3223
Sök

Hjälp med hjulinställningar på 740

502 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Jag försökte så gott som det gick att visa hur hjulen står, när jag har det vänstra hjulet står rakt så står det högra hjulet lite åt höger, precis så här var det innan jag lämna in den i måndags också. Problemet när jag kör är ju att den drar åt alla olika håll så man är på helspänn när man kör för att hålla emot när man kör i ojämnheter. även när jag kör på motorvägen som är rak och fin så drar den något åt höger. Däcken är 235 runt om och jag kör med 3 bars tryck.
Jag har funderingar kring om det är glapp/slitet någonstans som kan ha gjort att verkstads nissen ställde hjulen så som de skulle och att det sedan har ändrat sig tillbaka, har dock hissat upp bilen och känt lite och jag upplever det inte som att det glappar någonstans.
Idag var jag dock förbi och prata om att jag inte var nöjd och han sa att han ställde in efter vad som stod på datorn och enligt han så ska toe vinkeln vara lite utåt, men så här mycket??

http://forumbilder.se/images/3d25201124819c3b3.jpg
http://forumbilder.se/images/6225201124840a41d.jpg
http://forumbilder.se/images/6c252011249011cf0.jpg
http://forumbilder.se/images/a4252011249157c70.jpg

Mvh Jonas:)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 oktober 2011
Är ratten helt rak på sista och näst sista bilden? Tycker det ser ut att vara helt fel Toe på höger sida och typ rakt på vänster sida. Inte rätt alltså.

Att det skulle bero på glapp någonstans ser jag som omöjligt, då den som gör hjulinställningen ska kontrollera allt sådan innan en inställning görs, om han vet vad han sysslar med vill säga.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Smålänning
7 887 Inlägg
26 oktober 2011
Reklamera om du inte är nöjd.
Går bilen rakt fram när ratten är rak på BRA VÄG som inte är spårig?
Går ratten lika trögt hela vägen runt från fullt till fullt?

Att du får passa med ratten är dock inget konstigt, Volvo 740 är byggd för max typ 205:or med hög profil, med lågprofil 235 blir dom rätt så spårkänsliga och stickiga.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

502 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Jag ställde ratten lite lite grann åt höger för att det skulle vara lättare att se skillnaden mellan hjulen, men det handlar inte om nå mycket utslag.

Jag upplever det också som att höger hjul sticker ut något mer än vad det vänstra gör.
Jo jag tycker det verkar ganska konstigt jag också, jag köper att bilen kommer  bli mer spårkännslig med tanke på bredden, men när det är sån här stor skillnad fattar jag inte riktigt, han sa att toe på 740 är lite utåt original men kan det verkligen vara så här mycket?

Mvh Jonas:)

502 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Reklamera om du inte är nöjd.
Går bilen rakt fram när ratten är rak på BRA VÄG som inte är spårig?
Går ratten lika trögt hela vägen runt från fullt till fullt?

Att du får passa med ratten är dock inget konstigt, Volvo 740 är byggd för max typ 205:or med hög profil, med lågprofil 235 blir dom rätt så spårkänsliga och stickiga.

När jag åkte hem igår så åkte jag på en väg som är ganska nylagd och den drog lite åt höger (killen på volvo sa att det kan bero på att vägen är doserad, men kan väll knappast vara så doserat?? ) tänkte dock inte på om själva ratten stod rak, ska prova imorgon om det går lika trögt från fullt till fullt:)

Mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 oktober 2011
Du har ju antagligen ändrat spårvidden ifall du nu inte har exakt rätt ET på fälgarna, så då kan man egentligen inte gå efter originalanvisningar för hjulinställningen så som jag ser det (eller så tänker jag galet). Men som det ser ut så är det ju galet stor skillnad mellan hö-vä, men samtidigt väldigt svårt att se på bild då kameravinkeln kan luras väldigt mycket.

Lite OT men kör du verkligen med 235 på vintern?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Smålänning
7 887 Inlägg
26 oktober 2011
Fick du inget papper med?

Jag gjorde hjulinställning häromdagen och fick ett fint papper med värdena både före och efter...

Ta kort på det isf eller scanna in och lägg upp.

Kan vara så att din bakaxel är lite sne, över toleransen, och då kompenserar de det med att justera framhjulen så bilen ska gå rakt ändå.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

502 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Du har ju antagligen ändrat spårvidden ifall du nu inte har exakt rätt ET på fälgarna, så då kan man egentligen inte gå efter originalanvisningar för hjulinställningen så som jag ser det (eller så tänker jag galet). Men som det ser ut så är det ju galet stor skillnad mellan hö-vä, men samtidigt väldigt svårt att se på bild då kameravinkeln kan luras väldigt mycket.

Lite OT men kör du verkligen med 235 på vintern?

Mvh Tommy

Aa, har dock inte måtten i huvudet, men tror att det är 25mm fram och 30mm spacer bak, men jag tycker att han iallafall skulle kunna ha påpekat att det inte finns garantier då jag har spacer, breda däck och sänkt, tog volvo före en däckverkstad för att få vara säker på att den rullar fint....

visst lurar kameran lite grann då jag inte står exakt på båda bilderna, men det syns lika klart på kort som i verkligheten hur mycket det skilljer sig.

Nej jag ska ställa av bilen till vinter, men då jag sänkte den för inte så länge sen så tänkte jag passa på att göra en hjulinställning nu smile

5 089 Inlägg
26 oktober 2011
Om det känns som att bilen "flyter" fram å tillbaka på vägen så är det oftast däcken som är orsaken. Är det bra mönster och icke sneslitna?? testa med ett par andra annars.
Och du har säkert spacers på som ökar spårvidden + tokbreda däck som är jättespårkänsliga.. Kan vara en anledning till det också.

\Lindgren

502 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:

Jag gjorde hjulinställning häromdagen och fick ett fint papper med värdena både före och efter...

Kan vara så att din bakaxel är lite sne, över toleransen, och då kompenserar de det med att justera framhjulen så bilen ska gå rakt ändå.

Nej, fick bara ett kvitto. var dock in på 2 verkstäder efteråt och dom tyckte det var väldigt konstigt att jag varken fick papper eller att han nämnde något om däck, sänkning m.m  med tanke på att jag stod precis bredvid hela tiden (passa på att lära mig hur man gjorde när man ställde om vinklarna)smile

Smålänning
7 887 Inlägg
26 oktober 2011
Haggan skrev:
twin_cam skrev:

Nej, fick bara ett kvitto. var dock in på 2 verkstäder efteråt och dom tyckte det var väldigt konstigt att jag varken fick papper eller att han nämnde något om däck, sänkning m.m  med tanke på att jag stod precis bredvid hela tiden (passa på att lära mig hur man gjorde när man ställde om vinklarna)smile

Ja väldigt skumt.
Hoppas det va billigt, jag gav 900 för fyrhjulsmätning och inställning av framhjulen.

Säker på att han vet vad han sysslade med? Iom att han inte nämde varesig spacers eller sänkning.

Jag har aldrig fått så galna vinklar ens med måttsticka...

502 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
FLindgren skrev:
Om det känns som att bilen "flyter" fram å tillbaka på vägen så är det oftast däcken som är orsaken. Är det bra mönster och icke sneslitna?? testa med ett par andra annars.
Och du har säkert spacers på som ökar spårvidden + tokbreda däck som är jättespårkänsliga.. Kan vara en anledning till det också.

Det är bra mönster och dom är inte snedslitna, det är framförallt när det kommer en ojämnhet i vägen som det "slår till " åt tex höger, sedan så kan den dra åt vänster och ibland går den ganska rakt:| som sakt så köper jag att den inte kommer vara lika "lätt" att köra som med smalare däck, men det känns som att det här är aldeles för illa?sad
http://forumbilder.se/images/c7262011739387c64.jpg

502 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Haggan skrev:
twin_cam skrev:

Ja väldigt skumt.
Hoppas det va billigt, jag gav 900 för fyrhjulsmätning och inställning av framhjulen.

Säker på att han vet vad han sysslade med? Iom att han inte nämde varesig spacers eller sänkning.

800 betalade jag, vilket är väldigt mycket om man lever på studentbidrag... det verkade som att han har jobbat med bilar ett tag:| var senare förbi en privat däckfirma och killen där sa att om han skulle ge sig på en bil som var sänkt/inte hade orginal grejor så gav han inga garantier.

Supraman
2 300 Inlägg
27 oktober 2011
Tänk på att bakaxeln flyttar sig i sidled när den går upp och ner.
Detta gör att bilen kan svänga lite när bakaxeln rör sig.
Detta kan göra att man känner att man måste kompensera med rattrörelse för att den ska gå rakt fram.
Detta är inte lika tydligt när man kör original men förstärks om man kör med t,ex lågprofil och sänkning.
En lösning på just detta är att man ser till att ha fräscha dämpare, då minskar man fjädringsrörelsen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Fri fart för ett fritt folk!
14 825 Inlägg
27 oktober 2011
twin_cam skrev:
Haggan skrev:
twin_cam skrev:

Ja väldigt skumt.

900kr ucha vad dyrt brukar betala 300-500 för 4hjulsinställningen..av kunnig personal
med andra ord ingen mupp som står med sina laser inställningar och inte fattar ett skit
utan en gammal gubbe som gjort framvagnsinställnignar sedan 1978
då provkörsbilarna innan dom lämnas till kund

sjuk skillnad fast han har gammal utrustning så blir inställningarna mycket bättre än dom som har laserutrustning och tror dom kan något och inte provkör bilarna efteråt

Kör fort så hinner inget hända...

502 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
Var in till volvo idag och jag fick en ny tid om 2 veckor och då ska jag sätta på original hjul (185 breda) så ska dom kolla igen, men jag är lite fundersam om dom verkligen kan få till det nå bättre om dom mäter på original hjulen? Ringde bilia i sala och där sa dom att toe vinkeln ska vara något inåt och inte utåt som killen som fixade min bil hävdar, så ni som kör 740/940 med 225/235 breda fram, hur beter era bilar sig? är dom väldigt slängiga?

Sen med mätvärdena så sa han att deras skrivare gått sönder och att det inte gick att skriva ut det i efterhand...

Mvh Jonas smile

1 319 Inlägg
27 oktober 2011
Låter som en fifflare eller ?

_----------'

502 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
Det tror jag inte, han verkar ha jobbat på volvo ett tag osv, jag vet inte varför det blir som det blir, som sakt, att den blir mer spårkänslig med så pass breda däck är jag medveten om, men att den fortfarande är så här slängig efter hjulinställningen och att det syns med blotta ögat att hjulen står utåt \---/ så pass mycket fattar jag inte. Han säger att han gick efter datorns mått, men jag betalar ju för att få bilen så bra det går, om det inte går ihop med original måtten och dom här däcken så tycker jag att han tala om det INNAN han ger sig på bilen.

Mvh smile

1 231 Inlägg
27 oktober 2011
en kompis har en 945a med 225/45-17 och hans är sjukt spårkänslig när man kör i gupp/spår... jag som kör orginal däck på min tycker det är livsfarligt att köra hans för den slänger som fan, han har också gjort en inställning efter! smile

1 319 Inlägg
27 oktober 2011
manne_940 skrev:
en kompis har en 945a med 225/45-17 och hans är sjukt spårkänslig när man kör i gupp/spår... jag som kör orginal däck på min tycker det är livsfarligt att köra hans för den slänger som fan, han har också gjort en inställning efter! smile

Måste vara sjukt jobbigt att köra med en sådan till vardags? hmm
Trafikfara nästan.
Senast redigerat av sleepyoh (27 oktober 2011)

_----------'

Sök