4894
Sök

Vinterdäck 2011/2012

747 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
Hej, undrar vad folket kör på denna säsong, även fast snön inte verkar falla har säkert dom flesta bytt.
Som sagt, vad kör ni på och erfarenheter/omdömen om dessa mot däck sedan tidigare!

Väntar på mina nya däck så för min del blir det iår Continental Ice Contact då dessa verkar gjort bra ifrån sig flera år i rad. Enda riktiga negativa jag har hört om dessa genom bekanta är att det är riktigt högt vägljus från dessa men detta är ju bara på bar asfalt det är baserat på så.

/ Toni Larsson

Touch by U
910 Inlägg
3 december 2011
Jag rekomenderar iaf Nokian Hakka 5or om man vill ha dubb däck smile

Touch by U Graphics - Give your car a Touch by U | Dekaler och grafik till din bil

\m/(><)\m/
742 Inlägg
3 december 2011
Kör på samma som förra året, Bridgestone Blizzak Nordic (dubbfritt) och är riktigt nöjd. Kommer alltid köra på dubbfritt.

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

747 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
isso skrev:
Kör på samma som förra året, Bridgestone Blizzak Nordic (dubbfritt) och är riktigt nöjd. Kommer alltid köra på dubbfritt.

Får man fråga varför du alltid kommer köra på dubbfritt utan det kommer bli pajkastning vilket jag inte är ute efter.

/ Toni Larsson

\m/(><)\m/
742 Inlägg
3 december 2011
tonimakaroni skrev:
isso skrev:

Får man fråga varför du alltid kommer köra på dubbfritt utan det kommer bli pajkastning vilket jag inte är ute efter.

Tycker det låter så illa med dubbdäck och jag är riktigt nöjd med greppet på mina däck dessutom behöver man inte oroa sig för att tappa dubb när man kör på tvärn i tid och otid tongue. Ska man ha dubbfritt så måste man köpa premiumdäck som är gjorda för norden, tror dom flesta som tycker dubbfritt är skit har provat nått billigt däck som inte är gjorda för riktiga vintrar

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

747 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
isso skrev:
tonimakaroni skrev:
isso skrev:

Tycker det låter så illa med dubbdäck och jag är riktigt nöjd med greppet på mina däck dessutom behöver man inte oroa sig för att tappa dubb när man kör på tvärn i tid och otid tongue. Ska man ha dubbfritt så måste man köpa premiumdäck som är gjorda för norden, tror dom flesta som tycker dubbfritt är skit har provat nått billigt däck som inte är gjorda för riktiga vintrar

Är beredd att hålla med dig gällande komfort och för den mesta utav tiden så behövs inte dubbarna beroende på vart man bor såklart, självfallet bör man ha prövat en premium däck av både sorter för kunna uttala sig om båda sakerna. Blir ju väldans fel om man kört på något asiatiskt m+s däck för jämföra med sina gamla nokian osv. dubbdäck.

/ Toni Larsson

huh?
10 427 Inlägg
3 december 2011
Kör på 205/50 R17 Michelin X-Ice North dubbdäck tillverkade v16 2007 (dvs inte X-Ice North-varianten som säljs nu). Har tidigare gått litegrann bara förra vintern av förre ägaren så de är som "nya" i gummit fortfarande. smile
Hittills mest kört barmark (sedan 1:a oktober), men de har fått uppleva lite snö och massa regn. Har inte så mycket att klaga på. Känns definitivt stabilare än de 185/65 R15 Hankook Winter i*Pike dubbdäck jag körde litegrann med på barmark i våras. Men där kan det vara dimensionen som ligger bakom det mesta. cool

**

Det jag ogillar mest med vinterdäck är att de så pass "mjuka", men dubbdäck är iaf bättre än
nordiska friktionsdäck så den som vill behålla någon slags sportig känsla ska helst köra dubbat. cool

2 337 Inlägg
3 december 2011
225/45-17, Continental ContiWinterWiking 2, sitter på bilen den här vintern. Blev dubbat, trots att jag tänkte prova dubbfritt i år. Instämmer i det steifan säger om stabilitet, avsevärd skillnad mot gamla 185:orna som satt på Saaben tidigare. Nu hoppas jag bara på en jäkla massa snö smile

747 Inlägg
3 december 2011
Trådstartare
steifan skrev:
Kör på 205/50 R17 Michelin X-Ice North dubbdäck tillverkade v16 2007 (dvs inte X-Ice North-varianten som säljs nu). Har tidigare gått litegrann bara förra vintern av förre ägaren så de är som "nya" i gummit fortfarande. smile
Hittills mest kört barmark (sedan 1:a oktober), men de har fått uppleva lite snö och massa regn. Har inte så mycket att klaga på. Känns definitivt stabilare än de 185/65 R15 Hankook Winter i*Pike dubbdäck jag körde litegrann med på barmark i våras. Men där kan det vara dimensionen som ligger bakom det mesta. cool

**

Det jag ogillar mest med vinterdäck är att de så pass "mjuka", men dubbdäck är iaf bättre än
nordiska friktionsdäck så den som vill behålla någon slags sportig känsla ska helst köra dubbat. cool

Angående Hankook däcken så blev det några hundra mil i en passat förra vintern med dessa däck dock annan dimension och fick också känslan att dessa var ostadiga i uppbyggnaden, visst att vinterdäck är mjukare men det var något med dom som gjorde att man inte riktigt litade på dom fullt ut. Finner tyvärr inte det rätta ordvalet för dom.

/ Toni Larsson

Evildan
3 december 2011
Satt redan nya (200mil) Good Year ultragrip 7 friktionsgummin på BMWn när jag fick hem den.
Åkte V70 D5 -09 geartronic senaste vintern på (2 omgångar 5000mil) ultragrip och de fungerade utmärkt att köra i alla möjliga väglag, även på ren glansis.
Åker dubbade Nordfrost på Punton, dessa fungerar även de utmärkt.
Får se till våren hur detta löpte ut smile

huh?
10 427 Inlägg
3 december 2011
tonimakaroni skrev:
steifan skrev:

**

Angående Hankook däcken så blev det några hundra mil i en passat förra vintern med dessa däck dock annan dimension och fick också känslan att dessa var ostadiga i uppbyggnaden, visst att vinterdäck är mjukare men det var något med dom som gjorde att man inte riktigt litade på dom fullt ut. Finner tyvärr inte det rätta ordvalet för dom.

Finns något däcktest där Hankook Winter i*Pike är med och förlorar totalt sett, men utmärker
sig särskilt genom att vara sämst i undanmanöver prov så kan tänka mig att det däcket är extra mjukt! hehe

Sök