2461
Sök

Chippa V70nT5 men Vilken firma?

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Hejsan.

Sitter och kollar runt på olika chip, eller omprogrameringar av min v70t5 2002 automat.

Kollar man Svensk Motoroptimering så ger dom 295hk för 3500:- normalt 3999 men drive i feb.
Bsr steg 1 ger 299hk för 5900:-
ATM steg 1 300hk för 4995:-
Motornord 310hk för 4995:-

Är det så enkelt att Motornord ger 15hk mer än Svensk motoroptimering, eller är det bara försäljningsknep?
Sökte lite men hitta inte nå bra tråd tyckte jag så om nån har mer fakta om hur det egentligen är så vore det fint.

Tack på förhand// Daniel

1 365 Inlägg
16 februari 2012
Har själv varit på svensk motoroptimering i Gävle och blivit mycket bra bemött. Kanonkille som jobbar där. Om du frågar mig så är det troligtvis så att han har mest realistisk uppskattning av effekten. Om det är så att du får ut 310 hk ur motornord vilket inte är omöjligt så får du tänka på att de troligtvis höjt tändningen rejält vilket kan betyda att det inte är helt säkert för din motor. Motornord verkar dock också vara en väldigt bra firma men tänk på att ett chip inte är en mappning så jag hade varit lite försiktigare där.

tal0n skrev:
Hejsan.

Sitter och kollar runt på olika chip, eller omprogrameringar av min v70t5 2002 automat.

Kollar man Svensk Motoroptimering så ger dom 295hk för 3500:- normalt 3999 men drive i feb.
Bsr steg 1 ger 299hk för 5900:-
ATM steg 1 300hk för 4995:-
Motornord 310hk för 4995:-

Är det så enkelt att Motornord ger 15hk mer än Svensk motoroptimering, eller är det bara försäljningsknep?
Sökte lite men hitta inte nå bra tråd tyckte jag så om nån har mer fakta om hur det egentligen är så vore det fint.

Tack på förhand// Daniel

139 Inlägg
16 februari 2012
Jag har ATM i s70n och funderar på en optimering till v50n och om jag gör det kommer det att bli ATM igen. Mycket trevliga killar som jobbar där, jag kan varmt rekommendera dom!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Westher skrev:
Jag har ATM i s70n och funderar på en optimering till v50n och om jag gör det kommer det att bli ATM igen. Mycket trevliga killar som jobbar där, jag kan varmt rekommendera dom!

Jo har hört många som är nöjda med ATM men nöjd verkar de flesta vara vartän de optimerar tycker jag, Sen så ger atm 5 hk till då, för 1500 :- till + så ligger de 70 mil bort typ så de känns inte så aktuella, Det som det står mellan är väl Svenskt motoroptimering eller Motornord, ligger inom 15 mil men ger motornord verkligen 15hk till så är de ju självklara egentligen.

1 101 Inlägg
16 februari 2012
Ta det som ligger närmst, dock har jag för mig att autotech tar typ endast några hundra för en effektmätning på din bil efter chipning eller om det var innan och efter vilket är JÄKLIGT bra smile.

Angående att dom ger olika HK är ren bullshit egentligen det ända sättet att se vilket chip som är bäst är att testa dom i en å samma bil i exakt samma förhållanden å temperaturer, Ta nu Motornord tex, antar att dom har fått ut 310 hk i en mapp dom gjort på en specifik bil med den setup chipet är för under ett exemplariskt förhållande å sen kan dom ju sälja det genom att just skriva att deras chip ger 310 hk, det betyder att du kanske inte får mer än 285hk i din...

Ända sättet att vara säker är att bromsa din egna bil å inte gå efter chipleverantörens siffror

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

139 Inlägg
16 februari 2012
tal0n skrev:
Jo har hört många som är nöjda med ATM men nöjd verkar de flesta vara vartän de optimerar tycker jag, Sen så ger atm 5 hk till då, för 1500 :- till + så ligger de 70 mil bort typ så de känns inte så aktuella, Det som det står mellan är väl Svenskt motoroptimering eller Motornord, ligger inom 15 mil men ger motornord verkligen 15hk till så är de ju självklara egentligen.

Såg det nu att du va ifrån Hudiksvall roll

Men ta du det som är en bit närmare dig tongue

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Westher skrev:
tal0n skrev:

Blir nog svensk motoroptimering då antar jag, sen hur äre dedär med att förbrukningen sänks då? Gör det verkligen det eller äre bara myt också? tongue Om man tar typ långkörningar? smile

139 Inlägg
16 februari 2012
tal0n skrev:
Blir nog svensk motoroptimering då antar jag, sen hur äre dedär med att förbrukningen sänks då? Gör det verkligen det eller äre bara myt också? tongue Om man tar typ långkörningar? smile

Joo lite skillnad är det allt men du kommer att märka att den drar mer än förut när du trampar ner höger foten wink

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 februari 2012
Woojen skrev:
Ta det som ligger närmst, dock har jag för mig att autotech tar typ endast några hundra för en effektmätning på din bil efter chipning eller om det var innan och efter vilket är JÄKLIGT bra smile.

Angående att dom ger olika HK är ren bullshit egentligen det ända sättet att se vilket chip som är bäst är att testa dom i en å samma bil i exakt samma förhållanden å temperaturer, Ta nu Motornord tex, antar att dom har fått ut 310 hk i en mapp dom gjort på en specifik bil med den setup chipet är för under ett exemplariskt förhållande å sen kan dom ju sälja det genom att just skriva att deras chip ger 310 hk, det betyder att du kanske inte får mer än 285hk i din...

Ända sättet att vara säker är att bromsa din egna bil å inte gå efter chipleverantörens siffror

Helt korrekt, det skiljer en hel del mellan bil och bil så en kan kanske lämna 310 Hkr i gynsamma förhålladen och en annan bara 275 Hkr i dåliga förhållanden.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
16 februari 2012
Du kan ju köpa till en APC enhet hos Autotech med dina mjukvaror på för 2500:- extra, det är ju nästan vad 140 mils resa kommer kosta dig.

Autotech

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Busgrabb skrev:
Du kan ju köpa till en APC enhet hos Autotech med dina mjukvaror på för 2500:- extra, det är ju nästan vad 140 mils resa kommer kosta dig.

Vet du om SMO kan erbjuda att köpa lös en enhet, eller om de inte säöljer med dem? :s

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
16 februari 2012
Trådstartare
Busgrabb skrev:
Woojen skrev:

Helt korrekt, det skiljer en hel del mellan bil och bil så en kan kanske lämna 310 Hkr i gynsamma förhålladen och en annan bara 275 Hkr i dåliga förhållanden.

Jo det är ju sant det, deras siffror är ju efter optimala förhållanden, och lite avrundade på det, Men tror jag kör på SMO, Inte hört nå dåligt om de heller satt smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 februari 2012
tal0n skrev:
Westher skrev:
tal0n skrev:

Enligt de jag snackat med som gjort motoroptimeringar så sina v70 så har inte förbrukningen minskat, eventuellt ökat marginellt eller mer.

Hur det blir på dieslar vet jag inget om, men de verkar ju vara en annan femma.

Nu är det dock 2.4t som det varit mest snack om, men tror inte det är någon enorm skillnad mot t5 i beteende

Angående val av firma. Ta den som lovar minst, den är seriösast lol Nä men allvarligt, vet inte vart vissa får sina drömsiffror ifrån. Nu vet jag inte vad en t5 egentligen kan ge med en optimering, men om vi tar 850t5 som exempel så utlovas 300hk av de flesta firmorna för steg 3, men i verkligheten är det i princip ingen som kommer över 265 utan större ändringar. Som sagt, de strösslar på ganska bra, och jag tror inte att 50+ är några verkliga siffror.  ( Så alla 300hk 850 på blocket är egentligen 260hk, lite kuriosa ).

Marlboroman är den person du ska fråga mer om, han har lite siffor i huvudet på hur det förhåller sig wink

Rejsa ?
2 959 Inlägg
17 februari 2012
Bensinskallen skrev:
tal0n skrev:
Westher skrev:

Enligt de jag snackat med som gjort motoroptimeringar så sina v70 så har inte förbrukningen minskat, eventuellt ökat marginellt eller mer.

Hur det blir på dieslar vet jag inget om, men de verkar ju vara en annan femma.

Nu är det dock 2.4t som det varit mest snack om, men tror inte det är någon enorm skillnad mot t5 i beteende

Angående val av firma. Ta den som lovar minst, den är seriösast lol Nä men allvarligt, vet inte vart vissa får sina drömsiffror ifrån. Nu vet jag inte vad en t5 egentligen kan ge med en optimering, men om vi tar 850t5 som exempel så utlovas 300hk av de flesta firmorna för steg 3, men i verkligheten är det i princip ingen som kommer över 265 utan större ändringar. Som sagt, de strösslar på ganska bra, och jag tror inte att 50+ är några verkliga siffror.  ( Så alla 300hk 850 på blocket är egentligen 260hk, lite kuriosa ).

Marlboroman är den person du ska fråga mer om, han har lite siffor i huvudet på hur det förhåller sig wink

Nu lämnar iofs nyare T5 motorn med 16T agg, variabel kamstyrning, bättre topp, grenrör mm mer pulver än en 850 T5 vid chippning så 50 Hkr +- extra är ju inte skitsnack.
ATM har ju bromsat många bilar och ca 50 Hkr är det faktiskt som gäller, även på 2.4T.

Edit: Men håller med dig om att det många 300 hästars 850 på blocket där ägarna lever i det blå.
Senast redigerat av Busgrabb (25 augusti 2013)

Autotech

3 860 Inlägg
17 februari 2012
Som sagt, siffrorna skiljer sig från bil till bil så det som står är något man får ta med en nypa salt...

Ta min brors bil som ex, s60 2,5t med Autotech steg 3, dock ett JT 3" med 1 dämpare i stället för 2,5".
Det ska enligt deras sida ge ca 265 hk 435 Nm.
Han bänkade sin på ATM och fick ut 248,73 HK och 402,52NM på hjulen och räknar man med ca 12% förlust på drivlinan så får man 278,57HK och 450,82NM i motorn vilket är mer än vad som skrivs ut på sidan. (ON paper) wink

Så välj den firma som fått bra omdöme och ligger inom rimligt avstånd ifall du inte vill beställa hem tp en apc enhet..
Senast redigerat av spokenratt (17 februari 2012)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
18 februari 2012
Mappa skiten så får du rätt siffror för din bil. Blir ju nästan samma pengar om du nu väljer till handenhet(vilket man gärna gör) smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

4 767 Inlägg
18 februari 2012
Rica har också trim till din bil, som ger 310 hk.
http://ricaab.se/viewcar.aspx?vehicle=1068
Där kan man också få en handenhet om man lägger till lite.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

27 Inlägg
25 augusti 2013
Min S60 T5 är sponsrad av SMO-Svensk Motoroptimering som gav:
Från 250hk/360nm
Till 295hk/410nm
Känner en jäkla skillnad!
Känns som värsta muskelbilen när man drar på.
HELNÖJD!

SMO-Svensk Motoroptimering
TCG-BodyWorX

Sök