2200
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Rumpmas
3 860 Inlägg
12 december 2014
#4181
Det är en modegrej och inget annat. De har ingen praktisk nytta i trafiken. De är ju inställda att lysa långt ned i backen, och då reflekteras de i vägytan och bländar.


1 202 Inlägg
13 december 2014
#4182
Andromeda skrev:
Det är en modegrej och inget annat. De har ingen praktisk nytta i trafiken. De är ju inställda att lysa långt ned i backen, och då reflekteras de i vägytan och bländar.

På tal om praktisk nytta i trafiken så har man ju sett att lite nyare bilar använder dimljusen för att visa att man vrider på ratten. Antar att det är eftersom folk verkar glömma bort att det finns blinkers på bilen. Har aldrig riktigt fattat nyttan av den funktionen. Den är dessutom för långsam, så när man ska svänga ut från en rondell, lyser den fortfarande vänster.


1 861 Inlägg
13 december 2014
#4183
Cracksoup skrev:
Andromeda skrev:
Det är en modegrej och inget annat. De har ingen praktisk nytta i trafiken. De är ju inställda att lysa långt ned i backen, och då reflekteras de i vägytan och bländar.

På tal om praktisk nytta i trafiken så har man ju sett att lite nyare bilar använder dimljusen för att visa att man vrider på ratten. Antar att det är eftersom folk verkar glömma bort att det finns blinkers på bilen. Har aldrig riktigt fattat nyttan av den funktionen. Den är dessutom för långsam, så när man ska svänga ut från en rondell, lyser den fortfarande vänster.

Den ska nog lysa så man ser kanter osv bättre... Men jo för seg absolut!


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 365 Inlägg
13 december 2014
#4184
Cracksoup skrev:
Andromeda skrev:
Det är en modegrej och inget annat. De har ingen praktisk nytta i trafiken. De är ju inställda att lysa långt ned i backen, och då reflekteras de i vägytan och bländar.

På tal om praktisk nytta i trafiken så har man ju sett att lite nyare bilar använder dimljusen för att visa att man vrider på ratten. Antar att det är eftersom folk verkar glömma bort att det finns blinkers på bilen. Har aldrig riktigt fattat nyttan av den funktionen. Den är dessutom för långsam, så när man ska svänga ut från en rondell, lyser den fortfarande vänster.

Ännu fler funktioner på bilarna som är onödiga och kostar en jävla masa pengar när dom går sönder!! Suck!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

10 164 Inlägg
13 december 2014
#4185
Stog visserligen parkerad men såg en saab igår med ett dimljus som gud vet vad när man såg på bilen rakt från sidan så bländade det även från sidan. 100 watt xenon lär det varigt i dom. Om denna nu ej hittat på något än starkare. mina Bosch big knick med 55 watt xenon bländar fan mindre.

Glad jag slapp möta det fanskapet iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Dr. Mörker
211 Inlägg
13 december 2014
#4186
tkd_rille skrev:
iron_angel skrev:
tkd_rille skrev:
Senaste 6 åren har jag kört över 60,000 mil.  Haft körkort snart 11 år.  Har inte haft nytta av dimljus under någon enstaka mil.
De borde nästan bli förbjudet att tillverka bilar med sådant ljus och istället läggas mer krut på att förbättra halljus på nytillverkade bilar.

Alltså är de för tillfället de jag stör mig på.

Dimljus är bra att ha men en del vet inte när man ska använda dom. Lika illa är det väll att folk inte vet vad Blinkerslamporna är till för på bilen.

Berätta väldigt gärna när och var.  Kört långt ut i skogarna där knappt människor kör, i alla väder. De har aldrig gjort nytta.
Kör man på en landsväg som de flesta människor gör så finns de absolut ingen annan anledning än att blända andra människor.   4 ljuspunkter istället för 2. Kvittar faktiskt hur välinställda de där dimljusen är.

Jag använder dom tillsammans med helljus och funkar bara tillsammans med dom och det har funkat alldeles utmärkt det är valfritt att använda dom. Det blir bättre ljus på vägrenen tycker jag iallafall eftersom jag tycker extraljus är det fult
Senast redigerat av iron_angel (13 december 2014)


Rumpmas
3 860 Inlägg
13 december 2014
#4187
iron_angel skrev:
tkd_rille skrev:
iron_angel skrev:

Dimljus är bra att ha men en del vet inte när man ska använda dom. Lika illa är det väll att folk inte vet vad Blinkerslamporna är till för på bilen.

Berätta väldigt gärna när och var.  Kört långt ut i skogarna där knappt människor kör, i alla väder. De har aldrig gjort nytta.
Kör man på en landsväg som de flesta människor gör så finns de absolut ingen annan anledning än att blända andra människor.   4 ljuspunkter istället för 2. Kvittar faktiskt hur välinställda de där dimljusen är.

Jag använder dom tillsammans med helljus och funkar bara tillsammans med dom och det har funkat alldeles utmärkt det är valfritt att använda dom. Det blir bättre ljus på vägrenen tycker jag iallafall eftersom jag tycker extraljus är det fult

Alltså...

Du känner att du ser för lite av vägen med helljuset men tycker samtidigt att extraljus är för "fult" för att ha på bilen. Då är man ju dum. På riktigt. Som att inte ha cykelhjälm enbart för att det är fult. 

Dimljusen lyser inte mer än 10-15 m. Ser du något i vägrenen med dimljusens hjälp du inte hade sett annars hinner du inte flytta foten till bromsen ens i 50 km/h. Det enda som händer är väl snarast att du ser sämre i periferin eftersom ljuset blir starkare omedelbart framför fronten.
Har du dimljusen kopplade på helljusen är väl det en Ok lösning med hänsyn till andra trafikanter, men det är fortfarande ofattbart dumt att du inte skaffar extraljus istället.


1 020 Inlägg
13 december 2014
#4188
Andromeda skrev:
iron_angel skrev:
tkd_rille skrev:

Berätta väldigt gärna när och var.  Kört långt ut i skogarna där knappt människor kör, i alla väder. De har aldrig gjort nytta.
Kör man på en landsväg som de flesta människor gör så finns de absolut ingen annan anledning än att blända andra människor.   4 ljuspunkter istället för 2. Kvittar faktiskt hur välinställda de där dimljusen är.

Jag använder dom tillsammans med helljus och funkar bara tillsammans med dom och det har funkat alldeles utmärkt det är valfritt att använda dom. Det blir bättre ljus på vägrenen tycker jag iallafall eftersom jag tycker extraljus är det fult

Alltså...

Du känner att du ser för lite av vägen med helljuset men tycker samtidigt att extraljus är för "fult" för att ha på bilen. Då är man ju dum. På riktigt. Som att inte ha cykelhjälm enbart för att det är fult. 

Dimljusen lyser inte mer än 10-15 m. Ser du något i vägrenen med dimljusens hjälp du inte hade sett annars hinner du inte flytta foten till bromsen ens i 50 km/h. Det enda som händer är väl snarast att du ser sämre i periferin eftersom ljuset blir starkare omedelbart framför fronten.
Har du dimljusen kopplade på helljusen är väl det en Ok lösning med hänsyn till andra trafikanter, men det är fortfarande ofattbart dumt att du inte skaffar extraljus istället.

Ha ha precis som en mc förare jag hade diskution med ang reflexväst, snubben hade svart hoj svart ställ o hjälm.
Västen är ful,  svarade denna man i 50 årsåldern...
Hmm ja det är viktigt o se häftig ut när man ligger på intensiven för nån missa en ...
Bättre använda vad som krävs för att synas o se, har klarat mycket vilt tack vare mina fula extraljus

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

4 824 Inlägg
13 december 2014
#4189
Dr_struts skrev:
Cracksoup skrev:
På tal om praktisk nytta i trafiken så har man ju sett att lite nyare bilar använder dimljusen för att visa att man vrider på ratten. Antar att det är eftersom folk verkar glömma bort att det finns blinkers på bilen. Har aldrig riktigt fattat nyttan av den funktionen. Den är dessutom för långsam, så när man ska svänga ut från en rondell, lyser den fortfarande vänster.

Den ska nog lysa så man ser kanter osv bättre... Men jo för seg absolut!

det är kurvljus och är för att man ska se bättre när man svänger.
vissa bilmärken har valt den läsningen medans andra har att ljusbilden i halvljuset flyttas, tex volvo har det och jag har den funktionen på min V50 så när man har vridit ratten till ett visst läge så flyttas ljuset så om man svänger vänster så flyttas ljuset i den vänstra strålkastaren och den högra om man svänger till höger.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 202 Inlägg
13 december 2014
#4190
Christian S skrev:
Dr_struts skrev:
Cracksoup skrev:
På tal om praktisk nytta i trafiken så har man ju sett att lite nyare bilar använder dimljusen för att visa att man vrider på ratten. Antar att det är eftersom folk verkar glömma bort att det finns blinkers på bilen. Har aldrig riktigt fattat nyttan av den funktionen. Den är dessutom för långsam, så när man ska svänga ut från en rondell, lyser den fortfarande vänster.

Den ska nog lysa så man ser kanter osv bättre... Men jo för seg absolut!

det är kurvljus och är för att man ska se bättre när man svänger.
vissa bilmärken har valt den läsningen medans andra har att ljusbilden i halvljuset flyttas, tex volvo har det och jag har den funktionen på min V50 så när man har vridit ratten till ett visst läge så flyttas ljuset så om man svänger vänster så flyttas ljuset i den vänstra strålkastaren och den högra om man svänger till höger.

Fun fact, volvo har fått mycket god kritik för deras lösning på svänghjälp, men det var i själva verket Citroen som kom först med funktionen http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/1972_Citroen_DS21_headlights.jpg Lite före sin tid kanske. Detta tog ju inte fart förrän xenon blev stort.

Den funktionen har jag mycket bättre förståelse för. Det ser dessutom väldigt modernt och snyggt ut när hela skenet rör sig.
Senast redigerat av Cracksoup (13 december 2014)


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
13 december 2014
#4191
Hatar när dimljuset tänds på nya bilar när de svängar.

Ska de vara någon lösning på kurvljus så ska halvljuset röra på sig.
Att dimljuset tänds är bara en snålhets variant och jag vet många som skulle vilja stänga av det. Ett taxibolag köpte nya bilar med "dimljus tänds när du vrider på ratten" och ville stänga av det. De fick nej.


Rumpmas
3 860 Inlägg
13 december 2014
#4192
Undrar hur det blir när automatiskt avbländande helljus blir vanligt?
Jag vet inte riktigt hur sensorerna fungerar på dom, men jag antar att de inte reagerar på bakljusen på en bil 200 m framför. Skulle de blända av för så svagt motljus skulle de slå av så fort ljusen återspeglades i en vägskylt. Tänk sedan en massa förare som vänjer sig vid att man aldrig behöver röra helljusspaken själv så kommer ju en massa mottrafikanter att ligga bakom en med helljuset på.

Men det får vi väl lägga till i den här tråden när den dagen kommer smile


Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
13 december 2014
#4193
Cracksoup skrev:
Christian S skrev:
Dr_struts skrev:
Den ska nog lysa så man ser kanter osv bättre... Men jo för seg absolut!

det är kurvljus och är för att man ska se bättre när man svänger.
vissa bilmärken har valt den läsningen medans andra har att ljusbilden i halvljuset flyttas, tex volvo har det och jag har den funktionen på min V50 så när man har vridit ratten till ett visst läge så flyttas ljuset så om man svänger vänster så flyttas ljuset i den vänstra strålkastaren och den högra om man svänger till höger.

Fun fact, volvo har fått mycket god kritik för deras lösning på svänghjälp, men det var i själva verket Citroen som kom först med funktionen http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c … lights.jpg Lite före sin tid kanske. Detta tog ju inte fart förrän xenon blev stort.

Den funktionen har jag mycket bättre förståelse för. Det ser dessutom väldigt modernt och snyggt ut när hela skenet rör sig.

Ska man vara petig var det inte alls Citroen som hade det först, det var Tucker 48 som kom 1948 men endast 51 bilar tillverkades och bara strålkastaren i mitten följde ratten (den hade 3)
Senast redigerat av Pierre_r (13 december 2014)


1 Inlägg
13 december 2014
#4194
Vet inte vad folk tidigare har skrivit men... När viktigpetterklåpare inte använder blinkers i rondeller..... Man blir stående för man MISSTÄNKER att de kommer fortsätta och köra förbi avfarten till vänster om en själv eftersom de inte blinkar, men så helt plötsligt så svänger de höger, och istället för att stå still och vänta kunde man åkt iväg för länge sen om personen endast hade lyft vänsterhanden liiiiiite lite. Samma sak de som envisas och vägrar blinka vänster när de ska fortsätta i rondellen... De blir förbannade och säger "VARFÖR SKA MAN BLINKA VÄNSTER NÄR MAN KÖR RAKT FRAM??!?!?!?111???!+1???" men svär säkert när andra gör likadant, och det finns ett uttryck för det -  att underlätta för andra. Östermalmare som glider i sin sprillans A6a eller M5a - yea you heard me

735 Inlägg
13 december 2014
#4195
Andromeda skrev:
Undrar hur det blir när automatiskt avbländande helljus blir vanligt?
Jag vet inte riktigt hur sensorerna fungerar på dom, men jag antar att de inte reagerar på bakljusen på en bil 200 m framför. Skulle de blända av för så svagt motljus skulle de slå av så fort ljusen återspeglades i en vägskylt. Tänk sedan en massa förare som vänjer sig vid att man aldrig behöver röra helljusspaken själv så kommer ju en massa mottrafikanter att ligga bakom en med helljuset på.

Men det får vi väl lägga till i den här tråden när den dagen kommer smile

Kan meddela att det funkar hyfsat!
Den kännes av bakljuset på bilen framför och gör så du kan ligga med helljuset med någon framför samt att du möter en bil!
Dock på långa rakor har den svårt att känna av mötande bils halvljus och att den på 2+1 väg stänger av då bilens helljus reflekteras från stolparna ibland...
Brukar köra manuellt läge på motorvägar, men vid landsvägskörning funkar det kanonbra!

Bilen i fråga är en 2014 XC60
Ett annat stor plus är den adaptiva farthållaren smile
Senast redigerat av xeno95 (13 december 2014)


5 844 Inlägg
13 december 2014
#4196
xeno95 skrev:
Andromeda skrev:
Undrar hur det blir när automatiskt avbländande helljus blir vanligt?
Jag vet inte riktigt hur sensorerna fungerar på dom, men jag antar att de inte reagerar på bakljusen på en bil 200 m framför. Skulle de blända av för så svagt motljus skulle de slå av så fort ljusen återspeglades i en vägskylt. Tänk sedan en massa förare som vänjer sig vid att man aldrig behöver röra helljusspaken själv så kommer ju en massa mottrafikanter att ligga bakom en med helljuset på.

Men det får vi väl lägga till i den här tråden när den dagen kommer smile

Kan meddela att det funkar hyfsat!
Den kännes av bakljuset på bilen framför och gör så du kan ligga med helljuset med någon framför samt att du möter en bil!
Dock på långa rakor har den svårt att känna av mötande bils halvljus och att den på 2+1 väg stänger av då bilens helljus reflekteras från stolparna ibland...
Brukar köra manuellt läge på motorvägar, men vid landsvägskörning funkar det kanonbra!

Bilen i fråga är en 2014 XC60
Ett annat stor plus är den adaptiva farthållaren smile

Ett till problem som är vanligt är att det automatiska helljuset inte bländar av ifall mötande bils lyktor döljer sig bakom stolparna på 2+1-vägar.
Bländar ju inte heller av vid krön förrän mötande förare redan blivit bländad.
Senast redigerat av simlar (13 december 2014)


Forummoderator
26 471 Inlägg
13 december 2014
#4197
Tal om lysen..

Tidigare ikväll kom jag tillbaka från en vända utanför stan, och hade precis hämtat ut ett paket på macken när en mörk Passat av någon nygammal modell rullade förbi.
Denna bil hade xenon i halvljuset..tror jag..och jag säger tror. Plus att båda halvljuslamporna måste ha varit på väg att dö, så lite som dom glödde. Färgen gick lite åt det lila och vita hållet, och lös ungefär som att dom körde med ett par ficklampor framtill.
Bilen var i för övrigt så skitig runt om, att regplåten bak inte syntes - över huvudtaget - om än att dom faktiskt hade skrubbat bort lite lera från bakluckan, för att Övningskörningsskylten skulle fästa..

Bra gjort säger jag bara..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

och Dupont
581 Inlägg
14 december 2014
#4198
Mack skrev:
Tal om lysen..

Tidigare ikväll kom jag tillbaka från en vända utanför stan, och hade precis hämtat ut ett paket på macken när en mörk Passat av någon nygammal modell rullade förbi.
Denna bil hade xenon i halvljuset..tror jag..och jag säger tror. Plus att båda halvljuslamporna måste ha varit på väg att dö, så lite som dom glödde. Färgen gick lite åt det lila och vita hållet, och lös ungefär som att dom körde med ett par ficklampor framtill.
Bilen var i för övrigt så skitig runt om, att regplåten bak inte syntes - över huvudtaget - om än att dom faktiskt hade skrubbat bort lite lera från bakluckan, för att Övningskörningsskylten skulle fästa..

Bra gjort säger jag bara..

Där bröt jag ihop lol

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
14 december 2014
#4199
Brukar ha bra hjälp av mina dimljus då jag inte har ställt mina rätt ner i backen, slår endast igång dom tillsammans med helljus för mer ljus och bättre sikt i vägkanten.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995

336 Inlägg
14 december 2014
#4200
Var ute och körde förra natten, i rätt ordentligt snöoväder. Klockan var strax innan 04.00 och det var därmed bra mörkt. Kombinerat med den fallande snön var det ingen vidare bra sikt alls, och halt var det också. I detta möter jag en gammal VW som åker omkring med enbart parkeringsljus, och det enbart på höger sida. Vänster sida var helt släckt...

Han syntes ju givetvis inte alls, förrän vi var bra nära varandra. Hur fan tänker man?
Senast redigerat av AChr (14 december 2014)

Just turbo power, no real shit.


Sök