När slirar en automatlåda?

yalouque
14 januari 2012 · 301 Inlägg

Om jag kör på is med en automatväxlad bil, har en fast växel, och hela tiden håller varvet mellan ca. 2000 och max, sliter jag på kopplingen då? Hur lågt i varv behöver jag sjunka för att kopplingen ska börja slira? Det skiljer sig kanske mellan bilar, men generellt sett?

Senast redigerat av yalouque (14 januari 2012)

Mack Forum- och sitemoderator
14 januari 2012 · 26 174 Inlägg

En automatlåda har inte en traditionell koppling - någon får rätta mig om jag har fel?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
yalouque
14 januari 2012 · 301 Inlägg

Mack skrev:
En automatlåda har inte en traditionell koppling - någon får rätta mig om jag har fel?

Det tror inte jag heller, men den slirar ju vid start och växling. Jag åsyftar traditionella lådor, inte dubbelkopplingslådor.

yalouque
15 januari 2012 · 301 Inlägg

Ingen som vet?

S70-T5
15 januari 2012 · 140 Inlägg

nej du sliter inte på "kopplingen", är ingen lamell i automatlådor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Momentomvandlare

Allt som rör bilen, och lite till.
Volvo 744 GL "7leifarn" (1988)
yalouque
15 januari 2012 · 301 Inlägg

S70-T5 skrev:
nej du sliter inte på "kopplingen", är ingen lamell i automatlådor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Momentomvandlare

Ok, sliter jag på motsvarande grejer, då? Har varit med om att det luktat bränd koppling/momentomvandlare när jag varit ute och lekt med en automatare. Vad är det som luktar?

sverkera
15 januari 2012 · 564 Inlägg

Alltså, som #2 skriver så har inte en automatlåda någon koppling på samma sätt som en manuell. Istället har den en turbin, som göra att bilen inte driver när du lägger i växeln och motorn går på tomgång. Inte förrän motorn får ett visst varvtal, hur mycket beror på turbinens konstruktion, överför den kraft till växellådan och bilen driver framåt (eller bakåt om man har den växeln i). Det blir alltid en viss slirning i turbinen, för att undvika det kan man ha en lockup-funktion som låser turbinen i högre farter för mindre förluster.

Här är två länkar som på ett bra sätt förklarar hur det fungerar:
http://auto.howstuffworks.com/auto-part … verter.htm
http://auto.howstuffworks.com/automatic … ission.htm

myran Foto/Bilnörd
15 januari 2012 · 1 541 Inlägg

Du har ju fortfarande lamell-paket som låser dom olika växlarna fast dessa slirar inte vid normal körning alls utan bara om du skulle ha så pass mycket effekt att dom inte orkar låsa växlarna.

Det som ska motsvara kopplingen som ska slira är ju som åvan nämns turbinen.


Det som har hänt är förmodligen att oljan i växelådan gått för varm.  Vilket är är någon höjdare för då blir oljan för lättflytande och turbinen håller inte trycket så du får en effekt som liknar en slirande koppling.  Blir trycket för lågt kan det även bli så att lådan inte klarar av att låsa växlarna korrekt.

Sker detta bör man genast låta låda svalna för undvika skador. (bränd olja i ventiler och slirande lameller pga förlorat oljetryck är ingen höjdare.)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang