Parkeringsbroms höger bak volvo 850 -92

Brukaren
7 april 2012 · 8 Inlägg

Hej. Jag har problem med att ta ut bromsvajerns ände ur den detalj som den sitter fast i i bromstrumman.

(SE BILD) http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1585222

Den vill inte ge med sig åt vilket håll jag än försöker lirka den och jag är övertygad om att jag har sönder saker om jag våldar mer.

Är det någon som har erfarenhet av att att ta ur den så är jag väldigt glad för råd.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2012 · 13 810 Inlägg

ska inte vara något speciellt den sitter väll bara i hakad inget märkligare än så?

iof bara bytt vajrar 1gång på en 850 så jag minns ej hur det var men det borde inte vara några som helst problem bara slita och dra lite går något sönder hade det gått sönder senare och det är mer irreterande än att det gör det nu smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brukaren
7 april 2012 · 8 Inlägg

Den är ju fasthakad ja. Men jag kommer inte åt den, på bilden så syns ett rör. och det röret förhindrar att jag kommer åt så jag kan haka ur den och röret verkar vara helgjutet tillsammans med resten.

På senare 850-modeller så har man tagit bort just denna lösning (röret) så det är enklare å haka loss vajern.

Jag har funderat på om jag måste bila loss röret för att sedan svetsa fast det. Men det måste ju finnas mindre drastiska lösningar... hmm

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 april 2012 · 13 810 Inlägg

jag lär inte riktigt hänga med på vad du menar...röret lär väll knappast sitta ivägen du har jhu 3dm vajer att dra i och då kan du sitta med hållaren i handen


elller är det röret du ska bort med?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brukaren
7 april 2012 · 8 Inlägg

Vajern sitter ju fast i hållaren, å hållaren är en del av det jag håller i med höger hand på bilden (vet inte vad den heter). Jag kan inte dra ut mojängen eftersom utrymmet inte tillåter det (den är utdragen max åt det hållet på bilden), och jag kan inte heller dra ut den från andra hållet eftersom den delen jag håller i inte får plats i det snäva utrymmet.

Röret täcker något utomordentligt bra just den delen där vajern är ihakad, så eftersom jag inte kan blottlägga delen åt något håll, så funderar jag på om jag måste ta bort röret...


redigerat*

Jag vill inte ta bort röret om jag kan komma åt den delen där jag hakar ur bromsvajern på något annat sätt.

Senast redigerat av Brukaren (7 april 2012)

Brukaren
7 april 2012 · 8 Inlägg

Okej. Med våld och hot om mer våld så har jag löst situationen.

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1585361

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1585362

För framtida liknande problem så kan jag säga att röret är löst och med kraft, smörjmedel och lite anamma så får man lös det så att man kan haka ur vajern.

tack Growe för inläggen!

Glad påsk och halleluja

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang