9852
Sök

"nolla Kamdrev? volvo 960 3,0L

2 415 Inlägg
20 november 2011
Trådstartare
tja, någon som vet hur,eller vad för verktyg jag använder för att nolla kamdrev på en 960?
då dom va loss efter topplocksbyte!

eller någon som vet hur ja går i vägar för att nolla?/ställa dessa rätt!
då dom står i rätt läge, så dom står inte ett halvvarv fel eller så, utan det är inte mycket dom skall vridas för att hamna rätt då dom är ställbara 3½ kugg på både avgas o insugkamaxeln.

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!

2 415 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Ingen?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 november 2011
det finns olika sätt att nolla dem, men jag kör med volvos verktyg, dock kostar det runt 2000:-

men man skall på något sätt kunna bygga ett verktyg själv, det står i heynesboken...

2 415 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Xoff skrev:
det finns olika sätt att nolla dem, men jag kör med volvos verktyg, dock kostar det runt 2000:-

men man skall på något sätt kunna bygga ett verktyg själv, det står i heynesboken...

jag var inne på Bilia (volvo) och prata med dom. och säger att det finns inga verktyg för att nolla kamdreven!
sen äger jag ingen haynesbok för min bil!
du som har ett verktyg, kan väl kanske kunna lägga upp en bild på den?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 november 2011
Annars finns verktygen på Ebay, monteringen går mycket lättare med rätt verktyg.
http://www.ebay.com/itm/Volvo-Cam-Crank … 6616569856

Sen om du googlar hittar du bra guider på hur du går till väga vid montering av kammarna samt rätt sätt att montera de på toppen, till det är specialverktygen mycket bra att ha till hands.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 415 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Annars finns verktygen på Ebay, monteringen går mycket lättare med rätt verktyg.
http://www.ebay.com/itm/Volvo-Cam-Crank … 6616569856

Sen om du googlar hittar du bra guider på hur du går till väga vid montering av kammarna samt rätt sätt att montera de på toppen, till det är specialverktygen mycket bra att ha till hands.

Mvh Tommy

Tack. jag har googlat rätt mycket med kamdreven, men hittar inget typ.
jag försökte komma in på Ebay. men kan inte då det är något konstigt med mitt acc hmm
kamaxlarna är ju monterade, det är bara att dom skall komma i "noll läge" om man säger så..
men om ni hittar något, så kan ni väl lägga upp?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 november 2011
Vet inte om det finns något verktyg för att nolla kamdreven, men det finns ett verktyg som skruvas på baktill på kammarna som låser axlarna i rätt position.

Volvo 5452 vill jag minnas att den heter, finns som sagt som pirat på ebay. 7

Edit: såhär ser det ut
http://ww2.justanswer.com/uploads/dramey04/2009-10-06_145405_89004419.jpg

http://www.zdmak.com/wbstore/images/VOL5452SET.jpg

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (21 november 2011)

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 415 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Vet inte om det finns något verktyg för att nolla kamdreven, men det finns ett verktyg som skruvas på baktill på kammarna som låser axlarna i rätt position.

Volvo 5452 vill jag minnas att den heter, finns som sagt som pirat på ebay. 7

Edit: såhär ser det ut
http://ww2.justanswer.com/uploads/drame … 004419.jpg

http://www.zdmak.com/wbstore/images/VOL5452SET.jpg

Mvh Tommy

tack!
jag har googlat runt en 1 timma nu. och fann denna bild!
http://volvospeed.com/Pics/repairpics/afterjun00/CamPulleysR.jpg
det är så det ser ut för mig ca! + då kamdrevens bultar sitter som på bild!

2 415 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
som ni ser så står avgaskamen ½ kugge fel!

866 Inlägg
21 november 2011
Jag har inte fixat volvo så ofta men vit motorerna har jag sätt att det inte stämmer 100% på märkningen. Som på bilden så är det troligen remmen som sträckt sig !. Har även kollat på några nya remmar när man sätter dit dom och då stämmer inte märkningarna helt typ som på bilden. Men sitter remmen på och den är spänd så är det bara referens spåren i kamaxlarna som dikterar kamaxelns 0 läge. Sen om remmen inte har rätt längd när den är spänd då är det justerbara kammdrev  som gäller. Då använder du spåren i kammaxlarna till nockvinkelen så du får orginal nockvinkel i mellan kammarna. Sen så får man se om det stämmer på veven. Har sätt flera Cossi motorer där kammdreven är står 2-3 grader offset mot original märkningarna när man ställt kammarna på kolvläget och nockläget. Men jag kan ha missat något här Volvo är inte min grej .-)

379 Inlägg
21 november 2011
De kammarna på bilden har inte drev av den ställbara typen. Om du har det så ställ dom i mitten. Sen ställer du kammarna enligt markeringarna. De stämmer aldrig till 100% på kåpan. En halv kugg fel är troligtvis rätt.

2 415 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
Webrex skrev:
De kammarna på bilden har inte drev av den ställbara typen. Om du har det så ställ dom i mitten. Sen ställer du kammarna enligt markeringarna. De stämmer aldrig till 100% på kåpan. En halv kugg fel är troligtvis rätt.

konstigt att jag har ställbara då?? varför lixom? om jag ställer båda kamdreven i mitten så hinner ventilerna inte stänga när den börjar kompa o trycker ut avgas o bensin in i insuget.. men vi ställde om kamdrevet nu så den hinner stänga i insugskamen, men startar inte ändå. så det måste vara de.
eller ja den startar i 4-5 sec sen dör den igen.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 november 2011
Du har ju triggerhjulet på ena kammen så står den lite fel så startar inte bilen.

Mvh Tommy

2 415 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
te_wik skrev:
Du har ju triggerhjulet på ena kammen så står den lite fel så startar inte bilen.

Mvh Tommy

okey. men hur skall den stå?
Senast redigerat av Tryck_o_pys (21 november 2011)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
21 november 2011
Kammarna på bilden är troligtvis ställbara, och det är mkt möjligt att motorn på bilden visst är 100% nollad då man inte kan ställa dreven efter markeringar...

det är verktyget i post 7 som skall användas för att nolla dem, det är det ända sättet man kan nolla kammarna på seriöst... (eller verktyget som fanns på ebay)

triggerhjulet till kamaxelgivaren går inte att ändra på, det passar bara på ett sätt, så där finns inget man kan ändra...

ifall du dessutom har haft kammarna lösa så kan det vara så att någon kam står helt fel då man kan sätta på kamdreven på 3 olika sätt (enligt markeringarna) men då man nollar med verktyget spelar detta ingen roll hur de står...

379 Inlägg
21 november 2011
Har för mig det sitter en till skiva innanför drevet på de som är ställbara. Motorn statar utan kam givaren. 960 körs med waste fire, så Kamsynken är egentligen helt överflödig.  Vid TDC skall insugsventilen mycket riktigt vara lite öppen. Detta är TDC lyft som går att mäta för att ställa kammen. Det är olika på alla maskiner och kammar.

Går verkligen dreven att montera fel? Ganska säker på att kammarna har en styrpigg.
Ställ dom i mitten som Jag sagt. Det är så dom står standard. Oftast är det bara avgaskammen som är ställbar dessutom.
Startar bilen och sen dör är något annat grovt fel, de startar och går med många kuggar fel! 3-4kugg utan problem.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 november 2011
Webrex skrev:
Har för mig det sitter en till skiva innanför drevet på de som är ställbara. Motorn statar utan kam givaren. 960 körs med waste fire, så Kamsynken är egentligen helt överflödig.  Vid TDC skall insugsventilen mycket riktigt vara lite öppen. Detta är TDC lyft som går att mäta för att ställa kammen. Det är olika på alla maskiner och kammar.

Går verkligen dreven att montera fel? Ganska säker på att kammarna har en styrpigg.
Ställ dom i mitten som Jag sagt. Det är så dom står standard. Oftast är det bara avgaskammen som är ställbar dessutom.
Startar bilen och sen dör är något annat grovt fel, de startar och går med många kuggar fel! 3-4kugg utan problem.

Hmm?

alla volvos vitmotorer kräver signal från kamaxelgivaren för att starta (hmm, ja, jag är säker på att vit 5orna kräver detta iaf), så den måste finnas, sedan så är inställningen i själva dreven, alla 3hål är ovala så man kan vrida dem fram och tillbaka, och nej, det finns ingen styrpigg, varför ha styrpigg när man ändå nollar efter verktyg? och båda kammarna är ställbara, allt jag säger är fakta då jag skruvat mkt med att demontera drev och nolla med verktyg...

MEN! det är mkt möjligt att volvo gick ifrån ställbara drev efter -00 men tills dess sitter de där! (har skruvat 850-92 960 -95 och v70-97, alla dessa har haft ställbara på båda / ingen styrpigg)

BTW, det kan räcka med 1 kugg fel på en vitmotor för att ventilerna skall ta i kolven)
Senast redigerat av Xoff (22 november 2011)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
22 november 2011
ifall kamdreven har varit helt borta är det nog ganska stor risk för att ett eller båda har hamnat 120 grader fel på axlen (om man nu tittar på markeringarna)

det du kan göra för att kolla så de stämmer är att montera bort kamaxelgivaren och plattan som sitter bakom, sedan tar du ut plastlocket på insugskammen, nu om du kollar (kolla med spegel ifall du inte ser, så skall spåren i kammarna ligga helt horisontellt, och avgaskammens spår skall ligga under centrum på axlen, insugskammen skall ligga över centrum på axlen, (de är lite förskjutna) ligger de så och markeringarna är rätt mot kåpan kan du skruva dit dem i mitten av inställningen, då skall bilen starta, men kolla det!

EDIT:

Sorry att jag inte svarade med bild på hur verktyget ser ut, men såg nu att det kommit upp flera bilder med verktyget i fråga, det är det verktyg man nollar med...
Senast redigerat av Xoff (22 november 2011)

2 415 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Xoff skrev:
Webrex skrev:

Hmm?

alla volvos vitmotorer kräver signal från kamaxelgivaren för att starta (hmm, ja, jag är säker på att vit 5orna kräver detta iaf), så den måste finnas, sedan så är inställningen i själva dreven, alla 3hål är ovala så man kan vrida dem fram och tillbaka, och nej, det finns ingen styrpigg, varför ha styrpigg när man ändå nollar efter verktyg? och båda kammarna är ställbara, allt jag säger är fakta då jag skruvat mkt med att demontera drev och nolla med verktyg...

MEN! det är mkt möjligt att volvo gick ifrån ställbara drev efter -00 men tills dess sitter de där! (har skruvat 850-92 960 -95 och v70-97, alla dessa har haft ställbara på båda / ingen styrpigg)

BTW, det kan räcka med 1 kugg fel på en vitmotor för att ventilerna skall ta i kolven)

okey. några styrpiggar finns då inte iallfall!
och det räcker inte alls med 1 kugg fel så är dom ras! där har du nog fel, då jag aldrig har sett någon kört ras på 1 kugge. men däremot går dom ras om kamrem går av eller dom den hamnar 3-4 kuggar fel
Senast redigerat av Tryck_o_pys (22 november 2011)

2 415 Inlägg
22 november 2011
Trådstartare
Webrex skrev:

då skruvarna täcker hålen över hur du kan ställa dreven så är det nog garanterat att de är så på bilden med! smile
jag antar att det är kamdreven som inte hinner stänga när den börjar kompa! och trycker ut det genom avgas eller insuget! så där står det fel. kolla bland mina filmer så ser ni va jag menar!
men skriv här efter ni har tittat

Sök