har bytt handbromswire och får det fortfarande knappt nån bromsverkan på handbromsen. har justerat den till ca hälften vid spaken och man kan vrida runt trumman lite trögt för hand. tycker det är riktigt skumt.
har ju bytt cylinder bak ,backar , wire, alla fjädrar och trumman är inte sliten har rivit isär allt typ 15 gånger nu utan att hitta nått fel backarna rör sig lätt när jag drar i bandbromsen
va nere i garaget igen och fick till det nu det va kilen som inte ville hoppa ner ordentligt , fast varför var jag inte kommit på än . men ska spaken va så lätt att dra till ändläge ???? (den tar innan ändläge) på volvo så bli ju spaken trög att dra upp när hjulen är blir låsta
Hur gjorde du när du justerade då? Du ska ju montera ihop allt och sedan pumpa på bromsen hårt några gånger tills justeringen vaknar till liv, sen dra i handbromsen några gånger. Då ska ju kilen dras ner så bromsen är bra, för du har väl dragfjädern till kilen på plats va?
Sen vid behov spänner du vid spaken. Brukar justera så hjulen är låsta kring 3-4 hacket, spaken går ändå att dra upp till typ 6-7 hacket.
Hur gjorde du när du justerade då? Du ska ju montera ihop allt och sedan pumpa på bromsen hårt några gånger tills justeringen vaknar till liv, sen dra i handbromsen några gånger. Då ska ju kilen dras ner så bromsen är bra, för du har väl dragfjädern till kilen på plats va?
Sen vid behov spänner du vid spaken. Brukar justera så hjulen är låsta kring 3-4 hacket, spaken går ändå att dra upp till typ 6-7 hacket.
Mvh Tommy
Mvh Tommy
jo jag bromsa som du säger och har ryckt i handbromsen ett ex antal gånger . har fjäder monterad på kilen men den tycks ha fastnat i sitt utgångsläge så putta ner den lite. vet inte om fjädern till kilen är lite klen eller om kilen kärvar på nått sätt.
tänkte inte på när den tar nu men den tar innan den är fullt uppe iallafall