1802
Sök

Lambdasond lampanlyser igen efter skarvning av lambasond.

186 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
Ja, lambdasond lampan har lyst sen jag köpte den i somras, hade tänkt fixa den nu!, då tog jag bort den och kollade och de såg förjävligt ut skarvningen var inte alls bra de spretade massa tråd över allt.
Så min far skarvade och de blev skit bra, när jag startade bilen så lös inte lambdasond lampan då tänkte jag YES!!.
Men dagen efter så började den lysa igen när vi hade varit på ceepy!
Men min fråga är de är ju en svart kabel och två vita är de så att han som skarva den innan mig har tagit fel på dem två vita kablarna?? hade nämligen tänkt skifta på dem och se om de skulle bli någon skillnad?
Jag hade läst också att man skulle ta bort minus polen på batteriet någon timme så fel koderna skulle försvinna, så antar att felkoderna kom igen!

Vet någon vad som kan vara felet?

Svara snälla!!smile

Mvh Pistol!!

Verkstadschef
46 Inlägg
26 november 2011
Börja med att läsa av självdiagnosen och se vad den ger felkod på, om det är lambdan eller om det är nåt annat.
Dom 2 vita borde vara till förvärmningen ock då ska det inte spela någon roll hur dom sitter.

http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=15030
Hur man läser felkoderna och vad dom betyder..

Fri fart för ett fritt folk!
14 697 Inlägg
26 november 2011
personligen ogillar jag skarvade lambda kablar det blir ALDRIG bra oavsätt hur seriös man försöker vara

bara köpa en ny med rätt kontakt
och sen kolla igenom allt om det problemet löser sig

Kör fort så hinner inget hända...

186 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
ah okej, men de är så jävla svin dyrt!!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
26 november 2011
På vissa bilmodeller måste lambdasonden skarvas för att man ska kunna byta den, vill minnas det ifrån skolans garage. Men då löddes alltid kablarna, det verkade funka. 

Så ja, löd ihop dom istället.

Vita kablarna = Förvärming; Det spelar ingen roll hur dom sitter

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

186 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
okej, för min far har skarvat dem, ska får löda!

14 697 Inlägg
26 november 2011
LeafBox skrev:
På vissa bilmodeller måste lambdasonden skarvas för att man ska kunna byta den, vill minnas det ifrån skolans garage. Men då löddes alltid kablarna, det verkade funka. 

Så ja, löd ihop dom istället.

Vita kablarna = Förvärming; Det spelar ingen roll hur dom sitter

har aldrig mekat med en bil som inte haft ett kontakt stycke till lambda

och jag har svårt att tro att dom är svindyra men visst gratis är dom ej

om jag kommer ihåg kan jag kolla om jag har någon sond liggandes där

har några katalystorer komplett med främre rör så kan hända att någon är komplett
hålls inte tok långt från d-fors när jag mekar  1.5-2mil bara

186 Inlägg
26 november 2011
Trådstartare
jaha, de skulle vara rå schysst om du kunde kolla efter en!

379 Inlägg
30 november 2011
Funkar utmärkt att skarva. Vissa bilar har kontakten inne i bilen under inredningen, då vill man inte in där å ***. Så då är skarva en bra lösning.

Svart kabel = signal.
Vita = förvärmning, spelar ingen roll hur som sitter.
Grå = Signal jord, går bra att jorda i höljet på sonden om man vill köra en 3 kablig sond på en bil med 4 kablar.

Röd kabel, och gul. Då är det en titaniumsond, då måste det dit en likadan.

186 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
Men tror du felet försvinner om jag köper en ny sond?smile

3 295 Inlägg
30 november 2011
när lampan lyser så är det nåt fel på motorelektroniken, så en felsökning via självdiagnosen vore nog ett första steg?

14 697 Inlägg
30 november 2011
Slave_joe skrev:
när lampan lyser så är det nåt fel på motorelektroniken, så en felsökning via självdiagnosen vore nog ett första steg?

exakt det kan vara såååå många olika fel

kan vara allt från en vakumslang som är av till att katen rasat eller det är ett hål i en kolv smile

men en skarvad lambda sond är ALDRIG bra och ingen lösning

379 Inlägg
1 december 2011
Nej, på en 940 med LH jetronic 2.4 tänds lampan endast vid fel på avgasrening. Värdet styrboxen får från lambda sonden är utanför norm värdet för länge. Då sätts lampan. Lampan är inte att jämföra med andra bilars motorelektroniklampa. LH är mycket primitivt! Det designades och byggdes på 70 talet!

Att katten är rensad kan aldrig skapa en felkod, nånsin. Inte ens på nyare system. Lambda sonden mäter endast syrehalt i avgasterna, för att se hur fullständing förbränningen är. Vid lambda 1 är förbränningen optimal.

Ett hål i en kolv tror jag att han skulle märka faktiskt :s

Ge mig en förklaring varför att skarva lambdan inte skulle funka?

LH är dessutom såpass primitivt att lambda lampan tänd ytterst sällan av annan anlending är just att sonden är kass. tanka bilen med E85 tex så går bilen skit, men det kan ta flera dagar eller ordentlig långkörning innan lampan tänds och styrboxen registrerar att motorn går för snålt.

Tex en trasig LMM skulle märkas mycket tidigare på att bilen blir slö än att lampan tänds. Ett rejält hål i avgasystemet innan lambdan kan eventuellt KANSKE tända lampan, men är osannorlikt.

Skadar inte att läsa av felkoderna iofs ändå, men jag tippar på att du kommer få kod för "fel i avgasrening" endast.

14 697 Inlägg
1 december 2011
Webrex skrev:
Nej, på en 940 med LH jetronic 2.4 tänds lampan endast vid fel på avgasrening. Värdet styrboxen får från lambda sonden är utanför norm värdet för länge. Då sätts lampan. Lampan är inte att jämföra med andra bilars motorelektroniklampa. LH är mycket primitivt! Det designades och byggdes på 70 talet!

Att katten är rensad kan aldrig skapa en felkod, nånsin. Inte ens på nyare system. Lambda sonden mäter endast syrehalt i avgasterna, för att se hur fullständing förbränningen är. Vid lambda 1 är förbränningen optimal.

Ett hål i en kolv tror jag att han skulle märka faktiskt :s

Ge mig en förklaring varför att skarva lambdan inte skulle funka?

LH är dessutom såpass primitivt att lambda lampan tänd ytterst sällan av annan anlending är just att sonden är kass. tanka bilen med E85 tex så går bilen skit, men det kan ta flera dagar eller ordentlig långkörning innan lampan tänds och styrboxen registrerar att motorn går för snålt.

Tex en trasig LMM skulle märkas mycket tidigare på att bilen blir slö än att lampan tänds. Ett rejält hål i avgasystemet innan lambdan kan eventuellt KANSKE tända lampan, men är osannorlikt.

Skadar inte att läsa av felkoderna iofs ändå, men jag tippar på att du kommer få kod för "fel i avgasrening" endast.

riktigt så stelt är faktist inte lh2.4 det berättar rätt många saker dessutom sätter den olika koder beronde på olika fel

oftast lägger den felkod på  mager eller fet blandning osv

en eftersom en smalbans lambda är ganska dåligt tilltagen så mäter den jhu volten och ändringar på 0.1volt ändrar ganska mycket så en skarvning av lambdakabeln sätter en felkod om man har otur är det då pga att det sitter någon universal lambda av sämre modell så blir det knas

dom mesta lite nyare bilar har dubbla lambdor och en rejskat kan räcka för att tända lampan pga att den mäter både före och efter katen

här är olika felkoder..och dom mesta tänder lampan
Felkoder bränsle:

91-96

1-1-1 Inga fel upptäckta.
1-1-2 Fel i styrenheten.
1-1-3 Bränsletillförsel för svag/kraftig. Symptom: Hög bränsleförbrukning.
1-2-1 Signal från luftflödessensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.
1-2-3 Signal från kylvätsketemperatursensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Svårstartad när motorn är kall.
1-3-1 Signal från tändning om motorhastighet frånvarande eller felaktig. Symptom: Motorn startar inte.
1-3-2 Batterispänning för hög eller låg.
1-3-3 Signalen från gasspjällägeskontakten fel vid tomgång. Symptom: För högt tomgångsvarv.
2-1-2 Signal från lambdasond felaktig eller frånvarande. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.
2-1-3 Signal från gasspjällägeskontakten felaktig vid full gas.
2-2-1 Bränsletillförsel för dålig vid delbelastning. Symptom:Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.
2-2-3 Signal från tomgångsluftsventil frånvarande eller felaktig. Symptom:Motorn startar inte eller är mycket svårstartad, för låg tomgång.
2-3-1 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid delbelastning. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.
2-3-2 Bränsletillförsel för dålig eller för rik vid tomgång. Symptom: Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.
3-1-1 Ingen signal från hastighetsmätaren. Symptom: Ojämn tomgång.
3-1-2 Ingen signal för knacksensorn i tändsystemet.
3-2-2 Signal från luftflödessensorns avbränning frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper.

Felkoder tändning:

1-1-1 Inget fel upptäckt.
1-4-2 Defekt styrenhet.
1-4-3 Knacksensorns signal utebliven eller felaktig. Symptom: Dålig acceleration, hög bränsleförbrukning, effektbrist.
1-4-4 Ingen laddsignal från insprutningssystemet. Symptom: Seg motor.
1-5-4 För högt flöde i avgasåtercirkulationen (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.
2-1-4 Periodvis bortfall av varvräknarsensorns signal. Symptom: Motorn startar inte, går ojämnt eller överhettar.
2-2-4 Kylvätskans temperatursensorsignal utebliven eller felaktig.
2-3-4 Gasspjällägeskontaktens signal vid tomgång utebliven eller felaktig.
2-4-1 För lågt flöde i avgasåtercirkulationen (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.
4-1-3 Avgasåtercirkulationens temperatursensorsignal utebliven eller felaktig (gäller endast för senare motorer med elektroniskt styrd avgasåtercirkulation). Symptom: Ojämn tomgång.

379 Inlägg
1 december 2011
Jo så stelt är faktiskt LH.

http://www.amazon.com/Bosch-Fuel-Inject … amp;sr=8-5

Läs denna mycket bra läsning.

För att sätta felkod för mager eller fet balandning så krävs det att signalen ligger åt ena hållet: över eller undre gränsvärdet under en längre tid. Exakta siffrorna vet bara bosch själva typ. Om man monterar en eftermarknassond ala biltema så ja, då kommer du troligtvis få problem. Det är en helt annan historia. Men att skarva dit en orginal bosch sond med samma serie nr fungerar utmärkt. Det finns inte så där hiskeligt många olika nr på dom nämligen. LH jetronic sitter dessutom i fler bilar än volvo.

Många utav dessa felkderna kommer du aldrig nånsin att få se på ett LH tex:
1-1-2 Aldrig sett på en volvo tongue

1-3-2 aldrig nånsin sett på ett LH, trots stendött batteri
2-1-3 finns ingen fullgaskontakt
1-2-3 sätts enbart vid kortslutning. pluggar man ur dom händer inget. Då tror systemet bara det är jävligt kalt ute.

osv osv...

De enda jag egentligen nånsin sett på LH är just dem för lambda och 1-3-1 triggerfel.
En annan rolig grej är att alla LH har knacksensor.. den har absolut ingen funktion.
Varenda lättyckare knackar juh, men inte händer nått för de.

Var har du läst att de flesta tänder lampan? Har bara fått lampan att tända sig när det just varit lambda problem.

341 Inlägg
1 december 2011
jag hade 1-2-3 på min 940 med trasig kylvätsketempgivare, motorlampan tändes av den också..

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 december 2011
Webrex skrev:
Jo så stelt är faktiskt LH.

http://www.amazon.com/Bosch-Fuel-Inject … amp;sr=8-5

Läs denna mycket bra läsning.

För att sätta felkod för mager eller fet balandning så krävs det att signalen ligger åt ena hållet: över eller undre gränsvärdet under en längre tid. Exakta siffrorna vet bara bosch själva typ. Om man monterar en eftermarknassond ala biltema så ja, då kommer du troligtvis få problem. Det är en helt annan historia. Men att skarva dit en orginal bosch sond med samma serie nr fungerar utmärkt. Det finns inte så där hiskeligt många olika nr på dom nämligen. LH jetronic sitter dessutom i fler bilar än volvo.

Många utav dessa felkderna kommer du aldrig nånsin att få se på ett LH tex:
1-1-2 Aldrig sett på en volvo tongue

1-3-2 aldrig nånsin sett på ett LH, trots stendött batteri
2-1-3 finns ingen fullgaskontakt
1-2-3 sätts enbart vid kortslutning. pluggar man ur dom händer inget. Då tror systemet bara det är jävligt kalt ute.

osv osv...

De enda jag egentligen nånsin sett på LH är just dem för lambda och 1-3-1 triggerfel.
En annan rolig grej är att alla LH har knacksensor.. den har absolut ingen funktion.
Varenda lättyckare knackar juh, men inte händer nått för de.

Var har du läst att de flesta tänder lampan? Har bara fått lampan att tända sig när det just varit lambda problem.

dom senare lh 2.4 systemen med orginal tändbox släcker tändningen 10 grader vid spik i alla fall vad jag själv upplevt å vad volvo satt i sina böcker också.

379 Inlägg
1 december 2011
Du menar att du känt det i din bil??  10 grader? de har jag som mappare mycket svårt at tro..
Då skulle den blir helt orkeslös.

Och som sagt varenda lättryckare spikar ju orginal om man trampar för fort på gasen.
Kört och haft många volvos med 2.4 och ingen har haft fungerande knackavkänning.

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 december 2011
Webrex skrev:
Du menar att du känt det i din bil??  10 grader? de har jag som mappare mycket svårt at tro..
Då skulle den blir helt orkeslös.

Och som sagt varenda lättryckare spikar ju orginal om man trampar för fort på gasen.
Kört och haft många volvos med 2.4 och ingen har haft fungerande knackavkänning.

Jo jag har känt de i min bil. Å jo den blev extremt orkeslös... de var som jag tappade allt laddtryck på ett ungefär. å jag vet vad 2 grader gör på en spis jag också när man mappar.   

de var därför som jag plockade bort lh 2.4 å bara brukar de vid besiktningen för jag lyckades inte lösa problemet.  däremot när jag testade en chippad guldbox som  hade fel på chippet så trodde jag att ajg blåste motorn när jag gick över 3000rpm men den klarade sig.

hade inte spikskiten jävlats hade jag fortsatt köra med lh 2.4 för de lirar fint även på trimmade spisar.
finns bättre sprut men även om jag inte hade fått 1000hk så gillar jag enkelheten.

de finns även beskrivet i volvos böcker hur  ezk retarderar 10 grader vid spik och sedan avancerar typ 1 grad per 100 vevaxelvarv eller nått sånt. kommer inte ihåg längre hur de stod.

186 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
Kan felet vara att förra ägaren har monterat dit en disekkrök på den så de inte får rätta trycket som den behöver?

Sök