1698
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
528 770 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
Turbobonde
277 Inlägg
31 januari 2013
#341
Magistern skrev:
Lopphunden skrev:
Magistern skrev:
Tjena folket! Hur har ni det i garagen? Själv har man fullt upp med att skriva jobbiga tentor, vattenskador i lgh och renoverar samtidigt bromsarna. Har knackat rost idag och målat framoken, så det börjar ju hända lite iaf. Fick även mina stålomspunna slangar i veckan.

Skruvat.se missade att skicka med en renoveringssats till oken så jag kan just nu bara renovera ETT ok. Hur fan tänkte dem? Vem fan renoverar ETT ok enbart? Jävla puckon...

Anyway så blev resultatet väldigt bra. Ska måla lite mer imorrn och grejja med lite annat:)

http://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-4ee13de779bbd8978b4fec9fa145847f.jpg
Man är ju halvlibanes så lite bling måste man ju ha!

På återseende!

Gjorde precis samma sak i våras, antar att du knackade/blästrade styrpinnannarna också? De var redigt rostiga på ytan och kärvade tokigt, alltså de som du har gummidamasken på! wink
Och om Skruvat.. samma sak med! Fick bara för ett ok och bilden visade tydligt att det var för två, men i informationen EFTER man sökt på reggnumret på sin bil så stod det inget i texten, samma produkt utan att söka på reggnummer så stod det att det var för ett ok.. helgalet hmm

Ska bli intressant att kanske få höra om hur dämparna är, funderar på något liknande med vill inte ha en alldeles för stötig bil..

Asså enligt andra så ska de vara väldigt stöddiga utan att för den delen va jobbiga liksom. Mycket hänger nog på hur mjuka fjädrar du har. Jag har ju relativt mjuka för att den ska resa sig lite i fram och därmed ge mer vikt bak.

Självklart ska allt sånt bytas/fixas till. Har redan bytt dem en gång så alla pinnar gick fint förutom en, så den får man väl fixa till:) Var det svårt att få till damasken och det? Några tips? mvh

Jo har också hört ungefär det, men venne då det ska vara till allmänbilen, kanske något mjukare får det bli sen. smile

Damasken var det jobbigaste av allt vid renoveringen, en dryg sak att få dit!
Tror det var såhär: Efter många försök att få på den helt så tog vi ut kolven med hjälp av tryckluft (passa dig, den kan komma ut ordentligt fort), trädde på damasken på kolven och sedan försöka få in damaskens skåra i själva oket, man drar alltså ut damasken och petar in den med något typ en mejsel men akta så du inte skadar gummit. Om det går trögt att få in kolven vid den nya packningen så kan kolven kommit in lite snett, är väldigt små marginaler! cool

In rust we trust!

2 419 Inlägg
31 januari 2013
#342
Du får plocka ur kolven! Funkar ju och trampa på bromsen om du har de inkopplade så klämmer du bara ur kolven!

Sen sätter du i damasken i oket och trär sedan på kolven! enkelt!


Herr
1 722 Inlägg
8 februari 2013
#343
Läst igenom tråden nu, och vilket hästjobb du gjort!

Men om du fick göra något annorlunda med bygget, vad hade du gjort då?

Byggt på en annan motor? kört 16v istället? börjat från en annan ände?

Pren lagd! smile
Senast redigerat av LocKtar (8 februari 2013)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Industritekniker
433 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#344
LocKtar skrev:
Läst igenom tråden nu, och vilket hästjobb du gjort!

Men om du fick göra något annorlunda med bygget, vad hade du gjort då?

Byggt på en annan motor? kört 16v istället? börjat från en annan ände?

Pren lagd! smile

Tack. Det har vart rätt slitigt emellanåt faktiskt. Har ju krossat många myter om bilbyggen/b230 8v...

Jag hade nog låtit intercoolern sitta där den sitter orginal. Haft en lite större turbo och Byggt 4-länk bakvagn direkt:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

snickare
612 Inlägg
8 februari 2013
#345
Bygger man en motor som är byggd med en en setup som är gjord efter uträckning och där delarna är anpassade för varandra så går de mesta,ist för att bara ta de värsta av allt smile

Hoppas jag får se din bil live i sommar,ska ju finnas ett antal tillfällen tycker jag smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Industritekniker
433 Inlägg
8 februari 2013
Trådstartare
#346
allenalle skrev:
Bygger man en motor som är byggd med en en setup som är gjord efter uträckning och där delarna är anpassade för varandra så går de mesta,ist för att bara ta de värsta av allt smile

Hoppas jag får se din bil live i sommar,ska ju finnas ett antal tillfällen tycker jag smile

Det lär du ju göra. Kommer ju köra det mesta:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

snickare
612 Inlägg
8 februari 2013
#347
Ska du på någon av eskilstunas shoot outena? får du va med o representera stockholm i stadskampen sen i sommar? smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Industritekniker
433 Inlägg
9 februari 2013
Trådstartare
#348
allenalle skrev:
Ska du på någon av eskilstunas shoot outena? får du va med o representera stockholm i stadskampen sen i sommar? smile

Det är ju uttagning i statskampen men det hade vart fett o va med. Ska iaf försöka va med på det mesta, så shootout lär det ju bli:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

13 Inlägg
10 februari 2013
#349
Riktigt snyggt bygge wink Gjort så jag fått många galna,dyra men även roliga ideer till min 945 smile

Tänkt att bygga på 8v jag med så bli inte förvånad om det kommer massa dumma (men nödvändiga) frågor från mig smile

Åter igen RIKTIGT snyggt bygge big_smile


109 Inlägg
12 mars 2013
#350
har nu suttit och sträck läst tråden. och kan bara säga en sak. Grymt bygge!
hänt något mer med bilen eller de står stilla nu?


Industritekniker
433 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#351
volvo_dennis skrev:
har nu suttit och sträck läst tråden. och kan bara säga en sak. Grymt bygge!
hänt något mer med bilen eller de står stilla nu?

Nej då det händer grejjer hela tiden. Håller tom på med en update just nu;)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#352
Ivarzzon skrev:
Riktigt snyggt bygge wink Gjort så jag fått många galna,dyra men även roliga ideer till min 945 smile

Tänkt att bygga på 8v jag med så bli inte förvånad om det kommer massa dumma (men nödvändiga) frågor från mig smile

Åter igen RIKTIGT snyggt bygge big_smile

Du är så välkommen med frågor så! Hjälper gärna till:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#353
Hej!

Det senaste tiden har det hänt en jävla massa med bilen. Jag renoverade ju som bekant hela framvagnen och monterade lite extra stag och grejjer. Gav mig senare på att renovera bromsarna och slitsa skivorna. Oken renoverades och målades samt nya belägg inhandlades från bromsmannen.se. Framskivorna visade sig vara för slitna för att det skulle vara värt att slitsa dem.

Då förändrades situationen och jag blev med ens väldigt sugen på att uppdatera till 302mm bromsar som satt som Performancelinepaket på en del X70/V70 R/C70 T5 mm. Hade sett en guide för länge sedan som illustrerade hur modden gjordes. Det hela är väldigt enkelt.

Man köper ok till v70, okhållare från en bil med 16" bromsar (302mm), ett par distanser (brickor) på fjäderbenet och nya större skivor, vips så har man 302mm bromsar!

Biltema har 305mm skivor som är slitsade och hålborrade för 999kr. Jag köpte dock av en polare ett par helt nya för en symbolisk summa och lämnade in bakskivorna för slitsning på Rollesslitz i Segeltorp á 300kr paret.

Det blir mao stålomspunnet runt om, slitsade skivor och semiracingbelägg runt om, samt riktig ATE Blue racing bromsvätska! Kommer antagligen betta 200% bättre än orginalgrejjerna.


https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-373c1e58c23fa2cfb6560220cb4fc7af_large.jpg
Orginaloken helrenoverade och målade. Nån som vill köpa?

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-0f5d7704edda064d0e47804aaa42f8e5_large.jpg
X70 Oken målade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-f5f3a65e478a5cedf364f7e498a82de1_large.jpg
Okhållare för 302mm bromsar, volvo nr: 8251319 Ska målas i samma färg som oken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-543b4fbfd618837f9dc5c3acef7f0c5f_large.jpg
Bromsskiva från biltema 305mm. (Tack för bra pris, du vet vem du är!)

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-749507359dd8a911f38ff6dfd0a1c608_large.jpg
Blir väl nåt sånt här kanske??

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-a7a87aa404794a8b35a58bc8f3416bad_large.jpg
Bromsskiva bak. Slitsad. Blev rätt fett faktiskt=)

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-104f63431ddbd7eb805f24b3f5fd9105_large.jpg
Jag nämde tidigare i äldre inlägg att jag skulle staga bakaxelbryggan i sidled för att slippa massa problem (igen). Här är staget. Det går från domkraftsfästet till ett fästöra i bryggan och skruvas fast, så man kan demontera det enkelt om man tex vill ta bort avgassystemet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-9a0fab624bc896fcb06135b7f20bd437_large.jpg
...Det fick föv byggas om och mellandämpen togs bort. Fick göra en liten böj för att komma över staget och passade även på att sätta v-band i skarven så att det är lätt att montera grejjerna:)

Vill sist men inte minst passa på att rekommendera http://www.bromsmannen.se. Snubben är sjukt hjälpsam och superskön att ha med att göra. Inga frågor är dumma och han har galet bra priser på bromskivor och belägg, som enligt många på nätet verkligen rekommenderar. Ahberg här på forumet kör ju tex också med hans skivor/belägg. Ta en titt på hans hemsida nästa ggn ni ska byta bromsar. Rekommenderas varmt!


Det där var nog allt just nu. Återkommer med bilder på allt monterat och klart:)

Vi ses och hörs!
Senast redigerat av Magistern (12 mars 2013)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

snickare
612 Inlägg
12 mars 2013
#354
Jag har oxså sätt de där med större skivor fram,tror de var på tpc smile Okhållaren vet du vilken bil de sitter på? Så man vet vilken bil man ska söka upp på skroten wink

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

246 Inlägg
12 mars 2013
#355
Tjena, har kollat igenom tråden ett par gånger sen du började, och drog en av en sista nu innan då jag sökte lite småtips..

Nippeln till wg-styrningen i kompressorhuset, fanns det redan hål eller borrade och gängade du själv?
Jag har fått tag i en NPTF 1/8" gängtapp, har kollat runt lite och TROR att det kan gå med 8.7mm borr, är det nåt du kan bekräfta? smile Lånade tappen av en polare, kostar 800 spänn så vill inte knäcka den..

Har du kört med 10W-60 Castrol Edge hela tiden? Isf funkat bra?

Har du kört så här hela tiden, med kylarslang så pass nära grenrör? Ser ungefär likadant ut på min bil så därför jag frågar nu innan..
https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-cee5a872432d23a91f3342851e0ce7ec.jpg

MVH Jocke


Industritekniker
433 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#356
allenalle skrev:
Jag har oxså sätt de där med större skivor fram,tror de var på tpc smile Okhållaren vet du vilken bil de sitter på? Så man vet vilken bil man ska söka upp på skroten wink

De sitter på Alla v70R 97-00 samt C70 T5 98-2005 Helt säkert.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#357
NTCRS skrev:
Tjena, har kollat igenom tråden ett par gånger sen du började, och drog en av en sista nu innan då jag sökte lite småtips..

Nippeln till wg-styrningen i kompressorhuset, fanns det redan hål eller borrade och gängade du själv?
Jag har fått tag i en NPTF 1/8" gängtapp, har kollat runt lite och TROR att det kan gå med 8.7mm borr, är det nåt du kan bekräfta? smile Lånade tappen av en polare, kostar 800 spänn så vill inte knäcka den..

Har du kört med 10W-60 Castrol Edge hela tiden? Isf funkat bra?

Har du kört så här hela tiden, med kylarslang så pass nära grenrör? Ser ungefär likadant ut på min bil så därför jag frågar nu innan..
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 0ce7ec.jpg

MVH Jocke

Jag borrade 8,5 och ba gängade 1/8"R. sen gängade jag i nippeln med locktite och det har funkat perfa:) Kommihåg att suga med dammsugaren efter bara!

Det funkade inte så bra faktiskt... De brändes hål i slangen ganska snabbt. Så jag köpt en rostfri 90gradersböj och satte dit istället för slangens 90gradersböj. (kapade i den befintliga slangen men tog bort det brända och satte i en böj med slangklämmor.) Då funkade det perfekt. Aldrig vart nåt problem efter det.

10 w60. Funkar perfekt. Vet flera som kör på den och den är super när man kör trimmat:)
Senast redigerat av Magistern (12 mars 2013)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Högskoleutbildad däcksparkare
1 481 Inlägg
12 mars 2013
#358
Vad kostade okhållarna nya på Volvo? smile

BMW 528i -99
Volvo 940 GL -92

T5 beroende
345 Inlägg
Industritekniker
433 Inlägg
12 mars 2013
Trådstartare
#360
Turbo-Fransson skrev:
Vad kostade okhållarna nya på Volvo? smile

285kr/st om du lämnar in byteshållare från en med småbromsarna. Alt ~400 utan inbyte.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se


Sök