Byta bromsskivor volvo s40 fas1.

villon
11 mars 2012 · 684 Inlägg

Hejsan!

Innan jag börjar rota och köper på mig onödigt mycket jag inte behöver vad/hur behövs lossar för att byta skivor fram på en volvo s40 00:a fas1.

Måste jag lossa "centrum" bulten den gigantiska som håller nav och allt?

Självklart monterar man av oket från skivan men sen?

Min stora fråga är vad som håller skivan på plats. Är det det stora bulten i mitten? eller är det något annat?

Tacksam för snabba svar.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
RobbanForsell
11 mars 2012 · 292 Inlägg

på 740n så tar du bort däcket, bromsoket sen är det bara o slå den lös... då pinskruvarna går igenom bromsskivan...

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
villon
11 mars 2012 · 684 Inlägg

Okey, men vad håller skivan då? Är det pinskruvar på 740 med med hjulmuttrar och inte som på 850 och resten hjulbultar?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
RobbanForsell
11 mars 2012 · 292 Inlägg

pinskruvarna går igenom bromsskivan och däcket där allt dras fast med hjulmuttrar ja. smile så bort med bromsoket och ta hammaren, slå "lagom" hårt på bromsskivans överdel och snurra skivan samtidigt så ska du se att den lossnar sen. smile

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
RobbanForsell
11 mars 2012 · 292 Inlägg

använd INTE !!!!! några lösningsmedel på skivan... (eller bromsdelar) ...

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
villon
11 mars 2012 · 684 Inlägg

Okey, Tycker bara det låter konstigt att skivan egentligen inte sitter fast med något? förutom oket som greppar runt och när själva hjulet är på. Men då ger jag fan i att köpa modell stor hylsa för att dra väck centrum bulten som antagligen bara går till navet.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
villon
11 mars 2012 · 684 Inlägg

Men förtydligande då, den stora bulten i mitten har inget med skivan att göra utan det är bara till själva navet? I skivan så finns det två små hål också vad är de till? Brukar det inte sitta en skruv som håller fast skivan iaf?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
RobbanForsell
11 mars 2012 · 292 Inlägg

precis... men navet ska bort OM du ska byta bromsköld... jag skulle ha gjort det men inte när det sitter bakom navet på en gammal 740 då fick det vara... och man lämnar inte in den för en sån sak heller.. smakar mer än det kostar-..

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
RobbanForsell
11 mars 2012 · 292 Inlägg

jo det kan finnas en skruv där.. vilket det inte gjorde värken på höger/vänster sida.. nåt klåfinger som vart där innan mig antar jag.. men ska i regel sitta en skruv där ja.. sen ska det "bara" vara o banka och försöka hålla tillbaka svordomar när den inte vill släppa.. tongue

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
villon
11 mars 2012 · 684 Inlägg

Men man klarar sig utan skruv eller? Vad gör skruven för nytta då egentligen?
Tror inte det sitter någon där, så länge den inte sitter innanför någon utav de småhålen...

Senast redigerat av villon (11 mars 2012)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
RobbanForsell
11 mars 2012 · 292 Inlägg

vet faktiskt inte varför det ska sitta där.. och hålet är juh inte det största direkt så säkerhet NJAAA.. tvivlar på det, men någon funktion fyller den säkert..

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
villon
11 mars 2012 · 684 Inlägg

Tack som fan för hjälpen, ska ut imorgon och försöka få rätt på det!

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
RobbanForsell
11 mars 2012 · 292 Inlägg

Det va så lite så... lycka till svär inte ihjäl dig det är lätt hänt.. ^^

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
villon
12 mars 2012 · 684 Inlägg

Allt gick riktigt bra så nu sitter där skinande nya grejjer! Tack för hjälpen.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
bronco_z
12 mars 2012 · 604 Inlägg

Fyi. Den lilla skruven sitter mest där för att inte skivorna skall rammla av när axeln transporteras till fabriken. Fälgens skruvar håller fast skivan.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang