Injusterning mekansiska lyftare volvo S60

Mr_Lundgren
21 juni 2012 · 74 Inlägg

Någon som har erfarenhet och kan utföra detta på B5244T3 motorn. Har haft kontakt med volvo Stockholm. Volvo själva verkar inte kunna, fick svaret att de var hydraliska och samtliga mekaniker på den verkstan, bad dom kolla upp det på vida, efter en halv timma får jag svaret,
-Oj, det är visst mekaniska i dom motorerna.
Man börjar ju undra...
Dom skulle sedan höra av sig om pris på jobbet efter ngn halvtimma till. De var 2 dagar sen nu!!

Därför kollar jag här nu istället, så om det finns någon i sthlm området som kan detta vore jag väldigt intresserad.

//Dennis

Porsche 911 Coupe (996) "996 GTS cup" (1999)
Chevrolet Corvette C6 Z06 "Timeattack vette" (2006)
F4S4N CAD-konstruktör
24 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Vad har du för fel-symptom ?

Är det ett ganska högt tickande så är det mycket troligt att det är spridarna som låter, alltså inget att oroa sig för.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
twin_cam Smålänning
24 juni 2012 · 7 877 Inlägg

Det är hydrauliska på de motorerna. Att göra som dom gjorde är ett av många sätt att avsluta samtal med "en besvärlig kund".

Byt olja är tipset jag kan ge dig. Kan även vara spridarna som låter, som föregående skribent nämde.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
LeafBox Lat Perfektionist
24 juni 2012 · 6 359 Inlägg

twin_cam skrev:
Det är hydrauliska på de motorerna. Att göra som dom gjorde är ett av många sätt att avsluta samtal med "en besvärlig kund".

Byt olja är tipset jag kan ge dig. Kan även vara spridarna som låter, som föregående skribent nämde.

+1 på den.

S60 är alldeles för ny för att köra fasta tryckare tycker jag. Vid ovanligt tick är olja ett bra ställe att börja!

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Brådhis * Voff voff *
24 juni 2012 · 10 280 Inlägg

twin_cam skrev:
Det är hydrauliska på de motorerna. Att göra som dom gjorde är ett av många sätt att avsluta samtal med "en besvärlig kund".

Byt olja är tipset jag kan ge dig. Kan även vara spridarna som låter, som föregående skribent nämde.

Nej, det är inte hydrauliska på S60/V70N/S80. Tidigare bilar som 960, 850 och en del x70 hade dock det.

//Brådhis

EDIT: Hittade en tråd om justering: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=51825

Senast redigerat av Brådhis (24 juni 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mr_Lundgren
27 juni 2012 · 74 Inlägg

Dansken- skrev:
Det är fasta tryckare. Du mäter upp ventilspelet med ett bladmått. Sen mäter du höjden på tryckaren med en mikrometerskruv. Du addera felet du mätte upp med bladmåttet med höjden på tryckaren, och då vet du höjden på den nya tryckare du behöver. Gör det för alla 20 ventiler.
När du har fått de nya tryckare, plocket du ut kamaxlarna och byter tryckarna. Sätt tillbaka kamaxlarna igen och kolla att spelet blev rätt med bladmåttet.
Alltså inget 5 minuters jobb, och du behöver en del specialvektyg.

Om du ändå ska göra detta stora jobbet, kan du ju passa på att lägga i lite roligare kamaxlar samtidigt. Då får du ju lite glädja av all meckjobbet. AutoTech i Trollhättan har erfarenhet med sånt.

Tackar för det svaret. Har talat med Autotech som svara samma som dig och även fått lite mer kött på benen från dom me. Ska till Volvo imorron och träffa en mek där som ska lyssna på motorn.

Chevrolet Corvette C6 Z06 "Timeattack vette" (2006)
Porsche 911 Coupe (996) "996 GTS cup" (1999)
Mr_Lundgren
27 juni 2012 · 74 Inlägg

twin_cam skrev:
Det är hydrauliska på de motorerna. Att göra som dom gjorde är ett av många sätt att avsluta samtal med "en besvärlig kund".

Byt olja är tipset jag kan ge dig. Kan även vara spridarna som låter, som föregående skribent nämde.

Samma svar som många många andra men rätt ??? 1000mil intervall på oljan, sprdarna låter men inte dom som tickar!

Porsche 911 Coupe (996) "996 GTS cup" (1999)
Chevrolet Corvette C6 Z06 "Timeattack vette" (2006)
Mr_Lundgren
27 juni 2012 · 74 Inlägg

Brådhis skrev:

twin_cam skrev:
Det är hydrauliska på de motorerna. Att göra som dom gjorde är ett av många sätt att avsluta samtal med "en besvärlig kund".

Byt olja är tipset jag kan ge dig. Kan även vara spridarna som låter, som föregående skribent nämde.

Nej, det är inte hydrauliska på S60/V70N/S80. Tidigare bilar som 960, 850 och en del x70 hade dock det.

//Brådhis

EDIT: Hittade en tråd om justering: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=51825

Synd att man inte kan trycka på Gilla/ogilla knappen här på gorg, skulle behöva tysta ner dessa som bara trycker ur sig utan kunskap här. Tack för svar (Gillar)

Chevrolet Corvette C6 Z06 "Timeattack vette" (2006)
Porsche 911 Coupe (996) "996 GTS cup" (1999)
MrVain
27 juni 2012 · 904 Inlägg

Nu är det väll så att kamaxeln ligger direkt över lyftare och ventil. Det som sker med tiden är att ventilen sätter sig i sätet och ventilspelet minskar. Därför skall man kontrollera spelet i vissa intervaller precis som de flesta fyrtakts crossar med mera. Men som sagt. Spelet minskar med tiden inte ökar så har du ett tickande ljud tror inte jag det beror på ventil spelet.

De ska va gött å leva
Mr_Lundgren
27 juni 2012 · 74 Inlägg

Dansken- skrev:
Det är fasta tryckare. Du mäter upp ventilspelet med ett bladmått. Sen mäter du höjden på tryckaren med en mikrometerskruv. Du addera felet du mätte upp med bladmåttet med höjden på tryckaren, och då vet du höjden på den nya tryckare du behöver. Gör det för alla 20 ventiler.
När du har fått de nya tryckare, plocket du ut kamaxlarna och byter tryckarna. Sätt tillbaka kamaxlarna igen och kolla att spelet blev rätt med bladmåttet.
Alltså inget 5 minuters jobb, och du behöver en del specialvektyg.

Om du ändå ska göra detta stora jobbet, kan du ju passa på att lägga i lite roligare kamaxlar samtidigt. Då får du ju lite glädja av all meckjobbet. AutoTech i Trollhättan har erfarenhet med sånt.

Du vet möjligt viss inte hur mycket spelet ska vara mellan kamaxlarna och tryckarna på en sån motor?

Porsche 911 Coupe (996) "996 GTS cup" (1999)
Chevrolet Corvette C6 Z06 "Timeattack vette" (2006)
jip
27 juni 2012 · 272 Inlägg

stenko skrev:
Någon som har erfarenhet och kan utföra detta på B5244T3 motorn. Har haft kontakt med volvo Stockholm. Volvo själva verkar inte kunna, fick svaret att de var hydraliska och samtliga mekaniker på den verkstan, bad dom kolla upp det på vida, efter en halv timma får jag svaret,
-Oj, det är visst mekaniska i dom motorerna.
Man börjar ju undra...
Dom skulle sedan höra av sig om pris på jobbet efter ngn halvtimma till. De var 2 dagar sen nu!!

Därför kollar jag här nu istället, så om det finns någon i sthlm området som kan detta vore jag väldigt intresserad.

//Dennis

Service 2.0 - Eller vad är det nu Volvo skryter om..

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
Batta
28 juni 2012 · 1 353 Inlägg

stenko skrev:

Dansken- skrev:
Det är fasta tryckare. Du mäter upp ventilspelet med ett bladmått. Sen mäter du höjden på tryckaren med en mikrometerskruv. Du addera felet du mätte upp med bladmåttet med höjden på tryckaren, och då vet du höjden på den nya tryckare du behöver. Gör det för alla 20 ventiler.
När du har fått de nya tryckare, plocket du ut kamaxlarna och byter tryckarna. Sätt tillbaka kamaxlarna igen och kolla att spelet blev rätt med bladmåttet.
Alltså inget 5 minuters jobb, och du behöver en del specialvektyg.

Om du ändå ska göra detta stora jobbet, kan du ju passa på att lägga i lite roligare kamaxlar samtidigt. Då får du ju lite glädja av all meckjobbet. AutoTech i Trollhättan har erfarenhet med sånt.

Du vet möjligt viss inte hur mycket spelet ska vara mellan kamaxlarna och tryckarna på en sån motor?

enligt verkstadsprogramet jag har här på jobbet så skall det vara;

Insug 0.20 +- 0.03 mm

Avgas 0.40 +- 0.03 mm

och kan upplysa att jobbet skall ta 7 timmar för 1 cylinder, och sen lägga på  0.6 timmar per cylinder utöver 1 smile

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
bronco_z
30 juni 2012 · 604 Inlägg

Dansken- skrev:
Det är fasta tryckare. Du mäter upp ventilspelet med ett bladmått. Sen mäter du höjden på tryckaren med en mikrometerskruv. Du addera felet du mätte upp med bladmåttet med höjden på tryckaren, och då vet du höjden på den nya tryckare du behöver. Gör det för alla 20 ventiler.
När du har fått de nya tryckare, plocket du ut kamaxlarna och byter tryckarna. Sätt tillbaka kamaxlarna igen och kolla att spelet blev rätt med bladmåttet.
Alltså inget 5 minuters jobb, och du behöver en del specialvektyg.

Om du ändå ska göra detta stora jobbet, kan du ju passa på att lägga i lite roligare kamaxlar samtidigt. Då får du ju lite glädja av all meckjobbet. AutoTech i Trollhättan har erfarenhet med sånt.

Förtydligande bara, beställer man tryckare med ett visst mått eller???

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
torpis Forummoderator
4 juli 2012 · 10 572 Inlägg

bronco_z skrev:
Förtydligande bara, beställer man tryckare med ett visst mått eller???

Det kan man göra, men vanligast är att man svarvar/slipar ner tryckaren om den är för stor eller använder en lashcap om den är för liten.

Att mäta spelet, mäta tryckaren och sedan beställa en tryckare med differensen adderad fungerar i teorin men kass i praktiken tyvärr.

Medan man ändå gör detta hästjobb kan man likväl lossa toppen och slipa in ventilerna, så slipper man göra om jobbet bara för att det låg skit mellan ventil och säte när man gjorde justeringen.

0.35 ut 0.25 in siktar jag på när jag ställer in.


Så här fungerar en lashcap

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/lifter.JPG

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang