Som många andra här har sagt:
De låga hastigheterna i tätbebyggda områden (30 och/eller 50 km/h) bör bibehållas, eftersom de finns där av ett skäl. Vid skolor och dylikt bör det vara 30 km/h, men jag tycker att hastigheten där ska vara tidsbegränsad. 30 km/h ska det vara exempelvis mellan 0700-1700 vid skolor etc. Det är ju trots allt mellan de tiderna som den största "barntrafiken" pågår.
Sedan borde man tänka över det här med zebralagen. Dvs att fotgängare kan traska ut i vägen helt planlöst, precis som de vill, så länge det finns ett obevakat övergångsställe. Det är rent ut sagt hopplöst! Nej, bygg ut bevakade övergångsställen istället, så att det blir rött ljus för bilister, och grönt ljus för fotgängare. Då är säkerheten som bäst där.
50 km/h kan ofta kännas nödvändigt inne i städer. ofta är det många filer, det kan vara svårt för en bondjänta som en annan att fatta vart man ska ta vägen, och då är det bra om det inte går fortare än så. Däremot finns det ju många breda, fina vägar i utkanten av samhällena där det bara är 50 km/h. Där kan man ju oftast höja hastigheten till 70 km/h. Men då ska det inte vara tätbebyggt, eller för mycket trafik.
70 km/h på landsvägar känns oftast väldigt onödigt. Som Hilden sa tidigare så sänker man hastigheten genom att motorbromsa, och då ligger man oftast för fort förbi trafikfaran i alla fall. Däremot är det bra med lägesanpassad 70-skylt. Dvs, om det är skymd sikt vid en korsning ut på en större väg, ska det självklart vara en sänkt hastighet, samt en skylt som varnar för faran (skymd korsning). Annars kan det gott fortsätta vara 90 km/h, om sikten är fri.
90 km/h på landsväg känns oftast lite för långsamt. Det är svårt att exempelvis köra om långtradare utan att köra för fort. Jag vet att personligen vill jag inte ligga bakom, dels för bilen lätt blir skitig (jag vet, jag är petig), dels att stenskott o.d. ofta lyckas komma på bilen. Det är svårt att hålla avståndet bakom tunga lastbilar, eftersom man nästan alltid lyckas komma ifatt dem hur man än gör. Om man då vill köra om, men göra det lagligt, så är det väldigt krångligt att lyckas med det. Så en höjning till 100 km/h tror jag skulle hjälpa på de fina landsvägarna. Om det är en riktig skitväg utan underhåll, så får staten helt enkelt se till att laga den - som sagt, varför betalar vi skatt på allt annars?
Motorvägarna är idag väldigt säkra. Bilarna är väldigt säkra. Det är ganska löjligt att att hålla en hastighet på 110 km/h (som mest!!) på en svensk motorväg. Det är ju en av de säkraste vägarna som finns! Där tycker jag att en rejäl höjning borde vara på sin plats. Det är bättre att hastighetsökningarna sker på dessa vägar, som redan från början är väldigt säkra, än att vara inne i samhällena och rota omkring med farten.
Motortrafiklederna är dock en av de FARLIGASTE vägarna som finns (i alla fall enligt min erfarenhet). Folk kör som riktiga tokar, och bryr sig inte om mötande trafik. Där borde vi istället för höjda hastigheter byga om till motorväg, för att DÄREFTER höja hastigheten.
Summa summarum:
Om regeringen höjer hastigheten på de bättre vägarna, kommer det svenska folket att få en större respekt för de låga hastigheterna. Helt enkelt en win-win situation.
Lycka till nu AkkE, och tänk på att du måste lägga ut varenda ord du har skrivit till oss, så att vi kan få njuta av din plädering
