it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
... Blinka vänster skall man inte göra ...
Ska inte? Det innebär alltså att det skulle vara -fel- att blinka vänster enligt...vem? (Ja, förutom enligt dig i detta fall då givetvis).
- - - - - - - - - - - - - - -
Gällande cirkulationsplatser och placeringsregler;
Så säger (dåvarande VV) att placeringsreglerna och kravet på att ge tecken/blinkers i vägkorsning i vissa cirkulationsplatser inte är tillämpningsbara om cirkulationsplatsen har en viss storlek och utformning.
I vissa fall är det alltså inte tillämpningsbart att enbart ligga i vänster fil för att exempelvis "köra tillbaka" om vi ska åtgå från VV:s tyckande i frågan. (VV Trafiksäkerhetspolicy 1998:1 om någon känner för att rota fram det)
Personligen ser jag väl det som ett större problem att folk blinkar vänster, och -inte- blinkar höger när de ska ut, utan bara svänger ur rondellen, gärna med vänster blinkers blinkande fortfarande. Eller folk som kör och blinkar höger och passerar "utfart efter utfart" (nu är ju inte blinkersen lagligt bindande, men, det skulle ju underlätta).
Själv blinkar jag som i en "vanlig" korsning. Ska jag första till höger, så blinkar jag höder redan när jag går in i rondellen. Ska jag rakt fram blinkar jag inte innan jag kommer till "utfarten innan min" när jag är "precis har passerat den" börjar jag blinkar höger. Ska jag vänster eller "tillbaka", blinkar jag vänster, tills jag "precis har passerat" utfarten innan min, och börjar då blinka höger.