saab_sonett skrev:
Ja, det är konstigt att blixtlåsprincipen fungerar i hela övriga världen men inte här i Sverige. Där ska några idioter leka poliser och hindra övrig trafik som LÄRT SIG köra rätt.........
Exakt vart har du varit i "hela övriga världen"? Sverige är ett mirakel vad det gäller trafik även om det har sina brister såklart men att säga att blixtlåsprincipen fungerar överallt bevisar ju rätt mycket att du inte varit någon stans. Sett trafiken i kina? Även hongkong vilket är högklass del av kina, visst är trafiken där bättre än i stora delar av övriga kina men skulle ändå säga att blixlåsprincipen tillämpas bättre här och det är mer kaos och trängsel där. I hela övriga världen är det oftast "störst går först" eller "min skitbil som är redo för skroten vs din fräsha fina bil, vågar du chansa?" Sett någon trafik i Afrika alls? I Kongo vet jag inte ens om att någon blixtlåsprincip finns, man tränger in sig bara och hoppas på att det inte ska ta i andra bilen... Italien kanske du varit i? Det är ju europa och fint och grejer. Hur funkar trafiken där tycker du? den flyter på (knappt) med risk för olyckor är det varje sekund och någon blixtlåsprincip skulle jag inte säga finns inblandad, ens med en pistol mot huvudet utan det är handen på tutan och satsa genom korsningen!

Det är ju fan sämre ordning på trafiken än ekonomin i det där landet! Usa har vi ju för det mesta störst går först, mycket så i normalstora städer iaf och kan tänka mig att det inte är mycket bättre någon annan stans, förutom deep south då där det ALLTID är störst går först. Det där var ju bara inget vist påstående
Själv tycker jag Stockholmare är bättre på blixtlåsprincipen än folk här i Sundsvall och övriga norrland f.ö men de lever ju med den dagligen och det är alltid tung trafik vid rusningstid så då använder man den principen av sund förnuft. Är det vägarbete där 2 filig väg tvingas ihop till en fil tycker jag det är bra att utnyttja de bägge filerna så långt det går så slipper kön bli så lång för bara en fil används och därmed slipper man sätta igen avfarter/infarter/korsningar etc till mycket större del. Är det mycket trafik och vägarbeten eller ens att jag kommer ur en korsning med en avfart från en motorväg som går ihop med vägen och det är mycket bilar på avfarten brukar jag ofta stanna för att släppa förbi så det inte blir kö upp på motorvägen. Är det däremot vägarbete och andra sidan är egentligen avstängd men körbar och det kommer någon enskild bilist som bara vill fort fram och vi möts vid stoppet, då släpper jag inte förbi för då kör han inte med någon medsympati för andra trafikanter och förtjänar ingen själv heller men det händer relativt sällan här tycker jag

Visst finns det mycket fel på trafiken och principer här men att dra in att hela världen är bättre, det inte ett smart argument.
Topic!
Funnit en ny irriterande sak i trafiken! Har man sportbil så är nykterhetskontroll numer en 20minuters upplevelse

Svängde in och blockerade halva vägen (för de hade redan 2 bilar inne och det var max vad som fick plats på busshållplatsen där de hade kontrollen inkl polisbilen) för de ville ju såklart testa just mig. De två förarna som var där fick stanna ca 20-30sek, visa körkort och blås sedan åk. Jag fick stänga av bilen, de mätte alla mina däck (som är synligt lagliga, minst 5mm kvar bak och än mer fram), de klagade på att den hade hög ljudnivå, kan jag inte beskylla dem för, den låter rätt friskt så det är väl deras jobb men inte på en nykterhetskontroll, de hade iaf inga instrument så de kunde inte bötfälla mig för det. Körde ju faktiskt olagligt med p-ljus i starkt dagsljus i min svarta bil så det har dom ju en poäng på, det är ju inte lagligt vilket jag höll med om och sa att jag gjort fel, nämnde också att Tyskland har ett betydligt bättre lagsystem för belysning och då slipper man slita lampor men då sa han åt mig att flytta till tyskland (jag sa det på ett helt vanligt vis, inget snorkigt eller något, var ju direkt efter att jag hade erkänt att jag kört med p-ljus och sagt att han hade rätt för guds skull!) Sedan klagade han på min dumpventil som enligt hans mening är exakt samma sak som öppen vevhusventilation och det var väääldigt olagligt och jag försökte förklara lite skillnad men mycket lite gick fram (han hade inte tittat under min huv ens, utan hört ett litet pysljud då jag gasade lite upp för backen innan poliskontrollen). Han konstaterade att jag körde obes med körförbud, visade upp mina papper som gav mig rätt till att köra fram till den 13e datumet för tillfället var den 6e (besiktade i måndags(11e), gick igenom! Vänster p-ljus bak yttre trasigt dock.. gick sönder på bes

) och då ändrade han sig helt plötsligt. Efter att han klagat på det mesta och mina mörka original bakljus så säger han bara "det är en liten stad det här, nästa gång kommer du inte undan så lätt och vi kommer nog ses fler gånger i sommar" Under tiden jag stod där så stannades INGEN annan bil för nykterhetskontroll utan det var alla poliser på mig och min bil samtidigt som ett 50 tal fordon passerade. Nämnde för dem att de kan ju gå 20 meter längre ner och bötfälla alla som inte blinkar för att åka in på en genväg för att slippa kontrollen då jag nästan krockade med en passat där precis innan för han bara ställde sig på bromsen och svängde. Fick bara ett fnys till svar då. Ni ska inte tro att jag var otrevlig eller snorkig för det var jag verkligen inte men det var jävligt svårt att hålla emot i slutet när de beter sig som svin (gillar polisen överlag, inte detta gäng dock) och dessutom hotar och beter sig kaxigt. Min första nykterhetskontroll också, en halv flygande besiktning på köpet

Visar sig att något som jag är för att de ska sätta upp fler av i landet kan vara väldigt irriterande!
Och såklart, pensionärer! De är stoppklossar som inte har någon aning om moderna trafikregler. Om någon av er i Sundsvallstrakten blir irriterade på en grå vw polo kombi som gärna genar i rondeller, kör ofta alldeles för sakta och inte riktigt har fokus på vägen (kan ofta ses visslande i bilen) så ber jag om ursäkt för min farfar.. Han kör inte så mycket mer dock kan jag tillägga för att få er att känna er säkrare, risken att möta på honom är minimal

Om ni nu möter honom är det bara att hoppas att inte frugan (farmor min) är med också, för då går det ännu långsammare

Älskar min farfar men bil borde han inte köra så mycket längre haha.