6070
Sök

Däckval för sommaren 2012!

486 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
Ska antagligen beställa nya suler på fredag, men har ju lite beslutsångest;)
Dom jag sitter och väljer mellan är:

Falken FK-452

Toyo Proxes T1-R

Kumho Ecsta SPT KU31

Falken ZIEX ZE-912

Någon som har erfarenhet av något av dessa däck?
Bäst för pengen osv?

Tack på förhand!

486 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
steifan skrev:
Vilken dimension är det som gäller? (Tänkte kolla lite alternativ wink )

Dimensionen är 205/40 17"

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 februari 2012
Kumho kan du ta  bort med en gång. ZE-912 är inte Falkens "premium" däck så bort med det med. Kvar är då FK452 eller Toyo. Jag har själv läst gott om FK452, har själ nya sådana på mina original 17", MEN  jag använder inte de däcken/fälgarna mer än om bilen skall ställas ut, så jag kan inte uttala mig om däcken personligen, men de har fått helt OK kritik. Jag tror att Toyo är snäppet bättre än FK452.
Senast redigerat av dawwe (21 februari 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

huh?
10 427 Inlägg
21 februari 2012
KJensen skrev:
steifan skrev:

Var en lite udda dimension. Din bil har tydligen 195/60 15 som originaldimension
vilket betyder att du tex kan köra med följande dimnensioner (som är ok rullomkretsmässigt): 205/45 17, 205/50 17,  215/40 17, 215/45 17, och kanske även ännu vanligare 17" dimensioner (om bredden passar) som 225/45 17 och liknande.

Om du nu inte är ute efter speciellt 205/40 17 av någon anledning. Kan vara lönt att kika på olika närliggande
dimensioner för att fynda. Vem vet, kanske finns något s.k. premiumdäck till asien-priser i någon av dimensionerna wink
(Som förmodligen är ett bättre köp än de du nämnde)

486 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
steifan skrev:
KJensen skrev:
steifan skrev:

Var en lite udda dimension. Din bil har tydligen 195/60 15 som originaldimension
vilket betyder att du tex kan köra med följande dimnensioner (som är ok rullomkretsmässigt): 205/45 17, 205/50 17,  215/40 17, 215/45 17, och kanske även ännu vanligare 17" dimensioner (om bredden passar) som 225/45 17 och liknande.

Om du nu inte är ute efter speciellt 205/40 17 av någon anledning. Kan vara lönt att kika på olika närliggande
dimensioner för att fynda. Vem vet, kanske finns något s.k. premiumdäck till asien-priser i någon av dimensionerna wink

Bak kan jag inte ha bredare än 205 för då kommer vi utanför skärmkanten och jag gillar den låga profilen;)
Fram har jag just nu 215/45, de är för mkt. Skrapar i plasten bakom däcket när jag svänger smile Har ju et10 så jag har fyllt ut hjulhuset väl;)

huh?
10 427 Inlägg
21 februari 2012
KJensen skrev:
steifan skrev:
KJensen skrev:

Bak kan jag inte ha bredare än 205 för då kommer vi utanför skärmkanten och jag gillar den låga profilen;)
Fram har jag just nu 215/45, de är för mkt. Skrapar i plasten bakom däcket när jag svänger smile Har ju et10 så jag har fyllt ut hjulhuset väl;)

Hur breda är fälgarna då? tongue

486 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
De har jag inte i huvet just nu, men mellan 7-8" wink

1 948 Inlägg
21 februari 2012
Kanske låter lite drygt, menmen inte mening wink

Dom däcken du räknat upp kan jag inte direkt kalla för högprestanda däck, skulle rekommendera dig att läsa lite däcktester istället http://www.automotorsport.se/artiklar/b … 24540-r18y det där mycket bra.

Men utav dom du radat upp så har jag kört på kumho däck en gång, min uppfattning av dom var att dom gärna ville understyra samt slits ganska så snabbt...

486 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
baltis skrev:

Dom däcken du räknat upp kan jag inte direkt kalla för högprestanda däck, skulle rekommendera dig att läsa lite däcktester istället http://www.automotorsport.se/artiklar/b … 24540-r18y det där mycket bra.

Men utav dom du radat upp så har jag kört på kumho däck en gång, min uppfattning av dom var att dom gärna ville understyra samt slits ganska så snabbt...

Hehe nä högprestanda är de inte, mens ska inte sitta på en högprestanda bil heller;) Men i testet var Toyo Proxes T1 sport med, Då kan väl inte Toyo Proxes T1-R va så mkt sämre kan man tycka? eller? smile

1 948 Inlägg
21 februari 2012
KJensen skrev:
baltis skrev:

Hehe nä högprestanda är de inte, mens ska inte sitta på en högprestanda bil heller;) Men i testet var Toyo Proxes T1 sport med, Då kan väl inte Toyo Proxes T1-R va så mkt sämre kan man tycka? eller? smile

Hehe okej smile läste testet när jag köpte nya däck för några veckor sen så kom inte riktigt ihåg vilka som var med smile Men ja, då är det säkert ett kanondäck

4 474 Inlägg
21 februari 2012
Ja för det vet ju alla att däck som är med i ett test måste ju vara "kanon"... Men för o vara lite mer seriös, rangordningen av de däck du räknar upp är: 1: Toyo. 2: FK452. 3: ZE912 4. Ingenting. 5. Vakuum. 6. Kumho.
Tycker du snarare skall ställa dig frågan: Vilka egenskaper vill jag att däcken skall ha? Bra på allt? Eller kanske riktigt bra på något men OK i övriga avseenden? Får de kosta hur mycket som helst? Jag har rätt "motorstarka" bilar o kör med Hankook på två av de (400 resp 340 Hk), den "klenaste" (320 Hk) har jag köpt Federal SS595, till ett däck som fyller mina behov med tanke på hur/när bilen skall användas.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

486 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Ja för det vet ju alla att däck som är med i ett test måste ju vara "kanon"... Men för o vara lite mer seriös, rangordningen av de däck du räknar upp är: 1: Toyo. 2: FK452. 3: ZE912 4. Ingenting. 5. Vakuum. 6. Kumho.
Tycker du snarare skall ställa dig frågan: Vilka egenskaper vill jag att däcken skall ha? Bra på allt? Eller kanske riktigt bra på något men OK i övriga avseenden? Får de kosta hur mycket som helst? Jag har rätt "motorstarka" bilar o kör med Hankook på två av de (400 resp 340 Hk), den "klenaste" (320 Hk) har jag köpt Federal SS595, till ett däck som fyller mina behov med tanke på hur/när bilen skall användas.

Skönt svar där! wink Nej men vad jag kommit fram till nu, liksom du så blir de nog Toyo. Har även spenderat lite tid och googlat och de flesta höjer toyo's t1-r däck till himmeln. Eller kanske inte himmeln, men väldigt högt mot motsvarande däck i prissegmentet.

1 948 Inlägg
21 februari 2012
Samma sak med däck som med allt annat här i världen.

Folk pratar väldigt gott om dom däcken dom själva kör på. För vem vill erkänna att dom blåst 15k på "fel" däck?

Det absolut bästa du kan göra är att läsa tester. Automotorsport's tester måste nog räknas som världsledande smile teknikensvärld brukar också ha en del däck-tester, alla dessa finns på deras hemsidor.

4 474 Inlägg
21 februari 2012
Definiera ett bra däck... Är kriterierna bara bra fäste på torrt underlag? Eller bara genskaper i väta? Spårkänslighet? Eller skall man även ta med buller? Livslängd? Pris?

Jag har för mig det var nån "utvecklare" hos Michelin som yppade nåt i stil med detta: "Det svåra är inte att göra ett däck som har bra prestanda/fäste under en viss typ av förhållanden, utan i att ta fram ett däck som presterar bra i ALLA förhållanden, har ett rimligt pris o som dessutom har lång livslängd"

486 Inlägg
22 februari 2012
Trådstartare
dawwe skrev:
Definiera ett bra däck... Är kriterierna bara bra fäste på torrt underlag? Eller bara genskaper i väta? Spårkänslighet? Eller skall man även ta med buller? Livslängd? Pris?

Jag har för mig det var nån "utvecklare" hos Michelin som yppade nåt i stil med detta: "Det svåra är inte att göra ett däck som har bra prestanda/fäste under en viss typ av förhållanden, utan i att ta fram ett däck som presterar bra i ALLA förhållanden, har ett rimligt pris o som dessutom har lång livslängd"

Tycker Toyo's däck har ganska bra värden http://ssl.delti.com/review/121/Toyo_PR … stcom.html

175 Inlägg
22 februari 2012
Kumho ;-)

Chevroler c1500 454ss "489cui"
Volvo 164e -72
Chevrolet 210 2d stolpe blower -55
Alltid Retar Det Någon....

Sök