Fartkamera- återkallat körkort?

bonano
9 maj 2012 · 5 Inlägg

Tja allihopa!

För ungefär en månad sedan så tog mig en fartkamera och jag körde max som max 77-80 km/h på en 50 väg och igår så fick min farsa en lapp där det står att hans bil har kört för fort och dom vill att han skriver vem det va som körde då. Det var jag men jag har körkort på prov o min prövotid går ut 16 juli så jag undrar om det är någon som vet om dom drar in körkortet eller betalar jag bara böter. Detta hände kl 1 på natten tror ni att dom kan indentifera att det var jag?

EliasDahlberg
9 maj 2012 · 79 Inlägg

om bilen står på han och du körde. då är det bara säga att det va nån som kom och provkörde bilen som tänkte köpa den, man har ingen tvång att berätta vem som körde! man ska aldrig skriva på en böter!

In och droppa en kommentar eller betyg ;D
bonano
9 maj 2012 · 5 Inlägg

de va kl 1 på natten man provkör inte vid den tiden precis tongue hehe

Big_JN
9 maj 2012 · 2 126 Inlägg

Han behöver inte fylla i och skicka in det kortet då vi inte har någon angivarlag här i Sverige!
Bara o slänga
Hade dom kunnat identifiera dig så hade lappen varit adresserad till dig, dom bara fiskar.

EliasDahlberg
9 maj 2012 · 79 Inlägg

bonano skrev:
de va kl 1 på natten man provkör inte vid den tiden precis tongue hehe

vrf skulle man inte kunna de? kanske åkt långt direkt efter jobbet. vad vet jag..

In och droppa en kommentar eller betyg ;D
matteeee Ingen himmel är så blå som min
9 maj 2012 · 2 972 Inlägg

Är det under 79km/h så blir de "bara" böter.. inget indraget kort inte... om dom nu kommer på att det var du som körde.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Tyfors Svetsare
9 maj 2012 · 1 153 Inlägg

vet att när min frus bror låna sin fars bil så fick sonen böter då dom jämnförde familje medlemmar men om dom gör de jämt vet ja inte. Ja fastna i kamera när ja hade prövotid kvar 120kmh på 90 väg ja fick nåra kr i böter å varning i 2 år.

(Bara fantasin sätter gränserna)
BMW E39 (2003)
Opel Manta GSI 2.4L "Ty ligan" (1986)
Hermanssons_Garage
9 maj 2012 · 2 415 Inlägg

nej gör inget alls med det där... och en bra grundregel vid ALLA kamror. upp med huvudet i taket samt ned med solskyddet.... då kan dom inte göra något..

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
gamlingen
9 maj 2012 · 5 198 Inlägg

bara skita i sverige har ingen angiverilag... bara för din far att svara *vet inte*,, men däremot kan dom gå igenom familjeförhållanden för att kolla om nån familjemedlem har körkort och passar in på fotot.

Hermanssons_Garage
9 maj 2012 · 2 415 Inlägg

gamlingen skrev:
bara skita i sverige har ingen angiverilag... bara för din far att svara *vet inte*,, men däremot kan dom gå igenom familjeförhållanden för att kolla om nån familjemedlem har körkort och passar in på fotot.

ja. bara låta dom jobba! dom skall inte få allt enkelt smile

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
bonano
9 maj 2012 · 5 Inlägg

Alltså jag är beredd att betala böter det är inga problem men vill fan inte ha körkortet indraget...

Hermanssons_Garage
9 maj 2012 · 2 415 Inlägg

bonano skrev:
Alltså jag är beredd att betala böter det är inga problem men vill fan inte ha körkortet indraget...

http://sm-cdn.gotamedia.se/ta/d257ccb682479b1ba1e40f917c44b6ec/704/396/archive/00234/KB200710102200994H3_234748a.jpg
ett tips är ju att ringa in till 11414 och fråga dom om va som kan hända om du körde så förfort på en fartkamra och undrar om dom drar in kort eller bara böter.

Senast redigerat av Tryck_o_pys (9 maj 2012)

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
IX ____________________________________
9 maj 2012 · 1 340 Inlägg

bonano skrev:
Tja allihopa!

För ungefär en månad sedan så tog mig en fartkamera och jag körde max som max 77-80 km/h på en 50 väg och igår så fick min farsa en lapp där det står att hans bil har kört för fort och dom vill att han skriver vem det va som körde då. Det var jag men jag har körkort på prov o min prövotid går ut 16 juli så jag undrar om det är någon som vet om dom drar in körkortet eller betalar jag bara böter. Detta hände kl 1 på natten tror ni att dom kan indentifera att det var jag?

Det står väl på lappen vad din uppmätta hastighet var? smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Hermansson
9 maj 2012 · 235 Inlägg

Kasta brevet

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)
bonano
9 maj 2012 · 5 Inlägg

Jag har inte fått någon lapp om uppmätta hastighete än dom vill att farsan ska skriva vem som körde bilen först

Mack Forum- och sitemoderator
9 maj 2012 · 26 167 Inlägg

Ursäkta men hur kan man köra för fort förbi en fartkamera?
Med tanke på hur många varningar per skylt man får innan själva kameran kommer, så får man nästa skylla sig själv om man fortfarande kör för fort förbi dem.
Dessutom på en 50-väg!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
granadadr
9 maj 2012 · 7 295 Inlägg

Mack skrev:
Ursäkta men hur kan man köra för fort förbi en fartkamera?
Med tanke på hur många varningar per skylt man får innan själva kameran kommer, så får man nästa skylla sig själv om man fortfarande kör för fort förbi dem.
Dessutom på en 50-väg!

jag har faktiskt lyckats med det EN gång ofrivilligt,, låg på 70 å satt i andra tankar,, å tryckte in farthållaren för tidigt,, så den gasade upp till 110,, OOOOPS,, tack godegud för solskyddet smile jag har ALLTID det nere smile

men till TS
om vi säger så här,, OM polisen kunnat identifiera dig så hade DU fått boten och INTE din far,, för en kompis som kör lastbil åt sin far,, fick hem sin direkt till sig å inte till pappan wink

så släng det, går det vidare så får man ta det då,, blir inget värre straff endå wink

Senast redigerat av granadadr (9 maj 2012)

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
9 maj 2012 · 467 Inlägg

som alla andra släng den eller spara den längst ner i en låda, dem har inte angivit någon så ingen böter denna gång! smile

bonano
9 maj 2012 · 5 Inlägg

Mack skrev:
Ursäkta men hur kan man köra för fort förbi en fartkamera?
Med tanke på hur många varningar per skylt man får innan själva kameran kommer, så får man nästa skylla sig själv om man fortfarande kör för fort förbi dem.
Dessutom på en 50-väg!

Hade jag velat ha kritik så hade jag nog suttit och lyssnat på min far som blev mest irriterad, så din kommentar hjälper ju inte så mycket utan snarare är det en väldigt onödig kommentar. Som om vi inte vet att vi ska sakta ned inför en fartkamera. Så snälla vännen min spara sådana kommentarer till dig själv!

Pim_Pim
9 maj 2012 ·

Mack skrev:
Ursäkta men hur kan man köra för fort förbi en fartkamera?
Med tanke på hur många varningar per skylt man får innan själva kameran kommer, så får man nästa skylla sig själv om man fortfarande kör för fort förbi dem.
Dessutom på en 50-väg!

hahah, man kan lätt glömma bort sig om man har annat i huvudet.

Satt och åkte för några månader sen och körde på en 80väg, sa till mig själv: Hur fan kan folk åka dit på fartkameror, det är ju skyltat och bla bla bla.. sen 5 minuter senare gled jag förbi en kamera i 100km/h på 80väg tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang