S70 T5 1999 Total Växellådsras

MikkoHansen
20 maj 2012 · 265 Inlägg

Hejsan!

Igår hände det.

Skulle göra ett test från 0-100, de gick ju så där.
När jag släppte kopplingen så rasslade de till något kopiöst.

Gick ut och titta då va de hål i växellådan och olja forsade ut.

Så till frågan.

Hur gör jag lättast nu?

Är de bara o skaffa en M56H låda och byta? Kan Något annat tagit skada av detta?
Koppling? Motor? Motorn går som den skall, det går starta den och inga konstiga oljud eller så.

Jag vet att de finns en S60 T5 på skroten i närheten, funkar det att ta lådan från den?
Tippar på att de är en 01-02:a.

Hur vet jag att en växellåda är okej om man köper den begagnad?

Jag tippar på att den gamla växellådan var diffad då det alltid spann på två hjul.
Är de lätt att plocka ut diffen och sätta in i den nya lådan?

Mvh Hansen

Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
MikkoHansen
21 maj 2012 · 265 Inlägg

verkligen ingen som råkat ut för detta?:S

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
VinDisel
21 maj 2012 · 456 Inlägg

Nr 1. plocka isär o kolla vad som tagit skada  nr 2. ta reg nr och gå in på bildelsbasen och kolla efter diverse som tagit stryk bla låda , P:S ännu bättre om du tar lådans artickelnr o söker via den... nr 3. plockar ihop allt o vipps så har du fungerande bil igen .... OBS bara ett tipps ...

BMW 328 M sport "Hellrot" (1995)
BMW 530d xDrive "Innovation" (2016)
MarcusL #2573
21 maj 2012 · 1 489 Inlägg

VinDisel skrev:
Nr 1. plocka isär o kolla vad som tagit skada  nr 2. ta reg nr och gå in på bildelsbasen och kolla efter diverse som tagit stryk bla låda , P:S ännu bättre om du tar lådans artickelnr o söker via den... nr 3. plockar ihop allt o vipps så har du fungerande bil igen .... OBS bara ett tipps ...

Känns rätt så onödigt då han skutit sönder hela lådhuset, bara riva lådan och dit med en likadan så lirar det igen

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
MikkoHansen
21 maj 2012 · 265 Inlägg

Tack för svar!


Tror ni att de finns någon chans att diffen har klarat sig? dvs bara att flytta över från gamla lådan till den nya?

Vet ni hur man får loss röret till slavcylindern?

Mvh Hansen

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
MarcusL #2573
21 maj 2012 · 1 489 Inlägg

VinDisel-> Sa jag att vilken låda som helst gick bra eller vad var det du inte förstod?

• Även den starka måste ta i när han skiter
MarcusL #2573
21 maj 2012 · 1 489 Inlägg

VinDisel skrev:
Hahaa det va ju det jag sa iprincip, men eftersom han inte verkar veta hur gan går till väga så skrev jag bsra början.. o det är inte  bara o smacka dit  vilken låda som helst... följ mitt råd så kommer det finka killen..

Men skit samma, vi kan leka med sand och spade någon annan dag. Åter till topic..

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
JoeyJ
22 maj 2012 · 502 Inlägg

MikkoHansen skrev:
Tack för svar!


Tror ni att de finns någon chans att diffen har klarat sig? dvs bara att flytta över från gamla lådan till den nya?

Vet ni hur man får loss röret till slavcylindern?

Mvh Hansen

en M56H har ju ingen diffbroms original, så isåfall har ju någon satt i en eftermarknadsdiff, den går att flytta över till en ny låda

annars kanske du har M59 lådan, den har diff original men vet inte om den diffen passar i en M56H

MikkoHansen
24 maj 2012 · 265 Inlägg

Tjena!

Har nu fått ut växellådan efter c:a 7 timmars mekande.
Diffen hade gått i småbitar...!!
Så till en ny fråga.
Vad för Olja skall man ha i lådan och hur fyller man på olja?

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Xoff Volvo tönt... =)
24 maj 2012 · 2 344 Inlägg

som sagt, oftast är det diffen som rasar i dem, H56L/H och m59 är de lådor jag vet passar bolt on, inget annat bör har tagit skada...

på sidan, sitter 2 bultar mad ganska stor skalle, en för att tappa olja och en för att fylla på, med lådan i bilen, bilen på sina hjul så fyller man i övre skruven tills det är kant i kant med hålet, tillbaka med skruven - klart...

80W-90 olka bör funka, GL4 vill jag minnas...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
MikkoHansen
24 maj 2012 · 265 Inlägg

Xoff! Tack så mycket för ditt svar!
Så de spelar ingen roll om jag köper OK olja eller shell olja bara den har GL4 specifikationen då eller?

Mvh Hansen

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang