Går det att kombinera dessa dunlop-däck?

Danne_485
17 mars 2012 · 687 Inlägg

Hej!
Som jag fattat det så finns det två olika typer av DUNLOP SPORT MAXX. Vanliga sport maxx och sedan sport max GT. Kan man ha kombinera dessa två och till exempel ha vanliga sport maxx fram och GT bak? Det är ju samma märke men däckmönstret skiljer sig en del. Anledningen till att jag undrar är att jag måste få det att gå ihop med de dimensionerna jag vill ha på däcken.

Mvh
Daniel

Senast redigerat av Danne_485 (17 mars 2012)

Evildan
17 mars 2012 ·

klart du kan, så länge dom passar på respektive fälgar och det är storlekar som är godkänt till den bil du tänkt montera dom på.
det är lagligt om det är vad du undrar.
du får blanda märken hur du vill, tex dunlop fram och michelin bak, du får även ha olika märken på samma axel men inte olika dimensioner.

Senast redigerat av Evildan (17 mars 2012)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
17 mars 2012 · 3 585 Inlägg

Varför inte bara välja ett annat märke?
Skulle jag köpa 4nya däck hade jag köppt samma.

Förövrigt är det inte "farligt" att blanda olika märken på däck. Bara onödigt i vissa fall. (ex blanda premiumdäck och lågpris däck). Kedjan är ju som sagt inte starkare än svagaste länken.


Ps jag kör premium i fram och vilken skit jag får tag på ibak. smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Danne_485
17 mars 2012 · 687 Inlägg

Evildan skrev:
klart du kan, så länge dom passar på respektive fälgar och det är storlekar som är godkänt till den bil du tänkt montera dom på.
det är lagligt om det är vad du undrar.
du får blanda märken hur du vill, tex dunlop fram och michelin bak, du får även ha olika märken på samma axel men inte olika dimensioner.

Nej, det var väl mer om det påverkar köregenskaperna negativt eller att det blir konstig slitning osv. Så det var väl mest det fysiska jag tänkte på. Men bra att veta att det är lagligt också. smile

Danne_485
17 mars 2012 · 687 Inlägg

ToTTeN skrev:
Varför inte bara välja ett annat märke?
Skulle jag köpa 4nya däck hade jag köppt samma.

Förövrigt är det inte "farligt" att blanda olika märken på däck. Bara onödigt i vissa fall. (ex blanda premiumdäck och lågpris däck). Kedjan är ju som sagt inte starkare än svagaste länken.


Ps jag kör premium i fram och vilken skit jag får tag på ibak. smile

Svårt att hitta kombinationerna jag är ute efter. Är väl Hankook VENTUS K-107 som är aktuella i de dimensioner jag vill ha. Men annars ser det rätt skralt ut. I alla fall om man kollar på bythjul.com och gummihuset.se

Hade inte tänkt blanda premium med lågpris. Däremot kanske blanda olika märken. Men detta handlar ju om samma märke men olika däckmönster. Finns det över huvudtaget något negativt med detta?

mvh

Senast redigerat av Danne_485 (17 mars 2012)

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Dunlop verkar ha lite luddiga däckvarianter och väldigt många olika varianter tongue

TireRack (USA) tycker iaf att både Sport Maxx och Sport Maxx GT är "Max Performance"-däck (snäppet under
Ultra High Performance som är "bäst" inom gatdäck). Båda säljs i dimensioner från 17" och uppåt osv så man
tycker väl att egenskaperna borde vara snarlika.

Är det nån större prisskillnad på däcken?

Edit: Vilka dimensioner vill du ha förresten?

Senast redigerat av steifan (17 mars 2012)

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Danne_485
17 mars 2012 · 687 Inlägg

steifan skrev:
Dunlop verkar ha lite luddiga däckvarianter och väldigt många olika varianter tongue

TireRack (USA) tycker iaf att både Sport Maxx och Sport Maxx GT är "Max Performance"-däck (snäppet under
Ultra High Performance som är "bäst" inom gatdäck). Båda säljs i dimensioner från 17" och uppåt osv så man
tycker väl att egenskaperna borde vara snarlika.

Är det nån större prisskillnad på däcken?

Edit: Vilka dimensioner vill du ha förresten?

Grejen är den att jag kommer köpa fälgar med antingen 8,5 fram eller 9 och då blir det 235/30 eller 245/30 på däcken. Sen bak kommer jag köra 9,5 eller 10 i bredd på fälgarna och då är det 265, 275 eller 285/25 som gäller.

Dunlop sport maxx hittar jag inte i 265 så då är alternativet 275 eller 285. Kör jag 285 måste jag troligen valsa skärmkanterna. Så då kanske 275 är ett bra val. Och fram är 235 det mest rekommenderade.

Så då blir kombon 235 fram och 275 bak. Men ska jag ha den kombinationen så blir det vanliga sportmaxx fram som finns i 235 men sedan blir det sportmaxx GT bak för att få 275 i bredd. Vanliga sportmaxx finns i 285, så då blir det ett komplett set med samma, men som sagt, jag är rädd att det blir för brett med utan modifikationer.

mvh

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Danne_485 skrev:

steifan skrev:
Dunlop verkar ha lite luddiga däckvarianter och väldigt många olika varianter tongue

TireRack (USA) tycker iaf att både Sport Maxx och Sport Maxx GT är "Max Performance"-däck (snäppet under
Ultra High Performance som är "bäst" inom gatdäck). Båda säljs i dimensioner från 17" och uppåt osv så man
tycker väl att egenskaperna borde vara snarlika.

Är det nån större prisskillnad på däcken?

Edit: Vilka dimensioner vill du ha förresten?

Grejen är den att jag kommer köpa fälgar med antingen 8,5 fram eller 9 och då blir det 235/30 eller 245/30 på däcken. Sen bak kommer jag köra 9,5 eller 10 i bredd på fälgarna och då är det 265, 275 eller 285/25 som gäller.

Dunlop sport maxx hittar jag inte i 265 så då är alternativet 275 eller 285. Kör jag 285 måste jag troligen valsa skärmkanterna. Så då kanske 275 är ett bra val. Och fram är 235 det mest rekommenderade.

Så då blir kombon 235 fram och 275 bak. Men ska jag ha den kombinationen så blir det vanliga sportmaxx fram som finns i 235 men sedan blir det sportmaxx GT bak för att få 275 i bredd. Vanliga sportmaxx finns i 285, så då blir det ett komplett set med samma, men som sagt, jag är rädd att det blir för brett med utan modifikationer.

mvh

Okej! Är det 19 eller 20" fälgar btw?

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Danne_485
17 mars 2012 · 687 Inlägg

steifan skrev:

Danne_485 skrev:

steifan skrev:
Dunlop verkar ha lite luddiga däckvarianter och väldigt många olika varianter tongue

TireRack (USA) tycker iaf att både Sport Maxx och Sport Maxx GT är "Max Performance"-däck (snäppet under
Ultra High Performance som är "bäst" inom gatdäck). Båda säljs i dimensioner från 17" och uppåt osv så man
tycker väl att egenskaperna borde vara snarlika.

Är det nån större prisskillnad på däcken?

Edit: Vilka dimensioner vill du ha förresten?

Grejen är den att jag kommer köpa fälgar med antingen 8,5 fram eller 9 och då blir det 235/30 eller 245/30 på däcken. Sen bak kommer jag köra 9,5 eller 10 i bredd på fälgarna och då är det 265, 275 eller 285/25 som gäller.

Dunlop sport maxx hittar jag inte i 265 så då är alternativet 275 eller 285. Kör jag 285 måste jag troligen valsa skärmkanterna. Så då kanske 275 är ett bra val. Och fram är 235 det mest rekommenderade.

Så då blir kombon 235 fram och 275 bak. Men ska jag ha den kombinationen så blir det vanliga sportmaxx fram som finns i 235 men sedan blir det sportmaxx GT bak för att få 275 i bredd. Vanliga sportmaxx finns i 285, så då blir det ett komplett set med samma, men som sagt, jag är rädd att det blir för brett med utan modifikationer.

mvh

Okej! Är det 19 eller 20" fälgar btw?

Kollar på bägge varianterna, men är mest inne på 20 tum.

steifan DR!FTT3KN!K3R
17 mars 2012 · 10 427 Inlägg

Danne_485 skrev:

steifan skrev:

Danne_485 skrev:

Grejen är den att jag kommer köpa fälgar med antingen 8,5 fram eller 9 och då blir det 235/30 eller 245/30 på däcken. Sen bak kommer jag köra 9,5 eller 10 i bredd på fälgarna och då är det 265, 275 eller 285/25 som gäller.

Dunlop sport maxx hittar jag inte i 265 så då är alternativet 275 eller 285. Kör jag 285 måste jag troligen valsa skärmkanterna. Så då kanske 275 är ett bra val. Och fram är 235 det mest rekommenderade.

Så då blir kombon 235 fram och 275 bak. Men ska jag ha den kombinationen så blir det vanliga sportmaxx fram som finns i 235 men sedan blir det sportmaxx GT bak för att få 275 i bredd. Vanliga sportmaxx finns i 285, så då blir det ett komplett set med samma, men som sagt, jag är rädd att det blir för brett med utan modifikationer.

mvh

Okej! Är det 19 eller 20" fälgar btw?

Kollar på bägge varianterna, men är mest inne på 20 tum.

Okej! Har du testat att surfa in på däcktillverkarnas hemsidor och kikat på vilka dimensioner som finns?
Är ju inte säkert att man lagerhåller lite mer udda dimensioner hos däckförsäljare.

Danne_485
17 mars 2012 · 687 Inlägg

steifan skrev:

Danne_485 skrev:

steifan skrev:

Okej! Är det 19 eller 20" fälgar btw?

Kollar på bägge varianterna, men är mest inne på 20 tum.

Okej! Har du testat att surfa in på däcktillverkarnas hemsidor och kikat på vilka dimensioner som finns?
Är ju inte säkert att man lagerhåller lite mer udda dimensioner hos däckförsäljare.

Japp. I alla fall på dunlops sida.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang