Corvette C5 helbilsgodkänd?

zazza
15 januari 2012 ·

Det här med att besikta med eller utan kompressorn på alt. plocka bort remmen verkar vara en ganska vanlig fråga...jag har ett kompressorkit på väg hem just nu...tänkte montera det och köra in utan remmen...och prova. Man kan ju hoppas att de missar den då den ska sitta i fronten

Frågan är vad är en helbilsgodkänd bil?
Vad jag förstått så går det att köra in utan remmen på bilar som inte är helbilsgodkända.

marcusgnaget
15 januari 2012 · 161 Inlägg

alla bilar efter 97 är helfordonsgodkännda...

Lexus GS300 (1998)
Seth
15 januari 2012 · 3 354 Inlägg

marcusgnaget skrev:
alla bilar efter 97 är helfordonsgodkännda...

Nja inte alla. Kolla på bl.a mitsubishis evomodeller upptill tror det var 6e gen

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
TurboAnton Team VeboTrim
15 januari 2012 · 322 Inlägg

zazza skrev:
Det här med att besikta med eller utan kompressorn på alt. plocka bort remmen verkar vara en ganska vanlig fråga...jag har ett kompressorkit på väg hem just nu...tänkte montera det och köra in utan remmen...och prova. Man kan ju hoppas att de missar den då den ska sitta i fronten

Frågan är vad är en helbilsgodkänd bil?Vad jag förstått så går det att köra in utan remmen på bilar som inte är helbilsgodkända.

Helbilsgodkänd byter att du inte får ändra något på bilen. Den ska va som den kom ut från fabrik och har för mig att det är 97 som någon skrev i tråden. smile

Team VeboTrim @ Facebook
Rinnegan Malleus Malificarum
15 januari 2012 · 2 401 Inlägg

marcusgnaget skrev:
alla bilar efter 97 är helfordonsgodkännda...

Inte alla, vissa faller genom sprickor.

Är dock inte säker om C5 är en av dem.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
mep
16 januari 2012 · 6 Inlägg

Om din bil är helbilsgodkänd och du besiktigar med monterad kompressor även utan rem så riskerar du att du står med en bil som du inte kan köra med (lagligt) utan det enda du kan göra är och sälja den i delar !!

Du får göra som vi andra med kompressor , plocka bort kompressorn (det räcker inte med bara remmen )

Du har en grund mapp som du kan köra på , häll i en skvätt E85 så klarar du avgas värdena.

Om du är riktigt tuff så kan du prova och åka in med grejerna på och sedan backa ut när bilbekämparna vill reg/typ besiktiga , det vågar inte jag big_smile

Mvh
mep

Chevrolet Camaro "Z28" (1994)
MeepMeep Finraggare
17 januari 2012 · 2 381 Inlägg

Vänta här lite nu.

Amerikanska bilar som ej är EU-typade (typ min) är importerade på dispens under förutsättning att de är 100% stock och får pga det inte byggas om. Så det är inte alla 97+ som är eu-typade.

Varför skulle bilen bli värdelös och behövas säljas i bitar om du åker dit i besiktning för en kompressorkonvertering - vad som däremot händer är att du måste regbesiktiga den i orginalskick och sen är det bara till att börja jobba igen.

Jag har hört sjukt många historier om folk som bara hängt av remmar - jag kommer dra hela snurran innan nästa för att vara på säkra sidan smile

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
KHRacing
17 januari 2012 ·

mep skrev:
Om din bil är helbilsgodkänd och du besiktigar med monterad kompressor även utan rem så riskerar du att du står med en bil som du inte kan köra med (lagligt) utan det enda du kan göra är och sälja den i delar !!

Du får göra som vi andra med kompressor , plocka bort kompressorn (det räcker inte med bara remmen )

Du har en grund mapp som du kan köra på , häll i en skvätt E85 så klarar du avgas värdena.

Om du är riktigt tuff så kan du prova och åka in med grejerna på och sedan backa ut när bilbekämparna vill reg/typ besiktiga , det vågar inte jag big_smile

Mvh
mep

Möjligheten att avbryta en besiktrning försvann för flera år sedan.

mep
18 januari 2012 · 6 Inlägg

kameramannen skrev:
Vänta här lite nu.

Amerikanska bilar som ej är EU-typade (typ min) är importerade på dispens under förutsättning att de är 100% stock och får pga det inte byggas om. Så det är inte alla 97+ som är eu-typade.

Varför skulle bilen bli värdelös och behövas säljas i bitar om du åker dit i besiktning för en kompressorkonvertering - vad som däremot händer är att du måste regbesiktiga den i orginalskick och sen är det bara till att börja jobba igen.

Jag har hört sjukt många historier om folk som bara hängt av remmar - jag kommer dra hela snurran innan nästa för att vara på säkra sidan smile

Om din bil är helbil godkänd oavsett dispenser och du hamnar i en trafik polis kontroll eller besktigar (och har otur) Så måste du presentera ett intyg från tillverkaren att din bil är godkänd för dom modifieringarna . Och det är ialla fall från GM helt omöjligt . Och då står du med en obrukbar bil..
Att regbesiktiga om den är kört.. Det ligger ett fall i Hovrätten ang en 2010 Camaro som åkte in med kompressor och blev kryssad.

Chevrolet Camaro "Z28" (1994)
Batta
18 januari 2012 · 1 353 Inlägg

KHRacing skrev:

mep skrev:
Om din bil är helbilsgodkänd och du besiktigar med monterad kompressor även utan rem så riskerar du att du står med en bil som du inte kan köra med (lagligt) utan det enda du kan göra är och sälja den i delar !!

Du får göra som vi andra med kompressor , plocka bort kompressorn (det räcker inte med bara remmen )

Du har en grund mapp som du kan köra på , häll i en skvätt E85 så klarar du avgas värdena.

Om du är riktigt tuff så kan du prova och åka in med grejerna på och sedan backa ut när bilbekämparna vill reg/typ besiktiga , det vågar inte jag big_smile

Mvh
mep

Möjligheten att avbryta en besiktrning försvann för flera år sedan.

jag fick avbryta besiktning i somras när dom ville regbesiktga pga motorbyte när jag var in med farsans mustang, gick hur bra som helst då iallafall, slapp betala till och med.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
MeepMeep Finraggare
18 januari 2012 · 2 381 Inlägg

Någon som har länk till hovrättens dom rörande kryssad corvette som sedan blev obrukbar? Skulle vara intressant att se då jag har svårt att tro att det inte skulle kunna gå att regbesiktiga om den.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
mep
18 januari 2012 · 6 Inlägg

kameramannen skrev:
Någon som har länk till hovrättens dom rörande kryssad corvette som sedan blev obrukbar? Skulle vara intressant att se då jag har svårt att tro att det inte skulle kunna gå att regbesiktiga om den.

1: Det är överklagat till hovrätten  2: Det är en Camaro

Chevrolet Camaro "Z28" (1994)
MeepMeep Finraggare
18 januari 2012 · 2 381 Inlägg

Sorry about that - men vad jag tror problemet handlar om snarare är chevys ovilja att godkänna bilen som orginal vilket krävs vid regbes?

Men nåväl - vi ändrar frågan - har någon länk till tingsrättens dom rörande en kryssad camaro som numera är obrukbar?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
KHRacing
18 januari 2012 ·

Batta skrev:

KHRacing skrev:

mep skrev:
Om din bil är helbilsgodkänd och du besiktigar med monterad kompressor även utan rem så riskerar du att du står med en bil som du inte kan köra med (lagligt) utan det enda du kan göra är och sälja den i delar !!

Du får göra som vi andra med kompressor , plocka bort kompressorn (det räcker inte med bara remmen )

Du har en grund mapp som du kan köra på , häll i en skvätt E85 så klarar du avgas värdena.

Om du är riktigt tuff så kan du prova och åka in med grejerna på och sedan backa ut när bilbekämparna vill reg/typ besiktiga , det vågar inte jag big_smile

Mvh
mep

Möjligheten att avbryta en besiktrning försvann för flera år sedan.

jag fick avbryta besiktning i somras när dom ville regbesiktga pga motorbyte när jag var in med farsans mustang, gick hur bra som helst då iallafall, slapp betala till och med.

slippa betala lika med ej avbruten besiktning = ej påbörjad besiktning, finns en anledning till att de flesta biprovningsstationen börjar med att ta betalt & loggar fordonet i datan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang