Montera Saab 9-5 turbo på 9000?

AULARENSET
8 januari 2012 ·

Hej
Hur pass mycket behöver man göra för att montera en td04 19t anpassad för Saab 9-5 aero på en Saab 9000 cse-97?

jonTe
8 januari 2012 · 5 710 Inlägg

Man behöver vrida om turbons delar då turbon sitter "tvärt om" på en 9-5 och med det förmodligen bygga ett nytt WG-fäste.

MVH Jonas
..............
AULARENSET
8 januari 2012 ·

jonTe skrev:
Man behöver vrida om turbons delar då turbon sitter "tvärt om" på en 9-5 och med det förmodligen bygga ett nytt WG-fäste.

Kan du beskriva det här lite mer ingående?
Det är ju bara att vända på turbon?:p

Senast redigerat av AULARENSET (8 januari 2012)

jonTe
9 januari 2012 · 5 710 Inlägg

Turbon består ju kanske som bekant av 3 större delar, kompressor, core (lagerdel) och turbinhus.
Dessa är inställda för att pass bilen som ofta har unika vinklar för att passa laddluftkyl, oljeretur osv osv.
Dessa är inte samma för 9000 och 9-5 så att bara vända turbon går inte utan delarna måste vridas om.
Det handlar om att lossa en klämma och en stor segersäkring så det är inget stort jobb.
WG fästet kan däremot vara lite filurande....

MVH Jonas
..............
AULARENSET
9 januari 2012 ·

jonTe skrev:
Turbon består ju kanske som bekant av 3 större delar, kompressor, core (lagerdel) och turbinhus.
Dessa är inställda för att pass bilen som ofta har unika vinklar för att passa laddluftkyl, oljeretur osv osv.
Dessa är inte samma för 9000 och 9-5 så att bara vända turbon går inte utan delarna måste vridas om.
Det handlar om att lossa en klämma och en stor segersäkring så det är inget stort jobb.
WG fästet kan däremot vara lite filurande....

Det låter rimligt
Pratade med Maptun innan
Dom sa att det räcker med att sätta en siloconslang på den anslutningen där 9-5ans rör går in

Laejv0
5 mars 2012 · 51 Inlägg

hur passar banjobultarna till vatten in/ut samt olja in ut då?

Volvo 740 16v Turbo "Blixxxternöjd nr 2" (1990)
Buick electra 225 convertible "scarecrow" (1966)
Denzig
24 juni 2013 · 248 Inlägg

Jag funderar på att göra samma sak. köpa biltemas WGT1752S. och sen göra en ny plåtbit som fäste för wastegaten. men det är alltså då bara att vrida på husen och det ska i princip passa bolt-on? med ett nytt WG-fäste?

jonTe
24 juni 2013 · 5 710 Inlägg

Denzig skrev:
Jag funderar på att göra samma sak. köpa biltemas WGT1752S. och sen göra en ny plåtbit som fäste för wastegaten. men det är alltså då bara att vrida på husen och det ska i princip passa bolt-on? med ett nytt WG-fäste?

Nja....hålet in i en 9-5 turbo är runt medans utloppet på grenröret på 9000 är rektangulärt = endel portningsjobb om det skall bli bra.

MVH Jonas
..............
Eddy Galen, inte dum.
27 juli 2013 · 1 324 Inlägg

bumpar denna tråd lite. om man tar husen från en 9000 15t och sätter på 9-5:ans core?

Senast redigerat av Eddy (27 juli 2013)

WhoZWoddl3r Karosstekniker
27 juli 2013 · 288 Inlägg

jag har själv gjort detta på min.
* vinkla lagerhuset.
* byta en banjo-anslutning på röret till vattentillförslen (där gjorde jag så att jag skaffade ett likadant vattenrör från skroten och tog banjokopplingen från den o satte på den andra röret. 9000 har en liten och en stor banjo så flyttar man den stora från de andra röret så man får 2 stora så funkar de)
* bygga en ny oljeretur.
* köpa en v-bands anslutning för luftröret (finns på speedparts)

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang