Nya kopplingen slirar!

Humpee
16 oktober 2011 · 45 Inlägg

Tjena
som rubriken lyder så bytte jag kopplingen på min nissan 200sx -93 till en steg 3 koppling (bilen är steg 2).
Sen när jag provkörde så slirar kopplingen när laddet  kommer på alla växlar.

någon som vet vad felet kan va?

allting sitter rätt, lamellen är inte felvänd eller nått liknande.
det är vätska i behållaren och systemet är luftat..

kopplingen är 6 puckad med förstärkt tryckplatta.

tack på förhand!
Mvh Humpee

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 oktober 2011 · 13 757 Inlägg

och hur såg svänghjulet ut?
risken är stor att svänghjulet är tokskrot om kopplingen har slirat mycket tidigare...

brukar ofta bli sprickor och skit när dom gått varma

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Humpee
16 oktober 2011 · 45 Inlägg

Growe skrev:
och hur såg svänghjulet ut?
risken är stor att svänghjulet är tokskrot om kopplingen har slirat mycket tidigare...

brukar ofta bli sprickor och skit när dom gått varma

nej inga sprickor eller liknande skador.
torkade rent på både tryckplatta och svänghjul så det inte blev kvar massa skit emellan.

RD_87 Skrotsamlare
16 oktober 2011 · 4 031 Inlägg

Återanvände du en gammal tryckplatta? Dumsnålt och med klar risk att den inte passar din nya lamell.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Beeenny
16 oktober 2011 · 982 Inlägg

inte packboxen mellan motor och låda som är dålig då ?

KHRacing
16 oktober 2011 ·

Beeenny skrev:
inte packboxen mellan motor och låda som är dålig då ?

vad har packboxen med slirande koppling att göra, föutom att den ev kan stänka olja på lamellen ?

Beeenny
16 oktober 2011 · 982 Inlägg

KHRacing skrev:

Beeenny skrev:
inte packboxen mellan motor och låda som är dålig då ?

vad har packboxen med slirande koppling att göra, föutom att den ev kan stänka olja på lamellen ?

ja du sa de ju själv, så vaför ens ställa frågan tillbaka

KHRacing
16 oktober 2011 ·

Beeenny skrev:

KHRacing skrev:

Beeenny skrev:
inte packboxen mellan motor och låda som är dålig då ?

vad har packboxen med slirande koppling att göra, föutom att den ev kan stänka olja på lamellen ?

ja du sa de ju själv, så vaför ens ställa frågan tillbaka

hehe Det var vad jag ansåg, det kan ju på olika fordon kanske finnas olika orsaker eller ?

Humpee
16 oktober 2011 · 45 Inlägg

RD_87 skrev:
Återanvände du en gammal tryckplatta? Dumsnålt och med klar risk att den inte passar din nya lamell.

nej tryckplattan är ny också! så dumsnål är jag inte cool

Humpee
16 oktober 2011 · 45 Inlägg

Beeenny skrev:
inte packboxen mellan motor och låda som är dålig då ?

nej den va hel och syntes inget som skulle tyda på att den va trasig

nesum
16 oktober 2011 · 695 Inlägg

Var det lätt att få låda på plats efter bytet eller du fick "tvinga ihop" lådan me motorn på plats?..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
NIzmO Ollikkala Racing
16 oktober 2011 · 1 724 Inlägg

Var det för märke på kopplingen? många billigare ebay kopplingar verkar ha problem med att hålla för mindre effektökningar trots att det står att dom klarar betydligt mer.
Sen ska dom köras in en ganska lång sträcka innan man ska belasta dom för det mesta.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
TooS Hjultomte
16 oktober 2011 · 1 500 Inlägg

Sänk effekten så märker du det mindre wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Humpee
16 oktober 2011 · 45 Inlägg

nesum skrev:
Var det lätt att få låda på plats efter bytet eller du fick "tvinga ihop" lådan me motorn på plats?..

lätt o lätt, tycker alltid det är ett h*****e att få splinesen rätt. men föutom det så var det inga problem tongue

Humpee
16 oktober 2011 · 45 Inlägg

NIzmO skrev:
Var det för märke på kopplingen? många billigare ebay kopplingar verkar ha problem med att hålla för mindre effektökningar trots att det står att dom klarar betydligt mer.
Sen ska dom köras in en ganska lång sträcka innan man ska belasta dom för det mesta.

Det är en XTD koppling
menar du att den ska köras in nu när den är ny?
har nämligen aldrig hört det att man ska köra in kopplingen

Senast redigerat av Humpee (16 oktober 2011)

KHRacing
16 oktober 2011 ·

Humpee skrev:

NIzmO skrev:
Var det för märke på kopplingen? många billigare ebay kopplingar verkar ha problem med att hålla för mindre effektökningar trots att det står att dom klarar betydligt mer.
Sen ska dom köras in en ganska lång sträcka innan man ska belasta dom för det mesta.

Det är en XTD koppling
menar du att den ska köras in nu när den är ny?
har nämligen aldrig hört det att man ska köra in kopplingen

har inte hellr jag hört, självklart skall man köra lugnt i början för att se så allt funkar, men köra in, nej.

jag skulle nog kolla tjockleken på lamellen o jämföra med vad orginal är gentemot nya tryckplattan !

nesum
17 oktober 2011 · 695 Inlägg

Verkar vara en del folk som beställt  koppling och fått måndagsexemplar till sina Nissan. Splinesen kan vara knivigt men för övrigt ska den juh glida på som en oljad snigel. Har du dragläget långt uppe eller nere i botten mot golvet?....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
NIzmO Ollikkala Racing
17 oktober 2011 · 1 724 Inlägg

Har själv läst en hel del om dessa, tyvärr tillräckligt för att aldrig köpa en själv!

ebay.com skrev:
All XTD Racing Clutch Kit Required 500Miles Break-in Period.

Senast redigerat av NIzmO (17 oktober 2011)

- Time Attack -
KHRacing
17 oktober 2011 ·

NIzmO skrev:
Har själv läst en hel del om dessa, tyvärr tillräckligt för att aldrig köpa en själv!

ebay.com skrev:
All XTD Racing Clutch Kit Required 500Miles Break-in Period.

Som jämförelse så har min 2 skiviga QuarterMasters 7,25" koppling ingen inkörningsperiod als.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 oktober 2011 · 13 757 Inlägg

KHRacing skrev:

NIzmO skrev:
Har själv läst en hel del om dessa, tyvärr tillräckligt för att aldrig köpa en själv!

ebay.com skrev:
All XTD Racing Clutch Kit Required 500Miles Break-in Period.

Som jämförelse så har min 2 skiviga QuarterMasters 7,25" koppling ingen inkörningsperiod als.

den var säkert billigare inköp oxå..

för det låter som standard nascar koppling dom brukar vara ruskigt billiga med rätt kontakter

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang