2129
Sök

Saab 9000 Aero -97

Detta projektet handlar om min Saab 9000 Aero -97 som jag har gjort i ordning i huvudsak under vintern 2011-2012, men håller konstant på med nya modifieringar. Min vision är att hålla bilen så nära original som möjligt, men med... Visa mer

Mr TX
693 100 Visningar
Uppdaterades senast 4 maj 2021
Mr TX
976 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
micke-opel skrev:
Turbo-X skrev:
micke-opel skrev:

Härligt smile känns alltid skönare att vrida om startnyckeln när man har gjort det själv wink

Har man gjort det rätt så hehe tongue Annars blir det lite jobbigare wink

Äh, med lite vägledning och ingen stress går det nog bra big_smile

Precis! Vill dock få ut räserbilen på vägen igen hyfsat snart tongue Orkar inte heller ställa av den den här gången så den får inte stå allt för länge wink

"We are not dead yet"
SAAB
Projekttråden till min 9000 Aero

562 Inlägg
13 juni 2012
Turbo-X skrev:
micke-opel skrev:
Turbo-X skrev:

Har man gjort det rätt så hehe tongue Annars blir det lite jobbigare wink

Precis! Vill dock få ut räserbilen på vägen igen hyfsat snart tongue Orkar inte heller ställa av den den här gången så den får inte stå allt för länge wink

Förstår det, men den är nog ute på vägen snart så smile lycka till och hoppas få se lite meckbilder sen när det är klart big_smile

9-5 Aero Sedan -05

Mr TX
976 Inlägg
13 juni 2012
Trådstartare
micke-opel skrev:
Turbo-X skrev:
micke-opel skrev:

Förstår det, men den är nog ute på vägen snart så smile lycka till och hoppas få se lite meckbilder sen när det är klart big_smile

Det satsar jag på i alla fall! big_smile Ska försöka dokumentera det så bra jag kan smile Har alltid med mig kameran i garaget wink

"We are not dead yet"
SAAB

Mr TX
976 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
jonnielahti skrev:
yum yum smile tur att du har din classic tongue

Jo precis wink Och det var tur att man inte hade hunnit ställa av den heller tongue Ska bara dit med en framskärm o front så kan jag köra tongue

"We are not dead yet"
SAAB

Mr TX
976 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
En liten update för dagen!
Har nu köpt på mig alla packningar som kommer behövas när jag byter topplockspackningen. Siktar på att ha bilen ute på vägen igen tisdag kväll, möjligtvis onsdag om några extra delar kommer behövas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-8af04952d4fa82b550e21febca95a96d.jpg
Packningar till topplocket, insuget och till ventilkåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-13bc2d07131b390463b26775f58a7e42.jpg
Jag hade packningarna till grenröret och turbon sedan innan.

Alla pinnbultarna till grenröret ska bytas ut mot nya oxå. Toppen ska planas och det ska väl fixas måndag kväll eller tisdag.

MVH
William

"We are not dead yet"
SAAB

8 Inlägg
14 juni 2012
Var rädd om pinnbultarna till Grenröret, smörja dom väl så dom inte går av!! Eller låt dom som planar toppen ta bort dom! Så tråkigt när dom går av, jag vet!!!

Hoppas det går fint
Ha De
Senast redigerat av callbo64 (14 juni 2012)

Mr TX
976 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
callbo64 skrev:
Var rädd om pinnbultarna till Grenröret, smörja dom väl så dom inte går av!! Eller låt dom som planar toppen ta bort dom! Så tråkigt när dom går av, jag vet!!!

Hoppas det går fint
Ha De

Det ska jag! Ska nog lossa dom när toppen inte sitter i bilen smile Nepp det är inte kul, fråga Funkiee bara wink Han har oxå lite erfarenhet av det tongue

"We are not dead yet"
SAAB

Mr TX
976 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
Kom precis på en jobbig liten grej när jag studerade grenrörspackningen lite mer noga...det är inte en grenrörspackning till en 9000...det är en packning till insuget på en 9-5 06-10 *facepalm* detta innebär då att för 1.5 år sedan när jag beställde delen från ANA till min CSE så fick jag fel del från hyllan, på kvittot så står det rätt artikelnr men på förpackningen till grenröret så står det ett annat... eftersom jag aldrig bytte den på min CSE så märkte jag inte att det var fel då den har bara legat på hyllan o samlat damm. Får kolla med dom imorn, tror ni man kan få byta delen efter 1.5år? wink

"We are not dead yet"
SAAB

1 958 Inlägg
14 juni 2012
Tror det är lite för sent med att få bytt packningen. wink Men du kan ju alltid försöka att byta den.

När har du planer på att fixa bilen?

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

Mr TX
976 Inlägg
14 juni 2012
Trådstartare
Mr_Lööf skrev:
Tror det är lite för sent med att få bytt packningen. wink Men du kan ju alltid försöka att byta den.

Haha, får se vad dom säger tongue Är väl bara att köpa den rätta annars, den var inte dyr smile

Bilen ska fixas måndag kväll och tisdag kväll big_smile Så går allt som planerat så kommer den att vara körbar igen tisdag kväll smile

"We are not dead yet"
SAAB

Saab älskare!
4 597 Inlägg
15 juni 2012
haha, vadå peka ut mig?? sad hahahah xD

1 958 Inlägg
15 juni 2012
Turbo-X skrev:
Mr_Lööf skrev:

Haha, får se vad dom säger tongue Är väl bara att köpa den rätta annars, den var inte dyr smile

Bilen ska fixas måndag kväll och tisdag kväll big_smile Så går allt som planerat så kommer den att vara körbar igen tisdag kväll smile

Ja vi får hoppas att du får den körklar nästa vecka då. wink

Mr TX
976 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
Funkiee skrev:
haha, vadå peka ut mig?? sad hahahah xD

Klart man pekar ut dig! big_smile Du är ju expert på sånt här wink

"We are not dead yet"
SAAB

Mr TX
976 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
Mr_Lööf skrev:
Turbo-X skrev:
Mr_Lööf skrev:

Ja vi får hoppas att du får den körklar nästa vecka då. wink

Japp! Kan dock hända att det blir onsdag, men under veckan lär den bli klar iaf wink

"We are not dead yet"
SAAB

Mr TX
976 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
Då har man rätt packning till grenröret. Lämnade bara tillbaka den felaktiga och fick den rätta, inga problem alls smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-96092bbf31d71768bad617152bf824b7.jpg
Så nu jäklar ska det fixas wink

MVH
William

"We are not dead yet"
SAAB

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
15 juni 2012
TBOC_Razor skrev:
Turbo-X skrev:
TBOC_Razor skrev:
Just två aero-emblem och ett saab-scania (nya) gick på tradera för någon dag sen, därför jag sa det..

Bra att du bidrar till saab iaf tongue

Aha najs!! Jag får ta o börja hänga lite mer där! big_smile

Nej gör ffs inte det, vi är tillräckligt många saabtokar som tävlar om grejorna redan....

lol

Jag köpte en helt ny kupétemp-givare där, träspak och en hel hög med andra grejor. Det ligger en massa fina grejor där till 9000...

ja,o några är snabba på tradera!tongue

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

902 Inlägg
15 juni 2012
Turbo-X skrev:
Då har man rätt packning till grenröret. Lämnade bara tillbaka den felaktiga och fick den rätta, inga problem alls smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-96092bbf31d71768bad617152bf824b7.jpg

MVH
William

hoppas allt ska gå väl!smile

Mr TX
976 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
gps18 skrev:
Turbo-X skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/151/150785/150785-96092bbf31d71768bad617152bf824b7.jpg

MVH
William

Hoppas jag med! big_smile

"We are not dead yet"
SAAB

902 Inlägg
15 juni 2012
Turbo-X skrev:
gps18 skrev:
Turbo-X skrev:

MVH
William

Hoppas jag med! big_smile

smile

1 958 Inlägg
15 juni 2012
Jag får väl köpa mig ventilfräsar så kan jag fräsa om ventilsätena och sen slipa in ventilerna. wink Skulle haft en fräs också. hehe

Ja vi får hoppas att du har den körklar te nästa vecka. wink

Sök