All privat demontering av bilar kan bli olaglig

CarpeDiem German Engineering
4 juli 2012 · 9 081 Inlägg

Mkt bra formulering smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
dawwe ...has left the building...
4 juli 2012 · 4 474 Inlägg

Mja...Jag tycker nog att man skall skriva mer "byråkratiskt" lite som i MHRF "svar" som det länkas till tidigare i tråden...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Big_JN
4 juli 2012 · 2 126 Inlägg

Tyckte det var skitbra formulerat, ska märkas att det kommer ifrån gräsrötterna!

Eddy Galen, inte dum.
4 juli 2012 · 1 324 Inlägg

Dags att ta på sig foliehatten:

Skrotbilsmonopolen i Sverige kommer vinna skitmycket på detta. Vi har redan skrotdelar som är 3 ggr dyrare än vad de är utomlands. Och nu ska privatpersoner få det ännu svårare att skrota själv!? Vet inte vad det heter men i sverige har man en lag mot att skapa en sådan orättvisa mellan skrotare. De skrotfirmor som inte går med i "skrotkoncernen" konkar, altså de som inte lägger upp på bildelsbasen etc.

Anledningen att det finns är för att folk faktiskt köper delarna. Man måste ju! Det låter som lobbyverksamhet mellan stor-tjänarna av skrotbranschen och naturfolket. I alla fall i den utsträckningen att skrotarna utnyttjar dem för att kontrollera skroten ännu mer, samtidigt som naturvårdsverket "vinner" på det genom att "minska" risken för olämpliga sätt att göra av sig med bilar. I slutändan så låter det som att det inte kommer kunna göra någon skillnad förrutom göra det jobbigare för staten att upprätthålla en lag ingen vettig person går med på. Skroten och staten måste hålla sig separata. Det är en grogrund för lobbyism.

Det är som att staten ger heroin till någon för att få honom att sluta med hasch.

Det är så pass att jag vill kontakta dem och uttrycka mina bekymmer.

horbybonnen
4 juli 2012 · 1 160 Inlägg

Big_JN skrev:

Vettemannen skrev:

Big_JN skrev:
Läste precis om detta i tidningen Wheels och blev jävligt förbannad!

Tagit ifrån Wheels Magazine hemsida/facebooksida

"Just nu finns det ett liggande förslag om skrotbilar från Naturvårsverket som om det klubbas igenom kommer att innebära att det kan bli omöjligt att ha en reservdelsbil -eller för den delen ett nedplockat projekt stående i mer än ett år. Följ länken så kan du läsa hela förslaget samt MHRF:s remissvar. http://www.mhrf.se/M2011/2459/KeRedovisning
Kan läsa mer här: http://www.mhrf.se/uttjanta_bilar

Hoppas fler än jag reagerar och tar kontakt med dom skyldiga personerna!

Sofia Tingstorp, Miljödepertementet
tel: 08-4052176 Mail kan skickas via regeringen.se

Kjell-Åke Sjödin, Transportstyrelsen
Kjell-Ake.sjodin@transportstyrelsen.se

Helen Lindqvist, Naturvårdsverket
helen.linqvist@naturvardsverket.se
Telefonväxel 010-6981000

Hoppas någon som kan uttrycka sig bättre än jag, kan skriva ihop ett brev/mall som garagets medlemmar kan använda för att stoppa denna idioti!

En mall vore bra så att måååååånga kan säga sin mening.

/Benny

Hade varit perfekt om någon kunde skrivit ihop en mall - Ingen som känner sig manad?

Detta är ännu en lag som kommer till att göra tusentals privatpersoner till brottslingar! Vart fan är Sverige på väg...?

ja men det är bra. sverige skyddar ju brottslingar och sätter dit offren......................................

Volvofarfar
6 juli 2012 · 1 312 Inlägg

http://upprop.nu/KEFS

Skriv på! och sprid som ett virus till allt och alla!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juli 2012 · 14 042 Inlägg

Volvofarfar skrev:
http://upprop.nu/KEFS

Skriv på! och sprid som ett virus till allt och alla!!

Jag har självklart skrivit på för att försöka förhindra detta idiotiska förslag!!! mad

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Besserwisser
6 juli 2012 ·

Volvofarfar skrev:
http://upprop.nu/KEFS

Skriv på! och sprid som ett virus till allt och alla!!

När kommer Naturvårdsverket/Regeringen att få namninsamlingen överlämnad till sig?

dawwe ...has left the building...
6 juli 2012 · 4 474 Inlägg

Precis min tanke med...Är det nån som "bygger en databas med mejladresser" kanske:)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Big_JN
6 juli 2012 · 2 126 Inlägg

dawwe skrev:
Precis min tanke med...Är det nån som "bygger en databas med mejladresser" kanske:)?

behöver ju inte skriva din mejladress om du inte vill roll

nixon89 klabbarpan
6 juli 2012 · 3 041 Inlägg

Blir att låta den gammla vara påställd igen dåhmm vore ju väldigt kul om lagen går igenom och bilen blir avfärdad...

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Xuri One Man Clan
6 juli 2012 · 4 287 Inlägg

Jag har viss förståelse för lagförslaget faktiskt, i dagsläget är de för många privatpersoner som plockar ut de användbara ur bilen och säljer bilen som blandskrot till stena metall osv.

Lämnas de till en auktoriserad skrot så är den kontrollerad och man försöker utvinna alla material så gott de går.
dvs riktigt återvinning å inte de stena håller på med.

Men  sen med miljöbrott osv så tro fan att de blir så när alla skrotar/tippar osv ska ha betalt för tex gammal olja osv, som man redan betalat miljöavgift på...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Nitromast Dr. Scanner
6 juli 2012 · 2 167 Inlägg

Xuri skrev:
Jag har viss förståelse för lagförslaget faktiskt, i dagsläget är de för många privatpersoner som plockar ut de användbara ur bilen och säljer bilen som blandskrot till stena metall osv.

Lämnas de till en auktoriserad skrot så är den kontrollerad och man försöker utvinna alla material så gott de går.
dvs riktigt återvinning å inte de stena håller på med.

Men  sen med miljöbrott osv så tro fan att de blir så när alla skrotar/tippar osv ska ha betalt för tex gammal olja osv, som man redan betalat miljöavgift på...

Lämnar man det till en "auktoriserad" skrot så lär den ju säkert hamna på stena till sist iaf tongue

Xuri One Man Clan
6 juli 2012 · 4 287 Inlägg

Nitromast skrev:

Xuri skrev:
Jag har viss förståelse för lagförslaget faktiskt, i dagsläget är de för många privatpersoner som plockar ut de användbara ur bilen och säljer bilen som blandskrot till stena metall osv.

Lämnas de till en auktoriserad skrot så är den kontrollerad och man försöker utvinna alla material så gott de går.
dvs riktigt återvinning å inte de stena håller på med.

Men  sen med miljöbrott osv så tro fan att de blir så när alla skrotar/tippar osv ska ha betalt för tex gammal olja osv, som man redan betalat miljöavgift på...

Lämnar man det till en "auktoriserad" skrot så lär den ju säkert hamna på stena till sist iaf tongue

ja men den lokala drängen som kör direkt till stena han plockar inte bort lister,plaster osv dvs återvinner inte så mycke som de går (ju mer vikt ju mer flis också) , å jag vet hur de går till på lokala skrotar där dom eldar kablar för å få mer flis...

en auktoriserad skrot har krav på hur mycke som ska återvinnas...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
granadadr
6 juli 2012 · 7 287 Inlägg

ehhhh,, den lokala skroten PRESSAR bilarna,,= allt plast å metall pressas ihop,, sen till återvinning,, så meo same shit diffrent name wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Nitromast Dr. Scanner
6 juli 2012 · 2 167 Inlägg

granadadr skrev:
ehhhh,, den lokala skroten PRESSAR bilarna,,= allt plast å metall pressas ihop,, sen till återvinning,, så meo same shit diffrent name wink

Yeh, så tror jag också det går till på de flesta ställena.

Mattsvart
20 juli 2012 · 195 Inlägg

Mannenmyten skrev:

Volvofarfar skrev:
http://upprop.nu/KEFS

Skriv på! och sprid som ett virus till allt och alla!!

När kommer Naturvårdsverket/Regeringen att få namninsamlingen överlämnad till sig?

http://www.upprop.nu/kefs
Skriv på med för och efternamn.
Den 10/8 är sista dagen.

http://www.ssbb.nu/bilder/fore_efter3.jpg

Senast redigerat av Mattsvart (20 juli 2012)

jocke321
22 juli 2012 · 10 Inlägg

Xuri skrev:

Nitromast skrev:

Xuri skrev:
Jag har viss förståelse för lagförslaget faktiskt, i dagsläget är de för många privatpersoner som plockar ut de användbara ur bilen och säljer bilen som blandskrot till stena metall osv.

Lämnas de till en auktoriserad skrot så är den kontrollerad och man försöker utvinna alla material så gott de går.
dvs riktigt återvinning å inte de stena håller på med.

Men  sen med miljöbrott osv så tro fan att de blir så när alla skrotar/tippar osv ska ha betalt för tex gammal olja osv, som man redan betalat miljöavgift på...

Lämnar man det till en "auktoriserad" skrot så lär den ju säkert hamna på stena till sist iaf tongue

ja men den lokala drängen som kör direkt till stena han plockar inte bort lister,plaster osv dvs återvinner inte så mycke som de går (ju mer vikt ju mer flis också) , å jag vet hur de går till på lokala skrotar där dom eldar kablar för å få mer flis...

en auktoriserad skrot har krav på hur mycke som ska återvinnas...

Konstigt resonemang, om stena tar emot och skrotar en bil inklusive avregistreringen av fordonet hos Transportstyrelsen är dom auktoriserade!
Med andra ord, tar stena eller skrotfrag emot en bil för skrotning är dom auktoriserade och godkända för det.

Hool
23 juli 2012 · 1 067 Inlägg

jocke321 skrev:

Xuri skrev:

Nitromast skrev:

Lämnar man det till en "auktoriserad" skrot så lär den ju säkert hamna på stena till sist iaf tongue

ja men den lokala drängen som kör direkt till stena han plockar inte bort lister,plaster osv dvs återvinner inte så mycke som de går (ju mer vikt ju mer flis också) , å jag vet hur de går till på lokala skrotar där dom eldar kablar för å få mer flis...

en auktoriserad skrot har krav på hur mycke som ska återvinnas...

Konstigt resonemang, om stena tar emot och skrotar en bil inklusive avregistreringen av fordonet hos Transportstyrelsen är dom auktoriserade!
Med andra ord, tar stena eller skrotfrag emot en bil för skrotning är dom auktoriserade och godkända för det.

Ja om det är en tom kaross mer eller mindre..    Inga vätskor, inget batteri..   Ingen tank och inga hjul..  Ska vara en kaross mer eller mindre..

Man kan skriva ett brev till Transportstyrelsen och bifoga kvitto på vågsedeln samt skyltarna med en redogörelse för vad som är gjort med bilen.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Putteliten
23 juli 2012 · 9 075 Inlägg

Hool skrev:

jocke321 skrev:

Xuri skrev:

ja men den lokala drängen som kör direkt till stena han plockar inte bort lister,plaster osv dvs återvinner inte så mycke som de går (ju mer vikt ju mer flis också) , å jag vet hur de går till på lokala skrotar där dom eldar kablar för å få mer flis...

en auktoriserad skrot har krav på hur mycke som ska återvinnas...

Konstigt resonemang, om stena tar emot och skrotar en bil inklusive avregistreringen av fordonet hos Transportstyrelsen är dom auktoriserade!
Med andra ord, tar stena eller skrotfrag emot en bil för skrotning är dom auktoriserade och godkända för det.

Ja om det är en tom kaross mer eller mindre..    Inga vätskor, inget batteri..   Ingen tank och inga hjul..  Ska vara en kaross mer eller mindre..

Man kan skriva ett brev till Transportstyrelsen och bifoga kvitto på vågsedeln samt skyltarna med en redogörelse för vad som är gjort med bilen.

Så lätt är det inte längre att bara avregistrera en bil. För att avregistrera en bil så krävs en kopia på vagnboken inom den sporten bilen ska användas tex. Rallycross, Folkrace mm. Dessutom ska papprena skrivas på utav SBF godkänd besiktningsman.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang