5668
Sök

Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

grön aktivist
846 Inlägg
14 juni 2012
#981
Andromeda skrev:
Jag tog inte heller hänsyn till verkningsgraden, och gjorde inte heller något annat än en grov estimering av hur mycket bensin varje bakljuslampa kan tänkas dra. Alltså inga anspråk på att det skulle vara exakt.

Man brukar säga att en rätt normal bil använder 25 hk, ungefär 18 kW för att hålla 90 km/h. Jag ställde enbart det i kontrast till att man genom att släcka en bakljuslampa sparar 5W, vilket är just ingenting i sammanhanget. Varför krångla till det?

Angående glasögon gjorde jag syntest med perfekt resultat förra veckan. Problemet är att man kan tro att bilen står parkerad. Använder han då inte blinkers heller kanske han svänger rätt vad det är när man trodde att den stod still fram på vägen.

Sluta gnäll och tänd bakljuset.

Du släcker inte en baklampa.
Ta till exempel min kärra.
Bak har jag 4 stycken lampor ala 5 w. 20 w dvs.
Fram har jag 65 w per lampa. 130 w.
Positionsljus fram, 5w per lampa. 10 w.
Dvs 160 w!
Jämför gärna det med att köra med DRL som drar 20 w så är man till och med över dom 130 w som är i räkne-exemplet.
Ta det gånger 2 miljoner (finns över 4 miljoner bilar i trafik, men alla körs ju inte) så blir det helt plötsligt jävligt mycket man sparar om alla skulle haft DRL.
Sedan så förstår jag inte att man kan missa om en bil är i trafik eller inte.
Ska han köra ut från en ficka så brukar man ha en fot på bromsen en stund innan för att bilen inte ska rulla bakåt.
Sedan så ska man använda blinkers och gör man inte det (som många har problem med) så är det något man får lära sig att använda.

Varför försöka göra något för att minska förbrukningen?
Utveckling är ju dumt...


Alex-s skrev:
du kan ju inte bara räkna med verkningsgraden.
även om den ligger på 30% så används ju fortfarande 100%, bara det att resten blir värmeenergi.

Resten blir värme-energi, men du kan driver ju inte elektroniken på värmeenergin utan på den drivande effekten i motorn.
Alltså så måste man räkna på verkningsgraden eftersom det är relevant smile.


Handledare
1 481 Inlägg
14 juni 2012
#982
it_mutt skrev:
Evildan skrev:
RightFront skrev:
Trafikförordning
2kap 1§
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Man kan inte enbart läsa en paragraf som du verkar göra

Jag har heller inte påstått något annat än att vi ska underlätta för varandra på så vis att man använder just blixtlåsprincipen/kugghjulsprincipen som det är tilltänkt vid dessa tillfällen.

Jag förespråkar i samtlig text att vi ska underlätta genom att använda trafikreglerna istället för att hitta på eget godtyckligt lagvidrigt fritidspolisbeteende.

Att därmot två fordon som lägger sig i bredd i bägge filerna för att på så vis stoppa upp trafiken som det beskrivs i en text ovan gör detta du länkade till är uppenbart.

Ett sista inlägg från min sida när det gäller den saken;

I det fall jag skrivit om;

vänstefilstrafikanterna gjorde allt för att komma fram vilket resulterade i att det längst fram var kaos och högerfilen stod i princip still (detta då folk längre bak i högerfilen tröttnade, körde fram och mer eller mindre "slog sig in" där det blev enfiligt).

Du förespråkar att vi ska hjälpas åt i trafiken så att den flyter på. Vilket jag inte heller säger något om.

Men, det du verkar missa är att tilltaget av de två vanarna, helt plötsligt gjorde att trafiken började rulla igen (detta då inga i högerfilen tröttnade på att stå still, då det helt plötsligt inte gick att tränga sig före genom att använda vänsterfilen, vilket fick som resultat att trafiken började röra sig igen - igen). Det gjorde alltså -inte- så att trafiken stoppades upp i det stora, utan just precis tvärt om, igen; fick trafiken (som i; de många bilarna, inte bara de få som "tränger sig") att börja röra på sig.

Och nej, jag förstår verkligen hur man på något vis kan se det som ett problem. Detta då det i min värld är (i detta fall);

Problem; trafiken står still för 95%

Ickeproblem; trafiken rullar på för alla


3 kap. 44 § i trafikförordningen (1998:1276) Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena.

Att tränga sig in från vänsterfilen och därigenom stoppa upp högerfilen torde således inte heller klassas som något "ömsesidigt hänsynstagande"

Det är ju det som är blixtlåsprincipen. Om alla följde den och kör varannan bil framme där två filer blir en så uppstår ingen trängning. Men de i högerfilen ger ju fan i att släppa varannan från vänsterfilen. Ju längre man väntar att gå ihop till en fil ju kortare blir köerna. Två filer rymmer fler bilar än en fil. Hur svårt kan det vara???


Muttley
14 juni 2012
#983
saab_sonett skrev:
it_mutt skrev:
Evildan skrev:

Jag har heller inte påstått något annat än att vi ska underlätta för varandra på så vis att man använder just blixtlåsprincipen/kugghjulsprincipen som det är tilltänkt vid dessa tillfällen.

Jag förespråkar i samtlig text att vi ska underlätta genom att använda trafikreglerna istället för att hitta på eget godtyckligt lagvidrigt fritidspolisbeteende.

Att därmot två fordon som lägger sig i bredd i bägge filerna för att på så vis stoppa upp trafiken som det beskrivs i en text ovan gör detta du länkade till är uppenbart.

Ett sista inlägg från min sida när det gäller den saken;

I det fall jag skrivit om;

vänstefilstrafikanterna gjorde allt för att komma fram vilket resulterade i att det längst fram var kaos och högerfilen stod i princip still (detta då folk längre bak i högerfilen tröttnade, körde fram och mer eller mindre "slog sig in" där det blev enfiligt).

Du förespråkar att vi ska hjälpas åt i trafiken så att den flyter på. Vilket jag inte heller säger något om.

Men, det du verkar missa är att tilltaget av de två vanarna, helt plötsligt gjorde att trafiken började rulla igen (detta då inga i högerfilen tröttnade på att stå still, då det helt plötsligt inte gick att tränga sig före genom att använda vänsterfilen, vilket fick som resultat att trafiken började röra sig igen - igen). Det gjorde alltså -inte- så att trafiken stoppades upp i det stora, utan just precis tvärt om, igen; fick trafiken (som i; de många bilarna, inte bara de få som "tränger sig") att börja röra på sig.

Och nej, jag förstår verkligen hur man på något vis kan se det som ett problem. Detta då det i min värld är (i detta fall);

Problem; trafiken står still för 95%

Ickeproblem; trafiken rullar på för alla


3 kap. 44 § i trafikförordningen (1998:1276) Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena.

Att tränga sig in från vänsterfilen och därigenom stoppa upp högerfilen torde således inte heller klassas som något "ömsesidigt hänsynstagande"

Det är ju det som är blixtlåsprincipen. Om alla följde den och kör varannan bil framme där två filer blir en så uppstår ingen trängning. Men de i högerfilen ger ju fan i att släppa varannan från vänsterfilen. Ju längre man väntar att gå ihop till en fil ju kortare blir köerna. Två filer rymmer fler bilar än en fil. Hur svårt kan det vara???

Förlåt att jag lägger mig i .  Runt malmö/lund när de är vägarbeten eller när e22 tar slut så funkar ALDRIG detta när vänsterfilarna ska tränga sig in på samma lucka. De pressar så gott de går, nästan så de måste köra på räcken och skyltar för de ska in så långt fram de går.

För att blixtlås ska funka så ska man påbörja filbytet några hundra meter innan. 
De funkar fasen aldrig nånsin här nere. Jag blev så duktigt förvånad att sthlm som har otroligt mycket mer trafik lyckades få ihop det när de var vägarbete på essingeleden vid rusning.

1 433 Inlägg
14 juni 2012
#984
Skåningar är SÄMST på att köra bil ! värsta jag vet är att åka till jobbet från Vellinge till Staffanstorp !!! det ligger alltid circa 5 bilar jämsides med varandra finns ingen chans att köra om nått eller nått och när det kommer en lastbil så blir det typ chaos och alla slänger sig in i vänsterfilen utan att titta , och när dem är om lägger dem sig jämsides igen!, ända chansen att få en eller 2 i vänster ledet att flytta på sig är att komma i typ hög fart så dem blir rädda och flyttar av panik.. är det fler som upplever detta i Skåne reginonen främst runt Malmö!?


Muttley
14 juni 2012
#985
SylvesterStallone skrev:
Skåningar är SÄMST på att köra bil ! värsta jag vet är att åka till jobbet från Vellinge till Staffanstorp !!! det ligger alltid circa 5 bilar jämsides med varandra finns ingen chans att köra om nått eller nått och när det kommer en lastbil så blir det typ chaos och alla slänger sig in i vänsterfilen utan att titta , och när dem är om lägger dem sig jämsides igen!, ända chansen att få en eller 2 i vänster ledet att flytta på sig är att komma i typ hög fart så dem blir rädda och flyttar av panik.. är det fler som upplever detta i Skåne reginonen främst runt Malmö!?

De händer nästan bara nere i malmö/lund regionen. Kommer du längre upp på europavägarna så funkar de bättre. E6 uppe vid hbg och uppåt flyter de mer men där är nästan bara lastbilar ute. E22 är lugn efter rolsberga för de flesta svänger av mot eslöv/höör.

Nej de är fan bara malmö/lund de är otroligt dåliga på detta.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 juni 2012
#986
tkd_rille skrev:
saab_sonett skrev:
it_mutt skrev:

Ett sista inlägg från min sida när det gäller den saken;

I det fall jag skrivit om;

vänstefilstrafikanterna gjorde allt för att komma fram vilket resulterade i att det längst fram var kaos och högerfilen stod i princip still (detta då folk längre bak i högerfilen tröttnade, körde fram och mer eller mindre "slog sig in" där det blev enfiligt).

Du förespråkar att vi ska hjälpas åt i trafiken så att den flyter på. Vilket jag inte heller säger något om.

Men, det du verkar missa är att tilltaget av de två vanarna, helt plötsligt gjorde att trafiken började rulla igen (detta då inga i högerfilen tröttnade på att stå still, då det helt plötsligt inte gick att tränga sig före genom att använda vänsterfilen, vilket fick som resultat att trafiken började röra sig igen - igen). Det gjorde alltså -inte- så att trafiken stoppades upp i det stora, utan just precis tvärt om, igen; fick trafiken (som i; de många bilarna, inte bara de få som "tränger sig") att börja röra på sig.

Och nej, jag förstår verkligen hur man på något vis kan se det som ett problem. Detta då det i min värld är (i detta fall);

Problem; trafiken står still för 95%

Ickeproblem; trafiken rullar på för alla


3 kap. 44 § i trafikförordningen (1998:1276) Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena.

Att tränga sig in från vänsterfilen och därigenom stoppa upp högerfilen torde således inte heller klassas som något "ömsesidigt hänsynstagande"

Det är ju det som är blixtlåsprincipen. Om alla följde den och kör varannan bil framme där två filer blir en så uppstår ingen trängning. Men de i högerfilen ger ju fan i att släppa varannan från vänsterfilen. Ju längre man väntar att gå ihop till en fil ju kortare blir köerna. Två filer rymmer fler bilar än en fil. Hur svårt kan det vara???

Förlåt att jag lägger mig i .  Runt malmö/lund när de är vägarbeten eller när e22 tar slut så funkar ALDRIG detta när vänsterfilarna ska tränga sig in på samma lucka. De pressar så gott de går, nästan så de måste köra på räcken och skyltar för de ska in så långt fram de går.

För att blixtlås ska funka så ska man påbörja filbytet några hundra meter innan. 
De funkar fasen aldrig nånsin här nere. Jag blev så duktigt förvånad att sthlm som har otroligt mycket mer trafik lyckades få ihop det när de var vägarbete på essingeleden vid rusning.

Det blev tydligen ett inlägg till från min sida.

Vi tar historen/scenariot en gång till;

Högerfilen är FULL med bilar.  Och det går inte riktigt med "fullfart". Detta tröttnar en del i högerfilen på, och går då ut för att (antagande) köra om den som slöar (typ). Problemet är, att det är inte någon specifik som slöar, åtminstone inte på "denna" 2-filiga sträckan, och inte på nästa heller.

Vad händer då? Jo, iom att högerfilskön inte "tar slut längre fram" så kommer de som ville "köra om" inte förbi någon (som i; kan inte köra in framför slöpellen).

Då tar den 2-filiga vägen slöt och blir 1-filig.

Problemet blir då, precis som tkd_krille säger, att folket i vänsterfilen inte börjar leta efter plats när de ser skyltarna som säger "400m kvar", utan kör fram till sista mm av den tvåfiliga vägen, och helt enkelt pressar sig in. Vilket gör att den evighetslånga kön i högerfilen saktar ner lite till.

Och det hade väl varit helt ok om det var -en- bil som gjorde så. Men när det blir så många bilar som gör detta, så att högerfilen helt stannar upp, så anser jag inte det handlar om något hänsynstagande alls.

Tycker personligen att det är något fel när kön blir kortare "bakifrån".

Då lägger sig en van bredvid en annan van och agerar rullande "vägstopp".

DETTA tilltag gör att -båda- filernas trafik helt plötsligt rör sig. Där var inte en bil som tutade eller höll på, inte ens bland de som var i vänsterfilen. Alltså verkar där inte ha varit hnågon som blev allt för jävla förbannad över det hela.


Jag är HELT införstådd med principen för blixtlåxkörning. Men, principen fungerar långt ifrån överallt, i detta fall fungerade det inte alls, just för att folket i vänsterfilen gärna skulle in i högerfilen 5m efter att det hade blivit enkelfil.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 433 Inlägg
14 juni 2012
#987
tkd_rille skrev:
SylvesterStallone skrev:
Skåningar är SÄMST på att köra bil ! värsta jag vet är att åka till jobbet från Vellinge till Staffanstorp !!! det ligger alltid circa 5 bilar jämsides med varandra finns ingen chans att köra om nått eller nått och när det kommer en lastbil så blir det typ chaos och alla slänger sig in i vänsterfilen utan att titta , och när dem är om lägger dem sig jämsides igen!, ända chansen att få en eller 2 i vänster ledet att flytta på sig är att komma i typ hög fart så dem blir rädda och flyttar av panik.. är det fler som upplever detta i Skåne reginonen främst runt Malmö!?

De händer nästan bara nere i malmö/lund regionen. Kommer du längre upp på europavägarna så funkar de bättre. E6 uppe vid hbg och uppåt flyter de mer men där är nästan bara lastbilar ute. E22 är lugn efter rolsberga för de flesta svänger av mot eslöv/höör.

Nej de är fan bara malmö/lund de är otroligt dåliga på detta.

MM det är fan så ! fattar inte minst 1 olycka varje morgon / eftermiddag (lyssnar jämt på Radion på jobbet)


Muttley
14 juni 2012
#988
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
saab_sonett skrev:

Det är ju det som är blixtlåsprincipen. Om alla följde den och kör varannan bil framme där två filer blir en så uppstår ingen trängning. Men de i högerfilen ger ju fan i att släppa varannan från vänsterfilen. Ju längre man väntar att gå ihop till en fil ju kortare blir köerna. Två filer rymmer fler bilar än en fil. Hur svårt kan det vara???

Förlåt att jag lägger mig i .  Runt malmö/lund när de är vägarbeten eller när e22 tar slut så funkar ALDRIG detta när vänsterfilarna ska tränga sig in på samma lucka. De pressar så gott de går, nästan så de måste köra på räcken och skyltar för de ska in så långt fram de går.

För att blixtlås ska funka så ska man påbörja filbytet några hundra meter innan. 
De funkar fasen aldrig nånsin här nere. Jag blev så duktigt förvånad att sthlm som har otroligt mycket mer trafik lyckades få ihop det när de var vägarbete på essingeleden vid rusning.

Det blev tydligen ett inlägg till från min sida.

Vi tar historen/scenariot en gång till;

Högerfilen är FULL med bilar.  Och det går inte riktigt med "fullfart". Detta tröttnar en del i högerfilen på, och går då ut för att (antagande) köra om den som slöar (typ). Problemet är, att det är inte någon specifik som slöar, åtminstone inte på "denna" 2-filiga sträckan, och inte på nästa heller.

Vad händer då? Jo, iom att högerfilskön inte "tar slut längre fram" så kommer de som ville "köra om" inte förbi någon (som i; kan inte köra in framför slöpellen).

Då tar den 2-filiga vägen slöt och blir 1-filig.

Problemet blir då, precis som tkd_krille säger, att folket i vänsterfilen inte börjar leta efter plats när de ser skyltarna som säger "400m kvar", utan kör fram till sista mm av den tvåfiliga vägen, och helt enkelt pressar sig in. Vilket gör att den evighetslånga kön i högerfilen saktar ner lite till.

Och det hade väl varit helt ok om det var -en- bil som gjorde så. Men när det blir så många bilar som gör detta, så att högerfilen helt stannar upp, så anser jag inte det handlar om något hänsynstagande alls.

Tycker personligen att det är något fel när kön blir kortare "bakifrån".

Då lägger sig en van bredvid en annan van och agerar rullande "vägstopp".

DETTA tilltag gör att -båda- filernas trafik helt plötsligt rör sig. Där var inte en bil som tutade eller höll på, inte ens bland de som var i vänsterfilen. Alltså verkar där inte ha varit hnågon som blev allt för jävla förbannad över det hela.


Jag är HELT införstådd med principen för blixtlåxkörning. Men, principen fungerar långt ifrån överallt, i detta fall fungerade det inte alls, just för att folket i vänsterfilen gärna skulle in i högerfilen 5m efter att det hade blivit enkelfil.

Ja nej jag höll ju med dig. smile Jag skrev ju tidigare att jag gillade när långtradare eller turistbussar tog upp båda filer för att få ordning på kaoset wink

Avstängd
10 388 Inlägg
14 juni 2012
#989
tkd_rille skrev:
SylvesterStallone skrev:
Skåningar är SÄMST på att köra bil ! värsta jag vet är att åka till jobbet från Vellinge till Staffanstorp !!! det ligger alltid circa 5 bilar jämsides med varandra finns ingen chans att köra om nått eller nått och när det kommer en lastbil så blir det typ chaos och alla slänger sig in i vänsterfilen utan att titta , och när dem är om lägger dem sig jämsides igen!, ända chansen att få en eller 2 i vänster ledet att flytta på sig är att komma i typ hög fart så dem blir rädda och flyttar av panik.. är det fler som upplever detta i Skåne reginonen främst runt Malmö!?

De händer nästan bara nere i malmö/lund regionen. Kommer du längre upp på europavägarna så funkar de bättre. E6 uppe vid hbg och uppåt flyter de mer men där är nästan bara lastbilar ute. E22 är lugn efter rolsberga för de flesta svänger av mot eslöv/höör.

Nej de är fan bara malmö/lund de är otroligt dåliga på detta.

Känns lite som ni båda säger...värre ju längre söderut i skåne man kommer, eller om man så vill; bättre ju längre norrut.

Och folk som kastar sig ut i vänsterfilen utan att ta en titt...inte bara irriterande utan galet farligt. Förvånad över att det inte händer fler olyckor pga det än det gör

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
14 juni 2012
#990
SylvesterStallone skrev:
tkd_rille skrev:
SylvesterStallone skrev:
Skåningar är SÄMST på att köra bil ! värsta jag vet är att åka till jobbet från Vellinge till Staffanstorp !!! det ligger alltid circa 5 bilar jämsides med varandra finns ingen chans att köra om nått eller nått och när det kommer en lastbil så blir det typ chaos och alla slänger sig in i vänsterfilen utan att titta , och när dem är om lägger dem sig jämsides igen!, ända chansen att få en eller 2 i vänster ledet att flytta på sig är att komma i typ hög fart så dem blir rädda och flyttar av panik.. är det fler som upplever detta i Skåne reginonen främst runt Malmö!?

De händer nästan bara nere i malmö/lund regionen. Kommer du längre upp på europavägarna så funkar de bättre. E6 uppe vid hbg och uppåt flyter de mer men där är nästan bara lastbilar ute. E22 är lugn efter rolsberga för de flesta svänger av mot eslöv/höör.

Nej de är fan bara malmö/lund de är otroligt dåliga på detta.

MM det är fan så ! fattar inte minst 1 olycka varje morgon / eftermiddag (lyssnar jämt på Radion på jobbet)

Tyvärr är de så. Jag stängde av trafikinfo då den alltid går in för olyckor just i de området. När jag jobba i lund så var de alltid olyckor både morgon och eftermiddag.

2 046 Inlägg
14 juni 2012
#991
SylvesterStallone skrev:
Skåningar är SÄMST på att köra bil ! värsta jag vet är att åka till jobbet från Vellinge till Staffanstorp !!! det ligger alltid circa 5 bilar jämsides med varandra finns ingen chans att köra om nått eller nått och när det kommer en lastbil så blir det typ chaos och alla slänger sig in i vänsterfilen utan att titta , och när dem är om lägger dem sig jämsides igen!, ända chansen att få en eller 2 i vänster ledet att flytta på sig är att komma i typ hög fart så dem blir rädda och flyttar av panik.. är det fler som upplever detta i Skåne reginonen främst runt Malmö!?

Håller med... Dom kan INTE köra alls. Så ligger dom i 100 på 120 väg -.-

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

Avstängd
10 388 Inlägg
14 juni 2012
#992
tkd_rille skrev:
Ja nej jag höll ju med dig. smile Jag skrev ju tidigare att jag gillade när långtradare eller turistbussar tog upp båda filer för att få ordning på kaoset wink

Hmm, var det jag som skrev dumt eller du som tolkade fel nu? Skit samma; tog det -inte- som att du sa emot. Nämnde dig just för att du sagt det om att kasta sig in i högerfilen 2mm innan vänsterfilen försvinner.

Angående att jag är införstådd med blixtlåsprincipen, så var det mer, om ens direkt riktat alls, till saab_sonett

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
14 juni 2012
#993
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
SylvesterStallone skrev:
Skåningar är SÄMST på att köra bil ! värsta jag vet är att åka till jobbet från Vellinge till Staffanstorp !!! det ligger alltid circa 5 bilar jämsides med varandra finns ingen chans att köra om nått eller nått och när det kommer en lastbil så blir det typ chaos och alla slänger sig in i vänsterfilen utan att titta , och när dem är om lägger dem sig jämsides igen!, ända chansen att få en eller 2 i vänster ledet att flytta på sig är att komma i typ hög fart så dem blir rädda och flyttar av panik.. är det fler som upplever detta i Skåne reginonen främst runt Malmö!?

De händer nästan bara nere i malmö/lund regionen. Kommer du längre upp på europavägarna så funkar de bättre. E6 uppe vid hbg och uppåt flyter de mer men där är nästan bara lastbilar ute. E22 är lugn efter rolsberga för de flesta svänger av mot eslöv/höör.

Nej de är fan bara malmö/lund de är otroligt dåliga på detta.

Känns lite som ni båda säger...värre ju längre söderut i skåne man kommer, eller om man så vill; bättre ju längre norrut.

Och folk som kastar sig ut i vänsterfilen utan att ta en titt...inte bara irriterande utan galet farligt. Förvånad över att det inte händer fler olyckor pga det än det gör

de flesta kollegorna säger samma sak, norra skåne är bäst. Sen så försvinner ödmjukheten helt och hållet när man passerat mitten.
Jag körde nästan dagligen neråt lund och malmö innan jag fick ny bil och de var hemskt. Ju närmre klockan närma sig 4 ju mer vill jag bort därifrån då jag visste vad jag hade att vänta mig.  Som tex MAS till E22 tar vanliga fall 10-15 min. Efter 16 så tar de upp till dubbla tiden. För folk ska trängas jävlas och hålla på.

Muttley
14 juni 2012
#994
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
Ja nej jag höll ju med dig. smile Jag skrev ju tidigare att jag gillade när långtradare eller turistbussar tog upp båda filer för att få ordning på kaoset wink

Hmm, var det jag som skrev dumt eller du som tolkade fel nu? Skit samma; tog det -inte- som att du sa emot. Nämnde dig just för att du sagt det om att kasta sig in i högerfilen 2mm innan vänsterfilen försvinner.

Angående att jag är införstådd med blixtlåsprincipen, så var det mer, om ens direkt riktat alls, till saab_sonett

Haha då tog jag de fel smile.

Musikproducent
79 Inlägg
14 juni 2012
#995
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81423/81423-3da8bd95fe9c8759c6c42b5c63443b0e_large.jpg

Även om bilen har tillstånd för funktionsnedsatta parkeringsplatser kan man väl visa lite hänsyn och välja nån annan plats om man nu ändå kan hoppa ur bilen och gå därifrån utan några bekymmer..
Men jag antar att handikappet sitter i synen!

"Bad sound kills good music"

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
14 juni 2012
#996
Confide skrev:
Alex-s skrev:
du kan ju inte bara räkna med verkningsgraden.
även om den ligger på 30% så används ju fortfarande 100%, bara det att resten blir värmeenergi.

Resten blir värme-energi, men du kan driver ju inte elektroniken på värmeenergin utan på den drivande effekten i motorn.
Alltså så måste man räkna på verkningsgraden eftersom det är relevant smile.

det relevanta var bilens utsläpp pga belysning. då måste man räkna med hela energiinnehållet oavsett vad den sedan används till.


239 Inlägg
14 juni 2012
#997
Då jag själv bor i Malmö/Lund-regionen, så kan jag inte annat än hålla med. Värst tycker jag dock de kör mellan Malmö och Vellinge. Att det är ständigt kaos på E22 är inget konstigt, den vägen är underdimensionerad för dagens trafikbelastning och skulle behövt minst tre filer.

Always a better way - Toyota

Avstängd
10 388 Inlägg
14 juni 2012
#998
Korsriddaren skrev:
Då jag själv bor i Malmö/Lund-regionen, så kan jag inte annat än hålla med. Värst tycker jag dock de kör mellan Malmö och Vellinge. Att det är ständigt kaos på E22 är inget konstigt, den vägen är underdimensionerad för dagens trafikbelastning och skulle behövt minst tre filer.

Ja den byggs väl om för fullt på sina håll här nere, men inte på så vis som det skulle behövas överallt känns det som

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Muttley
14 juni 2012
#999
Korsriddaren skrev:
Då jag själv bor i Malmö/Lund-regionen, så kan jag inte annat än hålla med. Värst tycker jag dock de kör mellan Malmö och Vellinge. Att det är ständigt kaos på E22 är inget konstigt, den vägen är underdimensionerad för dagens trafikbelastning och skulle behövt minst tre filer.

Men som tur är så ska den byggas om hela vägen till kstad smile färdigt 2016.  Så de blir mötesfritt så vi slipper frontalkrockar.

Men ingången till malmö kunde de ordnat som du säger.

2 046 Inlägg
14 juni 2012
#1000
Korsriddaren skrev:
Då jag själv bor i Malmö/Lund-regionen, så kan jag inte annat än hålla med. Värst tycker jag dock de kör mellan Malmö och Vellinge. Att det är ständigt kaos på E22 är inget konstigt, den vägen är underdimensionerad för dagens trafikbelastning och skulle behövt minst tre filer.

Malmö till hbg e kaos hela tiden. Har aldrig kört till hbg utan att sitta i stop & go

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.


Sök