Byta ventiler på b230f?

mraz
14 april 2012 · 9 Inlägg

Hej,

Jag vill börja med att säga att jag är inte är väldigt duktig på motorer men jag lär mig sakta men säkert.

Jag har en Volvo 740 -86 som går skit/inte alls. Den startar men det finns ingen som helst kraft i den.

Bakgrund:
Problemet uppstod när jag plockade bort remskivan och upptäckte kilen som sitter på vevaxelsdrevet var borta. Detta resulterade i att jag fick köpa nytt drev och för att byta det tog jag bort kamremen.
När jag bytte och satt tillbaka allt var jag inte så nogrann med att ställa in första kolven i ÖDP och se till att vevaxeln stod rätt och jag startade sedan. Den gick jävligt ojämnt och dum som jag var så körde jag lite med den för att se om den gick bättre. Det gjorde den inte och jag plocka isär och ställde in alla drev rätt och passa på att byta kamrem samtidigt.

När jag sedan startade bilen igen (efter att mycket noggrant sett till att vevaxel och kamaxel stod i rätt läge) så gick den fortfarande ruskigt ojämnt och utan kraft.

Problem:
Av vad jag hört är sannolikheten stor att ventilerna har skadats då motorn varit igång och slagit ojämnt.
Eftersom jag senast gick på min okunskap när jag ställde in axlar och det sket sig vill jag nu har utförlig hjälp av hur man går tillväga för att byta dessa ventiler eller kolla om dom är trasiga.
Kanske är någon som inte alls tror det är ventilerna och något helt annat.

Hoppas på hjälp då bilen inte varit körduglig på rätt länge.

Mvh
Mathias

Fiesta480
14 april 2012 · 21 Inlägg

gör ett kompressionsprov på samtliga cylindrar.


här har du en video om hur.

Senast redigerat av Fiesta480 (14 april 2012)

n_andersson
14 april 2012 · 689 Inlägg

Ventilerna går aldrig ner så långt på den motorn så kolvarna kan skada dom om remmen går av elller om du hade fått det fel

Streeetkadett Volvotrimmare
14 april 2012 · 323 Inlägg

på en b230 f så klarar sig ventilerna, lättare att byta en komplett topp än att byta ventiler, troligen villigare också, kolla noga så kammen verkligen står rätt å inte 1-2kuggar fel

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
mraz
15 april 2012 · 9 Inlägg

Streeetkadett skrev:
på en b230 f så klarar sig ventilerna, lättare att byta en komplett topp än att byta ventiler, troligen villigare också, kolla noga så kammen verkligen står rätt å inte 1-2kuggar fel

Okej men finns det något annat på den motorn som kan gå fel om kammen stått fel? Jag har noggrant kollat så att kuggarna står rätt.

Kan tilläggas att jag bytte vattenpump i samma veva men tror knappast det har med det att göra.

@Fiesta480, vad ska jag få ut av att göra ett kompressionsprov? Kollade inte på hela videon nu pga. jag är rätt trött och han hade en redig dialekt.

Fiesta480
15 april 2012 · 21 Inlägg

du kan se om motorn inte håller tätt, om motorn saknar "kraft" så kan så vara fallet. hur många kuggar satte du kamremen fel första gången?

Senast redigerat av Fiesta480 (15 april 2012)

mraz
15 april 2012 · 9 Inlägg

Fiesta480 skrev:
du kan se om motorn inte håller tätt, om motorn saknar "kraft" så kan så vara fallet. hur många kuggar satte du kamremen fel första gången?

Ok.
Jag är osäker på hur många kuggar den satt fel första gången. När jag skulle ställa in veven rätt så var kamremen inte åtspänd och hoppade därmed några kuggar, jag tror det var rätt många (remen är dock utbytt och spänd nu).
Eftersom jag då inte var medveten om hur pass viktigt det var att ställa rätt i blandning med att jag var ivrig att köra igen gjorde att jag inte brydde mig.

nilsson_10
15 april 2012 · 201 Inlägg

tjena hoppar på den här tråden med en anna fråga å hoppas på svar smile tänkt å små trimma min 240 med b23 med 530 topp. ska lämna in toppen på renovering så den blir tät, samt plana. det sitter en vx kam och extraktor på den. men behöver jag hårdare ventil fjädrar? eller rättare sagt vilket är bäst? mvh johan

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
Mack Forum- och sitemoderator
15 april 2012 · 26 172 Inlägg

nilsson_10 skrev:
tjena hoppar på den här tråden med en anna fråga å hoppas på svar smile tänkt å små trimma min 240 med b23 med 530 topp. ska lämna in toppen på renovering så den blir tät, samt plana. det sitter en vx kam och extraktor på den. men behöver jag hårdare ventil fjädrar? eller rättare sagt vilket är bäst? mvh johan

Inte med bara vxkam och extraktor.
Kanske om du vill ha några psykologiska effekter.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
nilsson_10
15 april 2012 · 201 Inlägg

Mack skrev:

nilsson_10 skrev:
tjena hoppar på den här tråden med en anna fråga å hoppas på svar smile tänkt å små trimma min 240 med b23 med 530 topp. ska lämna in toppen på renovering så den blir tät, samt plana. det sitter en vx kam och extraktor på den. men behöver jag hårdare ventil fjädrar? eller rättare sagt vilket är bäst? mvh johan

Inte med bara vxkam och extraktor.
Kanske om du vill ha några psykologiska effekter.

okej, vaddå psykologiska effekter? tongue de kostar ju ändå inte så mkt.. eller beror ju på hur pass hårda man ska ha, vet du på hur många kg orginalfjädrarna är på?

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
Mack Forum- och sitemoderator
15 april 2012 · 26 172 Inlägg

nilsson_10 skrev:

Mack skrev:

nilsson_10 skrev:
tjena hoppar på den här tråden med en anna fråga å hoppas på svar smile tänkt å små trimma min 240 med b23 med 530 topp. ska lämna in toppen på renovering så den blir tät, samt plana. det sitter en vx kam och extraktor på den. men behöver jag hårdare ventil fjädrar? eller rättare sagt vilket är bäst? mvh johan

Inte med bara vxkam och extraktor.
Kanske om du vill ha några psykologiska effekter.

okej, vaddå psykologiska effekter? tongue de kostar ju ändå inte så mkt.. eller beror ju på hur pass hårda man ska ha, vet du på hur många kg orginalfjädrarna är på?

Jag säger bara vad de på KG-trimning sa till mig när jag ringde och hade samma fråga till dem.
Med en motor som bara har det du har, så gör inte hårdare ventilfjädrar så mycket mer än att man själv upplever att motorn blir piggare/går varva mer.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
nilsson_10
15 april 2012 · 201 Inlägg

Mack skrev:

nilsson_10 skrev:

Mack skrev:

Inte med bara vxkam och extraktor.
Kanske om du vill ha några psykologiska effekter.

okej, vaddå psykologiska effekter? tongue de kostar ju ändå inte så mkt.. eller beror ju på hur pass hårda man ska ha, vet du på hur många kg orginalfjädrarna är på?

Jag säger bara vad de på KG-trimning sa till mig när jag ringde och hade samma fråga till dem.
Med en motor som bara har det du har, så gör inte hårdare ventilfjädrar så mycket mer än att man själv upplever att motorn blir piggare/går varva mer.

aja okej, men de e ju lite roligare ändå då. du vet inte om det finns trimchip till styrsystem lh 2.2?

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
Mack Forum- och sitemoderator
15 april 2012 · 26 172 Inlägg

nilsson_10 skrev:

Mack skrev:

nilsson_10 skrev:

okej, vaddå psykologiska effekter? tongue de kostar ju ändå inte så mkt.. eller beror ju på hur pass hårda man ska ha, vet du på hur många kg orginalfjädrarna är på?

Jag säger bara vad de på KG-trimning sa till mig när jag ringde och hade samma fråga till dem.
Med en motor som bara har det du har, så gör inte hårdare ventilfjädrar så mycket mer än att man själv upplever att motorn blir piggare/går varva mer.

aja okej, men de e ju lite roligare ändå då. du vet inte om det finns trimchip till styrsystem lh 2.2?

Läs denna tråd; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=113093
Särskilt inlägg; #13

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
nilsson_10
15 april 2012 · 201 Inlägg

Mack skrev:

nilsson_10 skrev:

Mack skrev:

Jag säger bara vad de på KG-trimning sa till mig när jag ringde och hade samma fråga till dem.
Med en motor som bara har det du har, så gör inte hårdare ventilfjädrar så mycket mer än att man själv upplever att motorn blir piggare/går varva mer.

aja okej, men de e ju lite roligare ändå då. du vet inte om det finns trimchip till styrsystem lh 2.2?

Läs denna tråd; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=113093
Särskilt inlägg; #13

okej tack!

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang