Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer
Skulle du få problem med skivorna från biltema så antar jag att du vet att du ska höra av dig till Bromsmannen.se så ordnar jag ett klart rabatterat pris åt dig t.o.m. bättre än det priset jag gav dig via mail eftersom jag nu vet vad ditt bygge handlar om
Skulle du få problem med skivorna från biltema så antar jag att du vet att du ska höra av dig till Bromsmannen.se så ordnar jag ett klart rabatterat pris åt dig t.o.m. bättre än det priset jag gav dig via mail eftersom jag nu vet vad ditt bygge handlar om
Det ska jag absolut göra. Jag antar att jag kommer få problem med skivorna, då de är hålborrade. Brukar ju spricka och så. Men värt att prova och se hur länge de håller iaf, eftersom jag fick dem helt nya för några hundralappar:)
Gör det! Känn dig inspirerad! Nä men skämt åsido, det är bra att du frågar. Varför uppfinna hjulet igen liksom. Fråga allt du undrar, så ska jag försöka svara:)
funkar de bra med 305 för när man sätter de på 850 så e 305 för stora då måste man ha 302 och den länken du skrev han använde 302 eller du har inte testat än med oken på?
funkar de bra med 305 för när man sätter de på 850 så e 305 för stora då måste man ha 302 och den länken du skrev han använde 302 eller du har inte testat än med oken på?
Jag köpte 305, det är samma på alla 850/v70. Funkar bra. Samma ok/hållare/skivor på 850/v70. Kitet passar rakt av utan mod på 850.
Har fosfaterat mina bakskivor (igen) Så de inte ska rosta i slitsarna och även fått hjälp av en polare som tog sig tid att svarva distanser till bromsokshållarna.
Provmonterade grejjerna idag efter att ha slipat lite på baksidan av hållarna för att få rum för ABS-kransen. (se bild)
Nu är allt målat och ska monteras på Söndag. På återseende!
Fosfaterade skivor.
Distanser; 6,5mm tjocka.
Provmontering av okhållare.
Slipat för att ABS-kransen ska gå fritt.
Ser bra ut.
Lite bling på hållaren så matchar allt sen!
Tror detta kommer bli skitbra. Förmodligen kommer det bli betydligt mycket bättre bett i bromsarna framöver.
Ser kanon ut. Men bara så du vet så är "alla" borrade skivor skit. Se till att skaffa bromskylning på dina biltema skivor annars kommer de se ut som mina. (knäckta/sprickor) överallt.
Eller om du bara ska köra gata så är det nog inga problem alls.
Ser kanon ut. Men bara så du vet så är "alla" borrade skivor skit. Se till att skaffa bromskylning på dina biltema skivor annars kommer de se ut som mina. (knäckta/sprickor) överallt.
Jag vet. Har läst mycket om det och är medveten om problematiken. Men köpte dessa av en bekant, för en skitsumma, helt nya. Så jag tänkte spara lite pengar för stunden.
Vi får se hur länge de håller. En del menar att de håller lika bra som allt annat, andra att de spricker väldigt lätt vid inspirerad körning.
Kör inte så mycket bana men det blir en hel del kraftiga inbromsningar med kalla bromsar, vilket ur materialsynpunkt borde slita mest, då de skiftar mellan kallt/varmt mycket snabbt, och därmed leder till materialutmattning med sprickor som följd.
Jag vet. Har läst mycket om det och är medveten om problematiken. Men köpte dessa av en bekant, för en skitsumma, helt nya. Så jag tänkte spara lite pengar för stunden.
Vi får se hur länge de håller. En del menar att de håller lika bra som allt annat, andra att de spricker väldigt lätt vid inspirerad körning.
Kör inte så mycket bana men det blir en hel del kraftiga inbromsningar med kalla bromsar, vilket ur materialsynpunkt borde slita mest, då de skiftar mellan kallt/varmt mycket snabbt, och därmed leder till materialutmattning med sprickor som följd.
Mvh
Jag har knäckt ALLA mina biltema skivor efter 5-10minuter på banan. Inga på gata. Dock tror jag det skulle fungera mycket bättre men bromskylning (en luftslang mot bromsskivan)
För att klargöra det här med 302mm och 305mm framskivor så vill jag bara säga:
302mm framskivorna är 26mm tjocka används till tidiga modeller av S/V70
305mm framskivor är 28mm tjocka används på V70N, S60 och S80
Det är olika okhållare/byglar mellan dessa skivor eftersom byglarna är anpassade efter en speciell tjocklek på skivan.
Hålborrade skivor BÖR helst inte användas för mer aktiv körning eller bankörning.
Ska man köra mer aktivt eller t.o.m. bankörning BÖR man använda försänktborrade/slitsade (även kallade spotborrade och det är dessa bromsskivor som jag Bromsmannen.se säljer) man kan även använda vanliga släta skivor eller skivor som är endast slitsade.
Ovanstående grundar jag på att jag sålt bromsar sedan 2005
För att klargöra det här med 302mm och 305mm framskivor så vill jag bara säga:
302mm framskivorna är 26mm tjocka används till tidiga modeller av S/V70
305mm framskivor är 28mm tjocka används på V70N, S60 och S80
Det är olika okhållare/byglar mellan dessa skivor eftersom byglarna är anpassade efter en speciell tjocklek på skivan.
Hålborrade skivor BÖR helst inte användas för mer aktiv körning eller bankörning.
Ska man köra mer aktivt eller t.o.m. bankörning BÖR man använda försänktborrade/slitsade (även kallade spotborrade och det är dessa bromsskivor som jag Bromsmannen.se säljer) man kan även använda vanliga släta skivor eller skivor som är endast slitsade.
Ovanstående grundar jag på att jag sålt bromsar sedan 2005
Hej. Börjar bli dags för årets första tur med bilen. har nu monterat bromsarna och luftat osv. Dock var en av slangarna paj, så fick reklamera den och fick en ny som bör va i min hand imorgon. Har även köpt en extra uppsättning fälgar. Alltid bra att ha extra hjul:)
Här är några bilder:
305mm Biltema "sportbromsskivor", ok och hållare från v70 (16" performanceline)