Köpråd: Audi A4 Quattro (B6) 1.8T

falken92 Falken
16 oktober 2012 · 102 Inlägg

jag gissar på att firman kommer säga att den inte ska bytas förens vid 18k mil, eftersom det står så i boken...
men som tigare sagt så är det många som byter mellan 12-15k mil då vattenpumpen brukar kunna ge upp där emellan, men har man tur så går dom ända till 18k mil, jag bytte min när jag köpte bilen och då hade den gått 17800mil ca

Say what?
JBPictures
16 oktober 2012 · 930 Inlägg

falken92 skrev:
jag gissar på att firman kommer säga att den inte ska bytas förens vid 18k mil, eftersom det står så i boken...
men som tigare sagt så är det många som byter mellan 12-15k mil då vattenpumpen brukar kunna ge upp där emellan, men har man tur så går dom ända till 18k mil, jag bytte min när jag köpte bilen och då hade den gått 17800mil ca

OKej, Vad går arbetet på att byta hela paketet?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
falken92 Falken
16 oktober 2012 · 102 Inlägg

Jimpstyle skrev:

falken92 skrev:
jag gissar på att firman kommer säga att den inte ska bytas förens vid 18k mil, eftersom det står så i boken...
men som tigare sagt så är det många som byter mellan 12-15k mil då vattenpumpen brukar kunna ge upp där emellan, men har man tur så går dom ända till 18k mil, jag bytte min när jag köpte bilen och då hade den gått 17800mil ca

OKej, Vad går arbetet på att byta hela paketet?

Jag gjorde en massa andra saker också när jag hade bilen inne, men skulle väl gissa på runt en 10a på auktoriserad verkstad kanske?

Say what?
JBPictures
16 oktober 2012 · 930 Inlägg

falken92 skrev:

Jimpstyle skrev:

falken92 skrev:
jag gissar på att firman kommer säga att den inte ska bytas förens vid 18k mil, eftersom det står så i boken...
men som tigare sagt så är det många som byter mellan 12-15k mil då vattenpumpen brukar kunna ge upp där emellan, men har man tur så går dom ända till 18k mil, jag bytte min när jag köpte bilen och då hade den gått 17800mil ca

OKej, Vad går arbetet på att byta hela paketet?

Jag gjorde en massa andra saker också när jag hade bilen inne, men skulle väl gissa på runt en 10a på auktoriserad verkstad kanske?

OKej, har snackat med firman om ett eventuellt byte av det innan köp

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
it_mutt Avstängd
16 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Jimpstyle skrev:

Firecat skrev:
Om den inte är bytt någongång under 15000 mil den gått är den defenetivt läge och byta.
De flesta brukar byta vid 12000

Okej, ska ringa dom idag och höra om den deklarationen innebär att dom inte bytt den eller att den aldrig är bytt. Hoppas den är bytt en gång iallafall!

Dock ska man komma ihåg att Audi själva säger att den ska bytas vid 18000-servicen (tidigare 12000mil, men B6=18000 av någon anledning)

OM det gäller för alla motorer vågar jag dock inte säga något om (antagligen inte)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jmd
16 oktober 2012 · 203 Inlägg

Jag har för mig att den ska bytas efter ett visst antal år (tex 5år) eller vid 18000mil om den har hunnit gå det inom dom åren.
Kolla som sagt även att oljebytena är gjorde oftare än Audi's rek var 3000'e mil (Longlife)...
Framvagnen är idé att kika lite på med, så den inte beter sig konstigt, klonkar eller drar åt något håll!

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
JBPictures
16 oktober 2012 · 930 Inlägg

jmd skrev:
Jag har för mig att den ska bytas efter ett visst antal år (tex 5år) eller vid 18000mil om den har hunnit gå det inom dom åren.
Kolla som sagt även att oljebytena är gjorde oftare än Audi's rek var 3000'e mil (Longlife)...
Framvagnen är idé att kika lite på med, så den inte beter sig konstigt, klonkar eller drar åt något håll!

okej! Har nu fixat så dom byter kamremen till en extra kostnad då men det får det vara värt! Yes! bra det ska kollas när den provkörs på fredag smile

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643
Unleash
16 oktober 2012 · 370 Inlägg

Jimpstyle skrev:

jmd skrev:
Jag har för mig att den ska bytas efter ett visst antal år (tex 5år) eller vid 18000mil om den har hunnit gå det inom dom åren.
Kolla som sagt även att oljebytena är gjorde oftare än Audi's rek var 3000'e mil (Longlife)...
Framvagnen är idé att kika lite på med, så den inte beter sig konstigt, klonkar eller drar åt något håll!

okej! Har nu fixat så dom byter kamremen till en extra kostnad då men det får det vara värt! Yes! bra det ska kollas när den provkörs på fredag smile

12k mil eller 8 år är det som gäller. (rekommenderar verkstäderna)

Senast redigerat av Unleash (16 oktober 2012)

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
it_mutt Avstängd
16 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Unleash skrev:

Jimpstyle skrev:

jmd skrev:
Jag har för mig att den ska bytas efter ett visst antal år (tex 5år) eller vid 18000mil om den har hunnit gå det inom dom åren.
Kolla som sagt även att oljebytena är gjorde oftare än Audi's rek var 3000'e mil (Longlife)...
Framvagnen är idé att kika lite på med, så den inte beter sig konstigt, klonkar eller drar åt något håll!

okej! Har nu fixat så dom byter kamremen till en extra kostnad då men det får det vara värt! Yes! bra det ska kollas när den provkörs på fredag smile

12k mil eller 8 år är det som gäller. (rekommenderar verkstäderna)

Ja, och som sagt så säger Audi själva "18000 mil" (och jag har inte hittat något om några år alls, detta taget ur instruktionsboken/serviceboken)

Men i övrigt har jag hört rekommendationer om 12.000mil / 6 år, vilket som nu inträffar först

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MLE
27 maj 2014 · 11 Inlägg

Bumpar denna tråd.
Skulle också behöva lite åsikter om ev köp av A4 S-Line Proline 1.8T med 190hks motorn. Motorn i sig är chippad och bytt till större spridare samt annat avgassystem(alla delar MTM). Enligt ägaren ligger den på ca 225hk.

Nu till mina frågor, enligt det många skriver ska man byta olja vid 1500mil, helst före. I detta fall är bilen servad med Long-Life Service, 1200mil första året, 900mil andra året och därefter skiftar intervallen för oljebytena mellan 1600 och 2300 mil som mest.

Kamremmen är inte bytt och turbon har även ett krökt impellerblad, bilen har rullat under 13000mil på 1 ägare.

Inräknat med byte av kamrem och turbobyte är priset helt ok!

Vad tror ni?

TS_quattro fyrkrafsare
27 maj 2014 · 1 443 Inlägg

räkna in att även ta ner oljetråget för kontroll av sugsilen, nu har visserligen bilen inte gått stenhårt många mil mellan oljebyten men det är bättre att rensa silen från ev koks innan det är försent, sätter den igen så går ju motorn i värsta fall helt utan smörjning och då kan raset vara ett faktum på ett par sekunder beroende på när det händer....

edit: sedan kan man ju fråga sig hur/varför ett impellerblad blivit krökt? har han kört utan luftfilter i tron att bilen skulle gå fortare?

Senast redigerat av TS_quattro (27 maj 2014)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
MLE
27 maj 2014 · 11 Inlägg

TS_quattro skrev:
räkna in att även ta ner oljetråget för kontroll av sugsilen, nu har visserligen bilen inte gått stenhårt många mil mellan oljebyten men det är bättre att rensa silen från ev koks innan det är försent, sätter den igen så går ju motorn i värsta fall helt utan smörjning och då kan raset vara ett faktum på ett par sekunder beroende på när det händer....

edit: sedan kan man ju fråga sig hur/varför ett impellerblad blivit krökt? har han kört utan luftfilter i tron att bilen skulle gå fortare?

Ja, det hade jag räknat med direkt, är överlag alltid nojig med oljebyten, fattar inte vissa folk som kör med ens såhär långa intervall som 2300mil, i mina ögon otroligt mycket oavsett bil.
Hur är det överlag med koksbildning, aldrig varit med om det, läste på annat håll att det är svårt att få bort när det väl bildats trots service och rengöring av sil, tråg etc?
Är det här felet vanligt förekommande hos just Audi(B6?)?

TS_quattro fyrkrafsare
27 maj 2014 · 1 443 Inlägg

Det är ett vanligt fel på B6 med 1.8T, av någon anledning vanligare på B6 än B5 trots att det i grund och botten är samma motor. Varför råder delade meningar om, problemet finns på bilar som mest gått stadstrafik likväl som på bilar som varit mer eller mindre bosatta på E4. En turbotimer kanske kunde vara ett alternativ för att minska framtida risker för koks...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
MLE
27 maj 2014 · 11 Inlägg

TS_quattro skrev:
Det är ett vanligt fel på B6 med 1.8T, av någon anledning vanligare på B6 än B5 trots att det i grund och botten är samma motor. Varför råder delade meningar om, problemet finns på bilar som mest gått stadstrafik likväl som på bilar som varit mer eller mindre bosatta på E4. En turbotimer kanske kunde vara ett alternativ för att minska framtida risker för koks...

Ok!
Ang. turbon sa ägaren att han inte vet hur det uppstått samt att han diskuterat detta med mekanikern var han servar bilen och de hade heller ingen förklaring till hur eller varför. När han hade frågat efter pris på turbo på skroten hade gubben på skroten sagt att turbon är en rätt eftertraktad reservdel till B6. Ägaren uppfattade detta som att det händer att turbon rasar/felar/går sönder utan speciell anledning?

Låter konstigt i mina öron, speciellt när det handlar om ett impellerblad. Visst att en turbo kan rasa, men har aldrig hört att det skulle vara vanligt på Audi A4.

Senast redigerat av MLE (27 maj 2014)

TS_quattro fyrkrafsare
28 maj 2014 · 1 443 Inlägg

En renoverad utbytesturbo från GIK eller liknande företag är nog det bästa alternativet, hellre det än skroten.

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
IK
30 maj 2014 · 54 Inlägg

Turbon kanske är mer eftertraktat eftersom det sitter en k03s istället för vanliga k03  som sitter på 163hk
Men ska du byta turbon så kan du likagärna köpa en k04 .

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang