2809
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
528 584 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
Industritekniker
433 Inlägg
13 april 2013
Trådstartare
#381
allenalle skrev:
hehe 100g de är skapligt skevt då tongue men priset kan man ju inte alls klaga på smile när blir första körningen i år förresten? smile

Det blir nån ggn i juni. Missar första shootouten, då jag befinner mig på andra sidan Atlanten då...

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

3 Inlägg
15 maj 2013
#382
Tar och hänger med på en åktur nästa gång man kommer upp till stockholm om du har kvar bilen? wink

3 Inlägg
15 maj 2013
#383
Glömde att nämna, RIKTIGT schysst bygge! Gav mig många roliga idéer till min 744a.. Läst igenom alla sidor i brist på annat, tacktack! smile

Industritekniker
433 Inlägg
15 maj 2013
Trådstartare
#384
Skottis skrev:
Glömde att nämna, RIKTIGT schysst bygge! Gav mig många roliga idéer till min 744a.. Läst igenom alla sidor i brist på annat, tacktack! smile

Du är välkommen på en åktur:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#385
Hej. Alla glada däcksvarvare!

Det var ett tag sen jag uppdaterade och det har hänt mycket sedan dess.
Det har vart en del justering av diverse småproblem med bromsar och lite annat skit med ena motorfästet...

Den nya bakvagnen funkade perfekt i typ 2v innan det undre bärstagets bakre gänga vek sig. Jag hade visst räknat fel när jag bestämde hållfastheten. Gängan är en M20, jag räknade på 20mm stål. Gjorde en tankevurpa, då M20 endast har en kärndiameter på 14mm. Så det är ju betydligt klenare. Hade fan tur att det inte gick av medan jag körde. Lösningen på problemet fick bli ett fast stag i rätt längd så att pinjongvinkeln blir rätt. Se bilden nedan. I övrigt måste jag säga att bakvagnen känns mycket mer konsekvent och "tight" nu med de betydligt hårdare bussningarna i bärstagen, samt det fixerande tvärstaget till momentbryggan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-bbe81b589941f817025e01354bb09a46_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-932ace75430e26fd9d1c9426c55ae108_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-3de84339a17ad7e41a91b98d0db4f00f_large.jpg
Motorfästena har satt sig en aning. Gjorde om dem med stora brickor emellan så gummit inte mosas ihop av vikten på samma sätt igen.


I övrigt funkar bilen,rent maskinellt hur bra som helst. Har gjort lite service; oljefilterbyte, oljebyte och bytt stift. Allt såg fint ut. MEN jag har ett jävla problem med fästet. Får inte ner kraften i backen. Det kanske märktes på Walborgsracet, för er som var där... Har tittat på diverse lösningar med ställbara bakdämpare och grejer (även att montera original) men vet inte hur jag ska göra. Bilen är ju en gatbil och jag tänker fan inte traila till racen. Så en lösning som funkar bra att köra på gata men som kan justeras för dragrace vore optimalt, om det nu finns nåt sånt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-34aaffed0cef8cbb94cc0335f7fbebe6_large.jpg

En bild på pärlan!

Mer kommer inom kort! Stay Tuned!wink
Senast redigerat av Magistern (29 maj 2013)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

78 Inlägg
29 maj 2013
#386
Heltrevlig bil, synd på staget till bakvagnen. Kul att du ville berätta mer om den när vi sågs på barkarby, personer som är framåt uppskattas alltid. Lycka till med letandet efter fäste.

236 Inlägg
29 maj 2013
#387
Håller med Apel.
Jag lyssnade också lite när du snackade om bilen, du låter som en trevlig och förnuftig person smile

Synd att bärstaget vek sig hmm

Power is measured in dB

246 Inlägg
29 maj 2013
#388
Jag har nya originaldämpare och kapat 3 varv bak på förstärkta husvagnsfjädrar till 245, Bakaxeldelar's momentstag och svetsad klump..

Och min spinner när jag dumpar till på kopplingen, men drar fint utan att spinna nå vidare vid fullt gaspådrag..

Har dock inte provat nå vidare racestarter..

Har inte riktigt lika mycket effekt som din än, men ändå på god väg..


Industritekniker
433 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#389
Apel skrev:
Heltrevlig bil, synd på staget till bakvagnen. Kul att du ville berätta mer om den när vi sågs på barkarby, personer som är framåt uppskattas alltid. Lycka till med letandet efter fäste.

CustomSS1 skrev:
Håller med Apel.
Jag lyssnade också lite när du snackade om bilen, du låter som en trevlig och förnuftig person smile

Synd att bärstaget vek sig hmm

Nämen tack! Sjukt kul att ni uppskattar all tid och engagemang som jag lagt ned! Jag försöker vara så öppensinnad jag kan. Det är mycket trevligare och roligare att möta folk med respekt och förståelse för att alla inte kan lika mycket om allt (till skillnad från många andra som håller på med bilar). Jag tycker det är kul att inspirera folk, precis som jag själv blev när jag bestämde mig för att börja bygga på skåpet.

NTCRS skrev:
Jag har nya originaldämpare och kapat 3 varv bak på förstärkta husvagnsfjädrar till 245, Bakaxeldelar's momentstag och svetsad klump..

Och min spinner när jag dumpar till på kopplingen, men drar fint utan att spinna nå vidare vid fullt gaspådrag..

Har dock inte provat nå vidare racestarter..

Har inte riktigt lika mycket effekt som din än, men ändå på god väg..

Ja asså. Jag vet inte riktigt din effekt och så men med gatdäck så spinner min på 4an på gaspådrag ibland:/ Är ju så jävla mycket vrid så den pallar faktiskt det imellanåt. På 2an och trean spinner det alltid oavsätt hur man kör typ. Enda sättet är att segdra ut den på varv och sen skicka på fullt typ då KANSKE det inte spinner! big_smile

Med slicks är ligger problemet förmodligen i att bilen inte vill sätta sig i bak eller resa sig i fram med de dämpare jag har för närvarande (bilstein sprint) så jag kikar som sagt på andra grejer så det greppar bättre.

Bara för ni är så gulliga så slänger jag in lite extra trevliga bilder:)

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-033e054b957600f139eea53018ebc6c6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-7b748d68a5e52db3adf98a6518df118a.jpg
Som ni ser i bilden så spinner det friskt även på 3an längre ut...

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-8e30bee79c35efa4decb8ee28eb7aa6d.jpg
In tha gay-rage!

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-8d5ebc5ff3cd00a895171ff9d6cd0df4.jpg

Till sist vill jag bara uppmana er alla att gå in på min polare KIMMOs sida på fb och och youtube! In och gilla sidan om du gillar feta bilar och framförallt sjukt välgjorda, grymma bilfilmer! Han hjälper mig mycket och förtjänar all cred han kan få! https://www.facebook.com/KungKimmoMedia & www.youtube.com/user/KungkimmoOne

Tack! Vi ses!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

32 Inlägg
29 maj 2013
#390
måste verkligen säga att jag älskar stuket i dit motorrum ser lagom rått ut sådär smile Håller du till i spånga me bilen? känner igen mig på vissa bilder men aldrig sett dig åka runt i bilen :p

Industritekniker
433 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#392
krabban251 skrev:
måste verkligen säga att jag älskar stuket i dit motorrum ser lagom rått ut sådär smile Håller du till i spånga me bilen? känner igen mig på vissa bilder men aldrig sett dig åka runt i bilen :p

Tack. Ja där ikring:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#393
Linkan_740 skrev:
Bygga 4-länk i vinter? wink

Ja vi får se. Eller om det blir stegar. Man ska ju kunna besiktiga bilen också...

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
30 maj 2013
#394
har du inget att göra i vinter så har jag en c kadett som gärna vill ha en ny motor wink

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Industritekniker
433 Inlägg
30 maj 2013
Trådstartare
#395
BunnA skrev:
har du inget att göra i vinter så har jag en c kadett som gärna vill ha en ny motor wink

Haha jasså! Vad bjuder du? wink

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

snickare
612 Inlägg
1 juni 2013
#396
cooilovers bak med ställbar hårhet kanske? alltså när du ska köra race,mjukare så bilen sätter sig,o vanligt lek/drift så ställer du dom hårdare. Synd att man inte kunde komma upp o kolla på valborgsracet. Men de andra som körs kungen av nynäsvägen eller va de heter kör du då med?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Turbobonde
277 Inlägg
21 juni 2013
#397
Morsning, tänkte höra om ditt stödlager håller fortfarande? Den som du fyllde med Sikaflex! smile

In rust we trust!

Industritekniker
433 Inlägg
25 juni 2013
Trådstartare
#398
Lopphunden skrev:
Morsning, tänkte höra om ditt stödlager håller fortfarande? Den som du fyllde med Sikaflex! smile

Det funkar hur bra som hälst:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Turbobonde
277 Inlägg
27 juni 2013
#399
Magistern skrev:
Lopphunden skrev:
Morsning, tänkte höra om ditt stödlager håller fortfarande? Den som du fyllde med Sikaflex! smile

Det funkar hur bra som hälst:)

Härligt! Gjorde en liknande lösning (annat medel) precis så får se hur det slutar!

Några mer framsteg på bilen? cool

In rust we trust!

Industritekniker
433 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#400
Lopphunden skrev:
Magistern skrev:
Lopphunden skrev:
Morsning, tänkte höra om ditt stödlager håller fortfarande? Den som du fyllde med Sikaflex! smile

Det funkar hur bra som hälst:)

Härligt! Gjorde en liknande lösning (annat medel) precis så får se hur det slutar!

Några mer framsteg på bilen? cool

Tjena! Joo då massor! Har mekat som fan inför strängnäs shootout imorrn! Massa problem som behövt lösas!

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se


Sök