SAAB 9-5 Aero goes 2,5L gaträser

Målet för 2013 är att få igång en trevlig gat/banbil med lite sleeperstuk.
  • 48 Följare
  • 48 641 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2013
edvinjoddlar
1 februari 2012 · 72 Inlägg

ser bra ut! smile

Saab 9-5 "Silverbullet" (2002)
AxlSam
3 januari 2013 · 1 497 Inlägg

Kan väl göra en liten uppdatering här igen. smile

Mycket har hänt sedan sist. Bilen har körts ca 5 mil i sommar. Fem problemfyllda mil dock.
Skenande laddtryck, bogseringar och annat strul. Motorn hängdes ur igen i höstas och plockades sedan ner för att upptäcka detta:
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-2a25f40f4f7b4d6e7765e02eaa2d39c0.jpg

Något som gått riktigt illa i cylinder 1.

Så nya JE 93.5mm kolvar har beställts hem, blocket har bearbetats, portad topp med ställbara drev och Enem 276 kammar har inhandlats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-07e96875124750d528295bb2c819f34f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-761eca48a611f5356b60527e2d22ca44.jpg

Ny större turbo och extraktorgrenrör och hittat hem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-b2374f09bb04f158ad25021617c66917.jpg

Fuel rail har byggts om för att inte krocka med motorfästet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-06fec4293ccde08a00bb18dfc9e8430a.jpg

Nya coilovers fram har anpassats för att passa 9-5 02-

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-3fb628df15a8dba2701b25a89b797481.jpg

En uppsättning "bolt on" bromsar har köpts. Allt för billigt dessutom smile

360mm, 6-kolv fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-ad665692789eec7b2941cc72a3c0ce44.jpg

332mm, 4-kolv bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-7b57521c9c9dc3a9c79a3c968f749420.jpg

Köpt en lös bakvagn som blästrats och lackats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-91199416f058658bafebd6577f5841e7.jpg

Ursäkta ett rörigt inlägg wink

Senast redigerat av AxlSam (3 januari 2013)

Gizmojohan
3 januari 2013 · 3 295 Inlägg

Härligt!!

AxlSam
3 januari 2013 · 1 497 Inlägg

Fortsätter att skruva motor.

Lagerspel uppmätta för vev och ramlager (inom tolerans). Kolvringsgap inslipade:
1:a ring 0.4mm, 2:a ring 0.5mm, oljeringar 1.4mm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-a201d2ca57a53a50cbbb66ccf2c8f579.jpg

Topplockspackning urklippt för skärringarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-6635ae04fd8d293d01e9556b02b5dba1.jpg

Topplock tillfälligt monterat med modellera på kolvarna. För att mäta frigång för ventilerna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-3ad4d4f4f42c673219b360e860647135.jpg

/ Axel

pontiacen
5 januari 2013 · 1 080 Inlägg

Trevligt att skruva ihop nya fina grejer, blev det nåt av snålbilsprojektet? smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
AxlSam
5 januari 2013 · 1 497 Inlägg

pontiacen skrev:
Trevligt att skruva ihop nya fina grejer, blev det nåt av snålbilsprojektet? smile

Rena prylar gör det så mycket roligare.
Snålbilsprojektet drar igång så fort räsern rullar. Den får brukas som vardagsbil ett tag under tiden motorbytet sker i den röda. smile


Nollning av vev och montering av kamdrev idag. Imorgon skall kammarna klockas in och veven dras runt för kontroll av frigång.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-448de3d7c31785e12127185b5afbda0a.jpg

Juvakka
5 januari 2013 · 1 697 Inlägg

Får hoppas det lirar nu så bilen kommer ut lite i sommar smile

Var det kralligare fjädrar i toppen också?

Saab 900 "T16" (1992)
AxlSam
5 januari 2013 · 1 497 Inlägg

Juvakka skrev:
Får hoppas det lirar nu så bilen kommer ut lite i sommar smile

Var det kralligare fjädrar i toppen också?

Ja, vet inte vad för några bara. Lägger väl varvstopp runt 7200 smile

AxlSam
9 januari 2013 · 1 497 Inlägg

Kammar inklockade och frigång mellan ventiler och kolvar är bra.
Bröst- och transmissionskåpor är monterade samt grenrör och turbo "dithängt" för att se hur mycket plats man har över. Kan korta ner någon centimeter på kompressorhuset. Ligger lite väl nära vattenpumpen som det är nu.
Såg även att WG-porten behöver portas upp rejält.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-807821b4cddcbc9eb7de56fc77fec51c.jpg

pontiacen
24 januari 2013 · 1 080 Inlägg

Fått ihop motorn än eller? smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
AxlSam
25 januari 2013 · 1 497 Inlägg

pontiacen skrev:
Fått ihop motorn än eller? smile

I princip!

Kändes inte nödvändigt med en projekttråd när jag är den ända som skriver wink

pontiacen
30 januari 2013 · 1 080 Inlägg

AxlSam skrev:

pontiacen skrev:
Fått ihop motorn än eller? smile

I princip!

Kändes inte nödvändigt med en projekttråd när jag är den ända som skriver wink

Ne, monologer är aldrig kul hmm

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
AxlSam
30 januari 2013 · 1 497 Inlägg

pontiacen skrev:

AxlSam skrev:

pontiacen skrev:
Fått ihop motorn än eller? smile

I princip!

Kändes inte nödvändigt med en projekttråd när jag är den ända som skriver wink

Ne, monologer är aldrig kul hmm

Med lite flyt så är motorn på plats i helgen smile

Aerocombi Xenoholic
30 januari 2013 · 2 559 Inlägg

AxlSam skrev:

pontiacen skrev:

AxlSam skrev:

I princip!

Kändes inte nödvändigt med en projekttråd när jag är den ända som skriver wink

Ne, monologer är aldrig kul hmm

Med lite flyt så är motorn på plats i helgen smile

Jag skriver inte så mkt hmm men läser desto mer big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
tommyhjortasen
31 januari 2013 · 1 049 Inlägg

Klart man läser om man som jag har en 9-5 2,3 t som bruksbil.

Du gör ett fint jobb!!

pontiacen
31 januari 2013 · 1 080 Inlägg

AxlSam skrev:
Med lite flyt så är motorn på plats i helgen smile

Härligt, då är du i god tid till knutan då ju tongue

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.
AxlSam
1 februari 2013 · 1 497 Inlägg

Finns det folk här inne som följer så kan jag ju dela med mig.

Fästen till fuel rail är klara och monterat på motorn ihop med spridarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-dcb49abb1bce91ec57e7f273b7aa6a2c.jpg

Hållare för dubbla pumpar tillverkat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-c639978d9c2c4f7a756ce6e44ce9927c.jpg

Pumplock modifieras med ytterligare en AN-6 koppling och en förskruvning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-6d9af7f95f67408336ffd8c01f05a021.jpg

Två pumpar monterade i original armatur:
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-6d2f8ddbf76c0565a9de39d4efcef7fb.jpg

Turbon delad för svarvning av kompressorhus samt portning av WG-hål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-ff0e8aa73e005e01dbe08d8f3356a901.jpg

Svarvat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59737/59737-3c982f3781e14a7e399cfff358822801.jpg

Utöver detta så är grenrörsflänsen planad då den var rejält skev.
Har även skickat efter ett 25mm krängningshämmarkit från Sasab. Subframe är nerhängd och ligger inne för blästring och pulverlack nu. Passar på att "boxa" länkarmarna samtidigt.

tommyhjortasen
1 februari 2013 · 1 049 Inlägg

Varöför svarva Kompressorhus?

AxlSam
1 februari 2013 · 1 497 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Varöför svarva Kompressorhus?

4" in i GT30 original. Alldeles för stort.

Rallyhalle
1 februari 2013 · 4 299 Inlägg

Har du slutat uppdatera stcs också?
Händer ju massa kul och sevärt ju! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang