Egentligen inte, men börjar det vina och växlarna börjar bli tröga att få i har oljan oftast gjort sist. En växellåda rymmer så lite olja och det krävs oftast ingen speciell olja så man bör byta några gånger.
Byt oljan så är det gjort. Det beror ju på växellåda men på min gamla 540 hällde jag i en billigare mineralolja och då vart växlarna ännu trogare, så jag bytte igen till en syntetisk och då kändes lådan mycket bättre.
Ta alltid reda på exakt vilken typ av olja som föreskrivs! Byta ska du göra varje gång du köper en beggad bil då det med största säkerhet aldrig är gjort. Men du kan med gott samvete åka över 10000 mil. Största faran är ju när nivån är för låg och det händer också ofta, även om lådan är mer eller mindre tät så fuktar den ur sig lite på 10-20-30000 mil...
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Beskriv istället problemet, svårt att få in växlarna, skrapar det vid växling, hoppar växlarna ur vid belastning? Man kan se på oljepåfyllningspluggen, (den är magnetisk), så om det är metallspån i oljan ser man det på pluggen. är pluggen ren och fin och nivån är rätt behöver du nog inte göra nåt, är det spån på pluggen och låg nivå byt olja med en gång.