Hejsan, gör ett nytt försök fast i en egen tråd. (volvo v40 -99 Diesel)
Det hela började en fin sommardag med att 5:an hoppade ur under färd och efter ett antal urhoppningar så vart 5:an stum. det gick helt enkelt inte att trycka in spaken i 5:ans läge längre.
Fortsätter hemfärden på 4:an när plötsligt samma sak händer här, växeln hoppar ur och blir sedan stum.
Detta händer sedan med alla växlar förutom 3:an som man med våld ibland kan få i och köra på.
Växelspaken är motståndslös och sladdrig och går endast att röra i sidled men inte upp eller ner mot en växel. Det är bara stumt när man närmar sig ett växelläge.
Har fått många teorier om vad det kan vara, bland annat länkarasmbussningarna som är värdelösa på dessa bilar kan vara slitna/trasiga. eller att armen fått sig en smäll (Bilen är rejält sänkt)
Anledningen att jag frågar istället för att gå ut och ta en titt är för att skiten står under 23 meter norrländsk hårdrockarsnö som ligger bortom en hinderbana av plogkanter och renar.
Ge mig nu teorier och motivera mig till att hoppa i träskorna och skotta fram franskhybriden!