Luftning av bromsar s14 SR20DET

Icyveins Götterdämmerung
25 februari 2012 · 450 Inlägg

Ni har vi plockat ihop bromsarna igen och är på gång med luftning av systemet "men" när jag pressar ner pedalen och släpper när all luft är ut så låter jag pedalen vara uppe i 1sekund ca och trycker ner igen då har den tappat all tryck och då får man börja att pumpa om.har luftat alla bromsar runt om men det är fortfarande samma sak.Märkte ochså att kopplings pedalen går löjligt lätt att trampa ner den ska vara mycket mer hårdare "det sitter ett eftermarknads kitt med svänghjul.Någon som vet vad det kan vara är det något vi har missat?

Can´t kill it join It
KHRacing
25 februari 2012 ·

Sappuru skrev:
Ni har vi plockat ihop bromsarna igen och är på gång med luftning av systemet "men" när jag pressar ner pedalen och släpper när all luft är ut så låter jag pedalen vara uppe i 1sekund ca och trycker ner igen då har den tappat all tryck och då får man börja att pumpa om.har luftat alla bromsar runt om men det är fortfarande samma sak.Märkte ochså att kopplings pedalen går löjligt lätt att trampa ner den ska vara mycket mer hårdare "det sitter ett eftermarknads kitt med svänghjul.Någon som vet vad det kan vara är det något vi har missat?

troligen läcker det nånstans minimalt.

Ett tips vid bromsluftning är att inte trycka pedalen helt i botten, då kan man råka vända packningarna
i bromscylindern = knas

Dawnofhonda
25 februari 2012 · 587 Inlägg

KHRacing skrev:

Sappuru skrev:
Ni har vi plockat ihop bromsarna igen och är på gång med luftning av systemet "men" när jag pressar ner pedalen och släpper när all luft är ut så låter jag pedalen vara uppe i 1sekund ca och trycker ner igen då har den tappat all tryck och då får man börja att pumpa om.har luftat alla bromsar runt om men det är fortfarande samma sak.Märkte ochså att kopplings pedalen går löjligt lätt att trampa ner den ska vara mycket mer hårdare "det sitter ett eftermarknads kitt med svänghjul.Någon som vet vad det kan vara är det något vi har missat?

troligen läcker det nånstans minimalt.

Ett tips vid bromsluftning är att inte trycka pedalen helt i botten, då kan man råka vända packningarna
i bromscylindern = knas

jag kollade efter läckage men det är torrt å sen när man pumpar upp tryck så håller den trycket

dawwe ...has left the building...
26 februari 2012 · 4 474 Inlägg

Samma visa som "vanligt"... Motorn bör vara igång vid luftning, eller åtminstone påslagen tändning. Börja med oket "längst bort", normal är luftningsordningen HB,VB,HF o till sist VF. Tryck inte ner pedalen mer än halvvägs. Har man haft bort alla ok och dränerat systemet helt kan det ta mycket lång tid innan man får ut all luft, räkna med 3-4 rundor så att säg. När jag donade med bromsarna på min ena bil så dröjde det bra länge innan man fått igenom bromsvätskan hjälpligt till oken, o det fanns en massa luft i systemet, luftade ut ca 4dl/ok. På en annan bil där en verkstad bytte bromsslangar bak så tog bromsen för långt ner, backjobb. De luftade mera o det blev sedan bra "ett tag" sedan blev pedal-vägen längre igen. Det var då jag bestämde mig för att lufta alla ok själv, tog sin lilla tid men det blev perfekt. Så mitt råd är: Lufta mera, förutsatt att du inte har synliga läckage. Har du otur så kan du eventuellt ha "pajjat" huvudcylindern om du trampa pedalen i botten. Jag luftade med hjälp av backventiler, men det går lika bra att sätta en lämplig slangbit från okets nippel o sedan ner i en behållare med bromsvätska, effekten blir den samma.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Icyveins Götterdämmerung
26 februari 2012 · 450 Inlägg

trycket försvinner endå efter man låtit pedalen varit uppe i sin original position?Och huvudcylindern är inte paj annars så har jag inte kunnat bygga upp något tryck..jag skulle kanske nämt det tidigare att jag har ej original frambromsar det är ett par från 300zx

Can´t kill it join It
Icyveins Götterdämmerung
26 februari 2012 · 450 Inlägg

kan det vara så att nipplarna sitter åt fel håll? läste på ett forum att en hade likadant fel som jag har och råkade montera oken på fel vis dvs fel sida och när han/hon vände på dom så löste sig allt

Can´t kill it join It
KHRacing
26 februari 2012 ·

Luftningsnipplarna skall alltid sitta upåt.

Dawnofhonda
26 februari 2012 · 587 Inlägg

KHRacing skrev:
Luftningsnipplarna skall alltid sitta upåt.

men jocke då hur kunde de bli så fel big_smile

Icyveins Götterdämmerung
26 februari 2012 · 450 Inlägg

ok tack alla för svaren smile

Can´t kill it join It
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang