja det är en trevlig tråd att följa det är ska bli väldigt intressant med slutresultatet sen! smile
Ni får gärna kolla in min 59a med! smile

Man tackar, om jag nån gång kommer till nått slutresultat hmm  Gillar din ´59:a. 50-tals herrgårdsvagnar är verkligt häftiga smile


5 071 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#1530
Nu är det dags att ta itu med taket. Jag har bara slipat bort den gamla färgen, blästrat några porer och lagt på en epoxigrund. Och det var över 5 år sen.
Lite rost har krupit fram sen dess. vilket är bra roll roll roll
för då ser man var man missat första gången blästern var i farten.
Nu kan man ta itu med sakerna på allvar.

Tanken nu är att slipa taket med 80:ans papper på en hyvel. För att se om det finns några ojämnheter. OCH det finns det säkert yikes

Men hur skall jag göra för att räckas att slipa över hela taket, jag som hör till svamphuggarsläktet (vi som inte är speciellt långa cool )   ????? yikes


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
4 december 2012
#1531
JohnWayne skrev:
Men hur skall jag göra för att räckas att slipa över hela taket, jag som hör till svamphuggarsläktet (vi som inte är speciellt långa cool )   ????? yikes

Ta bort klossarna under axlarna och låt bilen stå direkt på golvet, sedan tar du en pall och ställer dig på -- då når du garanterat tongue

Eller varför inte konstruera en "tip-girl" cool :

http://i343.photobucket.com/albums/o442/jaggaxjr/temp024.jpg

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS9o0aD8IG5w9hjFMEK2fIrTgcYaw3X38gBYVTQn-I1LB_CWKbLdd1hvq46

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

2 164 Inlägg
4 december 2012
#1532
JohnWayne skrev:
Nu är det dags att ta itu med taket. Jag har bara slipat bort den gamla färgen, blästrat några porer och lagt på en epoxigrund. Och det var över 5 år sen.
Lite rost har krupit fram sen dess. vilket är bra roll roll roll
för då ser man var man missat första gången blästern var i farten.
Nu kan man ta itu med sakerna på allvar.

Tanken nu är att slipa taket med 80:ans papper på en hyvel. För att se om det finns några ojämnheter. OCH det finns det säkert yikes

Men hur skall jag göra för att räckas att slipa över hela taket, jag som hör till svamphuggarsläktet (vi som inte är speciellt långa cool )   ????? yikes

Lägg typ fälgar eller liknande på golvet och sen kan man lägga en dörr på dom, då når du säkert ;D

"Life´s too short to drive a boring car"

2 126 Inlägg
4 december 2012
#1533
JohnWayne skrev:
Big_JN skrev:
JohnWayne skrev:

Tills bilen är rak, Proffsen brukar tala om 8 lager tongue

Får man fråga vilket märke av epoxigrund du använder?

Snyggt jobbat annars som vanligt big_smile

Tusen tack big_smile Jag kör med Duponts Epoxy 840 som jag tycker funkar utmärkt. Säkert funkar andra fabrikat också lika bra.

Tackar för svaret big_smile Ska ju lacka både Caddyn och Chevan i sommar så behöver nån riktigt bra grund till dom cool


10 164 Inlägg
4 december 2012
#1534
Du käkar växt hårmoner så du blir lång haha wink nedå men någe lång bänk eller pall borde ju duga gott. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Svetsare/Smed/Skrotnisse
206 Inlägg
4 december 2012
#1535
En "tip-girl" som Mats var inne på är nog egentligen bäst men är ju lite jobb. Ska du använda den igen kan det ju kanske vara idé ändå. Lättare att få jämt tryck med långbrädan när man kommer åt i en annan vinkel jämfört med om man skulle hänga över bilen om du förstår vad jag menar.

"Den kan vara bra att ha"

5 071 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#1536
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Men hur skall jag göra för att räckas att slipa över hela taket, jag som hör till svamphuggarsläktet (vi som inte är speciellt långa cool )   ????? yikes

Ta bort klossarna under axlarna och låt bilen stå direkt på golvet, sedan tar du en pall och ställer dig på -- då når du garanterat tongue

Eller varför inte konstruera en "tip-girl" cool :

http://i343.photobucket.com/albums/o442 … emp024.jpg

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 … bLdd1hvq46

En sån skulle inte vara dum big_smile


5 071 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#1537
dadde skrev:
JohnWayne skrev:
Nu är det dags att ta itu med taket. Jag har bara slipat bort den gamla färgen, blästrat några porer och lagt på en epoxigrund. Och det var över 5 år sen.
Lite rost har krupit fram sen dess. vilket är bra roll roll roll
för då ser man var man missat första gången blästern var i farten.
Nu kan man ta itu med sakerna på allvar.

Tanken nu är att slipa taket med 80:ans papper på en hyvel. För att se om det finns några ojämnheter. OCH det finns det säkert yikes

Men hur skall jag göra för att räckas att slipa över hela taket, jag som hör till svamphuggarsläktet (vi som inte är speciellt långa cool )   ????? yikes

Lägg typ fälgar eller liknande på golvet och sen kan man lägga en dörr på dom, då når du säkert ;D

Exakt så blir det smile


5 071 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#1538
Djo skrev:
Du käkar växt hårmoner så du blir lång haha wink nedå men någe lång bänk eller pall borde ju duga gott. smile

Hoho, eller kanske en burk Red bull wink
Senast redigerat av JohnWayne (5 december 2012)


5 071 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#1539
Sotar_n81 skrev:
En "tip-girl" som Mats var inne på är nog egentligen bäst men är ju lite jobb. Ska du använda den igen kan det ju kanske vara idé ändå. Lättare att få jämt tryck med långbrädan när man kommer åt i en annan vinkel jämfört med om man skulle hänga över bilen om du förstår vad jag menar.

Jåå, det har du helt rätt i. Trycket på slipbrädan kommer att minska ju längre in på taket man kommer. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Smart, tack förden insikten big_smile


5 071 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#1540
Jag börjar med att skruva bort hjulen. Därefter sänker jag ned karossen så mycket det går. Att ha den att stå på kanten av bromstrumman tror jag inte är så bra. Så jag sätter diverse trädklubbar under bärarmarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-6018122a2c0ada31422f8a03093a14b0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d75029c3eff0711dfdf0b6a647e8c689.jpg


försöker att få den stå så plant som möjligt

https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-d965b41c9447017fc7b427ade8ca2a76.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164369/164369-fd3924d17e1a10460b71b82444542a10.jpg



Sök