Finns det någon som byggt en transmission-linebaslåda?

Frippe_L Gladen Audio
12 november 2011 · 2 388 Inlägg

christofer_k skrev:

Tokken skrev:

christofer_k skrev:

har  byggt låder portade och slutna  och  de har låtit bra mtx basarna  som jag hade förut  lät  extremt bra i slutet men de var inte nog   och testade bygga portad och de lät skit så antar att de  inte var direckt  gjorda för portat  sen med  zachary bpxr lr vad dom nu hette lät skit då de inte fanns några vettiga parametrar att utgå ifrån.. vart för mkt labbande. och där tappa jag intresset lr ja har inte ork att bygga mer just nu  finns mkt annat att göra. har aldrig  byggt en tl så därför  tänkte jag testa nu när jag har en 8"  då de inte behövs så mkt  rör till den gämfört mot 12orna jag tänkte bygga till som behövde  kring 4 meter

Men.. du säger ju själv att du inte pallar med labbandet.. Men du ska ge dig på att bygga en TL-låda??
För det är ju MYCKET enklare.. hur tänkte du nu? wink

gör ett rör i "rätt" längd för en viss av stämning och funkar de inte så skiter jag i de och kör på fabrikslådan istället:)

Ja jag gjorde mitt rör på typ en kvart så det gick o spela med (kapade rörbitarna sen smältimma ihop och på med en baffelring på ena änden bara)
Blev nöjd så  jag la ett lager glasfiber och polyester på det och målade det svart.... det har hållt 3 år iaf och presterar bra får jag säga, men en korrekt portad låda spelar typ likadant som denna bara lägre ljudtryck.
Har testat Hertz ES200, RE RE8D4 och GZ Hydrogen 8" den som lät bäst var Hertz, högst spelade GZ men den hade dubbla 2ohms spolar så den fick mkt mer effekt med då ja körde den i 1ohm mot 4ohm för hertz ocxh 2ohm för RE.

http://i975.photobucket.com/albums/ae235/Frippe_L/Random%20pics/DSC01021.jpg

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1
Volkswagen Passat 3B "VolksGladen" (1999)
Cyklop
13 november 2011 · 1 277 Inlägg

lånar tråden lite, om man nu skulle vilja bygga en TL vilka uträkningar krävs? eller om ni har en länk som förklara bra.
MVH

christofer_k Vorsprung durch Technik
13 november 2011 · 2 432 Inlägg

Frippe_L skrev:

christofer_k skrev:

Tokken skrev:

Men.. du säger ju själv att du inte pallar med labbandet.. Men du ska ge dig på att bygga en TL-låda??
För det är ju MYCKET enklare.. hur tänkte du nu? wink

gör ett rör i "rätt" längd för en viss av stämning och funkar de inte så skiter jag i de och kör på fabrikslådan istället:)

Ja jag gjorde mitt rör på typ en kvart så det gick o spela med (kapade rörbitarna sen smältimma ihop och på med en baffelring på ena änden bara)
Blev nöjd så  jag la ett lager glasfiber och polyester på det och målade det svart.... det har hållt 3 år iaf och presterar bra får jag säga, men en korrekt portad låda spelar typ likadant som denna bara lägre ljudtryck.
Har testat Hertz ES200, RE RE8D4 och GZ Hydrogen 8" den som lät bäst var Hertz, högst spelade GZ men den hade dubbla 2ohms spolar så den fick mkt mer effekt med då ja körde den i 1ohm mot 4ohm för hertz ocxh 2ohm för RE.

http://i975.photobucket.com/albums/ae23 … C01021.jpg

jag kommer nog  kapa  flera bitar för att få en  mjukare böjj lr skaffa fram  riktiga 90graders böjjar

Nitromast Dr. Scanner
13 november 2011 · 2 167 Inlägg

cykelpump skrev:
lånar tråden lite, om man nu skulle vilja bygga en TL vilka uträkningar krävs? eller om ni har en länk som förklara bra.
MVH

Hitta något sånt I en länk
Formula for short transmission line:
Length = quarter wavelength of fs
Start area of line = 2*Sd
End area of line = Sd

Cyklop
13 november 2011 · 1 277 Inlägg

Nitromast skrev:

cykelpump skrev:
lånar tråden lite, om man nu skulle vilja bygga en TL vilka uträkningar krävs? eller om ni har en länk som förklara bra.
MVH

Hitta något sånt I en länk
Formula for short transmission line:
Length = quarter wavelength of fs
Start area of line = 2*Sd
End area of line = Sd

då min förståelse för detta är på låg nivå skulle du kunna förklara det lite?

MVH

nesum
13 november 2011 · 695 Inlägg

Nitromast skrev:

nesum skrev:

Jampa skrev:
Iden med en TL-låda är att få samma egenskaper som ett horn.
http://www.royaldevice.com/custom31.htm

Åh, jävlar, för mycket fritid kanske.... Undrar vad den killen som bygger detta anser sig vara "för mycket"..

Gör man något sådant där så tror jag faktist inte det finns några gränser! smile

Förmodligen, normalt set brukar de väl vara utrymmet som begränsar tongue ... Hade gott kunnat betala en slant för att få en åktur i de rummet...big_smile

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
twin_cam Smålänning
13 november 2011 · 7 877 Inlägg

nesum skrev:

Nitromast skrev:

nesum skrev:

Åh, jävlar, för mycket fritid kanske.... Undrar vad den killen som bygger detta anser sig vara "för mycket"..

Gör man något sådant där så tror jag faktist inte det finns några gränser! smile

Förmodligen, normalt set brukar de väl vara utrymmet som begränsar tongue ... Hade gott kunnat betala en slant för att få en åktur i de rummet...big_smile

Då är vi två big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Nitromast Dr. Scanner
13 november 2011 · 2 167 Inlägg

cykelpump skrev:

Nitromast skrev:

cykelpump skrev:
lånar tråden lite, om man nu skulle vilja bygga en TL vilka uträkningar krävs? eller om ni har en länk som förklara bra.
MVH

Hitta något sånt I en länk
Formula for short transmission line:
Length = quarter wavelength of fs
Start area of line = 2*Sd
End area of line = Sd

då min förståelse för detta är på låg nivå skulle du kunna förklara det lite?

MVH

Du ska jag vara helt ärlig så förstår jag ungefär lika mycket.
Var bara något jag hittade. Någon mer kunning kanske har möjlighet att förklara? smile

Cyklop
13 november 2011 · 1 277 Inlägg

Nitromast skrev:

cykelpump skrev:

Nitromast skrev:

Hitta något sånt I en länk
Formula for short transmission line:
Length = quarter wavelength of fs
Start area of line = 2*Sd
End area of line = Sd

då min förståelse för detta är på låg nivå skulle du kunna förklara det lite?

MVH

Du ska jag vara helt ärlig så förstår jag ungefär lika mycket.
Var bara något jag hittade. Någon mer kunning kanske har möjlighet att förklara? smile

http://www.quarter-wave.com/TLs/TL_Theory.html

dbakuten TEAM dBAkuten
13 november 2011 · 865 Inlägg

I denna tråd så blandas det ihop Transmission-Line och Kvartsvågs pipa.

Kvartsvågs pipa är ett rakt eller veckat rör med samma aria hela vägen medan T-L har en helt annan konstruktion.

Jag har byggt båda varianterna men bara lyckats får bra ljud och väldigt bra verkningsgrad i T-L som är betydligt svårare att bygga

Kvartsvågs pipa är lättare att bygga men enligt mig låter inte så bra på de jag har lyssnat på men jag har garanterat missat de som har lyckats bra.

Frippes bild är en kvartsvågs pipa enligt vad jag har lärt mig.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Tokken Team dBakuten
13 november 2011 · 3 453 Inlägg

dbakuten skrev:
Frippes bild är en kvartsvågs pipa enligt vad jag har lärt mig.

MVH//Björn

Stämmer bra det.. och ska inte förknippas med TL-Låda..

En transmission-line låda ska enkelt förklarat börja med högtalarens konarea gånger 2 samt sluta med
högtalarens konarea, sen skall längden på kanalen betämma avstämning.
Här är det även kinkigt med vilket material du dämpar lådan med, tro det eller ej.

Är inget proffs på TL men byggde TL lådor innan jag började med bilstereo.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
christofer_k Vorsprung durch Technik
13 november 2011 · 2 432 Inlägg

Tokken skrev:

dbakuten skrev:
Frippes bild är en kvartsvågs pipa enligt vad jag har lärt mig.

MVH//Björn

Stämmer bra det.. och ska inte förknippas med TL-Låda..

En transmission-line låda ska enkelt förklarat börja med högtalarens konarea gånger 2 samt sluta med
högtalarens konarea, sen skall längden på kanalen betämma avstämning.
Här är det även kinkigt med vilket material du dämpar lådan med, tro det eller ej.

Är inget proffs på TL men byggde TL lådor innan jag började med bilstereo.

ska kvartsvågs pipor dämpas på något sätt?  sett nån video med nån som haft nå tyg lr nått i pipan

Nitromast Dr. Scanner
13 november 2011 · 2 167 Inlägg

Tokken skrev:

dbakuten skrev:
Frippes bild är en kvartsvågs pipa enligt vad jag har lärt mig.

MVH//Björn

Stämmer bra det.. och ska inte förknippas med TL-Låda..

En transmission-line låda ska enkelt förklarat börja med högtalarens konarea gånger 2 samt sluta med
högtalarens konarea, sen skall längden på kanalen betämma avstämning.
Här är det även kinkigt med vilket material du dämpar lådan med, tro det eller ej.

Är inget proffs på TL men byggde TL lådor innan jag började med bilstereo.

Så om man säger att man bygger en TL.
Du använder en bakre kammare till högtalaren i sig.
Hur räknar man ut storleken på den?

Sen ska alltså "gången" vara dubbla arean av konarean?
som sedan ska mynna ut och bli lika stor som konarean.
Där längden blir avstämningen som du skrev.

Men som sagt, vad har bakre kammaren för funktion? Vad händer om man ändrar storlek på den?

Om man Teoretiskt sett verkligen skulle "lyckas" med en sådan här låda. Hur mycket skiljer de sig från en vanlig portad/sluten?

Blev kanske lite luddigt, men tror du förstår vad jag menar!

christofer_k Vorsprung durch Technik
13 november 2011 · 2 432 Inlägg

Ingen tl då men kvartvågs pipa byggde jag nyss och testa och kan då säga att de spela mycket högre än  portade lådan så evil du trodde fel


men men  en tl låda är väll helvågs pipa ?   så kring 8,5 meter rör för 40 hz  för en helvågs pipa?

Senast redigerat av christofer_k (13 november 2011)

Tokken Team dBakuten
13 november 2011 · 3 453 Inlägg

christofer_k skrev:
Ingen tl då men kvartvågs pipa byggde jag nyss och testa och kan då säga att de spela mycket högre än  portade lådan så evil du trodde fel

Kvartvågspior spelar inte i regel högre.. skulle säga att din portade låda kanske inte var den bästa?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
christofer_k Vorsprung durch Technik
13 november 2011 · 2 432 Inlägg

Tokken skrev:

christofer_k skrev:
Ingen tl då men kvartvågs pipa byggde jag nyss och testa och kan då säga att de spela mycket högre än  portade lådan så evil du trodde fel

Kvartvågspior spelar inte i regel högre.. skulle säga att din portade låda kanske inte var den bästa?

ne  den  lådan var en fabriks byggd låda  till 300 serien
så  ingen optimal låda till dd1508an   men enligt parametrarna så är sluten låda bäst till den basen

Drönirettab
13 november 2011 · 21 761 Inlägg

christofer_k skrev:
men men  en tl låda är väll helvågs pipa ?   så kring 8,5 meter rör för 40 hz  för en helvågs pipa?

Man utgår tydligen ifrån en fjärdedel av elementets resonsnsfrekvens, men med hjälp av dämpmaterial rätt placerad kan tunneln kortas av ordentligt mycket. TL kan även göras med halvvåg och trekvartsvåg.

Det finns säkert en hel del att läsa på nätet, det jag just skrev är info ur en högtalarbok jag sitter med framför mig (Loudspeaker Design Cookbook). smile

Tokken Team dBakuten
13 november 2011 · 3 453 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det finns säkert en hel del att läsa på nätet, det jag just skrev är info ur en högtalarbok jag sitter med framför mig (Loudspeaker Design Cookbook). smile

underbar bok.. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Cyklop
13 november 2011 · 1 277 Inlägg

The results of these measurements are shown in Figure 2.2. The top plot is the
magnitude and phase of the system impedance. The middle plot is the SPL and phase
of the woofer response. The bottom plot is the SPL and phase of the terminus response.
Each plot contains a title describing the measurement being presented. Each plot also
contains the sampling rate and sample size used during the measurement. For all of the
frequency response plots, ten measurements were averaged to get the final data.
The measurements were repeated after stuffing the tube with 100 gm, 200 gm,
and 300 gm of Dacron Hollofil II fiber. To stuff the tube, I made a 48” long cheese-cloth
cylinder and tied the ends closed with string. To add or remove stuffing, the cheese-cloth
cylinder was pulled out of the cardboard tube, untied, and unrolled flat. This technique
made it easy to adjust the amount and type of stuffing in the test transmission line.
Figures 2.3, 2.4, and 2.5 show the results of the measurements for 100 gm, 200 gm, and
300 gm of Dacron Hollofil II stuffing. The format of the plots is the same as described for
Figure 2.2.
I studied the measurement results to try and understand the behavior of the test
transmission line. I started with the unstuffed measurements shown in Figure 2.2. A lot
can be learned from these three plots. First, I calculated the quarter wavelength modes
of the tube after including an end correction to the tube length corresponding to an
unflanged exit boundary condition. The ¼ wavelength calculation is shown below.
Ltube = 48.25” = 1.226 m
Leffective = 48.25” + 0.6 x 3.625” = 1.281 m
f = c / (4 Leffective) = 67 Hz
cair = 342 m/sec
Table 2.2 shows the driver resonant frequency, the calculated tube quarter wavelength
frequencies, and the measured system peaks from the plots in Figure 2.2.
Table 2.2 : Calculated and Measured Frequencies for the Unstuffed Test Line
Mode Measured Driver
Resonance (Hz)
Calculated Tube
Frequencies (Hz)
Measured System
Frequencies (Hz)
Driver 34 22
1/4 Wavelength 67 94
3/4 Wavelength 200 214
5/4 Wavelength 334 343
7/4 Wavelength 467 475
9/4 Wavelength 601 598
11/4 Wavelength 734 727
The first thing I noticed in Figure 2.2 was a shift of the driver resonant frequency
in the impedance curve. The driver resonant frequency of approximately 34 Hz, as
reported in Table 2.1, dropped to 22 Hz when the driver was mounted in the test
transmission line. I attribute this change in frequency to an additional mass loading on
the speaker cone from the air moving in the transmission line. At this low frequency, the
air in the transmission line acts like a solid slug of mass. Using the value of Mmd from
Table 2.1 and the mass of air in the tube, the lowest system resonant frequency can be
estimated and compared to the measured value.

står lite vettig info tycker jag

Drönirettab
13 november 2011 · 21 761 Inlägg

Tokken skrev:
underbar bok.. smile

Jo, funderar på att köpa den nyaste. Har bara "fifth edition" nu och den är ju inte direkt dagsfärsk (tryckt 1995). smile

Senast redigerat av Drönirettab (13 november 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang