2779
Sök

Hur skyddar ni era ljudsystem mot inbrott?

79 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Hej!

Har nyligen investerat X antal kronor på baslådor, slutsteg, kablage, stereo m.m.
Ringde därför till mitt försäkringsbolag (Salus Ansvar) och frågade om försäkring på detta.
Enligt dom så fanns det ingen försäkring på något bolag som skyddar utrustning i bilen mot inbrott(?)

Min fråga är som rubriken lyder, hur skyddar ni er? (nej, kondom funkar inte i detta fallet).

Väldigt tonade rutor? Bygga in allt i bilens konstruktion? etc.

Tacksam för respons!

// Salves

AudiSalve

3 182 Inlägg
10 april 2012
när jag inte hade garage och bilen stog på gatan så va det bara att bygga in i original högtalar hålen och baslådan skruvades fast med m12 bult o mutter slutstegen doldes väl och skruvades fast rejält och sen vart det tok svarta rutor, hade jag en kombi så fixade jag ett hundgaller som även det låstes fast så det inte gick att få upp. hade ingen styling alls överhuvudtaget på bilen som kunde fånga tjuvarnas uppmärksamhet. funka för mig granarna hade inte lika tur. men jag tycker man får skyla sig själv och man klistrar sönder bilen med mds och brl och såna klistermärken och så parkerar man bilen på en mörk parkering.

498 Inlägg
10 april 2012
Det jag gjort i min senaste bil är montera allting bakom original galler/dörrsidor och så vidare, använder till och med original CD-spelaren och kör ut till gömda slutsteg och så vidare för att få mer pulver.
På så sätt ser allt helt original(och astråkigt) ut, baslådan är jag inte riktigt klar med men kommer bygga ett nytt golv som skruvas fast i plåten(självklart med lucka för reservhjulet) och sen skruvas baslådan fast i den skivan, plus att hatthyllan täcker över allt..

På så sätt får dom åtminstone kämpa rejält om dom ska få ut nånting, om dom trots allt finner den intressant.

Helt enkelt ska det se så original och tråkigt ut som det bara går, har du eftermarknads stereo så MÅSTE du ta bort fronten när du lämnar bilen, annars kommer någon garanterat bli sugen på att kolla mera.

Ett skyst larm är väl att föredra också, för att minska tiden tjuven har på sig att sno om han ändå försöker.
Även bra i avskräckande syfte.

Ytterligare en sak man kan göra, om man är RIKTIGT overkill seriös, är att fila sönder skruvhuvuden och så vidare, då blir det ett helvete att demontera utrustningen för ev. tjuv.
Senast redigerat av Bonehead (10 april 2012)

154 Inlägg
10 april 2012
Bonehead skrev:
Det jag gjort i min senaste bil är montera allting bakom original galler/dörrsidor och så vidare, använder till och med original CD-spelaren och kör ut till gömda slutsteg och så vidare för att få mer pulver.
På så sätt ser allt helt original(och astråkigt) ut, baslådan är jag inte riktigt klar med men kommer bygga ett nytt golv som skruvas fast i plåten(självklart med lucka för reservhjulet) och sen skruvas baslådan fast i den skivan, plus att hatthyllan täcker över allt..

På så sätt får dom åtminstone kämpa rejält om dom ska få ut nånting, om dom trots allt finner den intressant.

Helt enkelt ska det se så original och tråkigt ut som det bara går, har du eftermarknads stereo så MÅSTE du ta bort fronten när du lämnar bilen, annars kommer någon garanterat bli sugen på att kolla mera.

Ett skyst larm är väl att föredra också, för att minska tiden tjuven har på sig att sno om han ändå försöker.
Även bra i avskräckande syfte.

Ytterligare en sak man kan göra, om man är RIKTIGT overkill seriös, är att fila sönder skruvhuvuden och så vidare, då blir det ett helvete att demontera utrustningen för ev. tjuv.

det sista du sa rekomenderas dock inte, är det svårt kan folk få för sig att slå sönder grejerna istället sad

mvh

Forummoderator
26 455 Inlägg
10 april 2012
Jag låser bilen.
Och så har jag bilen stående i ett garage.

Det är ungefär..det skydd jag har. Har ännu inte blivit av med något.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

79 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
Bonehead: Känns för min del helt omöjligt då jag har ganska stora och många högtalare...
Plus att jag (tyvärr) vill att det skall synas för det är trevligt att titta på.

Jag har dock en idé, har två baslådor, en som står med ryggen mot bagageluckan och en som står motsatta hållet.
Funderar på att bygga en "låda" av mdf över allting och ett antal portar på toppen.
Lite svårt att förklara men det borde vara hyffsat säkert och jag hoppas på att ljudet inte förändras så mycket...

AudiSalve

stRaend
10 april 2012
ljudet kommer förändras om du typ bygger en låda runt dom andra lådorna? och hur menar du? kör du med ena basen framåt och andra bakåt?

90 Inlägg
10 april 2012
Jag sänker musiken när jag närmar mig det området som jag bor i... vet folk att det ofta spelas i en bil och ser vart den står parkerad, ryktet sprider sig snabbt att han/hon spelar som fan.. och så småningom kommer det fram till "fel" folk.

474 Inlägg
10 april 2012
Du har väl självrisk för inbrott och stöld? jag fick iaf ersättning när jag hade inbrott..

6 851 Inlägg
10 april 2012
Jag låser min bil med mej själv innuti med ett stor j***a baseball trä i famnen. SÅ skyddar jag mitt ljud..

Nej, men ja tänker då rakt inte sitta på ett öppet forum och tala om HUR saker sitter fast eller liknande. Då kan man lika väl skriva "välkommen, det är öppet" på¨bilen till tjuvar! wink

79 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
stRaend: Precis, med ca 40cm mellan dom, enda sättet och det låter faktiskt bra!

TT-Avant: Du behöver ju inte skriva vilken storlek på bulten du använder, "fastskruvat i bottenplåten" räcker...

AudiSalve

138 Inlägg
15 april 2012
tips  från en jobbarkompis som höll på med ljud i unga dar ,
det var att bygg det så jävla tungt/stort så att dom enns inte kommer försöka sno det då det inte kommer att gå å få ut helt sen att andvända original hål för div nya högtalare å att ha musiken avstängd när man kommer till parkeringar där bilen ska stå parkerad .
sen är det en bra ide att ha typ ''kärringfärg'' på bilen för då tror dom ju att det är agda 75 som äger bilen;)

103 Inlägg
15 april 2012
men hur kul är det då

149 Inlägg
15 april 2012
http://img842.imageshack.us/img842/8255/99538605.png

460 Inlägg
15 april 2012

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

Drifting Streetrace
225 Inlägg
16 april 2012
haha ja hade en gammal volvo 142 förrut me baslåda i och i området ja bodde i va de ibland inbrott i bilen! blev förbannnad åkte till garaget o drog en tvärbalk från hatthyllan till golvet o tvärsvetsa fast den! ska dom sno får dom faan kämpa för den big_smile
Senast redigerat av _2Furious_ (16 april 2012)

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud

Hewi
571 Inlägg
16 april 2012
Är det inte så att det var betydligt "hetare" med bilstereogrejor för tjuvarna förr?
Jag tror att det idag är mer intressant med andra saker som är lättare att sno och som ger bättre betalt snabbt
typ navigator , laptop , mobil osv.
Men som ngn tidigare skrev: Låt bli att spela på hemma och i närområdet är en bra grej.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

276 Inlägg
16 april 2012
En polare monterade rakblad bakom stereon, då när någon försöker trycka på den bakifrån så får dom en överraskning, resten va inbyggt i bilen...

Voodoo
1 444 Inlägg
16 april 2012
köp larm montera  avskräker tjuvar till en viss del.. planera parkeringar osv.. de dära med inbrott  kmr man aldrig ifrån.. har sj fått stulet  ljudet ur bilen 2 gg..  och de suger verkligen + sen att man inte får nått på försäkringen.. iaf inte  de  2 gg jag  fått stulet.. farsan stått som ägare och kvitton på mitt namn..

bästa är ju  att köpa sånt som går att ersätta och planera parkeringar osv..

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
16 april 2012
Att det inte finns försäkringsbolag som har tilläggsförsäkring av stereo stämmer inte.

Hör med "Dina Försäkring".
Senast redigerat av ExtraKim (16 april 2012)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Sök