Detta projektet handlar om min Saab 9000 Aero -97 som jag har gjort i ordning i huvudsak under vintern 2011-2012, men håller konstant på med nya modifieringar. Min vision är att hålla bilen så nära original som möjligt, men med... Visa mer
Jo ägaren som är student och kanske inte har lust att köpa nytt vinterplåg bara för att en pundare ska härja med hans bil, visst det är en volvo, men fortfarande inte ok
Inte det bästa o skarpaste kortet då det togs snabbt med en mobil, men bilen in action ute i skogen Kör numera utan halvljus under dagtid, drar mindre ström
Har oxå märkt nått jobbigt, sedan jag fixade avgassystemet för ett par veckor sedan så har jag haft ett konkande/vibrerande ljud från vänster framhjul, men bara när jag svänger höger. Tror att det kan vara drivknuten som håller på ge sig...lite konstigt att det kom så plötsligt bara. Jag trodde att det bara var stänklappen som hade lagt sig lite konstigt efter att jag körde ner från rampen, men den sitter rätt...får dock kolla vidare på det efter påsk då man har haft fullt upp med tentor, åker söderut på torsdag och Elmia på söndag!
Har tyvärr har fullt upp med plugget o inte hunnit göra så mycket med bilen eller uppdatera här, men nu jäklar har det hänt lite För det mesta tråkiga saker dock....
Bakdämparna måste absolut bytas, hade som tur va 2st helt nya liggandes hemma i Vänersborg så tog med dom upp på flyget
Egentligen var dom till för min Classic, men blev inte av att jag bytte. Tyvärr så sitter dom 30mm sänkfjädrarna kvar på Classicen, had tänkt att montera dom på Aeron men hann inte under sommarn.
Och sen har jag börja få vibrationer när jag svänger höger med lite belastning. Hissade upp bilen och såg att hela motorn/lådan rör sig höger vänster när jag snurrar på vänster framhjul....verkar vara nått med medbringaren
Testade att fylla på med massa fett, blev lite bättre men inte mycket. Har tyvärr inte kort på efter jag fyllt på.
Sen märkte jag nått annat jobbigt när jag plockade ut gummimattan, blått o blött....måste vara värmepaketet?
Har iaf fått dit fjädern igen på kopplingspedalen så att den åker hela vägen upp igen, va lite jobbigt att behöva lyfta den hela vägen upp för han för att kunna aktivera farthållaren
Har även nu äntligen fått tid att byta ut dessa!
Kommer att bli lite skillnad
Var tvungen att ha loss hela övre delen av instrumentbrädan för att hitta ett bra ställe för delningfiltrerna
Nya på plats
Problembarnet själv Har även fått xenonet att funka igen i dimljusen, var bara en dålig säkring som tur va Börja även bli sugen på sommardäcken, men ska nog vänta en vecka till...
Update! Vart nårra veckor sedan man skrev här sist....har dock vart fullt ös med plugget så har inte hunnit göra nått med bilen.
Tyvärr kommer det inte bli någon Kinnekulle för Aeron, hinner inte få växellådan fixad och dämparna bytta innan så får bli 9-3 Aero istället. Aeron ska även få stå kvar upp i Luleå över sommaren då jag bara ska vara i söder i 3 veckor och jag vill inte riskera haveri på vägen, är trots allt 124mil enkel resa. Så planerna är då att fixa i ordning grejerna när man kommer tillbaka upp i Juli.
Har i alla fall fått bilen tvättat och drog ut på en liten fotosession på industriområdet vid Storheden i Luleå. Så får man bjuda på lite bilder?
Hmm....hoppas att min Aero slipper samma öde som denna CD
Haters gonna hate?
Hålet i taket ska ju användas när det är fint!
En kompis till mig tyckte att jag skulle vara lite mer konstnärlig av mig...så blev 2 svartvita bilder oxå
-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)
När man hade lite dötid efter senaste tentan så satt man o lekte lite med photoshop med bilderna jag tog förra helgen, om man kan få till det så kan en bild bli jäklig snygg i svartvitt, tycker denna blev helt okej. Långt ifrån perfekt, men duger tror jag allt den gör
Jodå det är klart. Skrev ju med mina planer och läget i förra helgens bildbomb Dvs, under sommarn kommer det hända grejer med bilen förhoppningsvis, har en del att göra men inge tid just nu då det är fullt upp med tentor i plugget.
Jodå det är klart. Skrev ju med mina planer och läget i förra helgens bildbomb Dvs, under sommarn kommer det hända grejer med bilen förhoppningsvis, har en del att göra men inge tid just nu då det är fullt upp med tentor i plugget.
Okej, jo dom bilderna såg man allt riktigt fina bilder, ja då förstår jag, trodde att denna projekttråd va halvdöd.
Okej, jo dom bilderna såg man allt riktigt fina bilder, ja då förstår jag, trodde att denna projekttråd va halvdöd.
Tyvärr så har det inte kunnat hända så jätte mycket det senaste pga plugget, Civilingenjörsprogram är inte de lättaste o kräver lite tid Men snart är tentorna klara och efter en tripp ner till söder i 2 o en halv vecka för att hämta med sig delar upp så ska det allt kunna bli en del mek till sommarn. Ska byta bakdämparna, ska försöka få rosten lagad och vänster bakskärm omlackad samt även bakstötfångaren. Så kommer nog inte bli allt för mycket glidande med bilen under sommarn, tur att man har cykel
Update! Nu har det verkligen vart ett tag sedan jag skrev här, sorry....
I alla fall! har hänt lite nu på senaste.
Har vart hemma i några veckor och fått tag i lite delar: En medbringare till vänster sida, en drivaxel till höger sida och en wastegate, tackar AeroMackan
Aeron har nu även passerat 22k mil.
Det problem som jag haft med bilen ett tag nu är att det vibrerar vänster fram när jag svänger höger under belastning, medbringarna brukar ge sig på bilar som är sänka så har fått tag i en och har gett mig på att byta den.
Har äntligen fått tid att få in den i verkstan o greja Igår kväll så byttes då medbringare och service gjordes.
Drivaxeln undanflyttad för att komma åt medbringaren
Sitter fast med 5 torx
Och en blev rund..
Va bara att borra upp den o slå bort skallen
Fick loss medbringaren och som tur va så kundes det som var kvar av bulten skruvas ut för hand.
Tappade ur all olja som var kvar i lådan
Även motoroljan
Fick då ihop allt igen men det löste tyvärr inte problemet, får skaffa ny drivaxel...
Den jobbig bulten
För att dra upp humöret lite så gav jag Aeron en ordentlig tvätt idag, både utvändigt och invändigt! Och efter det fick det bli att vaxa
Vad tycker ni om resultatet?
Som en spegel!
Kraftfullaste motorn
Das ass
Trevliga fälgar dessa!
Det var allt för denna uppdatering, har fortfarande lite att göra under sommarn så ska uppdatera när jag kan! Imorn bär man sig av till Skellefteå med bilen, hoppas drivaxeln håller...