10059
Sök

Hur räkna ut storleken på nytt insug?

Whatever :)
1 652 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
Jo, undrar lite hur jag ska gå tillväga hur jag ska räkna ut vad stort insug jag behöver när orignalet inte hänger med längre.
Är det några speccs ni behöver eller så så skriv så skriver jag ner det, men det jag kommer att köra med är;
GT45,1650Cc spridrare ( 100% E85 ) och MS... och en annan ( hemma gjord Lmm hus )..

Tacksam för alla svar/tips och ideer smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Dr. Turbo
459 Inlägg
15 november 2011
Varför hänger inte orginalet med längre? Dålig flödesdelning eller stryper för mycket så du måste ladda väldigt mycket för att kompensera?

Volymen har inte enorm betydelse, är designen i sig som är viktigast men en större volym alltid att föredra då det hjälper även en dålig design ang flödesdelningen dock så får man mer lag från turbon med större volym.
Senast redigerat av Big Al (15 november 2011)

933 Inlägg
15 november 2011
Rent generellt ger ett kortare och grövre insug , runner´s, vrid på högre varvtal.
Men man kan välja olika våglängder som matchar pulserna på varvtalet man vill öka effekten/vridet på också.
Det gör att man kanske kan få en topp på 3000 rpm och 6000 rpm. Men för att kunna räkna ut insugets längd behövs först och främst kammaxel och varvtal, helst också ventilstorlek och insugskanal.

Enklaste sättet är att skaffa sig programmet "Pipemax" så kan man leka med lite siffror tills man hittar någonting som man blir nöjd med. Kolla också på Topplocksverkstaden.se där står det en hel del matnyttigt.

Är du säker på att insuget är en begränsning?

Mats

1 652 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
Nej, för enligt många här på forumet så hänger inte original insug med över 300hk..

Big Al skrev:
Varför hänger inte orginalet med längre? Dålig flödesdelning eller stryper för mycket så du måste ladda väldigt mycket för att kompensera?

Volymen har inte enorm betydelse, är designen i sig som är viktigast men en större volym alltid att föredra då det hjälper även en dålig design ang flödesdelningen dock så får man mer lag från turbon med större volym.

1 652 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
ah okej, jo ska man gå efter vad alla andra skriver här så kommer de blir en begränsning. det vill jag inte när jag ändå plöjer ner massa pengar på bilen så sett. men det ligger i just nu 46/38 och en 1214 axel, har värdena på den någonstans... och toppen är rätt så bra portad med.

mats757 skrev:
Rent generellt ger ett kortare och grövre insug , runner´s, vrid på högre varvtal.
Men man kan välja olika våglängder som matchar pulserna på varvtalet man vill öka effekten/vridet på också.
Det gör att man kanske kan få en topp på 3000 rpm och 6000 rpm. Men för att kunna räkna ut insugets längd behövs först och främst kammaxel och varvtal, helst också ventilstorlek och insugskanal.

Enklaste sättet är att skaffa sig programmet "Pipemax" så kan man leka med lite siffror tills man hittar någonting som man blir nöjd med. Kolla också på Topplocksverkstaden.se där står det en hel del matnyttigt.

Är du säker på att insuget är en begränsning?

Mats

904 Inlägg
15 november 2011
Kompisen körde ju med 450medorg

AUTOTECH S60 power

1 652 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
Naaj vad coolt.. och vad är det? betyder?... Kanske inte ett svar jag var ute efter men... hmm

Blyfot_Racing skrev:

534 Inlägg
15 november 2011
XeptiQ skrev:
Naaj vad coolt.. och vad är det? betyder?... Kanske inte ett svar jag var ute efter men... hmm

Blyfot_Racing skrev:

han hade 450häst med orginal insug säger han
Senast redigerat av cheva_raggare (15 november 2011)

1 652 Inlägg
15 november 2011
Trådstartare
Haha, okej men det förstod inte jag..

cheva_raggare skrev:
XeptiQ skrev:

Blyfot_Racing skrev:

han hade 450häst med orginal insug säger han

10 287 Inlägg
16 november 2011
Hänger med och hänger med.....
Visst får man original insug att hänga med en bit men man kommer till en punkt där ett annat insug blir hmmmm "lönsamt". Jag har tidigare refererat till en bromsning av en 230Turbo där man bara genom att byta från original insug (som i den motorns konfig begränsade till strax under 400Hkr) fick 40Hkr till med lägre laddtryck.
Fast det finns ingen bestämd formel för när det blir "lönsamt".

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 652 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Ah okej, så jag kan alltså köra med original tills det inte orkar mer typ. Men om jag nu kommer till den punkten att den inte gör det, vad kan jag göra med orignal insuget, porta det eller modda om det för något bättre " flöde " in ? 

Sharky skrev:
Hänger med och hänger med.....
Visst får man original insug att hänga med en bit men man kommer till en punkt där ett annat insug blir hmmmm "lönsamt". Jag har tidigare refererat till en bromsning av en 230Turbo där man bara genom att byta från original insug (som i den motorns konfig begränsade till strax under 400Hkr) fick 40Hkr till med lägre laddtryck.
Fast det finns ingen bestämd formel för när det blir "lönsamt".

/Göran

10 287 Inlägg
16 november 2011
Vad jobbar du som...roll

Bygg nytt. Ragga fram ett lämpligt insug från en BMW eller nåt annat kul och modda eller bygg från scratch.
Ska väl inte vara några problem med dina kunskaper.

/Göran

XeptiQ skrev:
Ah okej, så jag kan alltså köra med original tills det inte orkar mer typ. Men om jag nu kommer till den punkten att den inte gör det, vad kan jag göra med orignal insuget, porta det eller modda om det för något bättre " flöde " in ?

(Groucho Marx).

1 652 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
haha, blev lite ställd där wink
Jo, det är ju ena tanken, för det kan väl knappast blir sämre med ett hemma snickrat än original.
Men går det att mäta upp " flöde " i original enkelt för mig, så det inte blir ett hemma snickrat med liknande flöde wink

Sharky skrev:
Vad jobbar du som...roll

Bygg nytt. Ragga fram ett lämpligt insug från en BMW eller nåt annat kul och modda eller bygg från scratch.
Ska väl inte vara några problem med dina kunskaper.

/Göran

XeptiQ skrev:

10 287 Inlägg
17 november 2011
Nu är inte jag någon som kan insug direkt, men hittar du ingen närmare så ta ett snack med Mats: http://www.boost242.se/index.htm

(Om du nu inte får tag på bra exempel på vettiga insug här på forumet)

/Göran

(Groucho Marx).

1 652 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Där stog det en hel del nyttigt, får bli att läsa igen om så man förstår uträkningarna etc.

mats757 skrev:
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2a.html
http://www.topplocksverkstan.se/maximal … enhet.html

Här kan du läsa om insugskanaler!

Mats

Nu är inte jag någon som kan insug direkt, men hittar du ingen närmare så ta ett snack med Mats: http://www.boost242.se/index.htm

(Om du nu inte får tag på bra exempel på vettiga insug här på forumet)

/Göran

Okej, ska kika in sidan lite. Så jag får skicka i väg ett mail istället för att kolla runt på alla hans länka, står ju inte vad som " gjordes " den dagen wink haha tack

379 Inlägg
22 november 2011
Bullshit att inte insugset hänger med. Häller orginal är ett hemmasnickrat av något som inte har en aning om vad han gör. Sett insugs på.eBay som varit så dåliga att bilen i fråga inte fick nån luft alls på 4ans cylinder på låglast.

Men iaf för att svara på din fråga, så brukar man säga dubbla cylinder volymen i plenumet för att alla burkar skall kunna andas. Sen öre ju längd och diameter på runners en hel vetenskap för att få den karaktär man vill.
Hur som helst är insuget inte det mest kritiska på en turbomotor. Utan snarare det minst viktiga. 600+ med orginal insug är inte ovanligt på 16v maskiner tex.

Sök