Hur vet man att det är dags att byta växellådsolja?

biltjyv Bilplåtslagare
6 mars 2012 · 77 Inlägg

Finns det några speciella egenskaper som bilen visar upp?

Hoppar växlar ur? Går bilen ryckigt? Ja, vad händer helt enkelt.

Och, hur ofta bör man byta oljan?

Germax
6 mars 2012 · 12 086 Inlägg

Egentligen inte, men börjar det vina och växlarna börjar bli tröga att få i har oljan oftast gjort sist.
En växellåda rymmer så lite olja och det krävs oftast ingen speciell olja så man bör byta några gånger.

Byt oljan så är det gjort. Det beror ju på växellåda men på min gamla 540 hällde jag i en billigare mineralolja och då vart växlarna ännu trogare, så jag bytte igen till en syntetisk och då kändes lådan mycket bättre.

RD_87 Skrotsamlare
6 mars 2012 · 4 031 Inlägg

Ta alltid reda på exakt vilken typ av olja som föreskrivs! Byta ska du göra varje gång du köper en beggad bil då det med största säkerhet aldrig är gjort. Men du kan med gott samvete åka över 10000 mil.
Största faran är ju när nivån är för låg och det händer också ofta, även om lådan är mer eller mindre tät så fuktar den ur sig lite på 10-20-30000 mil...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
biltjyv Bilplåtslagare
6 mars 2012 · 77 Inlägg

Tackar för svar!

Jag försöker utesluta alla saker innan jag lämnar in den på verkstad.
Mina problem finns att läsa i denna tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239945

engolf
7 mars 2012 · 3 235 Inlägg

Beskriv istället problemet, svårt att få in växlarna, skrapar det vid växling, hoppar växlarna ur vid belastning?
Man kan se på oljepåfyllningspluggen, (den är magnetisk), så om det är metallspån i oljan ser man det på pluggen.
är pluggen ren och fin och nivån är rätt behöver du nog inte göra nåt, är det spån på pluggen och låg nivå byt olja med en gång.

biltjyv Bilplåtslagare
7 mars 2012 · 77 Inlägg

Problemet går att läsa om i denn tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239945 smile

Dock så är bilen på felsökning just i denna stund.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang