it_mutt skrev:
Evildan skrev:
Jag har heller inte påstått något annat än att vi ska underlätta för varandra på så vis att man använder just blixtlåsprincipen/kugghjulsprincipen som det är tilltänkt vid dessa tillfällen.
Jag förespråkar i samtlig text att vi ska underlätta genom att använda trafikreglerna istället för att hitta på eget godtyckligt lagvidrigt fritidspolisbeteende.
Att därmot två fordon som lägger sig i bredd i bägge filerna för att på så vis stoppa upp trafiken som det beskrivs i en text ovan gör detta du länkade till är uppenbart.
Ett sista inlägg från min sida när det gäller den saken;
I det fall jag skrivit om;
vänstefilstrafikanterna gjorde allt för att komma fram vilket resulterade i att det längst fram var kaos och högerfilen stod i princip still (detta då folk längre bak i högerfilen tröttnade, körde fram och mer eller mindre "slog sig in" där det blev enfiligt).
Du förespråkar att vi ska hjälpas åt i trafiken så att den flyter på. Vilket jag inte heller säger något om.
Men, det du verkar missa är att tilltaget av de två vanarna, helt plötsligt gjorde att trafiken började rulla igen (detta då inga i högerfilen tröttnade på att stå still, då det helt plötsligt inte gick att tränga sig före genom att använda vänsterfilen, vilket fick som resultat att trafiken började röra sig igen - igen). Det gjorde alltså -inte- så att trafiken stoppades upp i det stora, utan just precis tvärt om, igen; fick trafiken (som i; de många bilarna, inte bara de få som "tränger sig") att börja röra på sig.
Och nej, jag förstår verkligen hur man på något vis kan se det som ett problem. Detta då det i min värld är (i detta fall);
Problem; trafiken står still för 95%
Ickeproblem; trafiken rullar på för alla
3 kap. 44 § i trafikförordningen (1998:1276)
Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena.Att tränga sig in från vänsterfilen och därigenom stoppa upp högerfilen torde således inte heller klassas som något "ömsesidigt hänsynstagande"