Twinentry eller inte? Vad anser ni samt berätta om era erfarenheter.

henke_92 TBM NINJA
29 december 2011 · 917 Inlägg

Big Al skrev:
E85 innehåller högre oktan än bensin.
Oktan är ett mått över hur motståndskraftigt bränslet är för spikning.
Har man ett mer motståndskraftigt bränsle mot spikning så kan man t.ex öka kompressionen,laddtrycket eller båda förbi gränsen där det andra bränslet inte klarade av.
E85 har några andra bra egenskaper också, bland annat så får man tidigare laddtryck med det då man får högre vattenhalt i avgaserna och därför ett högre ångtryck. Sedan så har E85 ett lägre AFR motför bensin därför så kommer även det att kyla förbränningsrummet bättre.

måste tyvärr va liiite moralkärring nu...oktan är ett mått på flammpunkt under förhållande (gaslagen) (ja, aka, spikning)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Xuri One Man Clan
29 december 2011 · 4 287 Inlägg

köp en modern lastbilsturbo om du ska köra sådan, tex borg warner.

holset osv är gamla omoderna agg som laddar toksegt enligt mig.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
henke_92 TBM NINJA
29 december 2011 · 917 Inlägg

Xuri skrev:
köp en modern lastbilsturbo om du ska köra sådan, tex borg warner.

holset osv är gamla omoderna agg som laddar toksegt enligt mig.

håller inte riktigt med dig angående holset
men håller med om att borg W e grejer om man jämnför!

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Xuri One Man Clan
29 december 2011 · 4 287 Inlägg

henke_92 skrev:

Xuri skrev:
köp en modern lastbilsturbo om du ska köra sådan, tex borg warner.

holset osv är gamla omoderna agg som laddar toksegt enligt mig.

håller inte riktigt med dig angående holset
men håller med om att borg W e grejer om man jämnför!

jag har testat hx40 på min kärra å de sög getpung..

1.5 bar först vid 4700rpm.....

borg warnern ser ljusår bättre ut och okej den är mindre men har 2 bar innna 3000rpm om jag ligger på 5an å stämplar vid 2500rpm.

520nm vid 3700rpm.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
henke_92 TBM NINJA
29 december 2011 · 917 Inlägg

Xuri skrev:

henke_92 skrev:

Xuri skrev:
köp en modern lastbilsturbo om du ska köra sådan, tex borg warner.

holset osv är gamla omoderna agg som laddar toksegt enligt mig.

håller inte riktigt med dig angående holset
men håller med om att borg W e grejer om man jämnför!

jag har testat hx40 på min kärra å de sög getpung..

1.5 bar först vid 4700rpm.....

borg warnern ser ljusår bättre ut och okej den är mindre men har 2 bar innna 3000rpm om jag ligger på 5an å stämplar vid 2500rpm.

520nm vid 3700rpm.

oki smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
BrajjAxx 040 RedLine
29 december 2011 · 1 219 Inlägg

Xuri skrev:

henke_92 skrev:

Xuri skrev:
köp en modern lastbilsturbo om du ska köra sådan, tex borg warner.

holset osv är gamla omoderna agg som laddar toksegt enligt mig.

håller inte riktigt med dig angående holset
men håller med om att borg W e grejer om man jämnför!

jag har testat hx40 på min kärra å de sög getpung..

1.5 bar först vid 4700rpm.....

borg warnern ser ljusår bättre ut och okej den är mindre men har 2 bar innna 3000rpm om jag ligger på 5an å stämplar vid 2500rpm.

520nm vid 3700rpm.

Vilket kompressionsförhållande körde du på då?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
phille18
29 december 2011 · 179 Inlägg

Xuri skrev:

henke_92 skrev:

Xuri skrev:
köp en modern lastbilsturbo om du ska köra sådan, tex borg warner.

holset osv är gamla omoderna agg som laddar toksegt enligt mig.

håller inte riktigt med dig angående holset
men håller med om att borg W e grejer om man jämnför!

jag har testat hx40 på min kärra å de sög getpung..

1.5 bar först vid 4700rpm.....

borg warnern ser ljusår bättre ut och okej den är mindre men har 2 bar innna 3000rpm om jag ligger på 5an å stämplar vid 2500rpm.

520nm vid 3700rpm.

OT
HX40 är väl dessutom större än en BorgWarner S200?
Det (som du vet) påverkar negativt om man vill ha tidigt ladd.

Hade varit mer intressant om du testat en HX35 imo.

Sen kan man ju laborera med olika kamaxlar samt grenrör för att hitta något som passar bra.

OnT
Personligen hade jag testat köra med en BorgWarner S200 eller Holset HX35. Kostar 2-2500:- begagnade i fint skick, lär hålla för en hel del laddtryck, Helst twin entry, som skrivits tidigare, så ger det tidigare ladd (behöver inte gå in mer på det..)


Vad har du för effektmål?

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
BrajjAxx 040 RedLine
29 december 2011 · 1 219 Inlägg

Jag satsar på runt 600hk smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
phille18
29 december 2011 · 179 Inlägg

Då får du köra på en riktigt stor turbo... Tidig spool hade jag inte ens tänkt en tanke på.

Finns ett par som kör på hx52-55 på 8v toppen. (vilket jag antar att du kör)
Har inte måtten här, men det finner du snabbt med google om du är intresserad av att kolla upp det.

Du kan glömma hx40 med det effektmålet.

Inte sugen på att skaffa en duktigt portad 16v topp istället? Lär kunna plocka ut 600 häst med roligare register..
Samt om du har råd så skaffa en riktigt modern racing turbo, men det kostar ju skjortan jämförts med beggade lastbilsagg.

Senast redigerat av phille18 (29 december 2011)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Xuri One Man Clan
29 december 2011 · 4 287 Inlägg

phille18 skrev:

Xuri skrev:

henke_92 skrev:

håller inte riktigt med dig angående holset
men håller med om att borg W e grejer om man jämnför!

jag har testat hx40 på min kärra å de sög getpung..

1.5 bar först vid 4700rpm.....

borg warnern ser ljusår bättre ut och okej den är mindre men har 2 bar innna 3000rpm om jag ligger på 5an å stämplar vid 2500rpm.

520nm vid 3700rpm.

OT
HX40 är väl dessutom större än en BorgWarner S200?
Det (som du vet) påverkar negativt om man vill ha tidigt ladd.

Hade varit mer intressant om du testat en HX35 imo.

Sen kan man ju laborera med olika kamaxlar samt grenrör för att hitta något som passar bra.

OnT
Personligen hade jag testat köra med en BorgWarner S200 eller Holset HX35. Kostar 2-2500:- begagnade i fint skick, lär hålla för en hel del laddtryck, Helst twin entry, som skrivits tidigare, så ger det tidigare ladd (behöver inte gå in mer på det..)


Vad har du för effektmål?

Jo jag vet.

Körde hx40 med extraktorör, 60mm wg. samt testade 5 olika kamaxlar.

kör nu istället med portat 940 grenrör å bw snurran.

jag körde 8:1 i kompa förresten.


om nu brajjax söker 600 hk så är de ett register mellan 5-8000 rpm eller nått sånt han kommer ha å en stor Hx40 kanske räcker till med typ 2-2.5bar.  60mm in å 65mm ut borde kunna lämna den krämen.
lastbilsagg är ju döden för åkkomfort å register i alla fall.

borg warner s300 aggen har väl kapacitet för 6++ ?

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
zovix Maskinbefäl
30 december 2011 · 1 038 Inlägg

henke_92 skrev:

Big Al skrev:
E85 innehåller högre oktan än bensin.
Oktan är ett mått över hur motståndskraftigt bränslet är för spikning.
Har man ett mer motståndskraftigt bränsle mot spikning så kan man t.ex öka kompressionen,laddtrycket eller båda förbi gränsen där det andra bränslet inte klarade av.
E85 har några andra bra egenskaper också, bland annat så får man tidigare laddtryck med det då man får högre vattenhalt i avgaserna och därför ett högre ångtryck. Sedan så har E85 ett lägre AFR motför bensin därför så kommer även det att kyla förbränningsrummet bättre.

måste tyvärr va liiite moralkärring nu...oktan är ett mått på flammpunkt under förhållande (gaslagen) (ja, aka, spikning)

Nja, där har du nog inte fått det riktigt rätt....

Oktantalet är ett mått på bränslets förmåga att motstå antändning under höga tryck och temperaturer.

Flampunkt är vid vilken temperatur bränslet avger brännbara gaser. Obs detta är milsvid skillnad mot vid vilken temperatur bränslet antänder. Ex. En viss Bensin har en flampunkt på -35 grader C men självantänder först vid +438 grader C. Det är därför man t.ex. Kan släcka en brinnande tändsticka i jeepdunk med bensin.... Plus lite annat naturligtvis, men även att bensinen defakto inte brinner av sig själv vid mer "normala" temperaturer

Oktantalets "motsvarighet" för diesel heter cetantal och är ett mått på bränsets tändvillighet, d.v.s raka motsatsen enkelt uttrykt mot oktantalet.

Gaslagen har ingenting med oktantalet att göra förutom att reda ut vilken temperatur en gas kommer ha vid ett visst tryck i ett slutet förbränningsrum.

Spikning är detonation eller egentligen förpuffning eftersom bensin brinner för långsamt för att detonera, men är när bränsebandningen tillåts självantända och brinna okontrollerat, d.v.s. Alla gånger bränsleblandningen antänds av något annat än gnistan från tändstiftet.

Oktantalet är inget som går att räkna fram, utan måste fastställas med laboratorieprover. Oktantalet är inte heller fast utan varierar med bränslets livsläng ch förvaring samt i olika batcher av bränsle, det som står på pumpet är ett sannolikt medelvärde. (stämmer tillräkligt bra för att kunna anändas som ett fast värde, då våra bensinstationer har så pass stor omsttning utav drivmedel)

Ursäkta offtopic, men vill poängtera fakta.

Ang. Big Als inlägg så stämmer det, dock kan man som alltid göra vissa tillägg.

Senast redigerat av zovix (30 december 2011)

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
phille18
30 december 2011 · 179 Inlägg

Xuri skrev:

phille18 skrev:

Xuri skrev:

jag har testat hx40 på min kärra å de sög getpung..

1.5 bar först vid 4700rpm.....

borg warnern ser ljusår bättre ut och okej den är mindre men har 2 bar innna 3000rpm om jag ligger på 5an å stämplar vid 2500rpm.

520nm vid 3700rpm.

OT
HX40 är väl dessutom större än en BorgWarner S200?
Det (som du vet) påverkar negativt om man vill ha tidigt ladd.

Hade varit mer intressant om du testat en HX35 imo.

Sen kan man ju laborera med olika kamaxlar samt grenrör för att hitta något som passar bra.

OnT
Personligen hade jag testat köra med en BorgWarner S200 eller Holset HX35. Kostar 2-2500:- begagnade i fint skick, lär hålla för en hel del laddtryck, Helst twin entry, som skrivits tidigare, så ger det tidigare ladd (behöver inte gå in mer på det..)


Vad har du för effektmål?

Jo jag vet.

Körde hx40 med extraktorör, 60mm wg. samt testade 5 olika kamaxlar.

kör nu istället med portat 940 grenrör å bw snurran.

jag körde 8:1 i kompa förresten.


om nu brajjax söker 600 hk så är de ett register mellan 5-8000 rpm eller nått sånt han kommer ha å en stor Hx40 kanske räcker till med typ 2-2.5bar.  60mm in å 65mm ut borde kunna lämna den krämen.
lastbilsagg är ju döden för åkkomfort å register i alla fall.

borg warner s300 aggen har väl kapacitet för 6++ ?

Känns konstigt angående din bil med hx40, finns en hel del bilar som går bra med dessa, men det är kul att du hittat kärleken i en bw200 smile

Möjligt att en HX40 skulle orka, men jag står mycket tveksam, kanske ett ladd på 3 bar..

BW S300 lär ju hänga med utan problem, men som du själv skriver så är registret nån stans mellan 5-8000rpm, och frågan är om det blir roligt på gatan.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Big Al Dr. Turbo
30 december 2011 · 459 Inlägg

Att säga att Holset HX40 är bättre eller sämre än Borg Warner S200 går inte då det skiljer för mycket mellan dem i samma serie.

T.ex Ger 16cm2 avgashuset till Hx40 lägre mottryck än 19cm2 huset. Största turbinen i hx40 serien är bättre än den mindre då den endast är nersvarvad från den större. Lilla turbinen i S200 serien är inte alls så bra som den stora. osv osv.

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
BrajjAxx 040 RedLine
30 december 2011 · 1 219 Inlägg

Ingen som provat turbobanditens tb70-03 ? Eller vet någon vad den motsvarar? smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
partyvan
30 december 2011 · 1 071 Inlägg

BrajjAxx skrev:
Ingen som provat turbobanditens tb70-03 ? Eller vet någon vad den motsvarar? smile

Har för mig polaren har haft sån i snart 4år och är fortfarande nöjd sitter i hans volvo 242 med bmw m3 motor och bänkat ca 5-600hk kommer inte riktigt ihåg och han brukar sin bil riktigt hårt.
Bara att söka på typ youtube gatebil mantorp så brukar hans bil finnas i dom flesta filmerna en ljusgrön 242

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
3CSi
7 februari 2012 · 77 Inlägg

Twin-entry är ett måste om du vill ha tidigt ladd. Det man gör är att man mer effektivt utnyttjar pulserna från motorn genom att dela upp cylindrarna i sektioner, det vill säga 1-4 i ena porten och 2-3 i andra. Detta gör att en tryckförändring inte sker i kollektorn efter rören så att hastigheten och därmed spoolkapabiliteten bibehålls. Vad jag har hört ska laddet med en liknande turbin komma 500-1000 varv tidigare, men jag vet inte direkt själv. Det är inte ofta man tittar på varvräknaren.

BrajjAxx 040 RedLine
7 februari 2012 · 1 219 Inlägg

3CSi skrev:
Twin-entry är ett måste om du vill ha tidigt ladd. Det man gör är att man mer effektivt utnyttjar pulserna från motorn genom att dela upp cylindrarna i sektioner, det vill säga 1-4 i ena porten och 2-3 i andra. Detta gör att en tryckförändring inte sker i kollektorn efter rören så att hastigheten och därmed spoolkapabiliteten bibehålls. Vad jag har hört ska laddet med en liknande turbin komma 500-1000 varv tidigare, men jag vet inte direkt själv. Det är inte ofta man tittar på varvräknaren.

Okej smile 1000 varv tidigare hade ju varit drömmen :p tror dock inte de stämmer

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
3CSi
7 februari 2012 · 77 Inlägg

Varierar nog väldigt mycket beroende på setup och när laddet kom. Om man för tillfället har ladd vid 2000 varv är det ju inte speciellt troligt att det förbättras markant. Dock brukar man inte ha det utan twin-entry såvida man inte köra dubbelturbo.

Senast redigerat av 3CSi (7 februari 2012)

tekniknissen1
8 februari 2012 · 866 Inlägg

Där är ett annat sätt att få tidigt ladd med turbo! Så att kallat sekventiell system... eller 2 stegs system.  Ett litet agg och ett stort. Det stora laddar det lilla så effektiviteten ökar på det lilla. Kör man med ett för litet agg så får man  laddet  tidigt men ändå få ett högt ladd i det övre registret. Jag kan gå in mer i detalj om detta om ni vill. BMW Har använt sig av detta system på sin 2 lit diesel motor och i traktor pulling är det en regel att använda sig av ett sådant system . Men då är det för att få upp riktigt höga ladd !!! 8-10 Bar eller mer !!

BrajjAxx 040 RedLine
8 februari 2012 · 1 219 Inlägg

tekniknissen1 skrev:
Där är ett annat sätt att få tidigt ladd med turbo! Så att kallat sekventiell system... eller 2 stegs system.  Ett litet agg och ett stort. Det stora laddar det lilla så effektiviteten ökar på det lilla. Kör man med ett för litet agg så får man  laddet  tidigt men ändå få ett högt ladd i det övre registret. Jag kan gå in mer i detalj om detta om ni vill. BMW Har använt sig av detta system på sin 2 lit diesel motor och i traktor pulling är det en regel att använda sig av ett sådant system . Men då är det för att få upp riktigt höga ladd !!! 8-10 Bar eller mer !!

Du menar att seriekoppla aggen? De finns på vissa lastbilsmotorer och generatormotorer, pappas nya bmmw har de me Men detta blir dock lite för avancerat för min del tongue

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang