2087
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2014
tkd_rille skrev:
YohanE skrev:
tkd_rille skrev:
Blinka vänster skall man inte göra. Jag har slutat själv med det.

Börja med det igen då, underlättar väldigt mycket för alla speciellt i små rondeller.

Idioti att inte blinka när man svänger...

Jo visst. Många blinkar enbart vänster men svänger ändå ut ur rondellen utan att svänga höger.

Kalla gärna folk för idioter när de följer lagstadgade regler. Påstår nog att du är idioten i det fallet och bör skriva in och be de ändra på reglerna.

Det reglerna säger är att du inte -måste- blinka vänster. Sägs inget alls om att du inte ska/får. Körskolor har det som råd att du ska blinka vänster (för att sen blinka höger givetvis) vid rondellkörning om du ska åt vänster eller "tillbaka".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
12 augusti 2014
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
... Blinka vänster skall man inte göra ...

Ska inte? Det innebär alltså att det skulle vara -fel- att blinka vänster enligt...vem? (Ja, förutom enligt dig i detta fall då givetvis).

- - - - - - - - - - - - - - -

Gällande cirkulationsplatser och placeringsregler;

Så säger (dåvarande VV) att placeringsreglerna och kravet på att ge tecken/blinkers i vägkorsning i vissa cirkulationsplatser inte är tillämpningsbara om cirkulationsplatsen har en viss storlek och utformning.

I vissa fall är det alltså inte tillämpningsbart att enbart ligga i vänster fil för att exempelvis "köra tillbaka" om vi ska åtgå från VV:s tyckande i frågan. (VV Trafiksäkerhetspolicy 1998:1 om någon känner för att rota fram det)

Personligen ser jag väl det som ett större problem att folk blinkar vänster, och -inte- blinkar höger när de ska ut, utan bara svänger ur rondellen, gärna med vänster blinkers blinkande fortfarande. Eller folk som kör och blinkar höger och passerar "utfart efter utfart" (nu är ju inte blinkersen lagligt bindande, men, det skulle ju underlätta).

Själv blinkar jag som i en "vanlig" korsning. Ska jag första till höger, så blinkar jag höder redan när jag går in i rondellen. Ska jag rakt fram blinkar jag inte innan jag kommer till "utfarten innan min" när jag är "precis har passerat den" börjar jag blinkar höger. Ska jag vänster eller "tillbaka", blinkar jag vänster, tills jag "precis har passerat" utfarten innan min, och börjar då blinka höger.

Man gör som man vill. Men de finns inget lagstadgat och att behöva bli kallad idiot för att man inte gör de längre är ju inte så skoj.

Finner de mer energikrävande att bry sig om att blinka vänster, så länge man alltid blinkar höger vilket knappt någon gör längre.

5 198 Inlägg
12 augusti 2014
Jag blinkar alltid höger i en rondell.. sällan vänster då jag inte avser att svänga vänster utan alltid höger.

Muttley
12 augusti 2014
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
YohanE skrev:

Börja med det igen då, underlättar väldigt mycket för alla speciellt i små rondeller.

Idioti att inte blinka när man svänger...

Jo visst. Många blinkar enbart vänster men svänger ändå ut ur rondellen utan att svänga höger.

Kalla gärna folk för idioter när de följer lagstadgade regler. Påstår nog att du är idioten i det fallet och bör skriva in och be de ändra på reglerna.

Det reglerna säger är att du inte -måste- blinka vänster. Sägs inget alls om att du inte ska/får. Körskolor har det som råd att du ska blinka vänster (för att sen blinka höger givetvis) vid rondellkörning om du ska åt vänster eller "tillbaka".

De säger det ja.   De enda är att du ska blinka höger.  Men i detta fall är uppenbarligen vi som inte blinkar vänster i rondeller idioter.

Inte en enda jäkel (nästan) blinkar vänster i "rondellen" i Tyringe som du kanske har koll på ? När de är lag på att blinka vänster. Vilket du nog försökte få fram.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 augusti 2014
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:

De säger det ja.   De enda är att du ska blinka höger.  Men i detta fall är uppenbarligen vi som inte blinkar vänster i rondeller idioter.

Inte en enda jäkel (nästan) blinkar vänster i "rondellen" i Tyringe som du kanske har koll på ? När de är lag på att blinka vänster. Vilket du nog försökte få fram.

Jag håller givetvis inte med om att man är idiot bara för man inte gör så som jag gör i rondeller (eller andra) och blinkar vänster om man ska åt vänster eller tillbaka. Däremot kan jag tycka att det underlättar. Jag skulle alltså inte själv lägga det under "det värsta jag vet..." utan då folk som blinkar vänster och sen bara "svänger ur" utan att sluta blinka vänster (som jag skrev tidigare)

Spännande att du nämner den, just rondellen i Tyringe var på tal efter att jag svurit över "idioter i rondeller" idag till en polare (någon som stannade för att släppa in folk), och spontanreaktionen var; "Är du i Tyringe o kör idag?!"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
12 augusti 2014
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:

Jag håller givetvis inte med om att man är idiot bara för man inte gör så som jag gör i rondeller (eller andra) och blinkar vänster om man ska åt vänster eller tillbaka. Däremot kan jag tycka att det underlättar. Jag skulle alltså inte själv lägga det under "det värsta jag vet..." utan då folk som blinkar vänster och sen bara "svänger ur" utan att sluta blinka vänster (som jag skrev tidigare)

Spännande att du nämner den, just rondellen i Tyringe var på tal efter att jag svurit över "idioter i rondeller" idag till en polare (någon som stannade för att släppa in folk), och spontanreaktionen var; "Är du i Tyringe o kör idag?!"

De är en bagatell egentligen, och jag själv väntar hellre än att chansa på folk i rondellerna, likaså på högeregel och låter hellre folk  köra. 

De är många svordomar över den skapelsen i tyringe. De ändrade ju från "rondell" till 4 vägskorsning för inte för längesen och ingenting om att de bara skiftade skyltar.

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 augusti 2014
xeno95 skrev:
Folk som inte blinkar vänster i rondell
Folk som förstör trafikrytmen
- kör med ojämn hastighet, inte använder farthållaren
- har ej koll bakåt om man själv kommer och kör +10/20 km/h fortare

Lagt upp en liten compilation på saker jag filmat med dashcam smile

Det där med bussen är en klassiker, bilen framför hade stannat så nära röfven på bussen att han inte såg något. Det ser man ofta när folk hamnar bakom lastbilar också. Det är inte smart att ligga 5 meter bakom och tro att man ska se om det är ledigt i mötande fil.

För övrigt förstår jag att du är konstant sur bakom ratten om du tvingas lyssna på det där oljudet smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 augusti 2014
Cracksoup skrev:
Folk som stannar mitt i rondellen för att släppa in någon som ska in, så att det blir lång kö i rondellen x(
Vissa fick verkligen sitt körkort i ett flingpaket. Sen är det otroligt störande med folk som inte kan köra i 2 fils rondeller och kör i mitten så personen i fråga blockerar båda filer.

Sedan vet jag inte vad det är med V70 ägarna i min stad. Helt blåsta människor. Tränger sig före även om det innebär att bryta mot 3 lagar på 5 sekunder och vara en allmän fara.

Nyare V70 körs nästan uteslutande av stressade småbarnsföräldrar (och ägs nästan uteslutande av Volvo Finans). Fan om någon kör 31 km/h genom deras radhuskvarter, men det är rally genom stan till dagis varje morgon och eftermiddag roll

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 augusti 2014
Pierre_r skrev:
Xeno95:
Ang den första som du säger tog fel fil så är det du som har fel.
Ska man direkt höger ELLER rakt fram i en 2filig rondell får man ligga i höger fält.
Ska man till vänster som Peugeot,en så är det innerfilen som gäller.

Det är absolut ingen självklarhet. Jag har åkt genom många rondeller där högra fältet är enbart höger och vänster är rakt fram/ vänster.

735 Inlägg
12 augusti 2014
Andromeda skrev:
xeno95 skrev:

Det där med bussen är en klassiker, bilen framför hade stannat så nära röfven på bussen att han inte såg något. Det ser man ofta när folk hamnar bakom lastbilar också. Det är inte smart att ligga 5 meter bakom och tro att man ska se om det är ledigt i mötande fil.

För övrigt förstår jag att du är konstant sur bakom ratten om du tvingas lyssna på det där oljudet smile

Alla har sin egna musiksmak! smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 augusti 2014
xeno95 skrev:
Andromeda skrev:
xeno95 skrev:

Alla har sin egna musiksmak! smile

Absolut, menat som ett skämt smile
Du skulle trivas på mitt gym sad

2 074 Inlägg
12 augusti 2014
Andromeda skrev:
xeno95 skrev:

Problemet är även att andra tror de har mera bråttom än bilen framför.
Hade den första bilen stannat en bit ifrån så han ser förbi på högra sidan så hade säkert någon klämt sig före honom, bara för att det finns rum och/eller för att de hinner köra förbi en liten bil (speciellt en som är långt till höger så det nästan ryms 3 fordon på bredden).
Bussen som kör förbi vet också att han inte kan göra en säker omkörning men tänker väl att störst går först, och ligger väl även 5 min efter tidtabellen.

Brukar själv vänta en stund om jag är i en liknande situation och har en annan bil före som också vill förbi.
Blir inte till något om bilen längst bak ska köra förbi först.

och Dupont
581 Inlägg
12 augusti 2014
Men är det inte Vägverkets fel då som sätter ut dubbelfiliga rondeller där det finns fullt me folk som inte kan köra i dubbelfiliga rondeller? ^^

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
12 augusti 2014
Det finns många rondeller som är felritade tycker jag.

Finns en rondell i stan bland många som det är två filer från två håll. Dessa två filer möter varandra. Ska bara dessa två filer rakt fram så är det inget bekymmer. Problemet som finns är att en tredje väg finns i denna rondell med ett körfält (borde vara två tycker man. Skit samma iaf) Detta körfält ska många till vänster i och alla som kör här sneddar i rondellen så att båda två körfälten i från  de två filerna till höger behöver stanna upp. Varför byter folk fil i en rondell när de kan göra det mycket säkrare utanför rondellen där de har 500m på sig att göra ett säkert filbyte? Det är dessutom väjningsplikt på bägge de två körfält in i rondellen. Hade man valt att ta det högra fältet så att man bara får svänga "vänster" Blir rakt fram i detta fallet. Så hade trafiken flutit på bra mycket bättre utan onödiga ryck i trafiken.

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 augusti 2014
Dupond skrev:
Men är det inte Vägverkets fel då som sätter ut dubbelfiliga rondeller där det finns fullt me folk som inte kan köra i dubbelfiliga rondeller? ^^

Ja, man har helt klart överskattat Svenssons medelintelligens när man tänkt sig att folk ska kunna välja rätt fil med både skyltar och pilar i backen till hjälp och samtidigt kunna blinka vid filbyte och när rondellen lämnas. Lets Dance-tittaren klarar inte sådant, speciellt inte om Facebook ska uppdateras på mobilen samtidigt smile
Senast redigerat av Andromeda (12 augusti 2014)

1 436 Inlägg
13 augusti 2014
Andromeda skrev:
Pierre_r skrev:
Xeno95:
Ang den första som du säger tog fel fil så är det du som har fel.
Ska man direkt höger ELLER rakt fram i en 2filig rondell får man ligga i höger fält.
Ska man till vänster som Peugeot,en så är det innerfilen som gäller.

Det är absolut ingen självklarhet. Jag har åkt genom många rondeller där högra fältet är enbart höger och vänster är rakt fram/ vänster.

Welcome to Linköping. Här älskar de rondeller och vi har alla typer, från "spiralmålade" till de med separata fält för högersväng, så man inte åker genom den riktiga rondellen. Sedan så klart alla vanliga varianter av en- och tvåfiliga rondeller. En favorit är den halvnya vid resecentrum där man måste köra i rätt fil för en av dem avslutas med en hög stenkant (tänk refug).

De spiralmålade rondellerna är spännande på vintern när markeringarna inte syns och hälften kör som om det vore en vanlig rondell och hälften kör som den är målad...

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

1 705 Inlägg
13 augusti 2014
Cirkulationsplatser är fascinerande.
Det jag aldrig har förstått är varför vi i Sverige har gjort dom så krångliga, när det egentligen kan vara så enkelt.

I många länder är den enda regeln att den enda gång du får ligga i höger körfält i en rondell, är när du ska lämna den vid nästa avfart eller precis kommit in i rondellen.  Thats it! Behöver inte vara krångligare än så, och det fungerar faktiskt helt sjukt bra.
Högerfilen används av dom som ska lämna rondellen, och vänsterfilen cirkulerar hela tiden.
Eftersom högerfilen alltid är tom direkt efter en avfart, blir det heller inga köer in i rondellen.

7 485 Inlägg
13 augusti 2014
rcy skrev:
Cirkulationsplatser är fascinerande.
Det jag aldrig har förstått är varför vi i Sverige har gjort dom så krångliga, när det egentligen kan vara så enkelt.

I många länder är den enda regeln att den enda gång du får ligga i höger körfält i en rondell, är när du ska lämna den vid nästa avfart eller precis kommit in i rondellen.  Thats it! Behöver inte vara krångligare än så, och det fungerar faktiskt helt sjukt bra.
Högerfilen används av dom som ska lämna rondellen, och vänsterfilen cirkulerar hela tiden.
Eftersom högerfilen alltid är tom direkt efter en avfart, blir det heller inga köer in i rondellen.

SVERIGE

Cupra_
13 augusti 2014
Jag ska inte ge mig in i rondelldiskusionen då jag säkert bara spårar ur.. Men jag håller med om att ska man av mot höger, ligg ytterfil, annars innerfil.

Det som är mest ett störande moment vid landsvägskörning är nog "Hjälten" eller "genomsnittsföraren".

"Hjälten"
När en förare håller exakt prick på hastigheten trots fint väder/väglag och köbildning bakom.
Personen gör egentligen inget fel, men det är jävligt störande.

"Genomsnittsföraren"
Det kallar jag den som kör på känn när det gäller hastigheten.
Med andra ord: På 50-väg ligger personen ca 60, när det sedan blir 70 ligger personen kvar i 60. Blir det sedan 80-90 så kanske man törs närma sig 68... När det sedan blir 70 eller 50 igen ligger personen kvar i samma fart.

Irritationsmoment som dessa påträffar man dagligen på väg 261 (ekerövägen) och som om möjligt, skapar ännu mer köer och kaos på eftermiddagen..

29 Inlägg
13 augusti 2014
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:

Jag skrev idioti, alltså inte riktat direkt mot känsliga personer som dig.
Aldrig skrivit något om lagar, skrev att det underlättar(förutsatt att man blinkar höger också) vilket jag hoppas du inte förnekar?
Ingen ide att diskutera mer, du är ju från Stockholm... Dessutom överkänslig och dyslektiker.
Peace

Sök