Val av turbo till 400häst

Honda-Crx-Turbo
9 december 2011 · 213 Inlägg

Har inte så bra koll på vilken turbo som är för stor/liten till ca 400häst, så min fråga är vilken turbo som hade passat bra , målet är att få så tidigt ladd som möjligt men endån ca 400hästar.


Motor:

Portat,planat,mirafräst,hårdare fjädrar, vassare kam, har inte info om den än men kan återkomma med de
H-Profil stakar
Smidda kolvar
Hemmabyggt avgas 42mm invändigt
Hemmabyggt plenum 3,5-4L
Bränsle:Etanol

För mer info så kan ni kolla in projekt tråden http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231321 eller fråga efter nåt här.

Tacksam för alla tips och råd smile

Livet börjar vid 6000 varv...
Projekt tråd! Honda Crx Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2795668
Volvo 142 "Mean Machine" (1973)
Honda Crx D16z5 "Turbo Rex" (1990)
crx_jim
9 december 2011 · 440 Inlägg

för det första måste du upp i över 2bars laddtryck ca för dessa effekter på denne motor!  tänk då på att koppling mm måste vara dubbel skivig mm för att hålla? riktigt sprut mm+ ? annars äkte garretkullagrad turbo? tänk på rätt högt varv dessa motorer= relativt stor turbo.. jag har en t3/T4 med ar 67 tror jag det är på 2,1bars ladd gav det mig 369hk... mvh jim

jim ..
crx_jim
9 december 2011 · 440 Inlägg

aha såg de var volvon nu:P

jim ..
Rojpen
9 december 2011 · 2 230 Inlägg

finns många att välja på det.. men TB58 är ju rätt passande eller TB60 om du ska ha mer effekt i framtiden..
sen finns ju KX600.. GT30 , hx30 / 35..
med flera med flera.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Janneutanb
9 december 2011 · 7 272 Inlägg

Prata med PPF.
Dom borde ha ett bra precision agg åt dig.

Honda-Crx-Turbo
9 december 2011 · 213 Inlägg

crx_jim skrev:
aha såg de var volvon nu:P

haha smile ja juste smile blir till att pröva på bakhjulsdrift också ju big_smile

Livet börjar vid 6000 varv...
Projekt tråd! Honda Crx Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2795668
Honda Crx D16z5 "Turbo Rex" (1990)
Volvo 142 "Mean Machine" (1973)
Honda-Crx-Turbo
9 december 2011 · 213 Inlägg

Rojpen skrev:
finns många att välja på det.. men TB58 är ju rätt passande eller TB60 om du ska ha mer effekt i framtiden..
sen finns ju KX600.. GT30 , hx30 / 35..
med flera med flera.

Okej, har kollat just på TB58/60 och GT30/35 men vet inte om dem blir för stora, vill ju inte ha laddet på 4500 varv tongue

Livet börjar vid 6000 varv...
Projekt tråd! Honda Crx Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2795668
Volvo 142 "Mean Machine" (1973)
Honda Crx D16z5 "Turbo Rex" (1990)
Honda-Crx-Turbo
9 december 2011 · 213 Inlägg

Brains skrev:
Prata med PPF.
Dom borde ha ett bra precision agg åt dig.

Okej, får väll ta och höra vad dem säger då smile tack för tipset.

Livet börjar vid 6000 varv...
Projekt tråd! Honda Crx Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2795668
Volvo 142 "Mean Machine" (1973)
Honda Crx D16z5 "Turbo Rex" (1990)
Rojpen
9 december 2011 · 2 230 Inlägg

Honda-Crx-Turbo skrev:

Rojpen skrev:
finns många att välja på det.. men TB58 är ju rätt passande eller TB60 om du ska ha mer effekt i framtiden..
sen finns ju KX600.. GT30 , hx30 / 35..
med flera med flera.

Okej, har kollat just på TB58/60 och GT30/35 men vet inte om dem blir för stora, vill ju inte ha laddet på 4500 varv tongue

nja alltså det finns dom som har TB70 på sin 8v och har fullt ladd vid 4000-4500 ungefär, så klart ej orginal topp men ändå.
så en TB58 funkar nog ypperligt. sen GT30 samma dära finns en som har det på sin saab 9000 och den stiker på bra nog med tidigt ladd där med och orginal topp

Senast redigerat av Rojpen (9 december 2011)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Honda-Crx-Turbo
9 december 2011 · 213 Inlägg

Rojpen skrev:

Honda-Crx-Turbo skrev:

Rojpen skrev:
finns många att välja på det.. men TB58 är ju rätt passande eller TB60 om du ska ha mer effekt i framtiden..
sen finns ju KX600.. GT30 , hx30 / 35..
med flera med flera.

Okej, har kollat just på TB58/60 och GT30/35 men vet inte om dem blir för stora, vill ju inte ha laddet på 4500 varv tongue

nja alltså det finns dom som har TB70 på sin 8v och har fullt ladd vid 4000-4500 ungefär, så klart ej orginal topp men ändå.
så en TB58 funkar nog ypperligt. sen GT30 samma dära finns en som har det på sin saab 9000 och den stiker på bra nog med tidigt ladd där med och orginal topp

Okej där ser man smile får la kolla upp dem då smile tackar för svaret.

Livet börjar vid 6000 varv...
Projekt tråd! Honda Crx Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2795668
Volvo 142 "Mean Machine" (1973)
Honda Crx D16z5 "Turbo Rex" (1990)
nameless
9 december 2011 · 181 Inlägg

jag hade full ladd vid 3-3500 på gamla 940in med org. topp och kam + extraktor med en TB58, laddade inte mer än 0,8 men...

Volvo 945 "Busisen" (1998)
Honda-Crx-Turbo
9 december 2011 · 213 Inlägg

nameless skrev:
jag hade full ladd vid 3-3500 på gamla 940in med org. topp och kam + extraktor med en TB58, laddade inte mer än 0,8 men...

Okej, där ser man  smile

Livet börjar vid 6000 varv...
Projekt tråd! Honda Crx Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2795668
Volvo 142 "Mean Machine" (1973)
Honda Crx D16z5 "Turbo Rex" (1990)
Honda-Crx-Turbo
9 december 2011 · 213 Inlägg

Vad tror ni om en Turbonetics GT-K 500?? ös på med tips bara smile

Livet börjar vid 6000 varv...
Projekt tråd! Honda Crx Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2795668
Honda Crx D16z5 "Turbo Rex" (1990)
Volvo 142 "Mean Machine" (1973)
Big Al Dr. Turbo
10 december 2011 · 459 Inlägg

Om du letar så tidigt ladd som möjligt och ska ha 400hk på E85 så ska du ha ca 46mm kompressorinduser
Några som finns med det är:
KKK K24 från volvo R modeller
Borg Warner S200SX
Mitsubishi TD04HL-19T

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
spokenratt
10 december 2011 · 3 860 Inlägg

Håller lite med Big Al... Både K24 och 19T är ju beprövade agg på volvo 5or. Kolla med autotech kanske, dom är ju rätt vassa på volvo och har säkert några bra tips dom också.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Honda-Crx-Turbo
10 december 2011 · 213 Inlägg

Big Al skrev:
Om du letar så tidigt ladd som möjligt och ska ha 400hk på E85 så ska du ha ca 46mm kompressorinduser
Några som finns med det är:
KKK K24 från volvo R modeller
Borg Warner S200SX
Mitsubishi TD04HL-19T

Okej tongue så du tror Turbonetics GT-K 500 är för stor??

Livet börjar vid 6000 varv...
Projekt tråd! Honda Crx Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2795668
Honda Crx D16z5 "Turbo Rex" (1990)
Volvo 142 "Mean Machine" (1973)
Big Al Dr. Turbo
10 december 2011 · 459 Inlägg

Turbonetics GT-K 500 är påtok för stor

Ford Escort Cosworth "Sotsläckarn" (1992)
BMW 330 XI "Hexa C0115" (2000)
janni_ruda BMR
11 december 2011 · 102 Inlägg

jag röstar på en hx35 med 12ans avgashus eller en bw s200

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
Honda-Crx-Turbo
11 december 2011 · 213 Inlägg

janni_ruda skrev:
jag röstar på en hx35 med 12ans avgashus eller en bw s200

http://www.airtune.se/product_info.php? … -HX35.html denna då elr smile?

Livet börjar vid 6000 varv...
Projekt tråd! Honda Crx Turbo: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 8#p2795668
Volvo 142 "Mean Machine" (1973)
Honda Crx D16z5 "Turbo Rex" (1990)
janni_ruda BMR
11 december 2011 · 102 Inlägg

kommer inte ihåg måtten på min men den bör klara runt 500hk på etanol.

Volvo 745 "BMR Tuning" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang