Hej. Alla glada däcksvarvare!
Det var ett tag sen jag uppdaterade och det har hänt mycket sedan dess.
Det har vart en del justering av diverse småproblem med bromsar och lite annat skit med ena motorfästet...
Den nya bakvagnen funkade perfekt i typ 2v innan det undre bärstagets bakre gänga vek sig. Jag hade visst räknat fel när jag bestämde hållfastheten. Gängan är en M20, jag räknade på 20mm stål. Gjorde en tankevurpa, då M20 endast har en kärndiameter på 14mm. Så det är ju betydligt klenare. Hade fan tur att det inte gick av medan jag körde. Lösningen på problemet fick bli ett fast stag i rätt längd så att pinjongvinkeln blir rätt. Se bilden nedan. I övrigt måste jag säga att bakvagnen känns mycket mer konsekvent och "tight" nu med de betydligt hårdare bussningarna i bärstagen, samt det fixerande tvärstaget till momentbryggan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-bbe81b589941f817025e01354bb09a46_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-932ace75430e26fd9d1c9426c55ae108_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-3de84339a17ad7e41a91b98d0db4f00f_large.jpg]()
Motorfästena har satt sig en aning. Gjorde om dem med stora brickor emellan så gummit inte mosas ihop av vikten på samma sätt igen.
I övrigt funkar bilen,rent maskinellt hur bra som helst. Har gjort lite service; oljefilterbyte, oljebyte och bytt stift. Allt såg fint ut. MEN jag har ett jävla problem med fästet. Får inte ner kraften i backen. Det kanske märktes på Walborgsracet, för er som var där... Har tittat på diverse lösningar med ställbara bakdämpare och grejer (även att montera original) men vet inte hur jag ska göra. Bilen är ju en gatbil och jag tänker fan inte traila till racen. Så en lösning som funkar bra att köra på gata men som kan justeras för dragrace vore optimalt, om det nu finns nåt sånt?
![https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-34aaffed0cef8cbb94cc0335f7fbebe6_large.jpg]()
En bild på pärlan!
Mer kommer inom kort! Stay Tuned!
