2216
Sök

Smörja upp hjullager ?

Falgfixaren.se
647 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Tjenare!
Köpte nyligen en Cheva Trans Sport 00a. Bilen har stått sedan sista besiktningen och nu fick
jag en 2a på hjullagerna fram. Och visst, bilen låter fruktansvärt över 30km i timmen. Men de låter
inte mer eller mindre när man svänger. Utan samma rasslande hela tiden.

Med tanke på bilen inte rullat mer än 20 mil sen senaste besiktningen då gubben som ägde
den dog 2 dagar efter besiktningen och har stått i garage sedan dess. Så de känns lite konstigt
att hjullagerna går "sönder" av att bara stå still. Så min tanke är om de går att smörja upp dom ?

Dränka dom i ett oljebad eller något ? För dom kostar 1500kr styck så de hade ju varit kanon
om man kunde laga dom lite smile

Mvh

Följ min Projekttråd HÄR!
Having a fast SAAB is like coming out of the closet,
You might surprise people, but you're still gay

4 299 Inlägg
12 november 2011
Fick du en 2a av besiktningen på hjullagerna så är dom antagligen glappa = byte.

Och bara för att den klara förra året betyder inte att lagerna va sjyssta då. Min 9-5a har ett glappt lager fram, dock väldigt lite. Rullade igenom besiktningen utan anmärkning på det, då det var en punkt som jag märkte att dom glömde av lite.

Falgfixaren.se
647 Inlägg
12 november 2011
Trådstartare
Rallyhalle skrev:
Fick du en 2a av besiktningen på hjullagerna så är dom antagligen glappa = byte.

Och bara för att den klara förra året betyder inte att lagerna va sjyssta då. Min 9-5a har ett glappt lager fram, dock väldigt lite. Rullade igenom besiktningen utan anmärkning på det, då det var en punkt som jag märkte att dom glömde av lite.

Nä, han sa att de "rasslar när jag körde in bilen i hallen" ...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
13 november 2011
De är nog ganska hopplösa att smörja, det är ju kaplsade kullager i en färdig enhet.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

224 Inlägg
16 november 2011
man fettar lager inte olja! Olja löser fett och då kommer lagret garanterat att skära ganska fort...

Falgfixaren.se
647 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
De är nog ganska hopplösa att smörja, det är ju kaplsade kullager i en färdig enhet.

Blev en beställning av två nya hjullager från Ebay...

Mekonomen 1422kr / Styck
Ebay 1200kr / för 2st inkl moms

Snacka om skillnad smile

537 Inlägg
17 november 2011
Rallyhalle skrev:

det va som när jag besiktade 900an. besiktningsmannen måste ha glömt att kolla mitt hjullager VF, det glappade så mkt att det kändes hur lätt som helst när man körde bilen. men det sa han inget om tongue

Sök