Haldexen tål mer än Torsen, men är däcken slut bör du byta alla fyra
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Nja den har väl haldex så vitt jag vet? Har inte märkt att den driver på samma sätt som min förra quattro... Kan känna en viss fördröjning när det släpper om än marginellt
Nja den har väl haldex så vitt jag vet? Har inte märkt att den driver på samma sätt som min förra quattro... Kan känna en viss fördröjning när det släpper om än marginellt
Har du en Passat 3BG så är det längsställd motor o Torsen (samma som Audi A4-6)
Däremot om du har en Passat 3C (från 2005B o framåt är det tvärställd motor o Haldex men av rubriken att döma är det ju ingen sån du har, eller?
Åfan.. det var mer än jag visste... Trodde alla passater hade haldex. Hur som så kan väl oavsätt 2 mm skillnad i mönsterdjup inte ställa till någon skada hoppas jag?
Åfan.. det var mer än jag visste... Trodde alla passater hade haldex. Hur som så kan väl oavsätt 2 mm skillnad i mönsterdjup inte ställa till någon skada hoppas jag?
Hadex bara från modell 3C, alltså 2005B/2006 o framåt....
Torsen sägs vara mer känslig än Haldex men mindre känslig än Visco (föregångaren till Haldex i tvärställda konfigurationer)
Har fått förklarat att däckfabrikat och modell/mönster är viktigare än en skillnad i mönsterdjup på någon mm
Du ska va glad över att du ha torsen.. haldex är knappt så 4hjulsdriften räknas tycker ja
Kollade manualen till bilen... står ingenstans om att det är viktigt med lika mönsterdjup osv... det enda det påpekar är att det är viktigt att ha korrekt däcktryck och samma märke och modell av däcken... Det roliga är att däcktycket vid normal last ska vara 2.3 fram och 2.1 bak... jag kör dock samma däcktryck både bak och fram.. och även ett högre tryck (2.8 bar) Lusttigt att man som sagt väljer olika tryck fram och bak om det nu är så känsligt? visst att den väger mer fram men tycker ändå man bör ha lika tryck?!
jo så sant.. den är ju samma oavsätt om man har totalt punka eller fullpumpat... bara att det kanske blir aningen knepigare och mindre komfortabelt utan luft i :-P
Men hur som... tror någon att en 2-3 mm i skillnad kommer påverka eller skada bilen?
Du ska va glad över att du ha torsen.. haldex är knappt så 4hjulsdriften räknas tycker ja
Det beror ju på vad man jämför med.
Torsen före 1994 med manuellt låsbar bakdiff är bättre än senare med EDL (electronic diff lock) vad gäller framkomlighet. Haldex version 1 är något helt annorlunda i beteende jmf med version 4 t.ex
Fördelen med Haldex är att det finns uppgraderingssatser att tillgå för att ändra uppförandet, ACE Competition t.ex. En uppgradering till Haldex 1 ger ett helt annat uppförande på vägen.
jo så sant.. den är ju samma oavsätt om man har totalt punka eller fullpumpat... bara att det kanske blir aningen knepigare och mindre komfortabelt utan luft i :-P
Men hur som... tror någon att en 2-3 mm i skillnad kommer påverka eller skada bilen?
Nej så länge det är samma däckfabrikat/modell skulle jag köra med dem.
Jag har själv kört med sommardäck som skiljt sig ca 2 mm både med Haldex o Torsen utan problem (ännu) däremot är jag extremt noga med den Golf Syncro jag har.
Tycker att detta sällan är något problem då dessa bilar brukar ha ett jämnare däckslitage jmf med sina FWD systrar/bröder och skiftar man fram/bak med jämna mellanrum så är däcken oftast slut samtidigt på mina bilar.