6101
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Evildan skrev:
Sitta på ett forum och gnälla över att folk kör efter trafikreglerna är förbannat löjligt.

Trafikförordning
2kap 1§
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Man kan inte enbart läsa en paragraf som du verkar göra
Senast redigerat av RightFront (13 juni 2012)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Evildan
13 juni 2012
RightFront skrev:
Evildan skrev:
Sitta på ett forum och gnälla över att folk kör efter trafikreglerna är förbannat löjligt.

Trafikförordning
2kap 1§
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Jag har heller inte påstått något annat än att vi ska underlätta för varandra på så vis att man använder just blixtlåsprincipen/kugghjulsprincipen som det är tilltänkt vid dessa tillfällen.

Jag förespråkar i samtlig text att vi ska underlätta genom att använda trafikreglerna istället för att hitta på eget godtyckligt lagvidrigt fritidspolisbeteende.

Att därmot två fordon som lägger sig i bredd i bägge filerna för att på så vis stoppa upp trafiken som det beskrivs i en text ovan gör detta du länkade till är uppenbart.

1 938 Inlägg
13 juni 2012
Tråden har i vanlig ordning spårat ur, btw, jag kockade nyss 3 ägg, 2 av dom hade äggulan i toppen, varför blir det så?

Fri fart för ett fritt folk!
14 968 Inlägg
13 juni 2012
RightFront skrev:
Evildan skrev:

Trafikförordning
2kap 1§

exakt en som kör förbi en kö utgör faktist ett hinder oxå och framför allt stör trafikryttmen..

jag personligen sätter sunt förnuft långt före lagar och paragrafer

regler i trafiken bryter jag mot varje dag men samtidigt utgör jag ingen fara bara för att man inte håller sig till paragrafer..
skulle jag följa trafikregler skulle jag krocka varje dag säkert flera gånger om dagen t.o.m

Kör fort så hinner inget hända...

1 938 Inlägg
13 juni 2012
Growe skrev:
RightFront skrev:
Evildan skrev:

Trafikförordning
2kap 1§

exakt en som kör förbi en kö utgör faktist ett hinder oxå och framför allt stör trafikryttmen..

jag personligen sätter sunt förnuft långt före lagar och paragrafer

regler i trafiken bryter jag mot varje dag men samtidigt utgör jag ingen fara bara för att man inte håller sig till paragrafer..
skulle jag följa trafikregler skulle jag krocka varje dag säkert flera gånger om dagen t.o.m

Hade alla följt reglerna hade du dock inte behövt krocka flera gånger om dagen, det hjälper inte om bara en gör det, ALLA måste hjälpas åt, därför får vissa bryta regler för att rädda en situation där någon annan bryter mot en regel, för att det inte skall bli en situation med krock inblandad.

Bara som en hint, hur många gånger har man fått gå ut i väggrenen över heldraget (i högsta grad olagligt) för att undvika att fronta med nån idiot som kör om trots möte, eller pga skymd sikt i t.ex kurvor eller krön.

Vakna upp och sluta bajsa i tråden, ni kommer ingen vart med lagligt vs olagligt snacket, i teorin funkar det, men i praktiken e de inte en j*vla chans att lyckas hålla sig till lagen om man vill komma hem helskinnad var dag.

grön aktivist
846 Inlägg
13 juni 2012
Andromeda skrev:
Shinobi skrev:
tkd_rille skrev:

Detta var ju himla dumt, men;
Tydligen gäller nya regler för bilar tillverkade 2009 och framåt, hade jag inte hört talas om innan.

Gäller enbart om bilen har DRL (alltså LED fram)

DRL ska vara på, belysning bak ska vara avstängd, inklusive regplåtsbelysning.

De tycker att ett baklyse syns bättre om det går från inget till på. Något om koldioxid också.

Man kanske ser bromsljuset tidigare, men jag vet ju ändå inte om bilen är i rullning när jag kommer bakifrån?

Vad om koldioxid?

Finns det folk på riktigt som tycker att det är skitbra att spara in på 5 W effektförbrukning när en bil kanske gör av med 15 000 W för att hålla hastigheten i 90 km/h? Alltså 0,03% av bilens förbrukning i utbyte mot att riskera att bli påkörd bakifrån?

Det känns som att du har gissat fram dessa siffror så jag ska ge dig lite fakta istället...

*saxar från stcs.nu*

om vi säger så här en liter bensin innehåller ca 9,06kWh (http://www.biogasportalen.se/FranRavara ... giinnehall)
och en bensin motor har en verkningsgrad på upp mot 30% (http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 435482.ece)
det betyder ju att vi för varje liter bensin får ut 9,06+0,3=2,71kWh
om vi då har belysning på ca 130w som nån uttala sig om förut så går det ju åt 130Wh på en timmes körning då vilket då motsvarar 130/2710=0,048 så till att ha bil belysning på en timme så går det åt 0,048liter bensin eller 4,8cl om man vill uttrycka det så?

så om man åker ca 2h per dag 6 dar i veckan för att på söndagen är man hemma och tar det lungt? då får man 2*6=12h i veckan och det är ju då 4,8*12=21,6cl per vecka eller 21,6*4=86,4cl per månad.

tror jag har räknat rättvist och rätt nu men alla kan ha fel så vad tror ni?

nej nu glömde jag ju ta hänsyn till generatorn verkningsgrad och drivremmens förluster med.. aja orkar inte räkna om just nu.

Tackar Robin92 @ stcs som räknat lite granna...

För er som hävdar att ni inte ser bilar utan ljusen på bak i trafiken så tipsar jag om en jättefin uppfinning som heter glasögon.
Använd dom, era blinda ***hattar!

Evildan skrev:
RightFront skrev:
Evildan skrev:

Trafikförordning
2kap 1§

Jag har heller inte påstått något annat än att vi ska underlätta för varandra på så vis att man använder just blixtlåsprincipen/kugghjulsprincipen som det är tilltänkt vid dessa tillfällen.

Jag förespråkar i samtlig text att vi ska underlätta genom att använda trafikreglerna istället för att hitta på eget godtyckligt lagvidrigt fritidspolisbeteende.

Att därmot två fordon som lägger sig i bredd i bägge filerna för att på så vis stoppa upp trafiken som det beskrivs i en text ovan gör detta du länkade till är uppenbart.

Ja jag har inte läst alla spaltmetrar med inlägg och vet vilket scenario som det pratas om

Blixtlås principen är jättebra och borde användas oftare, men när det är en lång kö i t.ex. höger, skyltat att vänster filen upphör X antal meter längre fram, så ska man lägga sig i höger och inte köra fram så lång man kan och tränga sig in

Då är det inte blixtlås, och högerfilen har ingen skyldighet att släppa in en (3kap 18§)

För Volvo i tiden
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.

Glesmark skrev:
Vakna upp och sluta bajsa i tråden, ni kommer ingen vart med lagligt vs olagligt snacket, i teorin funkar det, men i praktiken e de inte en j*vla chans att lyckas hålla sig till lagen om man vill komma hem helskinnad var dag.

Tur att "lagen" är steget för dig, under nöd får man bryta mot de lagar som behövs för att undvika t.ex. att bli skadad som i ditt ex. med frontalkrocken wink

För Volvo i tiden

3 151 Inlägg
13 juni 2012
Andromeda skrev:
Vad om koldioxid?

Finns det folk på riktigt som tycker att det är skitbra att spara in på 5 W effektförbrukning när en bil kanske gör av med 15 000 W för att hålla hastigheten i 90 km/h? Alltså 0,03% av bilens förbrukning i utbyte mot att riskera att bli påkörd bakifrån?

Om alla cirka 5 miljoner bilar i Sverige minskar effektförbrukningen med 5W sparas ju 25000 kW. tongue Det är "många bäckar små", antar jag...även om det låter tramsigt. Det lär dock inte vara någon fara att bli påkörd bakifrån, bilar syns rätt bra i dagsljus, och en 5W-lampa gör inte så stor skillnad. smile

1 938 Inlägg
13 juni 2012
RightFront skrev:
Glesmark skrev:

Tur att "lagen" är steget för dig, under nöd får man bryta mot de lagar som behövs för att undvika t.ex. att bli skadad som i ditt ex. med frontalkrocken wink

Jo oki, det va väl ett "dåligt" exempel, kommer inte på något nu spontant men det finns gararanterat fler saker som faktiskt är olagliga även vid en nödsituation.

Lagen är väldigt konstig, även försäkringsbolagen, säg att jag kommer med lastbilsekipage a'la tankbil, bara ekipaget ligger på kring 5 miljoner, sen 40 kubik diverse bränsle på det.

Man ligger på e20, framför en kommer en personbil mot dig, du har att välja på att gå ner i diket eller fronta.

Gå ner i diket och det kommer säkert börja läcka och det blir ett helvetes pådrag av räddningstjänst för att sanera samtidigt som bilen kommer skadas för x antal kronor, men du räddar någon, som förmodligen bara kommer fortsätta som inget hänt.
Försäkringsbolaget ersätter nada eftersom det inte skett någon olycka så att säga, du körde ner av egen vilja (ja, det har faktiskt hänt, mötte en lastbil mitt i vägen och körde ner på en åker och välte och skiten gick åt h*lvete och den mötande lastbilen försvann, 2 km bakom mig längre ner på vägen låg en till bil i diket bara 5 minuter efter att jag vält, räddningstjänst trodde att han var jag och jag fick ingen undsättning så de va ju lite "roligt" egentligen).

Sen kan man välja på att fronta, man sitter säkert i lastbilen men personen i personbilen kommer garanterat dö, MEN, du kommer få dina pengar av försäkringsbolaget eftersom det skett en olycka och man inte är den som gjort fel även fast man är skyldig till någons död på sätt och vis.

Vad väljer man, vilket är rätt och varför? Se vad lagen säger och vad 10 personer skulle svara.
Garanterat 2 olika saker.

Glesmark skrev:
Jo oki, det va väl ett "dåligt" exempel, kommer inte på något nu spontant men det finns gararanterat fler saker som faktiskt är olagliga även vid en nödsituation.

+text

Nej, du får ju t.o.m. döda i nödvärn

Att köra ner i diket är rätt val i den situationen, men som du säger, vad finns det för bevis att man var tvungen att gå ner där? Jävligt svårt faktiskt om det inte finns vittnen eller film... det är typ en av få grejen jag är orolig för när jag kör, man vill ju inte sitta där ner i diket med ett förstört fordon medan hen man rädda bara sticker... hmm

För Volvo i tiden

Rumpmas
3 860 Inlägg
13 juni 2012
Confide skrev:
Andromeda skrev:
Shinobi skrev:
Tydligen gäller nya regler för bilar tillverkade 2009 och framåt, hade jag inte hört talas om innan.

De tycker att ett baklyse syns bättre om det går från inget till på. Något om koldioxid också.

Man kanske ser bromsljuset tidigare, men jag vet ju ändå inte om bilen är i rullning när jag kommer bakifrån?

Vad om koldioxid?

Det känns som att du har gissat fram dessa siffror så jag ska ge dig lite fakta istället...

*saxar från stcs.nu*

om vi säger så här en liter bensin innehåller ca 9,06kWh (http://www.biogasportalen.se/FranRavara ... giinnehall)
och en bensin motor har en verkningsgrad på upp mot 30% (http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 435482.ece)
om vi då har belysning på ca 130w som nån uttala sig om förut så går det ju åt 130Wh på en timmes körning då vilket då motsvarar 130/2710=0,048 så till att ha bil belysning på en timme så går det åt 0,048liter bensin eller 4,8cl om man vill uttrycka det så?

så om man åker ca 2h per dag 6 dar i veckan för att på söndagen är man hemma och tar det lungt? då får man 2*6=12h i veckan och det är ju då 4,8*12=21,6cl per vecka eller 21,6*4=86,4cl per månad.

nej nu glömde jag ju ta hänsyn till generatorn verkningsgrad och drivremmens förluster med.. aja orkar inte räkna om just nu.

För er som hävdar att ni inte ser bilar utan ljusen på bak i trafiken så tipsar jag om en jättefin uppfinning som heter glasögon.

Jag tog inte heller hänsyn till verkningsgraden, och gjorde inte heller något annat än en grov estimering av hur mycket bensin varje bakljuslampa kan tänkas dra. Alltså inga anspråk på att det skulle vara exakt.

Man brukar säga att en rätt normal bil använder 25 hk, ungefär 18 kW för att hålla 90 km/h. Jag ställde enbart det i kontrast till att man genom att släcka en bakljuslampa sparar 5W, vilket är just ingenting i sammanhanget. Varför krångla till det?

Angående glasögon gjorde jag syntest med perfekt resultat förra veckan. Problemet är att man kan tro att bilen står parkerad. Använder han då inte blinkers heller kanske han svänger rätt vad det är när man trodde att den stod still fram på vägen.

Sluta gnäll och tänd bakljuset.
Senast redigerat av Andromeda (13 juni 2012)

Muttley
13 juni 2012
Andromeda skrev:
Confide skrev:
Andromeda skrev:

Vad om koldioxid?

*saxar från stcs.nu*

Jag tog inte heller hänsyn till verkningsgraden, och gjorde inte heller något annat än en grov estimering av hur mycket bensin varje bakljuslampa kan tänkas dra. Alltså inga anspråk på att det skulle vara exakt.

Man brukar säga att en rätt normal bil använder 25 hk, ungefär 18 kW för att hålla 90 km/h. Jag ställde enbart det i kontrast till att man genom att släcka en bakljuslampa sparar 5W, vilket är just ingenting i sammanhanget. Varför krångla till det?

Jag kör gas räkna gärna.  wink allt som sparas är bra då man får tanka alltid känns de som

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
14 juni 2012
Confide skrev:
Andromeda skrev:
Shinobi skrev:

Vad om koldioxid?

*saxar från stcs.nu*

du kan ju inte bara räkna med verkningsgraden.
även om den ligger på 30% så används ju fortfarande 100%, bara det att resten blir värmeenergi.

7 542 Inlägg
14 juni 2012
en tjomme snodde min parkering idag,, det får han ångra,, då jag har  fler bilar,, så parkerade jag in han heltenkelt,, jag äger fordarna

http://i13.photobucket.com/albums/a261/granadadr/DSC01834.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a261/granadadr/DSC01836.jpg

1 422 Inlägg
14 juni 2012
saab_sonett skrev:
Ja, det är konstigt att blixtlåsprincipen fungerar i hela övriga världen men inte här i Sverige. Där ska några idioter leka poliser och hindra övrig trafik som LÄRT SIG köra rätt.........

Exakt vart har du varit i "hela övriga världen"? Sverige är ett mirakel vad det gäller trafik även om det har sina brister såklart men att säga att blixtlåsprincipen fungerar överallt bevisar ju rätt mycket att du inte varit någon stans. Sett trafiken i kina? Även hongkong vilket är högklass del av kina, visst är trafiken där bättre än i stora delar av övriga kina men skulle ändå säga att blixlåsprincipen tillämpas bättre här och det är mer kaos och trängsel där. I hela övriga världen är det oftast "störst går först" eller "min skitbil som är redo för skroten vs din fräsha fina bil, vågar du chansa?" Sett någon trafik i Afrika alls? I Kongo vet jag inte ens om att någon blixtlåsprincip finns, man tränger in sig bara och hoppas på att det inte ska ta i andra bilen... Italien kanske du varit i? Det är ju europa och fint och grejer. Hur funkar trafiken där tycker du? den flyter på (knappt) med risk för olyckor är det varje sekund och någon blixtlåsprincip skulle jag inte säga finns inblandad, ens med en pistol mot huvudet utan det är handen på tutan och satsa genom korsningen! smile Det är ju fan sämre ordning på trafiken än ekonomin i det där landet! Usa har vi ju för det mesta störst går först, mycket så i normalstora städer iaf och kan tänka mig att det inte är mycket bättre någon annan stans, förutom deep south då där det ALLTID är störst går först. Det där var ju bara inget vist påstående wink

Själv tycker jag Stockholmare är bättre på blixtlåsprincipen än folk här i Sundsvall och övriga norrland f.ö men de lever ju med den dagligen och det är alltid tung trafik vid rusningstid så då använder man den principen av sund förnuft. Är det vägarbete där 2 filig väg tvingas ihop till en fil tycker jag det är bra att utnyttja de bägge filerna så långt det går så slipper kön bli så lång för bara en fil används och därmed slipper man sätta igen avfarter/infarter/korsningar etc till mycket större del. Är det mycket trafik och vägarbeten eller ens att jag kommer ur en korsning med en avfart från en motorväg som går ihop med vägen och det är mycket bilar på avfarten brukar jag ofta stanna för att släppa förbi så det inte blir kö upp på motorvägen. Är det däremot vägarbete och andra sidan är egentligen avstängd men körbar och det kommer någon enskild bilist som bara vill fort fram och vi möts vid stoppet, då släpper jag inte förbi för då kör han inte med någon medsympati för andra trafikanter och förtjänar ingen själv heller men det händer relativt sällan här tycker jag smile Visst finns det mycket fel på trafiken och principer här men att dra in att hela världen är bättre, det inte ett smart argument.

Topic!

Funnit en ny irriterande sak i trafiken! Har man sportbil så är nykterhetskontroll numer en 20minuters upplevelse smile Svängde in och blockerade halva vägen (för de hade redan 2 bilar inne och det var max vad som fick plats på busshållplatsen där de hade kontrollen inkl polisbilen) för de ville ju såklart testa just mig. De två förarna som var där fick stanna ca 20-30sek, visa körkort och blås sedan åk. Jag fick stänga av bilen, de mätte alla mina däck (som är synligt lagliga, minst 5mm kvar bak och än mer fram), de klagade på att den hade hög ljudnivå, kan jag inte beskylla dem för, den låter rätt friskt så det är väl deras jobb men inte på en nykterhetskontroll, de hade iaf inga instrument så de kunde inte bötfälla mig för det. Körde ju faktiskt olagligt med p-ljus i starkt dagsljus i min svarta bil så det har dom ju en poäng på, det är ju inte lagligt vilket jag höll med om och sa att jag gjort fel, nämnde också att Tyskland har ett betydligt bättre lagsystem för belysning och då slipper man slita lampor men då sa han åt mig att flytta till tyskland (jag sa det på ett helt vanligt vis, inget snorkigt eller något, var ju direkt efter att jag hade erkänt att jag kört med p-ljus och sagt att han hade rätt för guds skull!) Sedan klagade han på min dumpventil som enligt hans mening är exakt samma sak som öppen vevhusventilation och det var väääldigt olagligt och jag försökte förklara lite skillnad men mycket lite gick fram (han hade inte tittat under min huv ens, utan hört ett litet pysljud då jag gasade lite upp för backen innan poliskontrollen). Han konstaterade att jag körde obes med körförbud, visade upp mina papper som gav mig rätt till att köra fram till den 13e datumet för tillfället var den 6e (besiktade i måndags(11e), gick igenom! Vänster p-ljus bak yttre trasigt dock.. gick sönder på bes sad ) och då ändrade han sig helt plötsligt. Efter att han klagat på det mesta och mina mörka original bakljus så säger han bara "det är en liten stad det här, nästa gång kommer du inte undan så lätt och vi kommer nog ses fler gånger i sommar" Under tiden jag stod där så stannades INGEN annan bil för nykterhetskontroll utan det var alla poliser på mig och min bil samtidigt som ett 50 tal fordon passerade. Nämnde för dem att de kan ju gå 20 meter längre ner och bötfälla alla som inte blinkar för att åka in på en genväg för att slippa kontrollen då jag nästan krockade med en passat där precis innan för han bara ställde sig på bromsen och svängde. Fick bara ett fnys till svar då. Ni ska inte tro att jag var otrevlig eller snorkig för det var jag verkligen inte men det var jävligt svårt att hålla emot i slutet när de beter sig som svin (gillar polisen överlag, inte detta gäng dock) och dessutom hotar och beter sig kaxigt. Min första nykterhetskontroll också, en halv flygande besiktning på köpet smile Visar sig att något som jag är för att de ska sätta upp fler av i landet kan vara väldigt irriterande!

Och såklart, pensionärer! De är stoppklossar som inte har någon aning om moderna trafikregler. Om någon av er i Sundsvallstrakten blir irriterade på en grå vw polo kombi som gärna genar i rondeller, kör ofta alldeles för sakta och inte riktigt har fokus på vägen (kan ofta ses visslande i bilen) så ber jag om ursäkt för min farfar.. Han kör inte så mycket mer dock kan jag tillägga för att få er att känna er säkrare, risken att möta på honom är minimal smile Om ni nu möter honom är det bara att hoppas att inte frugan (farmor min) är med också, för då går det ännu långsammare smile Älskar min farfar men bil borde han inte köra så mycket längre haha.

7 542 Inlägg
14 juni 2012
granadadr skrev:
en tjomme snodde min parkering idag,, det får han ångra,, då jag har  fler bilar,, så parkerade jag in han heltenkelt,, jag äger fordarna

http://i13.photobucket.com/albums/a261/ … C01834.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a261/ … C01836.jpg

haha, han skulle visst vara på jobbet kl 13,20 men fick vänta en timme,, han påstod även att han kom hem kl 7,20,, NEJ sa jag jag såg bilen vid skolan kl 13, så då vart jag ganska sur,, å ha mage å halvskälla på att jag parkerade in han?? dessutom har han bott här i ca 8 mån,, så han VET att det är min parkering, ÅÅÅ
Senast redigerat av granadadr (14 juni 2012)

Handledare
1 481 Inlägg
14 juni 2012
cheffer skrev:
saab_sonett skrev:
Ja, det är konstigt att blixtlåsprincipen fungerar i hela övriga världen men inte här i Sverige. Där ska några idioter leka poliser och hindra övrig trafik som LÄRT SIG köra rätt.........

Exakt vart har du varit i "hela övriga världen"? Sverige är ett mirakel vad det gäller trafik även om det har sina brister såklart men att säga att blixtlåsprincipen fungerar överallt bevisar ju rätt mycket att du inte varit någon stans. Sett trafiken i kina? Även hongkong vilket är högklass del av kina, visst är trafiken där bättre än i stora delar av övriga kina men skulle ändå säga att blixlåsprincipen tillämpas bättre här och det är mer kaos och trängsel där. I hela övriga världen är det oftast "störst går först" eller "min skitbil som är redo för skroten vs din fräsha fina bil, vågar du chansa?" Sett någon trafik i Afrika alls? I Kongo vet jag inte ens om att någon blixtlåsprincip finns, man tränger in sig bara och hoppas på att det inte ska ta i andra bilen... Italien kanske du varit i? Det är ju europa och fint och grejer. Hur funkar trafiken där tycker du? den flyter på (knappt) med risk för olyckor är det varje sekund och någon blixtlåsprincip skulle jag inte säga finns inblandad, ens med en pistol mot huvudet utan det är handen på tutan och satsa genom korsningen! smile Det är ju fan sämre ordning på trafiken än ekonomin i det där landet! Usa har vi ju för det mesta störst går först, mycket så i normalstora städer iaf och kan tänka mig att det inte är mycket bättre någon annan stans, förutom deep south då där det ALLTID är störst går först. Det där var ju bara inget vist påstående wink

Själv tycker jag Stockholmare är bättre på blixtlåsprincipen än folk här i Sundsvall och övriga norrland f.ö men de lever ju med den dagligen och det är alltid tung trafik vid rusningstid så då använder man den principen av sund förnuft. Är det vägarbete där 2 filig väg tvingas ihop till en fil tycker jag det är bra att utnyttja de bägge filerna så långt det går så slipper kön bli så lång för bara en fil används och därmed slipper man sätta igen avfarter/infarter/korsningar etc till mycket större del. Är det mycket trafik och vägarbeten eller ens att jag kommer ur en korsning med en avfart från en motorväg som går ihop med vägen och det är mycket bilar på avfarten brukar jag ofta stanna för att släppa förbi så det inte blir kö upp på motorvägen. Är det däremot vägarbete och andra sidan är egentligen avstängd men körbar och det kommer någon enskild bilist som bara vill fort fram och vi möts vid stoppet, då släpper jag inte förbi för då kör han inte med någon medsympati för andra trafikanter och förtjänar ingen själv heller men det händer relativt sällan här tycker jag smile Visst finns det mycket fel på trafiken och principer här men att dra in att hela världen är bättre, det inte ett smart argument.

Topic!

Funnit en ny irriterande sak i trafiken! Har man sportbil så är nykterhetskontroll numer en 20minuters upplevelse smile Svängde in och blockerade halva vägen (för de hade redan 2 bilar inne och det var max vad som fick plats på busshållplatsen där de hade kontrollen inkl polisbilen) för de ville ju såklart testa just mig. De två förarna som var där fick stanna ca 20-30sek, visa körkort och blås sedan åk. Jag fick stänga av bilen, de mätte alla mina däck (som är synligt lagliga, minst 5mm kvar bak och än mer fram), de klagade på att den hade hög ljudnivå, kan jag inte beskylla dem för, den låter rätt friskt så det är väl deras jobb men inte på en nyktBerhetskontroll, de hade iaf inga instrument så de kunde inte bötfälla mig för det. Körde ju faktiskt olagligt med p-ljus i starkt dagsljus i min svarta bil så det har dom ju en poäng på, det är ju inte lagligt vilket jag höll med om och sa att jag gjort fel, nämnde också att Tyskland har ett betydligt bättre lagsystem för belysning och då slipper man slita lampor men då sa han åt mig att flytta till tyskland (jag sa det på ett helt vanligt vis, inget snorkigt eller något, var ju direkt efter att jag hade erkänt att jag kört med p-ljus och sagt att han hade rätt för guds skull!) Sedan klagade han på min dumpventil som enligt hans mening är exakt samma sak som öppen vevhusventilation och det var väääldigt olagligt och jag försökte förklara lite skillnad men mycket lite gick fram (han hade inte tittat under min huv ens, utan hört ett litet pysljud då jag gasade lite upp för backen innan poliskontrollen). Han konstaterade att jag körde obes med körförbud, visade upp mina papper som gav mig rätt till att köra fram till den 13e datumet för tillfället var den 6e (besiktade i måndags(11e), gick igenom! Vänster p-ljus bak yttre trasigt dock.. gick sönder på bes sad ) och då ändrade han sig helt plötsligt. Efter att han klagat på det mesta och mina mörka original bakljus så säger han bara "det är en liten stad det här, nästa gång kommer du inte undan så lätt och vi kommer nog ses fler gånger i sommar" Under tiden jag stod där så stannades INGEN annan bil för nykterhetskontroll utan det var alla poliser på mig och min bil samtidigt som ett 50 tal fordon passerade. Nämnde för dem att de kan ju gå 20 meter längre ner och bötfälla alla som inte blinkar för att åka in på en genväg för att slippa kontrollen då jag nästan krockade med en passat där precis innan för han bara ställde sig på bromsen och svängde. Fick bara ett fnys till svar då. Ni ska inte tro att jag var otrevlig eller snorkig för det var jag verkligen inte men det var jävligt svårt att hålla emot i slutet när de beter sig som svin (gillar polisen överlag, inte detta gäng dock) och dessutom hotar och beter sig kaxigt. Min första nykterhetskontroll också, en halv flygande besiktning på köpet smile Visar sig att något som jag är för att de ska sätta upp fler av i landet kan vara väldigt irriterande!

Och såklart, pensionärer! De är stoppklossar som inte har någon aning om moderna trafikregler. Om någon av er i Sundsvallstrakten blir irriterade på en grå vw polo kombi som gärna genar i rondeller, kör ofta alldeles för sakta och inte riktigt har fokus på vägen (kan ofta ses visslande i bilen) så ber jag om ursäkt för min farfar.. Han kör inte så mycket mer dock kan jag tillägga för att få er att känna er säkrare, risken att möta på honom är minimal smile Om ni nu möter honom är det bara att hoppas att inte frugan (farmor min) är med också, för då går det ännu långsammare smile Älskar min farfar men bil borde han inte köra så mycket längre haha.

Hela världen kanske var att ta i men stora delar av Europa, USA(där flyter det) har sett trafiken i Peking på nära håll. Trångt, men det fungerar. Indien är väl ett undantag. Men där tror man ju på reinkarnation.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 juni 2012
Evildan skrev:
RightFront skrev:
Evildan skrev:

Trafikförordning
2kap 1§

Ett sista inlägg från min sida när det gäller den saken;

I det fall jag skrivit om;

vänstefilstrafikanterna gjorde allt för att komma fram vilket resulterade i att det längst fram var kaos och högerfilen stod i princip still (detta då folk längre bak i högerfilen tröttnade, körde fram och mer eller mindre "slog sig in" där det blev enfiligt).

Du förespråkar att vi ska hjälpas åt i trafiken så att den flyter på. Vilket jag inte heller säger något om.

Men, det du verkar missa är att tilltaget av de två vanarna, helt plötsligt gjorde att trafiken började rulla igen (detta då inga i högerfilen tröttnade på att stå still, då det helt plötsligt inte gick att tränga sig före genom att använda vänsterfilen, vilket fick som resultat att trafiken började röra sig igen - igen). Det gjorde alltså -inte- så att trafiken stoppades upp i det stora, utan just precis tvärt om, igen; fick trafiken (som i; de många bilarna, inte bara de få som "tränger sig") att börja röra på sig.

Och nej, jag förstår verkligen hur man på något vis kan se det som ett problem. Detta då det i min värld är (i detta fall);

Problem; trafiken står still för 95%

Ickeproblem; trafiken rullar på för alla

3 kap. 44 § i trafikförordningen (1998:1276) Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena.

Att tränga sig in från vänsterfilen och därigenom stoppa upp högerfilen torde således inte heller klassas som något "ömsesidigt hänsynstagande"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Vettemannen
14 juni 2012
granadadr skrev:
granadadr skrev:

http://i13.photobucket.com/albums/a261/ … C01834.jpg

http://i13.photobucket.com/albums/a261/ … C01836.jpg

haha, han skulle visst vara på jobbet kl 13,20 men fick vänta en timme,, han påstod även att han kom hem kl 7,20,, NEJ sa jag jag såg bilen vid skolan kl 13, så då vart jag ganska sur,, å ha mage å halvskälla på att jag parkerade in han?? dessutom har han bott här i ca 8 mån,, så han VET att det är min parkering, ÅÅÅ

Rätt åt honom!!!

/Benny

Sök