tkd_rille skrev:
saab_sonett skrev:
it_mutt skrev:
Ett sista inlägg från min sida när det gäller den saken;
I det fall jag skrivit om;
vänstefilstrafikanterna gjorde allt för att komma fram vilket resulterade i att det längst fram var kaos och högerfilen stod i princip still (detta då folk längre bak i högerfilen tröttnade, körde fram och mer eller mindre "slog sig in" där det blev enfiligt).
Du förespråkar att vi ska hjälpas åt i trafiken så att den flyter på. Vilket jag inte heller säger något om.
Men, det du verkar missa är att tilltaget av de två vanarna, helt plötsligt gjorde att trafiken började rulla igen (detta då inga i högerfilen tröttnade på att stå still, då det helt plötsligt inte gick att tränga sig före genom att använda vänsterfilen, vilket fick som resultat att trafiken började röra sig igen - igen). Det gjorde alltså -inte- så att trafiken stoppades upp i det stora, utan just precis tvärt om, igen; fick trafiken (som i; de många bilarna, inte bara de få som "tränger sig") att börja röra på sig.
Och nej, jag förstår verkligen hur man på något vis kan se det som ett problem. Detta då det i min värld är (i detta fall);
Problem; trafiken står still för 95%
Ickeproblem; trafiken rullar på för alla
3 kap. 44 § i trafikförordningen (1998:1276)
Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena.Att tränga sig in från vänsterfilen och därigenom stoppa upp högerfilen torde således inte heller klassas som något "ömsesidigt hänsynstagande"
Det är ju det som är blixtlåsprincipen. Om alla följde den
och kör varannan bil framme där två filer blir en så uppstår ingen trängning. Men de i högerfilen ger ju fan i att släppa varannan från vänsterfilen. Ju längre man väntar att gå ihop till en fil ju kortare blir köerna. Två filer rymmer fler bilar än en fil. Hur svårt kan det vara???
Förlåt att jag lägger mig i . Runt malmö/lund när de är vägarbeten eller när e22 tar slut så funkar ALDRIG detta när vänsterfilarna ska tränga sig in på samma lucka. De pressar så gott de går, nästan så de måste köra på räcken och skyltar för de ska in så långt fram de går.
För att blixtlås ska funka så ska man påbörja filbytet några hundra meter innan.
De funkar fasen aldrig nånsin här nere. Jag blev så duktigt förvånad att sthlm som har otroligt mycket mer trafik lyckades få ihop det när de var vägarbete på essingeleden vid rusning.
Det blev tydligen ett inlägg till från min sida.
Vi tar historen/scenariot en gång till;
Högerfilen är FULL med bilar. Och det går inte riktigt med "fullfart". Detta tröttnar en del i högerfilen på, och går då ut för att (antagande) köra om den som slöar (typ). Problemet är, att det är inte någon specifik som slöar, åtminstone inte på "denna" 2-filiga sträckan, och inte på nästa heller.
Vad händer då? Jo, iom att högerfilskön inte "tar slut längre fram" så kommer de som ville "köra om" inte förbi någon (som i; kan inte köra in framför slöpellen).
Då tar den 2-filiga vägen slöt och blir 1-filig.
Problemet blir då, precis som tkd_krille säger, att folket i vänsterfilen inte börjar leta efter plats när de ser skyltarna som säger "400m kvar", utan kör fram till sista mm av den tvåfiliga vägen, och helt enkelt pressar sig in. Vilket gör att den evighetslånga kön i högerfilen saktar ner lite till.
Och det hade väl varit helt ok om det var -en- bil som gjorde så. Men när det blir så många bilar som gör detta, så att högerfilen helt stannar upp, så anser jag inte det handlar om något hänsynstagande alls.
Tycker personligen att det är något fel när kön blir kortare "bakifrån".
Då lägger sig en van bredvid en annan van och agerar rullande "vägstopp".
DETTA tilltag gör att -båda- filernas trafik helt plötsligt rör sig. Där var inte en bil som tutade eller höll på, inte ens bland de som var i vänsterfilen. Alltså verkar där inte ha varit hnågon som blev allt för jävla förbannad över det hela.
Jag är HELT införstådd med principen för blixtlåxkörning. Men, principen fungerar långt ifrån överallt, i detta fall fungerade det inte alls, just för att folket i vänsterfilen gärna skulle in i högerfilen 5m efter att det hade blivit enkelfil.